'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Den jeg lenket til er frysespray med rustløser.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Det så jeg ikke, trodde det var vanlig rustolje

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Erik_B70
- Innlegg: 205
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Ah, den misset jeg også.
Lesing av produktteksten er undervurdert

- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Ultralyden gjør at partikler, smuss, avleiringer etc. løsner og det kan jo være det som gjør at skruen sitter så godt? Jeg vill prøvd det før man kommer så langt at noe ryker. Kan være nok med en liten sak fra biltema, clas ohlson eller lignende bare for å prøve det.Brigg skrev: 18 apr 2024, 08:32 Har ikke prøvd ultralydvasker enda. Har du erfaring med at det kan hjelpe?
Planlegger ultralydvasking av alle forgasserdeler som ikke blir fornyet, men hadde planlagt å få demontert alt før vask. Må låne ultralydvasker så tenkte å ha alt klart slik at vaskingen går kjapt unna.
Søk litt på nett så finner du mye info om hvordan det virker. Har selv renset gamle forgassere til XT600 med det og det virker.
Yamaha XJR 1300
- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Også enig med forslag om stekeovn her og kjølespray. Gjentatte ganger med varm / kald kan også være med å løsne litt i gjengene. Husk grytekluter eller skikkelige sveisehansker så tottene ikke blir brent 

Yamaha XJR 1300
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Min mening om ultralydvasker er at dise er gode å bruke for å "vaske" ting som har mange kriker og kroker. Som feks. forgassere etc. Får å vaske andre ting er det mer effektivt med oppvaskbørste og WD40.
Mange legger feks. brillene i ultralydvasker og lar dem ligge der i 10-15 minutter, mens det tar maks 1 minutt og tørke dem rene med mikrofiber.
Som delevasker fungerer dem nok bra og sparer en del jobb, men ellers ser jeg ikek det store behovet egentlig.
Jeg kjøpte riktignok en billig en på Biltema og skjønner at denne ikke er like kraftig som de litt dyrere variantene, men prinsippet er jo det samme. Hvis noen vil ha en Biltema ultralydvasker og kommer og henter den (gidder ikke å sende) så skal dem få den. Den er brukt/testet fire ganger.
Mange legger feks. brillene i ultralydvasker og lar dem ligge der i 10-15 minutter, mens det tar maks 1 minutt og tørke dem rene med mikrofiber.
Som delevasker fungerer dem nok bra og sparer en del jobb, men ellers ser jeg ikek det store behovet egentlig.
Jeg kjøpte riktignok en billig en på Biltema og skjønner at denne ikke er like kraftig som de litt dyrere variantene, men prinsippet er jo det samme. Hvis noen vil ha en Biltema ultralydvasker og kommer og henter den (gidder ikke å sende) så skal dem få den. Den er brukt/testet fire ganger.
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Her er hullet blandeskruen står nede i
Og her skimtes skruen lang nede i hullet.
Sporet begynner å bli ganske så dårlig.
Jeg tror jeg stikker bort på Biltema og kjøper en boks med kjølende rustløser og forsøker denne i kombinasjon med varme.
Og her skimtes skruen lang nede i hullet.
Sporet begynner å bli ganske så dårlig.
Jeg tror jeg stikker bort på Biltema og kjøper en boks med kjølende rustløser og forsøker denne i kombinasjon med varme.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Håper du får ut skruen 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takk for lykkeønskninger.
Prøvde oppvarming i stekeovnen til nærmere 100 grader med påfølgende spraying med rustløser/kjølespray på skruen. Men uten suksess. Nå får skruen stå i rustløser gjennom helga. Kan kanskje være lurest å ikke prøve noe mer før en omgang i ultralydvaskeren.
Har også hatt sykkelen ute og avfettet og vasket «motorrommet». Mye skitt spesielt under clutchsylinderen, her har det nok vært lekkasje på et tidspunkt. Fikk også vasket garasjegolvet, blir trivligere å holde på da.
Jeg sliter med å få sykkelen opp på dobbeltstøtta alene. Men med bare ramma og hjulene gikk dette som en lek
Prøvde oppvarming i stekeovnen til nærmere 100 grader med påfølgende spraying med rustløser/kjølespray på skruen. Men uten suksess. Nå får skruen stå i rustløser gjennom helga. Kan kanskje være lurest å ikke prøve noe mer før en omgang i ultralydvaskeren.
Har også hatt sykkelen ute og avfettet og vasket «motorrommet». Mye skitt spesielt under clutchsylinderen, her har det nok vært lekkasje på et tidspunkt. Fikk også vasket garasjegolvet, blir trivligere å holde på da.
Jeg sliter med å få sykkelen opp på dobbeltstøtta alene. Men med bare ramma og hjulene gikk dette som en lek
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Har du mulighet til å la hele forgasseren ligge i parafin, diesel, rustolje eller noe som kan komme inn i kriker og kroker over tid …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Det kan nok komme dit at du må inn med en "skrueutrekker" tilslutt. Men kjøp kvalitet og ikke Biltema, de knekker. Been there done that. 

Yamaha XJR 1300
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Jeg avspasserer denne helga, må ut på kysten for å nyte båtlivet innimellom. Så da får forgasser være forgasser noen dager.
Jeg har opp gjennom årene prøvd å bore ut skruer og brukt «skrueutrekker» med varierende hell. Å klare å bore/trekke ut denne skruen uten å ødelegge forgasserhuset tror jeg ikke blir enkelt.
Morsomt. Forumet oversetter den egentlige betegnelsen på et slikt verktøy for å skru ut ødelagte skruer til skrueuttrekker. Kanskje like greit, så risikerer vi ikke å krenke eventuelle hanngriser som leser forumet.
Jeg har opp gjennom årene prøvd å bore ut skruer og brukt «skrueutrekker» med varierende hell. Å klare å bore/trekke ut denne skruen uten å ødelegge forgasserhuset tror jeg ikke blir enkelt.
Morsomt. Forumet oversetter den egentlige betegnelsen på et slikt verktøy for å skru ut ødelagte skruer til skrueuttrekker. Kanskje like greit, så risikerer vi ikke å krenke eventuelle hanngriser som leser forumet.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Komplett sett med bor, sylindriske dorer og verktøy til å sette fastnøkkel eller kopp på.
Det følger også med verktøy til å sentrene boret med.
Dette er greier som fungerer i motsetning til grisepikker.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Det ble en avveining mellom å bruke tid og penger på å løsne den gjenstidige blandeskruen kontra fremdriften i prosjektet.
Jeg prøvde først med slagtrekkeren og en hjemmelaget lang sporbits. Bitsen, som ikke var av verktøystål, ble vridd og deformert uten at skruen løsnet. Noe som tyder på at skruen satt veldig godt. Prøvde deretter å bore ut skruen, noe som i og for seg lyktes, men gjengene i godset ble ødelagt. I forkant hadde jeg forsikret meg om at det fantes forgasserhus å få kjøpt. Brukt forgasserhus #4 er kjøpt for USD 35 + frakt og mva på ebay og er nå kommet frem til Jetcarrier i Delawere sånn ca.
Repsett til forgasserne som inneholder alle gummideler samt blande- og dreneringsskruer er bestilt fra carburettorshop i Nederland.
Har også lagt inn en ordre på motor- og girdelene hos Partzilla. Typisk nok, når man bestiller er enkelte deler på lager, andre kommer inn etter 2-3 dager. Straks man har bestilt kommer det oppdatering på at de trenger 2-3 uker på enkelte deler. Og så kommer det ny oppdatering på at de trenger 2-3 måneder. Sukk!
Delene som har lengst leveringstid er skiftegaffelen som jeg tror er bøyd og skiven på «midle gear» som er årsaken til problemet med 2. gir. Disse, som er de første delene som behøves før sammenstilling av motoren, har nå leveringsdato medio juli!
Har i paralell lagt inn en ordre på disse delene fra megazip.net med levering fra Japan. Får se om disse kan levere noe kjappere. De aktuelle delene finnes også brukt på ebay, men ønsker primært å kjøpe slike kritiske deler nytt.
Plutselig begynner det å spøke for å få sykkelen på veien før vinteren.
Jeg prøvde først med slagtrekkeren og en hjemmelaget lang sporbits. Bitsen, som ikke var av verktøystål, ble vridd og deformert uten at skruen løsnet. Noe som tyder på at skruen satt veldig godt. Prøvde deretter å bore ut skruen, noe som i og for seg lyktes, men gjengene i godset ble ødelagt. I forkant hadde jeg forsikret meg om at det fantes forgasserhus å få kjøpt. Brukt forgasserhus #4 er kjøpt for USD 35 + frakt og mva på ebay og er nå kommet frem til Jetcarrier i Delawere sånn ca.
Repsett til forgasserne som inneholder alle gummideler samt blande- og dreneringsskruer er bestilt fra carburettorshop i Nederland.
Har også lagt inn en ordre på motor- og girdelene hos Partzilla. Typisk nok, når man bestiller er enkelte deler på lager, andre kommer inn etter 2-3 dager. Straks man har bestilt kommer det oppdatering på at de trenger 2-3 uker på enkelte deler. Og så kommer det ny oppdatering på at de trenger 2-3 måneder. Sukk!
Delene som har lengst leveringstid er skiftegaffelen som jeg tror er bøyd og skiven på «midle gear» som er årsaken til problemet med 2. gir. Disse, som er de første delene som behøves før sammenstilling av motoren, har nå leveringsdato medio juli!
Har i paralell lagt inn en ordre på disse delene fra megazip.net med levering fra Japan. Får se om disse kan levere noe kjappere. De aktuelle delene finnes også brukt på ebay, men ønsker primært å kjøpe slike kritiske deler nytt.
Plutselig begynner det å spøke for å få sykkelen på veien før vinteren.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Fornuftig å kjøpe de kritiske delene nye 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1