Vedlikehold og smøring er alfa omega!

Skal prøve det, har gull kjede på min så ville sett meget bedre ut en den hvite jeg bruker om dagen. Tar den fortsatt på en varm kjede?Northman skrev:Nei, dette går så fint så. Anbefales :)Kris skrev:På en R1? Spruter ikke det noe forferdelig da?Northman skrev:Selv smører jeg kjedet med girolje, drypper på fra en liten flaske og tørker av med en fille. Dette har fungert veldig bra. Tror folk har lett for å glemme at i tillegg til smøring er det viktig å holde kjedet rent, og ut i fra hva jeg ser fra scottoiler er det en problematikk...
Derfor skal du og Mysterion lære meg det der ordentlig til vårenNorthman skrev:Gjør det ganske enkelt.
1. Rengjør kjede/drev skikkelig først.
2. Ta en liten runde på parkeringa for å varme opp kjedet litt.
3. Ha på girolja(bare drypp på litt og litt mens du drar rundt, skal lite til)
4. Tørk av overflødig olje med en fille, bruk gjerne den samme filla igjen og igjen, den trekker til seg overflødig olje og er med på å smøre videre :)
Håper du blir like fornøyd som meg, men merk at hvis du kliner på mye blir det et sabla oljeklin
Det verste trenger ikke å være hva det koster å kjøpe nytt kjede og drev, men hva annet som kan ødelegges når kjedet ryker.mammut89 skrev:Baltazar skrev: For alt jeg vet kan et totalt kav råttent kjede gå 70 000km , men det er ikke noe jeg er villlig til å risikere midt uti alpene eller et eller annet land langt avgårde og ruinere en ferie og koste meg mange tusen å fikse fordi jeg må fikse det fort.
Mindre sand og dritt på kjede/drev virker fornuftig i mitt hode. Kostnaden på litt lampeolje og gnikking på kjedet synes jeg ikke er så stor at det er et problem :)Voksen skrev:Ellers skjønner jeg ikke vitsen med å rense kjedene med tanke på driftstid.
Men den sanden og dritten som havner på kjedet vil jo ikke få legge seg der slitasjen er. Midt på tennene der der kjedet og drevet har kontakt vil jo ikke sanden og dritten få ligge i fred alikevel. Dritten blir jo bare liggenede på de stedet hvor det ikke er kontakt mellom kjede og drev.Northman skrev:Mindre sand og dritt på kjede/drev virker fornuftig i mitt hode. Kostnaden på litt lampeolje og gnikking på kjedet synes jeg ikke er så stor at det er et problem :)Voksen skrev:Ellers skjønner jeg ikke vitsen med å rense kjedene med tanke på driftstid.