Side 97 av 172

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 22 jun 2017, 14:29
av Bjerknez
Tore L skrev: 22 jun 2017, 14:28 Da har jeg fått undersøkt litt mere om dette, og de har nok flere km enn det jeg fikk opplyst :)
Dekkene ble kjøpt 29/4-2016, hos Görans Motorcenter Karlstad AB, type Metzeler ME Z6 Roadtec - km ikke oppgitt på fakturan. Men den ble etter det solgt og kom til Norge 12/5-2016, stor 30000 service hos Leeres m/ fabrikk oppgraderinger som også skulle gjøres på denne.
Dato 7/6-2016 og km stand 27778, dvs at dekkene har da minst kjørt 7-8000 km.
Og da rimmer det muligens mere med slitasjen som dekke har nå :)
Ja, det høres nok mer riktig ut ja :thumleft

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 04 sep 2017, 23:34
av gsx750_80
AJ skrev: 21 sep 2016, 18:38 Jeg kjører på mitt andre sett Bridgestone Battlax Adventure A40R dekk på KTM'en og er storfornøyd med disse dekkene.
De sliter jevnt, er retningsstabile og inngir stor tillit i svinger og på vått føre.
Må si jeg er mektig imponert over disse, som utvilsomt er de beste jeg har hatt på sykkelen.
Slitestyrken er også meget god. Så langt har jeg kjørt ca. 5000 med disse, mye i høy fart på motorvei i Danmark, Tyskland, Østerrike og Italia, og slik ser de ut etter ca. 5K:

Bilde

Bilde

Bridgestone er antakelig ikke ansett som det mest "sexy" MC-dekket der ute, men at de er blant de aller beste er i hvert fall ikke jeg særlig i tvil om.
Anbefales uten forbehold til alle adventuresykler :thumleft .
Jeg trenger dekk som primært brukes for pendling ca 8 mil per dag. IRC Road Winner originaldekkene holdt lenge. Framdekket
ble skiftet etter over 30 000 km. Nå har sykkelen gått ca 14 000 etter skiftet, og det er dags.
IRC-dekkene har holdt over dobbelt så mange km som noen av de andre dekkene jeg har benyttet på sykkelen. Men, prisen jeg fikk
i dag var hinsides:
"Eneste plassen jeg får bestilt det dekket er originalt ifra Kawasaki, det koster i overkant mye.
Bakdekk: 4724 kr ink mva
Framdekk: 3167 kr ink mva ".
Og det til en Kawasaki 250R, der dekkene ikke trenger tåle høyere hastighet enn 160 km/t.

Er disse Bridgestone Battlax-dekkene å anbefale for en Ninja 250R, med tanke på slitestyrke?
Andre dekk som varer lenge?
Takk for evt råd.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 sep 2017, 05:22
av ZZR-Erling
Tore L skrev: 22 jun 2017, 14:28 Da har jeg fått undersøkt litt mere om dette, og de har nok flere km enn det jeg fikk opplyst :)
Dekkene ble kjøpt 29/4-2016, hos Görans Motorcenter Karlstad AB, type Metzeler ME Z6 Roadtec - km ikke oppgitt på fakturan. Men den ble etter det solgt og kom til Norge 12/5-2016, stor 30000 service hos Leeres m/ fabrikk oppgraderinger som også skulle gjøres på denne.
Dato 7/6-2016 og km stand 27778, dvs at dekkene har da minst kjørt 7-8000 km.
Og da rimmer det muligens mere med slitasjen som dekke har nå :)
Ja.
Bare en ting til,.
Z6 er jo nærmest utdatert teknologisk.
Metzeler har etter dette dekket kommet med Z8 også Z8 O/M og etter dette Roadtec 01.
Alle i samme kategori, S/T.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 sep 2017, 12:05
av BC45
Kan noen forklare hva som gjør et dekk godt på vått føre? Dreneringsegenskapene har jo åpenbart mye å si, men er det andre ting som gummiblanding, dekkets oppbygging osv som er viktig for gode våtegenskaper?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 sep 2017, 12:50
av gsx750_80
gsx750_80 skrev: 04 sep 2017, 23:34
AJ skrev: 21 sep 2016, 18:38 Jeg kjører på mitt andre sett Bridgestone Battlax Adventure A40R dekk på KTM'en og er storfornøyd med disse dekkene.
De sliter jevnt, er retningsstabile og inngir stor tillit i svinger og på vått føre.
Må si jeg er mektig imponert over disse, som utvilsomt er de beste jeg har hatt på sykkelen.
Slitestyrken er også meget god. Så langt har jeg kjørt ca. 5000 med disse, mye i høy fart på motorvei i Danmark, Tyskland, Østerrike og Italia, og slik ser de ut etter ca. 5K:

Bilde

Bilde

Bridgestone er antakelig ikke ansett som det mest "sexy" MC-dekket der ute, men at de er blant de aller beste er i hvert fall ikke jeg særlig i tvil om.
Anbefales uten forbehold til alle adventuresykler :thumleft .
Jeg trenger dekk som primært brukes for pendling ca 8 mil per dag. IRC Road Winner originaldekkene holdt lenge. Framdekket
ble skiftet etter over 30 000 km. Nå har sykkelen gått ca 14 000 etter skiftet, og det er dags.
IRC-dekkene har holdt over dobbelt så mange km som noen av de andre dekkene jeg har benyttet på sykkelen. Men, prisen jeg fikk
i dag var hinsides:
"Eneste plassen jeg får bestilt det dekket er originalt ifra Kawasaki, det koster i overkant mye.
Bakdekk: 4724 kr ink mva
Framdekk: 3167 kr ink mva ".
Og det til en Kawasaki 250R, der dekkene ikke trenger tåle høyere hastighet enn 160 km/t.

Er disse Bridgestone Battlax-dekkene å anbefale for en Ninja 250R, med tanke på slitestyrke?
Andre dekk som varer lenge?
Takk for evt råd.
Slitestyrke og pris er mine overordnede kriterier. Noe som kan anbefale dekk som varer lenge?
Jeg kjører stort sett rett fram, i 80- og 90- soner, og er ikke interessert i dekk som er optimale for hurtig kjøring i svinger, feks.
Dekk skal være harde som bakelitt og vare minst 50 kkm. ;-)

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 sep 2017, 12:57
av BC45
gsx750_80 skrev: 05 sep 2017, 12:50 Dekk skal være harde som bakelitt og vare minst 50 kkm. ;-)
Et så hardt dekk tror jeg vil gå kraftig utover sikkerheten med tanke på grep både ved svingkjøring og bremsing :O

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 sep 2017, 13:13
av gsx750_80
BC45 skrev: 05 sep 2017, 12:57
gsx750_80 skrev: 05 sep 2017, 12:50 Dekk skal være harde som bakelitt og vare minst 50 kkm. ;-)
Et så hardt dekk tror jeg vil gå kraftig utover sikkerheten med tanke på grep både ved svingkjøring og bremsing :O
Det var ikke ment bokstavelig. Jeg er på jakt etter slitesterke dekk. IRC Road Winner bakdekk holdt nærmere 20 kkm
og framdekk over 30 kkm. Får ikke tak i de til fornuftig pris.
Ser meg derfor om etter slitesterke alternativ..

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 sep 2017, 13:46
av gsx750_80
gsx750_80 skrev: 05 sep 2017, 13:13
BC45 skrev: 05 sep 2017, 12:57
gsx750_80 skrev: 05 sep 2017, 12:50 Dekk skal være harde som bakelitt og vare minst 50 kkm. ;-)
Et så hardt dekk tror jeg vil gå kraftig utover sikkerheten med tanke på grep både ved svingkjøring og bremsing :O
Det var ikke ment bokstavelig. Jeg er på jakt etter slitesterke dekk. IRC Road Winner bakdekk holdt nærmere 20 kkm
og framdekk over 30 kkm. Får ikke tak i de til fornuftig pris.
Ser meg derfor om etter slitesterke alternativ..
Jeg har søkt ytterligere, og det ser ut til at Pirelli Angel GT er et dekk jeg skal sjekke nærmere.
http://www.gummi-centralen.no/no/nyhete ... FRzO21.ips .
Her heter det bla:
"
...Etter lanseringen av Pirelli’s nye sport/touring dekk i april 2013, har dekket bli kåret til best i test av en samlet Europeisk motorpresse. Det har ikke blitt spart på superlativer om dekkets egenskaper enten man snakket om handling eller våtgrep. For ikke å snakke om at Angel GT er det absolutt mest slitesterke dekket på markedet. Pirelli har, med Angel GT, satt en ny standard for motorsykkeldekk.

Som kronen på verket er Angel GT også kåret til Motorcycle News «Tyre of the year» og ikke bare i sitt segment, men «over all»

Michael Neeves I MCN forklarer valget på følgende måte: Pirelli Angel GT har vist seg å være et førsteklasses sport/touring dekk for alle typer sykler. Det har egenskaper som et sportsdekk som gjerne kan monteres på en sportssykkel for bruk på bane for samtidig å være et fantastisk touring dekk med stabilitet, våtgrep og lang levetid. ..."

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 sep 2017, 15:10
av kusa
Hei, da var det tiden for å bestille nye dekk til min ninja. Lurer på om jeg skal bytte begge dekkene samtidig, eller bare bakhjulet. Samt hvilket dekk er "best" til pendling, holdbarhet og det usikre været vi har i Norge..
Lest på forskjellige tester, men stoler aldri 100% på noen da de fleste er sponset..

Hva har du å anbefale til en R-sykkel?
Og burde jeg bytte fremhjul? Ref. Bildet

Her er bilder av dekkene:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 sep 2017, 17:20
av mekkern
Dekk som skal vare lenge?

http://www.metzeler.com/site/us/product ... ultra.html
har slike på "hvalen" og de varer og varer....ikke værdens beste våtgrep men.......ellers helt ok-for mitt bruk.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 sep 2017, 19:11
av ZZR-Erling
BC45 skrev: 05 sep 2017, 12:05 Kan noen forklare hva som gjør et dekk godt på vått føre? Dreneringsegenskapene har jo åpenbart mye å si, men er det andre ting som gummiblanding, dekkets oppbygging osv som er viktig for gode våtegenskaper?
Jeg tror jeg leste en gang at dekkets adisjonsegenskaper hadde minst, om ikke mer å si en dekkets mønster. Men hva som skaper høy addisjon/heft, vet æ ikke :crazy:
Men det som er sikkert er at dekk som skal ha høy arbeidstemperatur, ofte sportsdekk, ikke stiller like sterkt som de som blir fortere varm, sport/turingdekk.
Når det gjelder levetiden er jeg også usikker :knegg ,men har ikke sport/turingdekk dypere mønster enn sportsdekk, og kanskje det er eneste faktoren som spiller rolle??

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 sep 2017, 19:37
av BC45
ZZR-Erling skrev: 05 sep 2017, 19:11
BC45 skrev: 05 sep 2017, 12:05 Kan noen forklare hva som gjør et dekk godt på vått føre? Dreneringsegenskapene har jo åpenbart mye å si, men er det andre ting som gummiblanding, dekkets oppbygging osv som er viktig for gode våtegenskaper?
Jeg tror jeg leste en gang at dekkets adisjonsegenskaper hadde minst, om ikke mer å si en dekkets mønster. Men hva som skaper høy addisjon/heft, vet æ ikke :crazy:
Men det som er sikkert er at dekk som skal ha høy arbeidstemperatur, ofte sportsdekk, ikke stiller like sterkt som de som blir fortere varm, sport/turingdekk.
Når det gjelder levetiden er jeg også usikker :knegg ,men har ikke sport/turingdekk dypere mønster enn sportsdekk, og kanskje det er eneste faktoren som spiller rolle??
Jeg er usikker på adisjonsegenskaper er for noe, er vel neppe evnen til å addere :P Det du sier om oppvarmingstid gir jo mening :)

Ny og forbedret Bridgestone Battlax Adventure A41?

Lagt inn: 12 des 2017, 23:31
av AJ
Dette virker lovende på dekket som jeg har vært storfornøyd med på KTM'en!

Sannsynligheten er veldig stor for at jeg nok en gang går for Bridgestones Adventure dekk i 2018 - denne gangen versjon A41, som altså ser ut til å være et enda bedre dekk enn A40, som jeg har på sykkelen nå.
Skulle egentlig antakelig bare mangle siden utviklingen stadig går framover... ;) :

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 13 des 2017, 10:05
av Bjarne89
Hei. På jakt etter nye dekk til min gsxr. Valget står mellom Metzler m7rr eller bridgstone s21. Noen som har noen erfaringer med de? Sykkel blir brukt til både landeveis kjøring og til bane. Kjører veldig skjeldent på vått.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 13 des 2017, 12:37
av LoneRider
Jeg satte s21 på min gsxr i høst. Føles veldig stabile, kanskje en anelse tungstyrte, og ingen tegn til slipp på kalde høstveier. m7rr er nok minst like bra, men dyrere og slites etter sigende raskere.