Vi leser alt for mye negativt om store tunge sykler så når du først får muligheten til å kjøre en er det i hode «sperra» sitter, det handler om å planlegge så du ikke sette seg i en situasjon du ikke håndterer kjøremessig og ved parkering. Tenker da spesielt på K1600, Gold Wing og lignende så når du kommer over på Adventure sykler med egenvekt på 200 + til 250 + kg er disse veldig lettkjørte, høyreiste med god sittestilling. Det er mange mindre sykler i kubikk som veier like mye eller mer sammenlignet med ex en 1290.
Respekterer helt klart andres sykkelvalg da det kan være tilfeldigheter, bevist valg eller andre ting som avgjør hva du kjører. For min del kunne jeg hatt hva som helst men utfra hvor jeg kjører er det touring sykkel som passer best men jeg trives veldig godt på de høyreiste Adventure syklene som er anvendelige over alt. Er veldig glad i bunndrag / moment som alle de store har men du har noen merker som skiller seg ut på toppeffekt.
Kjøre grusveier er sjelden noe problem uansett hvilke sykkel du har med mindre det er løs grus nygrusa eller skikkelig regnvær da har du sykler som er tilpasset og passer godt for slike forhold.
Det dukka opp en sjelden sykkel på finn.no i dag, Honda GL 1800 Valkyrie med Corbin kofferter
Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!
Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!
Men igjen, med øvelse og trening, så er ikke løs grus noe problem, det er tvert imot kjempegøy å vri på, og kjenne sykkelen leve.dypen skrev: 27 aug 2024, 18:48
Kjøre grusveier er sjelden noe problem uansett hvilke sykkel du har med mindre det er løs grus nygrusa eller skikkelig regnvær da har du sykler som er tilpasset og passer godt for slike forhold.
Husker jeg kjørte Jotunheimsvegen straks etter sesongåpning for ettpar år siden, da var det nyslådda så og si hele vegen over.
Man må ha litt pådrag, blikket opp og langt fram (litt vanskelig for en som er naturlig blyg som meg) og styre med vekt/forhvilere.
Skal du gå av gass så gjør det meeeeget pent, og legg vekt så langt bak du bare kan, ellers graver framhjulet seg ned i løsmassene

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tore L
- Innlegg: 1041
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!
Du får bli med på neste års Mcsiden tur og ta et Grus kurs , for oss som er litt pysete @Olav KOlav K skrev: 28 aug 2024, 12:27Men igjen, med øvelse og trening, så er ikke løs grus noe problem, det er tvert imot kjempegøy å vri på, og kjenne sykkelen leve.dypen skrev: 27 aug 2024, 18:48
Kjøre grusveier er sjelden noe problem uansett hvilke sykkel du har med mindre det er løs grus nygrusa eller skikkelig regnvær da har du sykler som er tilpasset og passer godt for slike forhold.
Husker jeg kjørte Jotunheimsvegen straks etter sesongåpning for ettpar år siden, da var det nyslådda så og si hele vegen over.
Man må ha litt pådrag, blikket opp og langt fram (litt vanskelig for en som er naturlig blyg som meg) og styre med vekt/forhvilere.
Skal du gå av gass så gjør det meeeeget pent, og legg vekt så langt bak du bare kan, ellers graver framhjulet seg ned i løsmassene![]()

Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!
Eller invitere dere til Hallingdal Adventure Weekend, som jeg arrangerte i helga.Tore L skrev: 28 aug 2024, 12:34
Du får bli med på neste års Mcsiden tur og ta et Grus kurs , for oss som er litt pysete @Olav K![]()
rundt 60 glade gutter i ymse aldergrupper fikk kjørt på mangt slags underlag disse dagene.
PS, disse bildene er gjerne ikke helt representative for hva slags kjøring vi gjorde mesteparten av tida, det var aller aller aller mest av grusveger med annen trafikk .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.