At det er en "uvane" kan jeg godt delvis være enig i, men igjen så handler det om å bruke hodet. Hvorfor skal man ha fingrene i nærheten av tannjulet? Med en kjedebørste så er det mikroskopisk sjanse for at fingrene havner inn i tannjulet.HeHy skrev: 24 jan 2023, 22:04Synes egentlig det er en uvane å ha sykkel gående for å smøre kjedet, enda verre med å ha den i gir. Det er ikke vanskelig å rotere hjulet når sykkel står i fri og smøre med andre hånden. Samtidig er det ganske farlig å ha hånda i nærheten av kjede/drev når dette roterer, kan fort miste en/flere fingre i sånt maskineri, dette har skjedd og vil sikkert fortsette å skje.Domino skrev:Det er jo våtclutch, så i mitt hode er det naturlig at olja roterer med clutchen på "motorsiden" og igjen drar med seg "drevsiden". Som i en momentomformer. Og selvfølgelig er det lett å stoppe hjulet med handa, men det roterer jo godt nok til å spraye kjedet. Om hjulet klarer å gå rundt mens jeg bruker kjedebørsten har jeg ikke testet, har bare gjort det under spraying. Vi får se i mai!
Man sitter jo ikke med en bommulsdott mellom fingrene og holder denne nærmest mulig tannjulet.