Nå er jeg ganske noob på MC, men selgeren av min sykkel sa at kjedet burde smøres f.eks etter annenhver full tank. Dvs etter hver 800km. Synes 3-4 ganger i sesongen (a) enten høres litt lite ut eller (b) at kjedet ikke trenger å smøres like ofte som jeg har inntrykk av.cannon skrev: 30 aug 2021, 23:14 Både det å skifte kjedegang selv, og å sette biken på verksted for å få det skiftet innebærer betydelig mer jobb og tidsforbruk enn å spraye på litt olje 3-4 ganger ila sesongen.
Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
På syklene uten autosmøring så smører jeg litt etter hver lengre tur når jeg kommer hjem-så kan dette stå og godjøre seg til neste gang jeg skal kjøre. typisk 20-50mil.
Småturer blir da etter "behov".også ved regn eller offroadkjøring.
først en sveiv med olje og roterer noen ganger,så microfiber fille med gearolje og tørker over kjede- blir rent og smørt.
lite sprut.
hva andre mener spiller for meg ingen rolle.
ser ikke på det som"noe pes" heller,del av hobbyen.
Blir det "pes" kjører jeg heller bilen.
Småturer blir da etter "behov".også ved regn eller offroadkjøring.
først en sveiv med olje og roterer noen ganger,så microfiber fille med gearolje og tørker over kjede- blir rent og smørt.
lite sprut.
hva andre mener spiller for meg ingen rolle.
ser ikke på det som"noe pes" heller,del av hobbyen.
Blir det "pes" kjører jeg heller bilen.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1685
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Mener at produsenter av kjeder ofte sier rundt 100 mil, men det er mange faktorer som spiller inn.
Hva slags type smøring man har brukt, om man har kjørt mye i regn eller på tørre/støvete grusveier osv.
Siden smøringen i kjedet er pakket inn i rullene med O/X-ringene som tetning er vel egentlig påført smøring mest for å unngå overflaterust samt å minske slitasjen mellom drev og ruller.
Hva slags type smøring man har brukt, om man har kjørt mye i regn eller på tørre/støvete grusveier osv.
Siden smøringen i kjedet er pakket inn i rullene med O/X-ringene som tetning er vel egentlig påført smøring mest for å unngå overflaterust samt å minske slitasjen mellom drev og ruller.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Dette må jeg si er bortimot det rareste jeg har sett Bjerknez har skrevet her på forumet...Bjerknez skrev: 31 aug 2021, 07:30 jeg tenker mest på dem som legger ned mye tid og ressurser på automatiske kjedesmørere samt vedlikeholdet av disse etc. Da tenker jeg kanskje at man er litt i overkant bekymret for kjedet.

"mye tid og ressurser på automatiske kjedesmørere"?
Disse smøresystemene er rimelig "fit and forget", bare å montere for så å passe på å fylle på olje. Koster litt som en engangsinvestering. Den første jeg kjøpte har holdt i 6 sesonger og fungerer fortsatt.
"vedlikehold av disse". Hva slags vedlikehold?
"i overkant bekymret for kjedet"



Men det er klart; noen er bekymret for en og annen overflaterustflekk på kjedet...

Bra med denne innsiktsdelen i innlegget ditt.Bjerknez skrev:Men jeg kan selvsagt ta feil. Og spesielt i dette tilfellet![]()
Ja, du tar feil. Spesielt i dette tilfellet


Kunne gjerne også lagt til noe om å ha i hvert fall litt erfaring om ting man uttaler seg om, men skal la være å gjøre det i denne omgang...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24603
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Da tar du feil AJ. Jeg er ganske sikker på at jeg har sagt rarere ting enn dette
Men jeg inrømmer det også gjerne hvis det er tillfellet. Og som jeg skrev så kan det så absolutt hende jeg tok feil i dette tillfellet. PEACE!

Men jeg inrømmer det også gjerne hvis det er tillfellet. Og som jeg skrev så kan det så absolutt hende jeg tok feil i dette tillfellet. PEACE!

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Stemmer nok ikke. Rullene som utgjør kontaktflate mot drevene er ikke surt av fettet innenfor o-ringene. Disse må rotere fritt, og de må ha smøring mot drevene.Gammelsmurfen skrev: 31 aug 2021, 10:30 Siden smøringen i kjedet er pakket inn i rullene med O/X-ringene som tetning er vel egentlig påført smøring mest for å unngå overflaterust samt å minske slitasjen mellom drev og ruller.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
nok en gang.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Men fortsatt er det noen som mener det viktigste med kjedesmøring er å... hindre overflaterust...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
....ja, basert på manglende kunnskap om hvordan et moderne mc-kjede er oppbygd og fungerer. I tillegg til slitasje og rust så skaper et tørt kjede friksjon, og det oppstår økt fare for kjedebrudd.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Det nye kjedet til BMW, "M Endurance" var visst ikke vedlikeholdsfritt allikevel....
https://www.revzilla.com/common-tread/b ... o-the-test
https://www.revzilla.com/common-tread/b ... o-the-test
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Tørt metall mot metall går ikke bra.Nomade skrev: 09 sep 2021, 10:45 Det nye kjedet til BMW, "M Endurance" var visst ikke vedlikeholdsfritt allikevel....
https://www.revzilla.com/common-tread/b ... o-the-test
- FredrikE24
- Innlegg: 5030
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nå skal man faktisk minst smøre disse M Endurance-kjedene ved hver sørvis. Er jo ikke vedlikeholdsfritt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Sjekket kjede og drev på 1290'en i dag. 18000 km. kjørt siden drivlinjebyttet i august i fjor:
Ser bra ut
.
Oljes hele tiden under kjøring.
Regner med at denne drivlinja holder minst 20000 km. til.
Ognibene framdrev med dempergummi, JT bakdrev og CZ kjede.
Ser bra ut

Oljes hele tiden under kjøring.
Regner med at denne drivlinja holder minst 20000 km. til.
Ognibene framdrev med dempergummi, JT bakdrev og CZ kjede.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
En interessant detalj jeg ikke visste om på nye KTM 1290 SA:
https://www.youtube.com/watch?v=oS9Tag92RaU
Andre kjedederevne sykler med noe lignende?
Og som evt. har erfaring med hvor pålitelig denne "haifinne"målingen av kjedeslakken er?
https://www.youtube.com/watch?v=oS9Tag92RaU
Andre kjedederevne sykler med noe lignende?
Og som evt. har erfaring med hvor pålitelig denne "haifinne"målingen av kjedeslakken er?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24603
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nei, slikt tull driver jeg ikke med (lenger) 

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nå var ikke innlegget jeg skrev en invitasjon til morsomme og smått usaklige kommentarerer...
Fint at du er aktiv på forumet, Bjerknez, men det er nok enkelte tråder du ikke behøver å komme med kommentarer som ikke er særlig relevante.
Ment som et velmenende råd

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24603
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ikke mindre relevante enn termos anbefalingen din som ikke sto til noen av mine kritterier i termos tråden.AJ skrev: 27 mar 2022, 17:31Nå var ikke innlegget jeg skrev en invitasjon til morsomme og smått usaklige kommentarerer...
Fint at du er aktiv på forumet, Bjerknez, men det er nok enkelte tråder du ikke behøver å komme med kommentarer som ikke er særlig relevante.
Ment som et velmenende råd.

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Denne var heller ikke særlig relevant.Bjerknez skrev: 27 mar 2022, 17:39Ikke mindre relevante enn termos anbefalingen din som ikke sto til noen av mine kritterier i termos tråden.AJ skrev: 27 mar 2022, 17:31Nå var ikke innlegget jeg skrev en invitasjon til morsomme og smått usaklige kommentarerer...
Fint at du er aktiv på forumet, Bjerknez, men det er nok enkelte tråder du ikke behøver å komme med kommentarer som ikke er særlig relevante.
Ment som et velmenende råd.
![]()
Kom gjerne med innlegg i tråden, men skriv da noe som har relevans til temaet og gjerne i forhold til nyeste innlegg med, for meg i hvert fall, ny informasjon når det gjelder kjedejustering.
Kommentarer som at slikt tull driver du ikke med lenger og trekker inn andre tråder, som ikke har noe med denne tråden å gjøre, blir bare kleint.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24603
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Okay...
Helt ærlig så savner jeg kjedesmøring og dette vedlikeholdet litt til tider. For meg er kjedesmøring og rens av kjede etc. ren terapi. Når det er sagt så må jeg jo inrømme at det også er deilig å slippe dette. Men tiden jeg brukte på kjedesmøring brukes isteden på og vaske bakfelgen, for bak der er det ganske trangt.
Så for meg er det ikke avgjørende om det er kjede eller ikke på syklene. Men gud så gøy det er å se andre "slite" seg gjennom snarveier vedrørende kjedesmøring og vedlikehold av drev etc.
Dette var langversjonen av innlegget mitt lenger opp som ikke ble så godt mottatt og som forøvrig på ingen måte var ment for å lage kvalme.
Jeg har en formening om at veldig mange ser dette med kjedesmøring etc. som mer slitsomt enn det jeg oppfatter det som, og derfor valgte jeg å gi fra meg et lite stikk i siden med glimt i øyet. :)
Men når alt kommer til alt, så må jo alle gjøre det dem trives best med selv. Uansett bra at du AJ at dette tutoro systemet fungerer bra for deg. Da kan jeg ikke se for meg annet enn at det også må fungere minst like bra for andre. :)
Helt ærlig så savner jeg kjedesmøring og dette vedlikeholdet litt til tider. For meg er kjedesmøring og rens av kjede etc. ren terapi. Når det er sagt så må jeg jo inrømme at det også er deilig å slippe dette. Men tiden jeg brukte på kjedesmøring brukes isteden på og vaske bakfelgen, for bak der er det ganske trangt.
Så for meg er det ikke avgjørende om det er kjede eller ikke på syklene. Men gud så gøy det er å se andre "slite" seg gjennom snarveier vedrørende kjedesmøring og vedlikehold av drev etc.
Dette var langversjonen av innlegget mitt lenger opp som ikke ble så godt mottatt og som forøvrig på ingen måte var ment for å lage kvalme.
Jeg har en formening om at veldig mange ser dette med kjedesmøring etc. som mer slitsomt enn det jeg oppfatter det som, og derfor valgte jeg å gi fra meg et lite stikk i siden med glimt i øyet. :)
Men når alt kommer til alt, så må jo alle gjøre det dem trives best med selv. Uansett bra at du AJ at dette tutoro systemet fungerer bra for deg. Da kan jeg ikke se for meg annet enn at det også må fungere minst like bra for andre. :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg bruker minimalt med tid på kjedevedlikehold. Tutorosmøreren gjør det meste av den jobben.Bjerknez skrev: 27 mar 2022, 19:25 Men når alt kommer til alt, så må jo alle gjøre det dem trives best med selv. Uansett bra at du AJ at dette tutoro systemet fungerer bra for deg. Da kan jeg ikke se for meg annet enn at det også må fungere minst like bra for andre. :)
Også under fjorårets regnfulle forum-tour til Saltstraumen. Ingen forskjell på meg med kjededrevet sykkel og de (få...) med kardangdrevne sykler.
Så med automatisk kjedesmører, som den jeg har, er det ingen vedlikeholdsutfordringer, for å si det slik, med kjededrift på lengre turer i forhold til de med reim eller kardangdrift. Man trenger kun å passe på at det er nok olje i beholderen...

Men det var ikke akkurat dette jeg tenkte på med når jeg skrev dette innlegget - viewtopic.php?p=410972#p410972.
Det jeg tenkte mer på her er de som kanskje har noen utfordringer med å justere kjedeslakken korrekt når det er tid for dette, noe som ikke nødvendigvis skjer veldig ofte.
Så... har noen erfaring med samme løsning og kan opplyse om denne løsningen gjør kjedeslakkjusteringen lettere? Og er målemetoden pålitelig? Justeringen kan nemlig være litt utfordrende på en del sykler.
Er nysgjerrig fordi jeg aldri før har sett en slik løsning som den KTM har på nye 1290 SA.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg ser det diskuteres kjedesmøring i en annen tråd her. Jeg har kjøpt denne på THansen:
På boksen står det "Ceramic chain wax. Non-fling formula". Jeg ser fram til å prøve den og skal selvsagt rapportere erfaringer når den tid kommer. Jeg har kjøpt motorolje fra samme merke. Har noen andre erfaringer med denne kjedesprayen?
På boksen står det "Ceramic chain wax. Non-fling formula". Jeg ser fram til å prøve den og skal selvsagt rapportere erfaringer når den tid kommer. Jeg har kjøpt motorolje fra samme merke. Har noen andre erfaringer med denne kjedesprayen?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Den fungerer helt greit.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Godt automatisk smurt
.
Sånn ser bakdrevet ut etter kveldens tur langs Randsfjorden.
En annen fin ting med automatisk kjedesmøring er at drivlinjelyden dempes betraktelig. Ikke at kjedegangen lager noen plagsom lyd i utgangspunktet, men et godt oljesmurt kjede gjør at drivlinja knapt lager noen lyd i det hele tatt, bare en lav smøremyk rullelyd...

Sånn ser bakdrevet ut etter kveldens tur langs Randsfjorden.
En annen fin ting med automatisk kjedesmøring er at drivlinjelyden dempes betraktelig. Ikke at kjedegangen lager noen plagsom lyd i utgangspunktet, men et godt oljesmurt kjede gjør at drivlinja knapt lager noen lyd i det hele tatt, bare en lav smøremyk rullelyd...

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 72
- Registrert: 24 jul 2020, 17:20
- Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Noen tanker om kjede smøring og vedlikehold.
Som di fleste her inne vet, er O-ring\X-ring en pakning tenkt og stenge noe inne\ute. (eks er oljefilteret).
I mc kjedes sammenheng er vel O-ring\X-ring i utgangspunktet tenkt å stenge skitt og støv ute fra friksjons området og for å unngå forurensning av fabrikk greaset område. (se gult området på mekkern sin tegning).
Med det i tankene , kan jeg ikke se at om men drypper litt olje på kjede under fart eller sprayer på litt kjede spray får dette til og trenge inn i friksjons området i noe vesentlig grad pga O-ring\X-ring tettingen.
Vedlikehold av kjede er etter min oppfatning først og fremst for å holde O-ring\X-ring fersk \myk og ren for å unngå slitasjeskade på den slik at O-ring\X-ring ikke begynner og lekke eller ryker, neste er og beholde en ren\rustfri overflate.
Dårlig vedlikehold\smøring får O-ring\X-ring til å tørke inn og ryke med følgene av at fabrikk greaset området blir forurenset av skitt og møkk og friksjons skader oppstår med fare for kjede brudd.
Som di fleste her inne vet, er O-ring\X-ring en pakning tenkt og stenge noe inne\ute. (eks er oljefilteret).
I mc kjedes sammenheng er vel O-ring\X-ring i utgangspunktet tenkt å stenge skitt og støv ute fra friksjons området og for å unngå forurensning av fabrikk greaset område. (se gult området på mekkern sin tegning).
Med det i tankene , kan jeg ikke se at om men drypper litt olje på kjede under fart eller sprayer på litt kjede spray får dette til og trenge inn i friksjons området i noe vesentlig grad pga O-ring\X-ring tettingen.


Vedlikehold av kjede er etter min oppfatning først og fremst for å holde O-ring\X-ring fersk \myk og ren for å unngå slitasjeskade på den slik at O-ring\X-ring ikke begynner og lekke eller ryker, neste er og beholde en ren\rustfri overflate.
Dårlig vedlikehold\smøring får O-ring\X-ring til å tørke inn og ryke med følgene av at fabrikk greaset området blir forurenset av skitt og møkk og friksjons skader oppstår med fare for kjede brudd.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Helt enig i at noe av det viktigste med vedlikehold og ikke minst smøring av kjedet, er å holde O/X-ringene myke og smidige slik at de ikke sprekker og holder på tettingen. Og ikke minst hindrer inntrengning av vann og skitt.OttoL skrev: 07 mai 2022, 10:24 Vedlikehold av kjede er etter min oppfatning først og fremst for å holde O-ring\X-ring fersk \myk og ren for å unngå slitasjeskade på den slik at O-ring\X-ring ikke begynner og lekke eller ryker, neste er og beholde en ren\rustfri overflate.
Dårlig vedlikehold\smøring får O-ring\X-ring til å tørke inn og ryke med følgene av at fabrikk greaset området blir forurenset av skitt og møkk og friksjons skader oppstår med fare for kjede brudd.
Derfor mener jeg at kontinuerlig smøring under kjøring er det mest fornuftige.
Jeg mener også det er lurt med kontinuerlig smøring på kjede og drev, som jo er metall mot metall under krevende forhold.
Selv om moderne kjeder har ruller i leddene, som minsker metall mot metall belastningen en del, tror i hvert fall jeg at god smøring mens man kjører fortsatt er en god ting.
Men alle er ikke enig i dette. Og det er greit nok, det.
Så er det de som mener at den viktigste grunnen til å spraye/smøre kjedet er for å hindre rust

Dvs. overflaterust på kjedeleddene.
For egen del er dette den minst viktige grunnen til å smøre kjedet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.