Den er vel minst 100.000 billigere i Italia? Ellers er det ikke mye som er forskjellig på 13 - 16 annet enn ekstrautstyr.tagesk skrev:Jeg var på Hamar (Nydal MC) og studerte 2016 modellen av Adventure; sammenligningsgrunnlaget er min egen 2011-modell.
Det er ingen tvil om at 2016-modellen, som i realiteten er helt ny, har en mye bedre finish og design av elementene enn det min 2011 har.
Se bare på en estetisk støtende eksosventilen som min 2011 har; den er elegant designet inn i røret på 2016.
Generelt synes jeg detaljer og finish, sammenføyning av deler og plassering av skruer og slikt ser mye bedre ut på 2016.
Som om en ny mann har fått jobben med "finish and design".
Fordi jeg ikke har råd til en 2016-modell avslo jeg tilbudet om å prøve den.
[TaSK]
BMW R1200GS
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: BMW R1200GS
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: BMW R1200GS
poulet_cavalier skrev:Den er vel minst 100.000 billigere i Italia? Ellers er det ikke mye som er forskjellig på 13 - 16 annet enn ekstrautstyr.tagesk skrev:Jeg var på Hamar (Nydal MC) og studerte 2016 modellen av Adventure; sammenligningsgrunnlaget er min egen 2011-modell.
Det er ingen tvil om at 2016-modellen, som i realiteten er helt ny, har en mye bedre finish og design av elementene enn det min 2011 har.
Se bare på en estetisk støtende eksosventilen som min 2011 har; den er elegant designet inn i røret på 2016.
Generelt synes jeg detaljer og finish, sammenføyning av deler og plassering av skruer og slikt ser mye bedre ut på 2016.
Som om en ny mann har fått jobben med "finish and design".
Fordi jeg ikke har råd til en 2016-modell avslo jeg tilbudet om å prøve den.
[TaSK]
Ja, det er vel kommet til ny ABS ved nedlegg etc. ala KTM, nødbremselys , nøkkelløs start etc. Ikke noe helt nødvendig, men sikkert nok til å trigge noen sjeler. BMW er normalt flinke til å legge til litt på hver modell, så kan vi diskutere om det er nødvendig eller ikke

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: BMW R1200GS
Ja, vi har bekjente som har bytta GSA fra 2014 til 2015 kun for å få keyless, BringisenBringisen skrev:poulet_cavalier skrev:Den er vel minst 100.000 billigere i Italia? Ellers er det ikke mye som er forskjellig på 13 - 16 annet enn ekstrautstyr.tagesk skrev:Jeg var på Hamar (Nydal MC) og studerte 2016 modellen av Adventure; sammenligningsgrunnlaget er min egen 2011-modell.
Det er ingen tvil om at 2016-modellen, som i realiteten er helt ny, har en mye bedre finish og design av elementene enn det min 2011 har.
Se bare på en estetisk støtende eksosventilen som min 2011 har; den er elegant designet inn i røret på 2016.
Generelt synes jeg detaljer og finish, sammenføyning av deler og plassering av skruer og slikt ser mye bedre ut på 2016.
Som om en ny mann har fått jobben med "finish and design".
Fordi jeg ikke har råd til en 2016-modell avslo jeg tilbudet om å prøve den.
[TaSK]
Ja, det er vel kommet til ny ABS ved nedlegg etc. ala KTM, nødbremselys , nøkkelløs start etc. Ikke noe helt nødvendig, men sikkert nok til å trigge noen sjeler. BMW er normalt flinke til å legge til litt på hver modell, så kan vi diskutere om det er nødvendig eller ikke

- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: BMW R1200GS
Snakket nettopp med Troll forsikring som ikke ville forsikre R1200GS fordi den er for sint....




FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
Troll, passet jo jo bra som navn på det forsikringsselskapet vertfall 

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
...og slenger for mye med nebbetpoulet_cavalier skrev:Snakket nettopp med Troll forsikring som ikke ville forsikre R1200GS fordi den er for sint....
![]()
![]()

En nebbete, sint og kanskje også litt trollete sykkel vil nok ikke Troll ha i sin portefølje, nei...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: BMW R1200GS
Har gode vilkår på bilen der, så klager ikke. Men mc har de nok ikke peil på enda.Bjerknez skrev:Troll, passet jo jo bra som navn på det forsikringsselskapet vertfall
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
Det var merkelig. Jeg fikk da tilbud på min R1200GS hos Troll for noen måneder siden. Har bil og hus der, men tilbudet på sykkelen var så dårlig at jeg sto over. Det er ikke så lenge siden de startet med MC forsikring, så mulig du har støtt på noen som ikke har helt peiling?
Uansett var de ikke i nærheten av å matche If på pris når jeg sjekket. Gjensidige og KLP var også billigere, på tross av alle samletabatter og dill...
Uansett var de ikke i nærheten av å matche If på pris når jeg sjekket. Gjensidige og KLP var også billigere, på tross av alle samletabatter og dill...
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
Forsikringsselskapene pleier å bli utrolig skeptiske når de finner en "R" i typebetegnelsen. Det er nok det som er problemet. Ta en telefon til dem, det kan kanskje hjelpe.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: BMW R1200GS
Det var på telefon.... men du har nok rett med den r-en. At den i BMW verden bare betyr boxermotor er nytteløst å forklare. Men de har lister over sykler de ønsker å gi tilbud på og GS er ikke med på den listen. Den kommer nok når de har tenkt seg om litt..kjellv skrev:Forsikringsselskapene pleier å bli utrolig skeptiske når de finner en "R" i typebetegnelsen. Det er nok det som er problemet. Ta en telefon til dem, det kan kanskje hjelpe.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
Viste ikke at jeg hadde boxer motorpoulet_cavalier skrev:Det var på telefon.... men du har nok rett med den r-en. At den i BMW verden bare betyr boxermotor er nytteløst å forklare. Men de har lister over sykler de ønsker å gi tilbud på og GS er ikke med på den listen. Den kommer nok når de har tenkt seg om litt..kjellv skrev:Forsikringsselskapene pleier å bli utrolig skeptiske når de finner en "R" i typebetegnelsen. Det er nok det som er problemet. Ta en telefon til dem, det kan kanskje hjelpe.

I så tillfelel så har S1000RR to boxer motorer

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
...og må sikkert betale dobbel forsikringspremie også siden den har to "R"erBjerknez skrev:Viste ikke at jeg hadde boxer motorpoulet_cavalier skrev:Det var på telefon.... men du har nok rett med den r-en. At den i BMW verden bare betyr boxermotor er nytteløst å forklare. Men de har lister over sykler de ønsker å gi tilbud på og GS er ikke med på den listen. Den kommer nok når de har tenkt seg om litt..kjellv skrev:Forsikringsselskapene pleier å bli utrolig skeptiske når de finner en "R" i typebetegnelsen. Det er nok det som er problemet. Ta en telefon til dem, det kan kanskje hjelpe.![]()
I så tillfelel så har S1000RR to boxer motorer

- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: BMW R1200GS
S1000RR begynner på S. Du har en rekkefirer. Har du ikke sett etter?Bjerknez skrev:Viste ikke at jeg hadde boxer motorpoulet_cavalier skrev:Det var på telefon.... men du har nok rett med den r-en. At den i BMW verden bare betyr boxermotor er nytteløst å forklare. Men de har lister over sykler de ønsker å gi tilbud på og GS er ikke med på den listen. Den kommer nok når de har tenkt seg om litt..kjellv skrev:Forsikringsselskapene pleier å bli utrolig skeptiske når de finner en "R" i typebetegnelsen. Det er nok det som er problemet. Ta en telefon til dem, det kan kanskje hjelpe.![]()
I så tillfelel så har S1000RR to boxer motorer

FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
Haha, jeg har sett, men jeg har ikke telt 

Re: BMW R1200GS
Stille herSuper Glide Custom skrev: 21 jun 2014, 11:26 Gratulerer med skikkelig fin sykkel.Sliter sjøl med en gryende GS feber :-)å
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW R1200GS
BMW modellbetegnelser er systematisk bygget opp Bokstaven fremst bestemmer motor/drivlinje-plattform. Tallene sier noe om motorvolum, etterfulgt av noen bokstaver som forteller noe om sykkelens utseende/stil/oppbygning. S1000RR har derfor ikke to boxermotorer, men er bygget på S-plattformen, som vil si rekkefire med kjededrift.
GS-endelsen står etter hva jeg vet for Gelände Strasse. Den første het dog R80G/S.
GS-endelsen står etter hva jeg vet for Gelände Strasse. Den første het dog R80G/S.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
Fin sykkel og et usedvanlig vellykket konsept fra BMW på lik linje med Golfsuksessen fra VW når det gjelder bil.
Men ingen GS feber her hos meg, må jeg bare innrømme...
Ikke mange GS'ere her inne på MCsiden.no heller, virker det som
.
Men velkomne er de, så absolutt
!
Men ingen GS feber her hos meg, må jeg bare innrømme...
Ikke mange GS'ere her inne på MCsiden.no heller, virker det som

Men velkomne er de, så absolutt

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW R1200GS
Som den BMW-entusiasten jeg er, så blir det R12xxGS(for å ikke forveksle med F-modellplattformen med kjede/reim). Ikke fordi at den er pen eller kul, men jeg vet hva jeg får. Om jeg skulle hatt noe i det segmentet. Foreløpig er ikke det av interesse.
Synes ikke min K1200RS er det kuleste i verden å se på, men for meg er den veldig artig å kjøre, passelig sprek, fin å skru på og fra en entusiast sitt ståsted var modellen revolusjonerende hos BMW. Første modell med over 100hk og en masse tekniske sprang fra tidligere modeller.
Den gamle K1/K100/K1100-lesten var tross alt 15 år gammel. Det merkes tydelig når jeg har kjørt K100en min en stund og setter meg tilbake på K1200en.
Synes ikke min K1200RS er det kuleste i verden å se på, men for meg er den veldig artig å kjøre, passelig sprek, fin å skru på og fra en entusiast sitt ståsted var modellen revolusjonerende hos BMW. Første modell med over 100hk og en masse tekniske sprang fra tidligere modeller.
Den gamle K1/K100/K1100-lesten var tross alt 15 år gammel. Det merkes tydelig når jeg har kjørt K100en min en stund og setter meg tilbake på K1200en.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
Det jeg imponeres mest over med GS er modellens vedvarende popularitet. Men ikke bare det. Det at BMW har greid å beholde boxermotor konseptet med kardang drivlinje og fornyet dette såpass bra som de har gjort er intet mindre enn imponerende, etter mitt syn.
Boxermaskinen og kardangløsningen har BMW faktisk hatt siden produksjonsoppstarten i 1923. Det står det respekt av!
Boxermaskinen og kardangløsningen har BMW faktisk hatt siden produksjonsoppstarten i 1923. Det står det respekt av!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW R1200GS
De hadde med introduksjonen av K-modellene i 1983 i tankene om å slutte med boxeren. En rekkefire ble nok ansett som noe mye bedre. Det har i ettertid vist seg at BMW-miljøet har vært litt delt. De som digger K og de som digger R. Er som regel de som foretrekker K og de som foretrekker R og de holder seg til det.
Re: BMW R1200GS
Har sansen for både K og R, var på hugget på en eldre K her en periode men nå har jeg kanskje foten innafor på en R som jeg forhåpentlig får svar på i løpet av to tre uker 
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Re: BMW R1200GS
Det som gjør GSen unik er at den gjør så mange ting akseptabelt bra. Romslig og komfortabelt pakkesel på tur. Nok oomph til å piske svinger. Stabilitet og fjæringsvei til å håndtere ganske røft underlag. Det finnes bedre sykler på hver av områdene (Multistradaen er hvassere på asfalt, men definisjonen av multistrada innbefatter nok ikke norsk grusvei har jeg en mistanke om, KTM leverer råere gruspiskere osv), men ingen som kombinerer så bra. Og så har du et helt økosystem av ettermarkedsprodukter til ethvert (reelt eller imaginært) behov. Så en 1250 er absolutt aktuell, men innen jeg går lei av Duc'en håper jeg egentlig at utvalget av elektriske hojar er på plass.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
Det som jeg finner litt gøy er når du går inn på "Sport" her:
https://konfigurator.bmw-motorrad.no/in ... odelfinder
Så ligger R1250RS side by side BMW S1000RR
https://konfigurator.bmw-motorrad.no/in ... odelfinder
Så ligger R1250RS side by side BMW S1000RR

- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW R1200GS
Så lenge dem plasserer en R1200RS samens med en S1000RR så gir dette i mitt hode i beste fall en feil bilde. Disse er så langt fra hverandre som man nesten kan komme.
Jeg mener S1000RR burde stått alene. Evt. sammen med S1000R.