MC-nyheter og MC i media
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: MC i media
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 767945.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC i media
http://www.rbnett.no/nyheter/2015/12/02 ... 875732.ece
Vegdirektoratet ser på muligheten for å heve førerkortalderen for alle klasser av motorsykler.
Vegdirektoratet ser på muligheten for å heve førerkortalderen for alle klasser av motorsykler.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC i media
http://www.sedenne.no/v/51079/motorsykl ... rbikjoring" onclick="window.open(this.href);return false;
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC i media
[video]https://www.youtube.com/watch?v=O_BDZakAZrc[/video]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC i media
Typisk eksempel på blikkfrysing? Fiksert blikk på nettopp det man bør unngå...Bjerknez skrev:http://www.sedenne.no/v/51079/motorsykl ... rbikjoring
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MC i media
Dette er nok mer et typisk eksempel på en som ikke burde hatt lappen, men som burde være glad at han fortsatt lever.AJ skrev:Typisk eksempel på blikkfrysing? Fiksert blikk på nettopp det man bør unngå...Bjerknez skrev:http://www.sedenne.no/v/51079/motorsykl ... rbikjoring
Totalt uansvarlig forbikjøring. Han burde kunne forvente at det ble litt liten plass når han kjørte forbi bilen i en venstresving. Når en kjører så fort så kan en ikke forvente bilister deg med gang du tar den igjen.
Slike MC-førere trenger vi ikke flere av.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MC i media
Enig i at han kan være glad han lever.
Svingen ser da oversiktelig nok it?
Og farta er vanskelig å bedømme ut fra filmen, men bilen hadde akkurat svingt ut på veien og hadde vel ikke høy fart.
Forbikjøringa ser helt grei ut, til det går galt.
Så å si at dette er enda en som ikke burde hatt lappen blir for drøyt, vi gjør alle feil.
Svingen ser da oversiktelig nok it?
Og farta er vanskelig å bedømme ut fra filmen, men bilen hadde akkurat svingt ut på veien og hadde vel ikke høy fart.
Forbikjøringa ser helt grei ut, til det går galt.
Så å si at dette er enda en som ikke burde hatt lappen blir for drøyt, vi gjør alle feil.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC i media
Usikker på hva jeg skal synse og mene om dette, men siden bilisten tydelig kutter svingen betraktelig så vil jeg annta at motorsyklisten ikke forutså dette og mistet det "planlagte" sporvalget noe som resulterte i at svingen ble krappere enn forventet etter forbikjøringen. I utgangspunktet skulle vel dette gått fint, men det ser ut til at han stivner litt og bremser. Da retter som kjent sykkelen seg opp og ulykken er et faktum. Lett og være etterpåklok så klart, men i mitt hode ser det ut til at det var dette som er årsaken.
Så hvem har skyld her? Etter min mening delt skyld....
Det ser ikke pent ut, men at dette var "idiotkjøring" synes jeg er å ta litt hardt i. Et hendig uhell som heldigvis gikk bra. Men joda.. han kunne gått spart seg for den forbikjøringen, men det er vel strengt tatt mange av oss som kunne spart oss for diverse forbikjøringer vil jeg tro
Så hvem har skyld her? Etter min mening delt skyld....
Det ser ikke pent ut, men at dette var "idiotkjøring" synes jeg er å ta litt hardt i. Et hendig uhell som heldigvis gikk bra. Men joda.. han kunne gått spart seg for den forbikjøringen, men det er vel strengt tatt mange av oss som kunne spart oss for diverse forbikjøringer vil jeg tro

Re: MC i media
Denne forbikjøringa er ikke grei, og det er derfor det går galt.
Jeg synes ikke det er vanskelig å se og å tolke at farten på MC har vært vel høy. Hadde han kjørt normalt og ligget bak bilen så hadde han kjørt rolig og fint forbi bilen før svingen på sletta. Da hadde også bilisten vært oppmerksom på trafikken bak og ikke kuttet svingen for de andre syklene som da hadde følt det tryggere å henge seg på.
Hvorfor måtte han kjøre forbi i svingen? Jo:Fordi de kom i høy fart bakfra og da ble forbikjøringen nettopp i svingen. Ellers hadde han vel kjørt forbi på sletta før svingen?
Ja Bjeknez: Sånn juridisk så er bilisten minst like skyldig som motorsyklisten da de å skifte fil uten å ha klar bane ofte gir deg skylda, men den som her utifra trafikal erfaring burde ha unngått dette er etter min mening motorsyklisten. De fleste på MC kjører som oftest også bil, og skjeldnere motsatt. Derfor vet vi at vi er mer usynlige for bilister, og enda mindre når vi tar den kjapt igjen. Vi vet også at vi er veldig utsatte for ulykker i trafikken.
Alltid når vi tar igjen kjøretøy må vi tenke på at det kan ta en liten stund før vi er oppdaget. Vi vet også alle at det er vanlig blant bilister å kutte svinger, og ihvertfall på sånn et synlig strekk.
Jeg definerer ikke dette som et "hendig uhell", men en kalkulert risiko som gikk galt.
AJ mener dette er et typisk eksempel på blikkfrysing som bør unngås, og det mener jeg er den lille årsaken til dette. Det viktigste er å ikke havne i slike situasjoner. Han kunne reddet seg ut av det ved å ikke stivne(låse blikket), men det viktigste er ikke hvordan å komme seg ut av vanskelige situasjoner, men å ikke komme i de situasjonene som gjør at vi må redde oss. Det gjelder på alle plan i livet.
Hvis vi alle blir flinkere til å tenke litt lenger frem så unngår vi mange ulykker og farlige situasjoner. Det gjelder også meg.
Jeg synes ikke det er vanskelig å se og å tolke at farten på MC har vært vel høy. Hadde han kjørt normalt og ligget bak bilen så hadde han kjørt rolig og fint forbi bilen før svingen på sletta. Da hadde også bilisten vært oppmerksom på trafikken bak og ikke kuttet svingen for de andre syklene som da hadde følt det tryggere å henge seg på.
Hvorfor måtte han kjøre forbi i svingen? Jo:Fordi de kom i høy fart bakfra og da ble forbikjøringen nettopp i svingen. Ellers hadde han vel kjørt forbi på sletta før svingen?
Ja Bjeknez: Sånn juridisk så er bilisten minst like skyldig som motorsyklisten da de å skifte fil uten å ha klar bane ofte gir deg skylda, men den som her utifra trafikal erfaring burde ha unngått dette er etter min mening motorsyklisten. De fleste på MC kjører som oftest også bil, og skjeldnere motsatt. Derfor vet vi at vi er mer usynlige for bilister, og enda mindre når vi tar den kjapt igjen. Vi vet også at vi er veldig utsatte for ulykker i trafikken.
Alltid når vi tar igjen kjøretøy må vi tenke på at det kan ta en liten stund før vi er oppdaget. Vi vet også alle at det er vanlig blant bilister å kutte svinger, og ihvertfall på sånn et synlig strekk.
Jeg definerer ikke dette som et "hendig uhell", men en kalkulert risiko som gikk galt.
AJ mener dette er et typisk eksempel på blikkfrysing som bør unngås, og det mener jeg er den lille årsaken til dette. Det viktigste er å ikke havne i slike situasjoner. Han kunne reddet seg ut av det ved å ikke stivne(låse blikket), men det viktigste er ikke hvordan å komme seg ut av vanskelige situasjoner, men å ikke komme i de situasjonene som gjør at vi må redde oss. Det gjelder på alle plan i livet.
Hvis vi alle blir flinkere til å tenke litt lenger frem så unngår vi mange ulykker og farlige situasjoner. Det gjelder også meg.
Re: MC i media
Så nettopp videoen på VG med kommentarer.
Bilen hadde i tillegg campingvogn på slep og det var forbudt å kjøre forbi på strekningen i følge de som hadde levert inn filmen.
Enda to grunner til at motorsyklisten ikke burde ha kjørt forbi. Det var forbudt, samtidig som at campingvogner gjør det mye vanskeligere å følge med bakover. Dårlig vurdert av MC-fører i høy fart, selv om dette ikke fritar bilfører for å kutte svingen.
Bilen hadde i tillegg campingvogn på slep og det var forbudt å kjøre forbi på strekningen i følge de som hadde levert inn filmen.
Enda to grunner til at motorsyklisten ikke burde ha kjørt forbi. Det var forbudt, samtidig som at campingvogner gjør det mye vanskeligere å følge med bakover. Dårlig vurdert av MC-fører i høy fart, selv om dette ikke fritar bilfører for å kutte svingen.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: MC i media
Denne ulykken er etter mitt syn ene og alene MC-førerens skyld.
Jeg mener selve forbikjøringen er helt ok, gitt at føreren har erfaring og kjøreferdighet til slik kjøring. Med "slik kjøring" mener jeg forbikjøring i venstresving, der utgangen er synlig og at man må evne å bruke gir/gass, kontrastyring og blikk riktig for å kunne kjøre forbi sikkert og raskt. Dette er jo en av tingene som gjør at MC gir fordeler og mye gøy i trafikken. Selve skadeårsaken er åpenbart stivning og feil blikk. Føreren har feil kurs allerede når han er på siden av bilen, og han evner ikke å korrigere dette med blikk og kontrastyring. Feilhåndteringen og stivningen bli ekstrem når murkanten kommer nærmere. Brems er det verste virkemidlet.
Hvis vi glemmer selve forbikjøringen og bare ser på det som skaper selve ulykken, så er dette et stjerne-eksempel på manglende ferdigheter som mange sliter med å tilegne seg på vanlig veikjøring. "Rustløser", "sikkerhetskurs" og andre slike aktiviteter på bane retter seg mot akkurat dette, og jeg anbefaler virkelig slike kurs.
Hvis noen er interessert så kan jeg bidra med informasjon og deltagelse til våren, 4 timer sikkerhetskurs på Rudskogen, pluss litt teori. Svært kompetente og erfarne instruktører. Begrenset med plasser. (Jeg har ingen personlig interesse i dette, annet en at jeg er entusiast, instruktør og "brenner for saken" :-)
Jeg mener selve forbikjøringen er helt ok, gitt at føreren har erfaring og kjøreferdighet til slik kjøring. Med "slik kjøring" mener jeg forbikjøring i venstresving, der utgangen er synlig og at man må evne å bruke gir/gass, kontrastyring og blikk riktig for å kunne kjøre forbi sikkert og raskt. Dette er jo en av tingene som gjør at MC gir fordeler og mye gøy i trafikken. Selve skadeårsaken er åpenbart stivning og feil blikk. Føreren har feil kurs allerede når han er på siden av bilen, og han evner ikke å korrigere dette med blikk og kontrastyring. Feilhåndteringen og stivningen bli ekstrem når murkanten kommer nærmere. Brems er det verste virkemidlet.
Hvis vi glemmer selve forbikjøringen og bare ser på det som skaper selve ulykken, så er dette et stjerne-eksempel på manglende ferdigheter som mange sliter med å tilegne seg på vanlig veikjøring. "Rustløser", "sikkerhetskurs" og andre slike aktiviteter på bane retter seg mot akkurat dette, og jeg anbefaler virkelig slike kurs.
Hvis noen er interessert så kan jeg bidra med informasjon og deltagelse til våren, 4 timer sikkerhetskurs på Rudskogen, pluss litt teori. Svært kompetente og erfarne instruktører. Begrenset med plasser. (Jeg har ingen personlig interesse i dette, annet en at jeg er entusiast, instruktør og "brenner for saken" :-)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC i media
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: MC i media
http://www.motorposten.no/rykteborsen/m ... politiker/" onclick="window.open(this.href);return false;
mispelled with autocorrect
mispelled with autocorrect
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC i media
En fyr som prøver å ri på miljøbølgen

All aktivitet som lukter fossilt drivstoff fører til all annen elendighet også

Lite seriøst fra en presumtivt dyktig fagmann (lege)...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.