Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Re: Lasse`s logg: Blir GAL! :P :p

Legg inn av ArcticTiger »

:scratch Hva betyr CCT fornoe a? Kan det være Constant Clicking Terror :-k

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Det ble en liten filmsnutt ut av det.....publiseres til YouTube nå, legger den her når den er lastet ferdig :thumleft

Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Legg inn av Svolp »

Hvis du syntes den laga mye lyd skal du høre min 1400...
Kawasaki har mye lyd i motorene sine uten at det er noe galt med det..
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
lasse_hansen
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020

Legg inn av lasse_hansen »

Takker Globe :prf Hel Maks Globe :prop:

Aj: Som du sier, kan være ventiler også, men etter å ha sett en del filmer og slikt om CCT, så virker dette veldig likt mitt problem.
Leste også på en engelsk side at CCT tikking kan bli værre og værre. Det har jo min blitt... Vet ikke hvordan det er med ventiler?

Hvordan skal jeg høre forskjell på ventiltikking og CCT? hehe. Blir spennende å lese hva forhandler skriver tilbake på mail. Evt får jeg ringe dem etter jeg har fått mailen i morra, og nevne dette med CCT og evt ventiltikking..
Du sier at ventiltikking kan være normalt på nye sykler ved 2-3000km Aj, Må de evt justere ventilene for meg da???
For i følge service heftet, så er det en god stund til de skal justeres, mener jeg å huske?

Svolp, den tikkelyden jeg har er ekstrem, må få gjort noe med den. Må kunne gjøres noe, evt manuell cct, ellers vurderer jeg rett og slett å bytte sykkel, uansett hvor god og gla jeg er i denne sykkelen... Sier kanskje litt om hvor irriterenes den er å høre på når jeg kjører? :redface

Og forresten, om jeg har virket litt sur, irritert, forbannet eller slikt i postene mine hittill, så ber jeg om unnskyldning, det var bare veldig mye fustrasjon som kom ut i fingrene mine når jeg begynte å fortelle om tikk tikk tikk tikk, i sykkelen. hehe.
Men har tatt meg et glass med cola og satt meg ned å slappet av litt nå, så nå er det bedre! :thumleft

FORBANNA tikkelyd :knegg :yeyeye :prop:

Også CCT problem, samme lyd som jeg har:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=SN-LeZsq ... ure=relmfu[/video]

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

..og her er mitt bidrag, til "Lyden Av Norge" :knegg

Tatt i ettermiddag:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=M-cn7BE-qvQ[/video]

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

ArcticTiger skrev::scratch Hva betyr CCT fornoe a? Kan det være Constant Clicking Terror :-k
Automatic Cam Chain Tensioner

Automatisk kamkjedestrammer rett og slett
Dette er vel noe som de fleste motorsykler med overliggende kam(er) har hatt i 30-40 år no, rart at det skal være en gjengånde svakhet på Kawa...
Er jo selvfølgelig ikke STRAMMEREN som lager lyd, men kjedet som er nytt vil jo gå seg til å strekkes litt de første 2-3000km, og vist ikke strammeren tar seg av dette vil det naturligvis bli rasling i kjedet.

Bilde

Strammeren er de delene som har nr 60-67
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
lasse_hansen

Hmm, har nå sett videoen din Globe. Først og fremst tusen takk for at du gadd å kjøre deg en tur så jeg fikk hørt på lyden din også :thumleft Det er service det :prf

Hørte en viss lik tikkelyd hos deg der også, men jeg tørr påstå at jeg har litt kraftigere tikking, spesielt når jeg drar på litt sånn som du gjorde. Da er min helt ekstrem...
Synes min tikker litt mere på tomgang også, sånn tikke/klakke lyd.. Hmm, ente godt å si.

Men igjen, tusen takk Globe :[-o< Om jeg kan gjøre noe tilbake engang så si ifra :D

Jeg får høre hva forhandler skriver i morra, evt om jeg får beskjed om å ta en tur opp til dem igjen å setter igjen sykkelen der en dag, så får de høre litt nærmere på det.. Før så har dem som sagt bare tatt seg en liten kjøre tur, de har ikke sett noe nærmere på det..
Og hvis det viser seg å være CCT, og at det er den valige CCT kawatikkelyden, så vurderer jeg nesten å sette på manuell CCT, hvis det kan redusere/fjerne lyden. Tilbakemeld kommer i morra :P :p

Nå så må jeg roe nerva trur jæ. Har jo tross alt vært med Globe på kjøretur ikveld også så... :prf Finnes ikke noe bedre avsluttning på kvelden enn det :thumleft

Forresten MaxTron, hva kan de evt gjøre hvis kjedet har strekt seg nå de første 2000km jeg har kjørt da, hvordan kan dem evt få den automatiske kjedestrammeren til å fungere skikkelig?

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

Har sett på siden til APE manual CCT, den ser jo grei ut, men det blir jo et nytt servicepunkt på sykkern. Manuell justering av kamkjede må følges opp og justeres utenom de vanlige serviceintervallene til sykkern.

Brukeravatar
lasse_hansen

Det er sant. Men hva gjør dem om f.eks kjedet har strekt seg litt nå som jeg har kjørt 2000km. Hvordan kan dem få den automatiske til å stramme riktig?

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

lasse_hansen skrev:Hmm, har nå sett videoen din Globe. Først og fremst tusen takk for at du gadd å kjøre deg en tur så jeg fikk hørt på lyden din også :thumleft Det er service det :prf ....
Bare hyggelig lasse_hansen...anytime! Vi er jo et aktivt forum for aktive mc-folk....så MC'en står alltid klar for hva det måtte være av anledninger som byr seg for en kjøretur :thumleft :knegg

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

lasse_hansen skrev:Det er sant. Men hva gjør dem om f.eks kjedet har strekt seg litt nå som jeg har kjørt 2000km. Hvordan kan dem få den automatiske til å stramme riktig?
vet ikke åssen kawan funker eller ikke, men jeg har et langt kamkjede i bilmotor som holdes justert med hydraulisk kjedestrammer, dvs oljetrykket strammer kjedet.

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

lasse_hansen skrev:Hmm, har nå sett videoen din Globe. Først og fremst tusen takk for at du gadd å kjøre deg en tur så jeg fikk hørt på lyden din også :thumleft Det er service det :prf

Hørte en viss lik tikkelyd hos deg der også, men jeg tørr påstå at jeg har litt kraftigere tikking, spesielt når jeg drar på litt sånn som du gjorde. Da er min helt ekstrem...
Synes min tikker litt mere på tomgang også, sånn tikke/klakke lyd.. Hmm, ente godt å si.

Men igjen, tusen takk Globe :[-o< Om jeg kan gjøre noe tilbake engang så si ifra :D

Jeg får høre hva forhandler skriver i morra, evt om jeg får beskjed om å ta en tur opp til dem igjen å setter igjen sykkelen der en dag, så får de høre litt nærmere på det.. Før så har dem som sagt bare tatt seg en liten kjøre tur, de har ikke sett noe nærmere på det..
Og hvis det viser seg å være CCT, og at det er den valige CCT kawatikkelyden, så vurderer jeg nesten å sette på manuell CCT, hvis det kan redusere/fjerne lyden. Tilbakemeld kommer i morra :P :p

Nå så må jeg roe nerva trur jæ. Har jo tross alt vært med Globe på kjøretur ikveld også så... :prf Finnes ikke noe bedre avsluttning på kvelden enn det :thumleft

Forresten MaxTron, hva kan de evt gjøre hvis kjedet har strekt seg nå de første 2000km jeg har kjørt da, hvordan kan dem evt få den automatiske kjedestrammeren til å fungere skikkelig?
Tror ikke at kjedet har strekt seg, ikke i samme betydning som en bruker det uttrykket om ett drivkjede til bakhulet som blir raskt lengere på slutten av sin levetid. Mener bare at det har gått seg til/blitt kjørt inn, og derfor har fått en liten slakke.

Dette er selvfølgelig bare spekulasjoner, sier IKKE at æ kan VITE at det er dette som lager lyden.

Kamkjedet står vel på siden på Kawa'n??
Det du kan gjøre er å sette skaftet på ett skrujern i øret og sette det bort i motoren på forskjellige plasser, da kan du kanskje finne ut hvor lyden kommer ifra.
karosseri er for biler!

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

MaxTron skrev:
lasse_hansen skrev:Hmm, har nå sett videoen din Globe. Først og fremst tusen takk for at du gadd å kjøre deg en tur så jeg fikk hørt på lyden din også :thumleft Det er service det :prf

Tror ikke at kjedet har strekt seg, ikke i samme betydning som en bruker det uttrykket om ett drivkjede til bakhulet som blir raskt lengere på slutten av sin levetid. Mener bare at det har gått seg til/blitt kjørt inn, og derfor har fått en liten slakke.

Dette er selvfølgelig bare spekulasjoner, sier IKKE at æ kan VITE at det er dette som lager lyden.

Kamkjedet står vel på siden på Kawa'n??
Det du kan gjøre er å sette skaftet på ett skrujern i øret og sette det bort i motoren på forskjellige plasser, da kan du kanskje finne ut hvor lyden kommer ifra.

Huff MaxTron....med skrujernet inntil øret kommer han til å høre ALLE lyder denne mekansike dingsen gir....nå er det nok slutt på nattesøvnen til hr hansen :knegg

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

Globe skrev:Huff MaxTron....med skrujernet inntil øret kommer han til å høre ALLE lyder denne mekansike dingsen gir....nå er det nok slutt på nattesøvnen til hr hansen :knegg
Ja, det har du selvfølgelig rett i :knegg
Vist en gjør dette vil selvfølgelig ALLE mekaniske lyder i motoren bli KRAFTIG forsterka, så ikke bli skremt av alle de lydene som SKAL være der.

Sier ikke at ikke denne lyden også skal være det, kawa er kjent for å ha forholdsvis mye mekaniske lyder
karosseri er for biler!

Tysnes
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83

Legg inn av Tysnes »

lasse_hansen skrev:Det er sant. Men hva gjør dem om f.eks kjedet har strekt seg litt nå som jeg har kjørt 2000km. Hvordan kan dem få den automatiske til å stramme riktig?
Viss den automatiske strammeren virker som den skal, så strammer den etter hvert som kjedet blir slakt
når kjedet blir for slakt og strammeren ikkje klarer å stramme mer, må kjedet skiftes.
Men dette er viss strammeren virker som den skal, noe di vanleg vis gjør.
Å skifte til manuell strammer tror eg går ut over garantien, for den må strammes riktig og oftere en service intervallene.
Kan hende strammeren har en feil fra starten av, og bare trengs å byttes i en ny.
Håper det ordner seg, og at forhandler fikser saken :-)

Brukeravatar
lasse_hansen

Globe skrev:
lasse_hansen skrev:Hmm, har nå sett videoen din Globe. Først og fremst tusen takk for at du gadd å kjøre deg en tur så jeg fikk hørt på lyden din også :thumleft Det er service det :prf ....
Bare hyggelig lasse_hansen...anytime! Vi er jo et aktivt forum for aktive mc-folk....så MC'en står alltid klar for hva det måtte være av anledninger som byr seg for en kjøretur :thumleft :knegg
Globe, gidder du å ta en kjøretur for å se om hjula dine går rundt når du kjører bortover? :knegg

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Har du tenkt noe på hva slags sykkel du skal ha deg neste gang da Lasse?
Hvis du bestemmer deg lynkjappt, så rekker du å kjøre inn en sykkel til før vintern kommer :thumleft

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

pelsen skrev:
vet ikke åssen kawan funker eller ikke, men jeg har et langt kamkjede i bilmotor som holdes justert med hydraulisk kjedestrammer, dvs oljetrykket strammer kjedet.
Mener at måten sånne strammere virker på er ganske enkel.

Det står ei fjær med ett visst spenn inni å trykker på ei stang som i sin tur trykker på sleiden som kjedet glir langs.
I stanga er det små hakk, og det er en hake som går inn i disse hakka og hindrer at stanga kan gå tilbake.
Bilde
karosseri er for biler!

Brukeravatar
lasse_hansen

Testa det med skruhjern istad,og prøvde å lytte etter hvor den tikkelyden kom ifra. Men hvor på kawaen sitter det kjedet, så jeg vet hvor jeg skal høre? Hørte ikke noe særlig tikkelyd når jeg lytta istad, men jeg vet ikke hvor jeg lytta engang. Hehe. Evt hvilken side?

ArcticTiger, blir nok el-sykkel neste gang,hehe.. MaxTron, det hørtes ikke så dumt ut...

Kommer som sagt tilbake med tilbakemeld i morra når jeg har hørt med forhandler. :thumleft

Tysnes
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83

Legg inn av Tysnes »

lasse_hansen skrev:Testa det med skruhjern istad,og prøvde å lytte etter hvor den tikkelyden kom ifra. Men hvor på kawaen sitter det kjedet, så jeg vet hvor jeg skal høre? Hørte ikke noe særlig tikkelyd når jeg lytta istad, men jeg vet ikke hvor jeg lytta engang. Hehe. Evt hvilken side?

ArcticTiger, blir nok el-sykkel neste gang,hehe.. MaxTron, det hørtes ikke så dumt ut...

Kommer som sagt tilbake med tilbakemeld i morra når jeg har hørt med forhandler. :thumleft
Mener kamkjeden sitter på høgre side av motoren

Brukeravatar
lasse_hansen

Da skal jeg se nærmere på det i morra. Så kommer det en oppdatering her i morra når jeg har hørt i fra forhandler. Nå er det tv og avslapping resten av kvelden

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

MaxTron skrev:Det står ei fjær med ett visst spenn inni å trykker på ei stang som i sin tur trykker på sleiden som kjedet glir langs.
Kan jo være så enkelt at fjæra er litt utenfor spesifikasjonene - dvs litt for slapp ??
Dette er nok en fjær som Kawa-fabrikken har fått fra en eller annen kinesisk underleverandør... og når var det dette bråket rundt øyene mellom Kina og Japan egentlig begynte... kan det rett og slett dreie seg om sabotasje :scratch :-k :-#
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

Det er jo ganske lett å lokalisere kamkjedestrammeren,enten den sitter på høyre,venstre eller midten,bare du vet hva du skal se etter.

Det KAN være at strammeren er "midtveis" mellom å hoppe fra et hakk til neste. Da kan det hjelpe å skru hele skiten litt løs,sånn at du hjelper den til å hoppe til neste hakk,for så å skru den fast igjen.

Men dette er jo noe dem du kjøpte hos må se på,du har vel garanti på moppen ennå. Takke seg til noe gammelt ræl,så slipper man sånne problemer. Ser Svolp klager på lyder fra ZZR1400'ern,og sier at det er helt normalt til Kawa å være. Det kan jeg ikke være enig i,min gamle rokk har slettes ikke noen sånne stygge lyder :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

gamle jærna mine er slik at hvis det ikke er ulyder så er de ikke startet... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Hva skal vi si vi som kjører Guzzi, da... :-k :knegg
Er nok av raklelyder i Guzzi-twin'en... :P :p

Svar