Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Dagens avisutklipp (om andre ting enn MC...)

Legg inn av Snikkeren »

Jeg kjørte piggfritt i alle år, helt til vi kjøpte den bilen vi har i dag. På en ca 2 tonn tung bil på en plass hvor vinteren er forholdsvis hard, tør jeg ikke noe annet. No har vi jo 4 hjulstrekk og alt, så fremkommeligheten er ikke problemet. Problemet er i glatte nedoverbakker.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Snerken
Innlegg: 53
Registrert: 03 okt 2010, 04:06
Motorsykkelen din: Tilsammen 1700ccm

Re: Dagens avisutklipp (om andre ting enn MC...)

Legg inn av Snerken »

Jeg bor i ei kneik i en blindvei.
Skal jeg hjem så må jeg opp til topps i blindveien.
Brøyting/strøing blir ikke prioritert på sideveier som min.

....så da er det bare å ta fart, knipe igjen øya og håpe at det går bra! :oh

Piggfrie naboer med mindre mot kommer ikke opp så ofte som jeg - og nå snakker vi biler med drift på to forhjul.

Jeg er piggsvin, og det har jeg tenkt til å fortsette å være. Sånn er det med den saken. :ills
...-og sånn ellers så har jeg det bra! :redface ;e

Snerken.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Dagens avisutklipp (om andre ting enn MC...)

Legg inn av Onsløv »

De 20 minuttene jeg har kjørt med piggdekk endte i et kræsj... :D
Siden har jeg kjørt piggfritt.

Nå skal det sies at kræsjet skyldes en dose overmot på våt svingete vei, og var ikke piggdekkenes feil. (Men hadde jeg ikke hatt pigger, hadde jeg nok hatt mer veigrep. :))
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Dagens avisutklipp (om andre ting enn MC...)

Legg inn av Baron von Waffel »

Kona hadde nettopp fått lappen, og kjørte nedover forbi Sogn yrkesskole i vår Nissan Primera st.vogn. Bak hadde hun en identisk bil, drosje. Plutselig løp det ut en ungdom foran bilen, kona bremset og stoppet, og ungdommen stakk. Drosjen bak måtte ratte ut på siden av vår bil fordi han hadde lengre stopplengde. Siden har kona aldri trukket mitt valg av piggfritt i tvil. Det var slapseføre.

Selv kjørte jeg da en eldre Ritmo, også den med piggfrie. Samme vinter opplevde jeg at det stod en stakkar og spant i borettslaget vårt med identisk bil. Føret var hardpakket snø, med tendenser til å være isete. Jeg kjørte ned til ham og tilbød ham å låne mine knipetak. Så tok jeg en elegant bakkestart ved siden av mens jeg anbefalte å gå over til piggfrie.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dagens avisutklipp (om andre ting enn MC...)

Legg inn av RuneMC »

Har også kjørt piggfritt i mange år - etter at jeg skled ut i en sving med slitte pigger på "panseris". Kom fram til at dagens piggdekk ikke er mye verdt når det gjelder dekk for vanlige dødelige - ikke er det tillatt med særlig mange pigger og utstikk og det som er av utstikk slites veldig fort og blir avrundet når det er mye barkmarkskjøring. Gummien på piggdekk blir også fortere stiv, eller man stoler gjerne for mye på piggene (som jeg gjorde) og beholder dekkene for mange sesonger.

Piggfrie dekk er bedre så lenge de skiftes relativt ofte... har standardisert på 2-3 sesonger før bytte. På snø og slapseføre er de også helt overlegne. På superglatt hard is er nok pigg fortsatt vinner, men det er sjelden med sånt føre og oftere er det isteden bart og piggene slites på rekordtid.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Dagens avisutklipp (om andre ting enn MC...)

Legg inn av Onsløv »

Bruttern lånte min overnevnte bil, jeg hadde da kjøpt nye piggfrie til denne etter å ha rettet ut skaden.

Han var inne på en butikk i enden av en bratt bakke på snøføre. Øverst i bakken sto det en mann og kikket nedover, regna med at han så noe usikker ut om mercen hans klarte å komme seg opp dersom han kjørte ned. Bruttern svingte galant oppover, og kjørte opp bakken uten problemer med rustholken. Merce-eieren sto vel og klødde seg i hode og funderte fremdeles. Bruttern angra litt på at han ikke stoppa midt i bakken og tok bakkestart ;-D

Hørte også en historie om en BMW-fyr som sleit med å komme opp en bakke, sto bare og spant enda han hadde lagt sandsekker bak i bilen. Kom en kar gående og spurte om han trengte hjelp, noe han takket ja til. Vedkommende gikk bak, heiv ut sandsekkene og kjørte opp så lett som ingenting. :D

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Dagens avisutklipp (om andre ting enn MC...)

Legg inn av Dexter »

Jeg har 2 biler. En med piggfritt (bakhulstrekt mercedes) og en med pigg (forhjulstrekt Mazda). Mazdaen er konebilen.

Jeg er født og oppvokst (rundtomrking) i nordnorge og er vant med at det kan være en 2-3 årstider på 1 dag. Jeg har bodd i lofoten, vesterålen, ofoten og jeg har prøvd å bo i Finnmark og nå bor jeg jo som dere vet i Kongsberg.

Jeg har etter jeg fikk piggfritt på mercedesen for 2 år siden fått oppleve noe nytt. Men det nye var ikke bare positivt. Jeg skal ikke være talsmann for hva som er best, men jeg taler ut fra mine erfaringer. Piggfritt fungerer på de fleste normale vinterfører, men når det begynner å bli is eller mye slaps, så er det hvordan merket fungerer sammens med bilen som avgjør hva som er bra. Det er avgjørende hvilken drenerende effekt mønsteret har. Hastighet. Vekt på bilen osv. Jeg har hatt 4 forskjellige typer dekk på samme bil, og det har vært som å kjøre 3 forskjellige biler. Forskjellene kan være enorme! Til nå så er jeg ikke det minste i tvil: Den bilen vi bruker mest skal ha piggdekk.

Hva får vi ut av dekkene egentlig? Jeg tror at det som får dekk til å fungere eller ikke fungere er en kombinasjon av hva som passer bilen, og sjåførens kjøretekniske evner. Jeg har ALDRI noen gang stolt på et dekk eller en bil. Jeg stoler utelukkende på den som fører kjøretøyene. Eller for å si det slik, det er sjåføren som bestemmer om det går bra eller ikke med å mestre de til enhver tid rådende forhold. Å sette på piggdekk å kjøre som om alt er ok fordi en kjører piggdekk kan fort føre til ubehagelige overraskelser. Det er som at mange har mye negativt å si om min bakhjulstrekte mercedes. Jeg vet hvilken bil jeg kjører, og jeg kjører deretter. Da vet jeg også hvor jeg ikke trenger å prøve å kjøre opp en gang, for å si det slik. Jeg har ALDRI vært plaget verken med mine nåværende eller tidligere biler uansett dekk eller om driften har vært foran eller bak. De uhell jeg har hatt har utelukkende vært min egen feil. Kanskje utfallet hadde vært mer eller mindre med andre dekk, pigg eller piggfritt, men det er fortsatt jeg som holder i rattet og styrer farten. Klarer jeg ikke å stoppe, da har jeg hatt for stor fart i forhold til føret, enkelt og greit. Er det så glatt at jeg ikke kan stoppe i det hele tatt så skulle jeg aldri kjørte i utgangspunktet.

Derfor tenker jeg til slutt at det tryggeste jeg kan gjøre for min familie og meg, er å ha GODE dekk til bilene våre. Ikke vente til mønsteret bare er et gammelt minne og piggene ligger strødd i alle veikanter. Piggfritt er ikke et alternativ så lenge vi har lange og mange bakker. Pigg er best for oss jevnt over og gjør også at Nasseline føler seg tryggere uten at hun kjører fortere eller strekker grensene. Enn så lenge så velger jeg piggfritt til "min" bil nr. 2, men når det virkelig kniper, så er det piggdekkene som duger. Står folk med samme bil og med samme dekk og spinner så ville jeg heller sett på lufttrykk, asfalt på dekkene, hvordan tar vedkommende løs, er det andre ting som hindrer bilen fra å komme frem osv...

Jeg har jammen sett mye rart opp gjennom årene...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Nordland

Re: Dagens avisutklipp (om andre ting enn MC...)

Legg inn av Wheels »

Dagens piggdekk er ikke hva de en gang var.

Selve dekkene ( gummiblandingen ) er nok mye bedre, men alupigger i lavt antall gjør neppe susen.

Har sittet på bil som var pigget med 320 stålpigger på hvert dekk vinterstid.
Meget mulig dette var varebil-pigger også.

Den tok løs på holka som en rakett, så antall pigger har betydning.
På slutten av 60-tallet brukte min far kjettinger på sin Saab 2 takter.
Var nesten ingenting som stoppet denne.

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Dagens avisutklipp (om andre ting enn MC...)

Legg inn av SveinT »

[flyttet til Humor] :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens avisutklipp (om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Det dukker stadig opp saker man undres over...
Som så mange ganger før er det paragrafrytterne i parkeringsetaten som er i fokus...

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/ ... 863637.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens avisutklipp (om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

"Menn bryter trafikkreglene bevisst...":

Les mer her...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Dagens avisutklipp (om andre ting enn MC...)

Legg inn av SheDevil »

AJ skrev:"Menn bryter trafikkreglene bevisst...":

Les mer her...
Ser ut til at det gjelder unge menn i aldersgruppen 16-20 år men kanskje dere som er over denne aldersgruppen kjenner dere igjen?
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Dagens avisutklipp (om andre ting enn MC...)

Legg inn av jhn »

Æ like det vel ikke men æ må kanskje innrømme at æ kjenne mæ litt igjen.
Enn du unge dame,kjenne du dæ igjen :-J

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Dagens avisutklipp (om andre ting enn MC...)

Legg inn av Duville »

cbrdama skrev:
AJ skrev:"Menn bryter trafikkreglene bevisst...":

Les mer her...
Ser ut til at det gjelder unge menn i aldersgruppen 16-20 år men kanskje dere som er over denne aldersgruppen kjenner dere igjen?

Menn gjør det bevisst - hm så alle de damene som kjører rundt med handa på øret og skravler med seg selv mens de kjører gjør det fullstendig ubevisst - faktisk så tror jeg nesten det er sant også, de vet ikke helt hva de gjør.. men vi vet bedre - de snakker i telefonen :)

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Dagens avisutklipp (om andre ting enn MC...)

Legg inn av SheDevil »

jhn skrev:Æ like det vel ikke men æ må kanskje innrømme at æ kjenne mæ litt igjen.
Enn du unge dame,kjenne du dæ igjen :-J
Nå er jeg nok dobbelt så gammel som de damene de spurte i den undersøkelsen men det som det står skrevet under her, er noe jeg hvertfall er villig til å innrømme:

"Det er imidlertid en tendens blant begge kjønn til at de blir mindre styrt av trafikkreglene ettersom de blir mer erfarne. Når de har sittet en tid bak rattet er de unge sjåførene mer tilbøyelige til å bryte reglene «fordi forholdene tillater det»."

Nå er ikke jeg kjent for å sitte å skravle voldsomt i telefonen når jeg kjører men det hender seg man er uoppmerksom for det ja :mk
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Svar