Tok en liten tur Røyken - Sjåstad- Sylling - Vikersund - Norderhov - Sylling - Tranby - Liertoppen - Røyken i kveldinga.
V-Strom'en er en god kjøremaskin, men det kunne gjort seg med litt mykere sete på lengre turer kjenner jeg. Varme i håndtakene gjør seg ihvertfall bra
Opphold og fint vær hele turen, om enn ikke veldig varmt.
På turen fra Sylling til Vikersund er det mange fine svinger. Dog, vær obs på de svingene som er markert som skarpe med gul/svarte skilt - av en eller annen grunn pleier det å være en traktor i nærheten av en av de. Så også idag, parkert rett rundt vinkelen på en sving og 3/4 ut i veien, så var bra at jeg tok den rolig og kunne styre utenom helt kontrollert. Bilde fra Vikersund:
[album]1986[/album]
Fra Norderhov mot Sollihøgda lå jeg bak en dansk trailer som kjørte noe grassalt, ene hjulsett over midtstripen i sving og ellers jevnt 10-20 over fartsgrensen, så lot ham forsvinne i 50 sonen forbi Utvika som er omkjøring fortsatt for motorveien - tar visst tid å få fikset den rasfarlige nye tunnelen...
Tok en liten stopp og et par foto på utsiktspunkt over Tyrifjorden
[album]1987[/album][album]1992[/album]
Da jeg tok foto av utsikten og kastet et blikk på skrenten nedenfor, så jeg at det dessverre er noen drittsekker som fortsatt dumper søppel rett i naturen. Var alt mulig fra gamle knuste TV'er til dasspapir
[album]1989[/album]
Og apropos drittsekker, når jeg kom til rundkjøringa nedenfor Tranby så blinket jeg til venstre fordi jeg skulle 3/4 rundt - i god tid. En Mustang eller lign veteran muskelbil fra rett imot, smetter foran meg - greit nok, god margin - men etter den kommer en hvit lastebil - dvs kun trekkvogna uten henger, som står på bremsene. Ut av rundkjøringen henger jeg meg på Mustangen et stykke oppover, noe som er null problem med V-Strom'en, men lar ham fare da han øker farten litt for mye over. I mellomtiden har trekkvogna bak gasset på skikkelig og ligger tett opp i hekken min... så jeg øker litt igjen for å bygge litt avstand, men han fortsetter å ligge kloss opptil omtrent hele tiden til vi skilles ved rundkjøringa nedenfor Liertoppen. Sitter to personer i den såvidt jeg kan se i speilet. Skjønner at ungdommer kjører litt gris på fredagskveld med vanlige biler, men med en lastebil bør man kanskje tenke littebitt lenger ???