jhn skrev:...Når hadde dere over 300 sist, og over hvor lang tid?
Er det ikke kjedelig å ha "verdens beste sykkel" ... når du bare får oppleve denne kvaliteten i noen korte øyeblikk i løpet av et helt mc-liv
300 er jo orgasmisk. Men det er jo veien opp ditt som er mye av moroa
Det du sier er at 300 er bedre enn sex? og da er jeg jomfru
Sent from my iPhone using Tapatalk
Noen sier jo til og med at sex er oppskrytt. Kanskje dette er de samme som sier at 300km/t er bedre enn sex. Og hvis man tenker på hvor ofte eller hvor lenge de holder 300, så er det kanskje ikke rare sexen de har
Var det i begynnelsen av denne tråden VFR 750/800 ble diskutert? ... jeg kom tilfeldigvis over en grei oppsummering av VFR's historie ... om noen skulle være interessert. http://www.honda-v4.com/sabmag/vfr-norge/
En ting vet jeg helt sikkert og det er at jeg har ikke verdens beste sykkel. Jeg har gjort alt for mye med den til at den kan være best. Skal det være best for noen så må det være en som ikke må bygges om eller ha masse ekstrautstyr
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
JohnnyTh skrev:En ting vet jeg helt sikkert og det er at jeg har ikke verdens beste sykkel. Jeg har gjort alt for mye med den til at den kan være best. Skal det være best for noen så må det være en som ikke må bygges om eller ha masse ekstrautstyr
Er ikke enig i det at en sykkel ikke kan forandres eller utvides. Personlig synes jeg det er litt kjedelig om man ikke kan finne noe å gjøre eller putte på sykkelen om vinteren før en ny sesong.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Selvsagt ikke. Men en beste sykkel må jo være en som ikke mangler noe i orginalstand. Det aller meste kan jo modifiseres og påbygges til det ugjenkjennelige.
Er jo litt teit med min sykkel feks. "Alle" monterer høyere vindskjerm. Skulle den vært vurdert som best så burde den hatt dette orginalt.
En ting jeg legger merke til er mange som sverger til andre typer sykkel enn R og sport sier det er så farlig å utrygt å kjøre i 200. Er muligens derfor man gjør de valgene man gjør. Jeg kjørte til Penemunde i helgen ca 160 mil på ab og stort sett med marsjfart mellom 180 og 200km/t. Kan ikke si jeg var så veldig redd eller utrygg. Hadde jeg ikke likt å kjøre i over 120 så hadde jeg sikkert kjøpt en annen bil - og en annen sykkel
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
JohnnyTh skrev:
En ting jeg legger merke til er mange som sverger til andre typer sykkel enn R og sport sier det er så farlig å utrygt å kjøre i 200. Er muligens derfor man gjør de valgene man gjør. Jeg kjørte til Penemunde i helgen ca 160 mil på ab og stort sett med marsjfart mellom 180 og 200km/t. Kan ikke si jeg var så veldig redd eller utrygg. Hadde jeg ikke likt å kjøre i over 120 så hadde jeg sikkert kjøpt en annen bil - og en annen sykkel
Da har du misforstått meg i alle fall. Har ingen problemer med å stole på sykkelen i 200km/t. Dagens sykler er helt fantastiske, med alskens sikkerhet og tekniske dupeditter. Heller tviler jeg ikke på egne ferdigheter.
Det jeg er redd for er i hovedsak tre ting.
1.Andre idioter som finnes på veien.
2.Politiet som kan gjøre slik at jeg ikke får kjøre sykkel på svært lenge.
3.Myndighetene som vil gjøre slik at jeg aldri får kjøre sykkel mer.
En siste ting som ikke har med noen av tingene å gjøre, er at der jeg helst liker å kjøre motorsykkel har man aldri behov for disse hastighetene likevel.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
JohnnyTh skrev:
En ting jeg legger merke til er mange som sverger til andre typer sykkel enn R og sport sier det er så farlig å utrygt å kjøre i 200. Er muligens derfor man gjør de valgene man gjør. Jeg kjørte til Penemunde i helgen ca 160 mil på ab og stort sett med marsjfart mellom 180 og 200km/t. Kan ikke si jeg var så veldig redd eller utrygg. Hadde jeg ikke likt å kjøre i over 120 så hadde jeg sikkert kjøpt en annen bil - og en annen sykkel
De som sier dette tenker sikkert ikke på AB ... de fleste har nok ikke kjørt der og tenker sikkert på de veiene de vanligvis kjører, og der er det gjerne litt farlig og utrygt å kjøre i 200.
Hvis alle hadde hatt AB så langt fremme i pannebrasken som du har, hadde det nok vært flere høyfartsturere her i landet, og færre slike utsagn.
JohnnyTh skrev:
En ting jeg legger merke til er mange som sverger til andre typer sykkel enn R og sport sier det er så farlig å utrygt å kjøre i 200. Er muligens derfor man gjør de valgene man gjør. Jeg kjørte til Penemunde i helgen ca 160 mil på ab og stort sett med marsjfart mellom 180 og 200km/t. Kan ikke si jeg var så veldig redd eller utrygg. Hadde jeg ikke likt å kjøre i over 120 så hadde jeg sikkert kjøpt en annen bil - og en annen sykkel
Da har du misforstått meg i alle fall. Har ingen problemer med å stole på sykkelen i 200km/t. Dagens sykler er helt fantastiske, med alskens sikkerhet og tekniske dupeditter. Heller tviler jeg ikke på egne ferdigheter.
Det jeg er redd for er i hovedsak tre ting.
1.Andre idioter som finnes på veien.
2.Politiet som kan gjøre slik at jeg ikke får kjøre sykkel på svært lenge.
3.Myndighetene som vil gjøre slik at jeg aldri får kjøre sykkel mer.
En siste ting som ikke har med noen av tingene å gjøre, er at der jeg helst liker å kjøre motorsykkel har man aldri behov for disse hastighetene likevel.
Kjør der det er lovlig så slipper du å tenke på politi og myndighet. Og velger man vei og tidspunkt litt smart så slipper man så mange andre idioter og.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
JohnnyTh skrev:
En ting jeg legger merke til er mange som sverger til andre typer sykkel enn R og sport sier det er så farlig å utrygt å kjøre i 200. Er muligens derfor man gjør de valgene man gjør. Jeg kjørte til Penemunde i helgen ca 160 mil på ab og stort sett med marsjfart mellom 180 og 200km/t. Kan ikke si jeg var så veldig redd eller utrygg. Hadde jeg ikke likt å kjøre i over 120 så hadde jeg sikkert kjøpt en annen bil - og en annen sykkel
Da har du misforstått meg i alle fall. Har ingen problemer med å stole på sykkelen i 200km/t. Dagens sykler er helt fantastiske, med alskens sikkerhet og tekniske dupeditter. Heller tviler jeg ikke på egne ferdigheter.
Det jeg er redd for er i hovedsak tre ting.
1.Andre idioter som finnes på veien.
2.Politiet som kan gjøre slik at jeg ikke får kjøre sykkel på svært lenge.
3.Myndighetene som vil gjøre slik at jeg aldri får kjøre sykkel mer.
En siste ting som ikke har med noen av tingene å gjøre, er at der jeg helst liker å kjøre motorsykkel har man aldri behov for disse hastighetene likevel.
Kjør der det er lovlig så slipper du å tenke på politi og myndighet. Og velger man vei og tidspunkt litt smart så slipper man så mange andre idioter og.
Nettopp
Og da er vi tilbake til der jeg var tidligere......hvor ofte i løpet av en sesong klarer de fleste av oss å oppfylle de to kravene dine.
Nei....topphastighet er den desidert minst benyttede egenskapen til en sykkel.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Og da er vi tilbake til der jeg var tidligere......hvor ofte i løpet av en sesong klarer de fleste av oss å oppfylle de to kravene dine.
Nei....topphastighet er den desidert minst benyttede egenskapen til en sykkel.
det kommer an på om du har muligheten eller ikke.
Om du tørr eller ikke vil.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Toppfart er i mine øyne helt uinteressant. Det store flertall av kjørende i dag opplever aldri toppfart på dagens kjøretøy, enten det er på 2 eller 4 hjul, bortsett fra en og annen bonde med ny traktor.
SuperMorten skrev:Toppfart er i mine øyne helt uinteressant. Det store flertall av kjørende i dag opplever aldri toppfart på dagens kjøretøy, enten det er på 2 eller 4 hjul, bortsett fra en og annen bonde med ny traktor.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hva med mopedister, lettmotorsyklister, førere av lastebiler og vogntog.
Riktignok ikke flertallet av trafikkanter, men en gansle stor andel allikevel.
SuperMorten skrev:Toppfart er i mine øyne helt uinteressant. Det store flertall av kjørende i dag opplever aldri toppfart på dagens kjøretøy, enten det er på 2 eller 4 hjul, bortsett fra en og annen bonde med ny traktor.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hører kanskje ikke til flertallet, men har alltid testet toppfart på alt jeg har/har hatt med motor.
Opptil flere ganger pr. år.......
SuperMorten skrev:Toppfart er i mine øyne helt uinteressant. Det store flertall av kjørende i dag opplever aldri toppfart på dagens kjøretøy, enten det er på 2 eller 4 hjul, bortsett fra en og annen bonde med ny traktor.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hører kanskje ikke til flertallet, men har alltid testet toppfart på alt jeg har/har hatt med motor.
Opptil flere ganger pr. år.......
Det trodde jeg alle gjorde men ikke ville si det :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Kawagutten skrev:Og da er vi tilbake til der jeg var tidligere......hvor ofte i løpet av en sesong klarer de fleste av oss å oppfylle de to kravene dine.
Nei....topphastighet er den desidert minst benyttede egenskapen til en sykkel.
det kommer an på om du har muligheten eller ikke.
Om du tørr eller ikke vil.
Ikke enig. Som tidligere sagt så har jeg oftere topphastighet enn jeg krysser ørkener og elver. At man trenger over 300km/t vil jeg ikke påstå. Men er jo deilig å kunne ta en transportetappe nedover Europa der man kan holde en behaglig fart mellom 160 og 200km/t. Er jo ikke alle som har så veldig lyst til å kjøre tog hele tiden.
Hvis man bare skal kjøre rundt i Norge så forstår jeg det, men hvis man tar en eller tre Europaturer i året så blir det ganske mange timer i disse hastighetene.
Jeg er sikkert en dinosaur. Denne diskusjonen hadde man aldri sett på åtti og nittitallet, da skulle det forttest mulig. Ingen hadde da sagt at man er fornøyd med en sykkel med lav toppfart. Selv om det i noens øyner ikke er så ofte, så er det gøy å vite at man kan.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
SuperMorten skrev:Toppfart er i mine øyne helt uinteressant. Det store flertall av kjørende i dag opplever aldri toppfart på dagens kjøretøy, enten det er på 2 eller 4 hjul, bortsett fra en og annen bonde med ny traktor.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Traktoren min har toppfart på 18km/t. Har hatt det på den en gang og det var skremmende!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Min sykkel er sperret på 215 km/t
Å jeg har ikke tenkt å fjerne den sperren
Det hadde forøvrig ikke plaget meg nevneværdig
om sperren hadde ligget på 170 km/t heller
Men noe lavere ville jeg ikke hatt noe av
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kan kanskje få pressa min opp i 200 uten sidevesker/bagasje ved et laaangt strekke. Men med bagasje over 160-170 er det ikkeno behagelig.
Så da må det vel holde for min del.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Haavar skrev:Den beste motorsykkelen er en som er på markedet nå. Den må gjøre den beste jobben som motorsykkel på asfalt som minst 90% av oss kjører mesteparten av tiden på.
Fremdrift:
Motorsykkelens viktigste oppgave er å flytte på seg. Den beste motorsykkelen har et fint forhold mellom mest mulig effekt og dreimoment over et bredt register. Lav vekt er også viktig for effektiv fremdrift. Den beste motorsykkelen har lav vekt i forhold til effekt og størrelse.
Veigrep:
Motorsykkelens oppgave er også å holde seg på veien. For å gjøre det må den først og fremst være utstyrt med de beste dekkene. De aller beste dekkene til asfaltbruk leveres vel stort sett i 17 tom. Så den beste sykkelen har 17 toms hjul. Fjæring, hjuloppheng og ramme er også viktig for å holde seg på veien. Den beste motorsykkelen har den beste fjæringen, ramme og hjuloppheng.
Stoppevne:
Når man først er i bevegelse kan det også være en fordel å kunne stoppe, noe som også er viktig for motorsykkelens evne til å holde seg på veien. Den beste motorsykkelen har de beste bremsene.
Ande kriterier er holdbarhet, komfort og pris i forhold til hva man får.
vilken sykkel er den beste vet ikke jeg, men jeg har et par kandidater på hvem som ikke er best:
Honda VFR, VAR kanskje best en gang, men 2014 modellen (800F) er ikke best på noe.
BMW GS1200 er en knakanes god sykkel, men veier for mye og er ikke utstyrt med de beste dekkene og bremsene til å kunne kalles den beste.
HVEM ER BEST på dekk, motor, vekt, bremser og chassie?
Jeg mener du er litt på jordet her, og du går i fellen som mange andre. Du sier du vet ikke hvilken sykkel som er den beste, men du vet hvem som ikke er best. Dette er jo helt uinteressant
Mulig du har rett. Gjorde bare et lite forsøk på å definere motorsykkel generelt og fortelle litt om mine kriterier for vurdering av hvor god en motorsykkel er. Ja jeg gikk jo i fella. Mye lettere å se hvilke sykkel som ikke er best enn å komme med påstand om hvem som er best .
Fart bør være et kriterium for en objektiv kåring av 'beste sykkel', men etter min mening et godt stykke ned på listen (men over muligheten for å ta seg over elver og andre steder hvor det ikke er vei). De fleste store motorsykler har en mer enn høy nok toppfart for de fleste av oss. Viktigere er vel krefter og dreiemoment som gir anledning til raske forbikjøringer...