Hilseplikt?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Hilseplikt?

Legg inn av lasse_hansen »

er det hilseplikt på mc?? :sk? Derfor alle hilser på meg når jeg er ute å kjører kanskje.. Hver gang jeg passerer en mc så hilser de se, og jeg sitter som et spørsmålsteg og prøver å huske hvor jeg har sett fyren før. :lol

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Snikkeren »

Hadde du ikke gjennomgang med kjørelæreren på hvordan man skal hilse/varsle?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Hilseplikt?

Legg inn av lasse_hansen »

nei? Men jeg kan alltids ringe han igjen for en ekstra time :knegg
650kr for en enkelt time med ordentlig innføring i mc hilsing er vel ikke så værst?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Snikkeren »

Her kan du lese deg opp på det isteden:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... ndsignaler" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Så kan du heller sende de 650 kr til meg isteden. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Hilseplikt?

Legg inn av lasse_hansen »

kjekt.. trudde det var kun en måte å hilse på jeg.. den første du har skrevet der inne.. hehe, dæven.. Da lærte jeg noe idag også :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Snikkeren »

Trodde nesten det var vanlig at kjørelærer fortalte litt om hilsing når man tok lappen. Jeg fikk ihvertfall en innføring i det.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Bjønnavind »

Uten å ha lest hele tråden vil jeg skyte inn en kommentar her:

Nå har jeg kjørt Norge rundt på Goldwing, og jeg må si at selv om jeg hilser på _alt_ fra 125ccm og oppover er det ca bare halvparten som gidder å hilse tilbake. Og da regner jeg ikke med de som er i hard oppbremsing eller midt i en brå sving, for de har nok å tenke på. Jeg er nøye med å strekke handa godt ut fra vindskjermen og i god tid før vi møtes også, så det er ingen som kan si de ikke har sett det. De fleste som ikke hilser tilbake kikker som regel bare dumt på meg..

Hva er det som farer igjennom hodet på dem akkurat der og da?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Snikkeren »

Du får ta deg en tur i Ørsta området, så skal jeg hilse så fint jeg kan på deg. :thumleft

Jeg hilser på de fleste fra 125 og opp, og det hender nok en gang i ny og ne at jeg hilser på mopedister også. Er ikke alltid like lett å se forskjell på en 125 kubikker og en moped. De på moped synes sikkert bare det er stas uansett, selv om de stort sett bare ser rart på meg. :knegg
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Onsløv »

Snikkeren skrev:Trodde nesten det var vanlig at kjørelærer fortalte litt om hilsing når man tok lappen. Jeg fikk ihvertfall en innføring i det.
Nope, ble obs på det når alle hilste på meg når jeg var ute og kjørte. Så da var det bare å henge seg på bølgen.

BildeBildeBilde

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Svein2 »

Sjåførlærer`n skal vel stengt talt lære oss at vi skal holde begge henda på styret. :knegg
Ellers har ikke jeg inntrykk av at noen på en sykkeltype hilser mer enn andre, kanskje med unntak av
noen R-sykler, men litt vanskelig å se, da de vanligvis bare løfter en finger eller tre. :vs
Men, mulig de har stivnet i den stillingen :-#

Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Kjelvis »

Klart vi hilser? Jeg hilser ALLTID når jeg er ute på landeveien. Synes det er hyggelig at man hilser, det er en fin etablert gest mellom tohjulinger på veien.

Men i byen med rushtrafikk og mye som skjer hilser jeg aldri, kun når noen hilser først. Ikke for å være ufin, men rett og slett fordi jeg har nok med å prosessere trafikkinfo til min lille hjerne. Og tror de fleste tenker slik; på landevei hilser man, i bykjøring blir man ikke fornærmet om ikke hilsningene sitter løst.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hilseplikt?

Legg inn av ArcticTiger »

På -70tallet var det ikke så mange sykkler som nå, og det var vanlig at alle hilste på hverandre. Da jeg kjørte moped og lettvekter syns jeg det var stas at de Store Gutta hilste på oss små-gutter og, det føltes veldig inkluderende :thumleft . Jeg syns det er en god og hyggelig skikk som symboliserer fellesskap og samhold. Dette fellesskapet inkluderte også at hvis du fikk stopp langs veien, så stoppa gjerne den første mc og tilbød hjelp, hvis mulig.

Med alle sykklene på veien idag, blir det mye hilsing :vs . Jeg hilser og syns det er trivelig! Her nord hilser alle tilbake. Når jeg er sørpå og kjører er det færre som hilser, spesielt på motorveien og inne i Oslo. Og det er vel kanskje ikke så rart, der har man sin fulle hyre med å følge med i trafikken :8-[

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Busa Trond »

Den er kansje litt O.T denne her, men passer inn alikevell.

Var på noe festligheter i helga, vi var vell en gjeng på ca 60 stk som reiste sammen men det var jo ikke alle som kjente alle, men god stemning var det. Litt ut på kvelden så jeg en kar som gikk med en genser med mc-logo på. Tenkte nå skal det bli en fin mc prat på oss. Gikk og bort å begynte pratte om mc osv.. Merket han hadde på genseren sin var nok fra en mc-klubb som kjørte HD. Det falt nok ikke i god jord at jeg kjørte japse sykkel, så han ble jo nesten sint og ville at jeg skulle bli med ut.
Dette er jo ganske voksent gjort :O . ER det mulig :notworthy:

Alle andre som kjører mc som jeg har pratet med har jeg fått en positiv respons fra samme hva dem har kjørt. Dette er vel sikkert en engangssak som alkoholen får ta skylden for tror jeg.

:thumleft :thumleft Håper alle med mc hilser på alle med mc :D

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Northman »

Busa Trond skrev:Den er kansje litt O.T denne her, men passer inn alikevell.

Var på noe festligheter i helga, vi var vell en gjeng på ca 60 stk som reiste sammen men det var jo ikke alle som kjente alle, men god stemning var det. Litt ut på kvelden så jeg en kar som gikk med en genser med mc-logo på. Tenkte nå skal det bli en fin mc prat på oss. Gikk og bort å begynte pratte om mc osv.. Merket han hadde på genseren sin var nok fra en mc-klubb som kjørte HD. Det falt nok ikke i god jord at jeg kjørte kjørte japse sykkel, så han ble jo nesten sint og ville at jeg skulle bli med ut.
Dette er jo ganske voksent gjort :O . ER det mulig :notworthy:

Alle andre som kjører mc som jeg har pratet med har jeg fått en positiv respons fra samme hva dem har kjørt. Dette er vel sikkert en engangssak som alkoholen får ta skylden for tror jeg.

:thumleft :thumleft Håper alle med mc hilser på alle med mc :D
¨
Folk er rare... Spiller vel ingen rolle hva man kjører, om det er til 10.000,- eller 100.000,- Viktigste er at man kjører, koser seg og at ¤%"!"#¤ ikke stopper når man er på tur :D
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Jompa »

Det e mulig æ har nevnt det her før, i samme tråd. Men skit, prøve igjen.
Hvorfor hilser ikke HD-folk på oss som kjøre japse ?
Svar: har du prøvd å kjøre trillebåre med ei hand ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar