Lyngdal Part Deux: 1-3 mai. Ferdig, done & dusted!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Lyngdal Part Deux: 1-3 mai. Ferdig, done & dusted!

Legg inn av Tommas »

Resten av lørdagen kan vel deles inn i tre deler:

Til Stavanger, hjem fra Stavanger og "etterpå".

Til Stavanger inneholdt store doser svinger, adrenalin og pur motorsykkelglede. Så mye bra veier, panoramaer og flott kjøring at det nesten går litt i ett.
For min del ble det knapt tatt bilder, for opptatt med å kose meg på sykkelen. Nordsjøveien var konge.

Vi var heldigvis også ganske bra matchet på fart, så det var ikke vanskelig å holde seg samlet. De fleste fikk testet både og ligge i tet og å passe på baktroppen. Selv bestef.. Ojda, lå i front og viste hvordan det skulle gjøres.
Imponerende fart på den Røde Fare(tm) over fjellet!

I Stavanger fikk vi hivd innpå en ovepriset burger på restuarant Mexico, og kommet oss litt ned fra adrenalin-junkie-rushet vårt ;-)



(blander seg inn litt mobilbilder her...)

Bilde

Bilde


Bilde


Hjemturen startet så sent, at vi rett og slett heiv oss på den store e-veien for å rekke noen pils før midnatt.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Lyngdal Part Deux: 1-3 mai. Ferdig, done & dusted!

Legg inn av Tommas »

Søndag var tid for hjemreise, og vil valgte å kjøre hjem via telemark og vestold.

Litt kjølig på morgenen:

Bilde

Bilde



Skjedde det noe spennende? Tja, jeg byttelånte sykkel med Bjerknez. Han får komme med litt feedback selv, men for min del er ikke tvil om at Street Triple er en god sykkel.
Fant meg umiddelbart til rette, og det var ikke noe problem å kose seg med litt entusiastisk kjøring. Sittestillingen var rimelig lik, litt lavere pegs på triple.
Motoren en god, men når man hopper rett over fra 1 liters-klasse så virket den litt dau. Strengt tatt litt urettferdig å sammenlikne det direkte, og det skulle vel bare mangle at man ikke merker stor forskjell.
Ellers er jo ikke Street Triple testvinner uten grunn, alt sitter som et skudd. Tror kanskje "hopp rett på og føl deg hjemme" er en av sykkelens sterkeste egenskaper.
Ikke noen negative overraskelser når man presser litt. Girkasse, bremser og dempere gjør som de skal.

Nå er det vel bare på tide at Triumph banker til med en oppdatert liter+ utgave av Street og/eller Speed'en?


Ellers vil jeg få takke alle som møtte opp. Virkelig en hyggelig gjeng, og utrolig artig at man kan ha det så gøy med folk man kun kjenner fra et forum.

Ut på tur, aldri sur :prop:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lyngdal Part Deux: 1-3 mai. Ferdig, done & dusted!

Legg inn av AJ »

Tommas skrev: Ellers vil jeg få takke alle som møtte opp. Virkelig en hyggelig gjeng, og utrolig artig at man kan ha det så gøy med folk man kun kjenner fra et forum.
Hyggelig å høre :-) .
Og jeg må få legge til at nettopp det du nevner med å ha det gøy og trivelig med "folk man kun kjenner fra et forum" er hovedhensikten med MCsiden.no.
Å finne tonen med andre på forumet er bra, men det beste er selvfølgelig å møtes og trives i lag der opplevelsene skjer, nemlig i MCsalen ute på de mange utrolig flotte MC-veiene vi har :prf .

Har kikket på bildene fra turen deres og sitter med en god følelse av at dere har hatt en topp tur.
Veldig bra!
Gleder meg til noen lengre turer selv også
Årets utvidede ferie begynner faktisk allerede om en uke :yeyeye :prop: !!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyngdal Part Deux: 1-3 mai. Ferdig, done & dusted!

Legg inn av Bjerknez »

Ingen tvil om at BMW'en er en kanonflott sykkel Tommas. De adaptive demperne, liters motoren og ellers alt det andre gjorde jobben på en utmerket måte. Man har helt klart (ikke overraskende) mer krefter her, spesielt er forskjellen stor under aksellerasjon OVER 150ish km/t. Drar som pokker hele veien.

Jeg klarer ikke helt å finne så mye negativt om denne sykkelen, men skal jeg dra frem noe så må det være lydfrekvensen. Skikkelig pain in the ass høyfrekvent lyd som var direkte plagsom. Nå skjønner jeg de som bruker ørepropper.

Sittestillingen var veldig bra og passet meg perfekt, selv om jeg kanskje satt mer "oppå" sykkelen kontra "i" sykkelen sammenlignet med min egen. Sikkert bare en vanesak.

Om det blir en slik på meg ved neste korsvei? Tja... Tvilsomt, men så absolutt noe jeg skal vurdere. De ekstra kreftene man får føler jeg kun blir morsomme under dragrace etc. I krappe svinger etc. Så tror jeg mer på andre egenskaper. Men så absolutt en helt rå sykkel som har det meste. :thumleft

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Lyngdal Part Deux: 1-3 mai. Ferdig, done & dusted!

Legg inn av Tommas »

Bjerknez skrev:Sittestillingen var veldig bra og passet meg perfekt, selv om jeg kanskje satt mer "oppå" sykkelen kontra "i" sykkelen sammenlignet med min egen. Sikkert bare en vanesak.
Det er fordi du har tankbag foran, og Kriega bak... Sitter jo i reine skrustikka :lol

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Lyngdal Part Deux: 1-3 mai. Ferdig, done & dusted!

Legg inn av Kawagutten »

Veldig bra og fint dere deler :thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyngdal Part Deux: 1-3 mai. Ferdig, done & dusted!

Legg inn av Bjerknez »

Tommas skrev:
Bjerknez skrev:Sittestillingen var veldig bra og passet meg perfekt, selv om jeg kanskje satt mer "oppå" sykkelen kontra "i" sykkelen sammenlignet med min egen. Sikkert bare en vanesak.
Det er fordi du har tankbag foran, og Kriega bak... Sitter jo i reine skrustikka :lol
Haha, var nok ikke det jeg mente :)
Men for all del, BMW'en er en meget flott og "komplett" sykkel på alle måter. :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Lyngdal Part Deux: 1-3 mai. Ferdig, done & dusted!

Legg inn av ojda »

Du må nok fortsatt betale en bra haug dukater imellom, om det skal bli noe bytte Tommas :P :p
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyngdal Part Deux: 1-3 mai. Ferdig, done & dusted!

Legg inn av Bjerknez »

Den er nok verdt de ekstra kronene for det var en herlig sykkel på alle måter. Spørsmålet er om denne gjør meg mer lykkelig utover de første ukene hvor all elektronikk og duppeditter skal utprøves samt dragracing på slettene for å kjenne det enorme draget man har. I de svingene JEG liker å boltre meg i, så tror jeg ikke at jeg kommer noe raskere frem med en S1000R kontra min egen, men min nåværende erfaring. For med en S1000R kan man ikke bare gire ned og gi flatt gjern ut av en sving. Her må man også håndtere gassrulla forsiktig.

En ting er sikkert... mitt neste MC valg blir ikke lett, selv om det bare står mellom noen ytterst få kandidater :-)å
Men S1000R er så absolutt ikke utelukket. Jeg må bare gå i en runde meg meg selv om det er verdt 60.000,- ++ ekstra. :thumleft

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Lyngdal Part Deux: 1-3 mai. Ferdig, done & dusted!

Legg inn av Zadnez »

fordelen med s1000r er at du trenger ikke å gire ned for å gi full rulle ut av svingen :prf
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyngdal Part Deux: 1-3 mai. Ferdig, done & dusted!

Legg inn av Bjerknez »

Zadnez skrev:fordelen med s1000r er at du trenger ikke å gire ned for å gi full rulle ut av svingen :prf
Ser den, men jeg synes det å gire ned å gi gass i svinger er en del av morroa jeg da...
Men som sagt... jeg sier det igjen.. en helt rå sykkel på alle måter dette. Om den er verdt 60-laken ekstra for MEG er jeg usikker på. Jeg har også lidd av den såkalte 3-fots syken når det gjelder båt. Den ga meg kun kortvarig glede og en langt slankere lommebok.

Denne gangen skal jeg prøve så godt jeg kan og blande LITT fornuft inn i bildet... men det går vel til helvete denne gangen også... :-)å

En ting er sikkert. SKal jeg ha en råere streetfighter er det S1000R som gjelder. Trenger jeg ikke mer kraft og hjelpemidler enn jeg har så er Street'en det soleklare valget. Skal jeg ha en mer touring vennlig sykkel så blir det nok Tracer... muligens. Men som sagt... ingen hast ennå :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lyngdal Part Deux: 1-3 mai. Ferdig, done & dusted!

Legg inn av LordShaft »

Har ikke S1000R samme som på min, at Dynamisk Traction kontroll? Som gjør at den regulerer gassen slik at du ikke spinner når du har nedlegg.... Det vil i praksis si, at du kan legge deg godt ned i rundkjøring. klakke ned i 1. gir og gi full rulle.... Sykkelen vil ikke miste grepet på bakdekket.

Framhjulet er en helt annen sak dog :redface

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Lyngdal Part Deux: 1-3 mai. Ferdig, done & dusted!

Legg inn av Zadnez »

Joda det har den, forøvrig er jeg enig med Bjernez. 3-fot syken gjør deg ikke lykkeligere, og streeten er helt sikkert minst like morsom på svingete vei, som jo er poenget med en MC :thumleft
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Lyngdal Part Deux: 1-3 mai. Ferdig, done & dusted!

Legg inn av Tommas »

LordShaft skrev:Har ikke S1000R samme som på min, at Dynamisk Traction kontroll? Som gjør at den regulerer gassen slik at du ikke spinner når du har nedlegg.... Det vil i praksis si, at du kan legge deg godt ned i rundkjøring. klakke ned i 1. gir og gi full rulle.... Sykkelen vil ikke miste grepet på bakdekket.

Framhjulet er en helt annen sak dog :redface
Joda, du kan i stor grad oppføre deg rimelig ubehøvlet - og han tyske ingeniøren som følger med vil diskre gripe inn ;-)

Og Bjerknez, til ditt bruk og innenfor ditt budsjett så holder nok Street'en :lol :D :knegg
(sorry, intern reisehumor - dere skulle ha vært der...)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyngdal Part Deux: 1-3 mai. Ferdig, done & dusted!

Legg inn av Bjerknez »

Haha tommas! Aner ikke hvem som kom på denne, men uhyre morsomt var det vertfall. :lol
Tror kompisen må ta den æren kanskje?

Uansett. Hyggelig fyr dette :thumleft

Svar