Må si jeg nettopp har hatt en nesten sjokkartet opplevelse med lille Duke'en.
En riktig så positiv opplevelse, mjeg få legge til.
390'en greide å imponere meg allerede etter kort tid da jeg fikk demokjøre den fra Lillehammer og hjem i sommer.
Men full fres ble det ikke før etter 1. gangsservicen hvor turtallssperra eller turtallsvarselen automatisk ble koblet ut.
Før denne servicen sjekka jeg kjedeslakken ,som viste seg å være godt over det som det skulle være, nemlig kun 5 til 7 mm. fra nedkanten av svingarmen til kjedeleddet.
Så kjedet ble justert, men jeg stusset lit over at hjulet snurret litt tregt. Faktisk en god del tregere enn på 1290'en. Merket også at farten ble uvanlig fort lavere mot f.eks. veikryss når jeg trillet i fri. Ganske ulikt 1290'en dette også.
Så i dag kom jeg på at jeg skulle sjekke kjedet med denne flotte Profi C.A.T. laseren og så med en gang at hjulet var relativt ganske mye ute av stilling i baksvingen. Laserstrålen gikk fra ytterst på ytterleddet rett foran bakdrevet til på innersiden av innerleddet bak girdrevet.
Og dette ble justert inn ganske så mye på høyre justeringsblokk. Helt til laserpunktet traff likt foran bakdrevet og rett bak girdrevet.
Så en hjulsnurringstest. Og jada! Langt mer ledig gange, om man kan si det slik, på hjulet. Og ikke minst mindre drivlinjelyd.
Etter mutterstramming bar det ut på veien og jeg merket med en gang at sykkelen trillet lettere og hadde en mye mindre nykkete gange.
Men det var først da jeg kom opp i fart at endringen virkelig var merkbar.
Forskjellen var såpass stor at jeg nesten vil si sykkelen endret karakter! At så lite skal utgjøre en så stor forskjell kan jeg ikke si å hga opplevd tidligere

.
Som allerede nevnt, nesten sjokkerende.
For egen del ble dette en aha! opplevelse hvor jeg nok en gang er blitt gjort oppmerksom på hvor viktig riktig kjedejustering er og hva dette gjør med sykkelen. Og kanskje spesielt en småkubikker som 390'en.
Samme justeringsfeil på en 1290 vil nok ikke merkes på samme måte.
Og til slutt; hvem sin feil det er at bakhjulet sto skjevt i baksvingen skal jeg ikke ha sterke meninger om. Det kan ha vært meg selv som ikke gjorde justeringsjobben grundig nok. Husker faktisk ikke om jeg brukte laseren da jeg gjorde det...

.
Eller om det var verkstedet gjorde en feil på 1- gangsservicen.
Spiller ingen rolle nå, som kjedet åpenbart er optimalt justert. Og kontinuerlig godt smurt siden jeg selvfølgelig har Tutoro chainoiler også på denne sykkelen :) .
Og på kjedesjekkturen i ettermiddag runda sykkelen 2000 km. Utrolig morsomme kilometere med en crazy gøyal liten motorsykkel

!