Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Stramme kjede
Jeg skrur lite selv, så våger meg på et litt dumt spm her. Kjede på min Yamaha MT10 har fått en del vandring, og må strammes. Sykkelen er ett år, gått 6000km. Har service om 10 dager, men skal kjøre en del før den tid. Å stramme kjede er vel noe man bør kunne gjøre selv? Ser at det kun er bolt på ene siden, er det kun den som skal løsnes før man justerer på stramme skruene..?
Re: Stramme kjede
Det står i brukermanualen hvordan du sjekker og justerer kjede.
https://www.bruksanvisningpdf.no/yamaha ... sning?p=81 (og siden etterpå)
Forøvrig trenger du 32mm pipe for å løsne muetteren bak. Den skal strammes med 190Nm - ganske mye.
https://www.bruksanvisningpdf.no/yamaha ... sning?p=81 (og siden etterpå)
Forøvrig trenger du 32mm pipe for å løsne muetteren bak. Den skal strammes med 190Nm - ganske mye.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Stramme kjede
190 Nm moment er ganske mye, ja. Mener det er 90 på min KTM.Sten skrev: 06 jun 2023, 10:38 Jeg skrur lite selv, så våger meg på et litt dumt spm her. Kjede på min Yamaha MT10 har fått en del vandring, og må strammes. Sykkelen er ett år, gått 6000km. Har service om 10 dager, men skal kjøre en del før den tid. Å stramme kjede er vel noe man bør kunne gjøre selv? Ser at det kun er bolt på ene siden, er det kun den som skal løsnes før man justerer på stramme skruene..?
Med 190 Nm tenker jeg det er praktisk med en latmannsarm for å både løsne og trekke til bolten.
Og selvfølgelig en solid momentnøkkel for så å dra til med rett moment.
Og for ordens skyld, jeg slo sammen tråden din med den store kjedetråden, i tilfelle du lurer på hvor tråden din ble av, @Sten .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Tørrsmøring av kjede?
Har i det siste prøvd "drylube" tørrsmøring til kjede for å unngå at støv og sand fester seg og sliper ned kjede og drev..ser ikke at det er smurt så litt rart. Erfaringer? Funker det?
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tørrsmøring av kjede?
Ingen erfaring med "drylube".raster skrev: 21 jul 2023, 18:40 Har i det siste prøvd "drylube" tørrsmøring til kjede for å unngå at støv og sand fester seg og sliper ned kjede og drev..ser ikke at det er smurt så litt rart. Erfaringer? Funker det?
Men tenker at hva du ser på kjedet er hva du leser på boksen, nemlig "drylube" - tørrsmøring, og at kjedet dermed ser... tørt ut.
Jeg som bruker olje fra kjedesmøreren Tutoro ser jo at kjedet er smurt i form av... nettopp (glinsende) olje

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Drylube er som regel bare PTFE eller grafitt i et løsemiddel, så når du har sprayet på vil løsemiddelet fordampe av og smurningen henge igjen som en tørr film
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1685
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Det er riktig, drylube blir en slags litt melkegrå hinne utenpå.
Det er både fordeler og ulemper med forskjellig type kjedesmøring.
Jeg tror egentlig hva som bør brukes når vil kunne variere noe etter type vei og regnforhold.
At olje i de fleste tilfellene er det som smører best, men så er det også det som griser til mest, både på felg og ved drevet fremme. Men på tørr grusvei hvor man har en konstant strøm av "potetmel" fra forhjulet som også vil treffe kjedet, så tenker jeg drylube er bedre for å ikke gjøre om oljen til slipepasta.
Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
Det er både fordeler og ulemper med forskjellig type kjedesmøring.
Jeg tror egentlig hva som bør brukes når vil kunne variere noe etter type vei og regnforhold.
At olje i de fleste tilfellene er det som smører best, men så er det også det som griser til mest, både på felg og ved drevet fremme. Men på tørr grusvei hvor man har en konstant strøm av "potetmel" fra forhjulet som også vil treffe kjedet, så tenker jeg drylube er bedre for å ikke gjøre om oljen til slipepasta.
Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
-
- Innlegg: 37
- Registrert: 24 jul 2023, 10:07
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson Sportster XL1200X Forty Eight 2011
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nybegynnespørsmål...
Jeg renser kjedet med Ipone kjederens, bruker børste og snurrer bakhjulet en runde...snur børsta og tar en runde til.
Tørker godt av med papir (synes fortsatt det er litt grums innimellom, m3n litt usikker på hvor hardt /mye jeg kan børste)
Smører med Motul kjedespray, fra toppen av kjedet. den sprayen blir hvit, så ser hvor jeg har sprayet. Snurret kjedet en runde.
Når det har trekt inn (dagen etterpå) så synes jeg fortsatt kjedet virker ganske "tørt", så vet ikke om jeg burde smurt mer? Eller har sprayen trekt inn til der den skal virke da.. og utsiden av kjedet skal føles tørt...
Jeg renser kjedet med Ipone kjederens, bruker børste og snurrer bakhjulet en runde...snur børsta og tar en runde til.
Tørker godt av med papir (synes fortsatt det er litt grums innimellom, m3n litt usikker på hvor hardt /mye jeg kan børste)
Smører med Motul kjedespray, fra toppen av kjedet. den sprayen blir hvit, så ser hvor jeg har sprayet. Snurret kjedet en runde.
Når det har trekt inn (dagen etterpå) så synes jeg fortsatt kjedet virker ganske "tørt", så vet ikke om jeg burde smurt mer? Eller har sprayen trekt inn til der den skal virke da.. og utsiden av kjedet skal føles tørt...
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Selv bruker jeg parafin eller lampeolje når jeg vasker kjede, i noen tilfeller bruker jeg gamle filler for å vaske kjede. Har også vanlig malekost og en børste for mc som børster tre sider av kjede samtidig som brukes ved behov sammen med vaskebalje, sykkel og gulv beskyttes med filler og papp. Bruker kjedespray som er klar, kryper godt og hefter godt. Har også noen ganger fuktet kjede med gearolje som forumbruker @mekkern bruker eller anbefalte.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Må legge til att jeg ønsker å se kjede ser vel smurt og fuktig ut under kjøring. Ser det tørt ut er det på tide å ta en ny runde som beskrevet over. Sykkel står bestandig på senterstøtte og hjulet roteres til hele kjede er vasket og smurt. Har ikke erfaring med kjedespray du bruker.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
"Toppen av kjedet"... Mener du da yttersiden av kjedet eller innsiden?Myshild skrev: 29 aug 2023, 09:55 Smører med Motul kjedespray, fra toppen av kjedet. den sprayen blir hvit, så ser hvor jeg har sprayet. Snurret kjedet en runde.
Når det har trekt inn (dagen etterpå) så synes jeg fortsatt kjedet virker ganske "tørt", så vet ikke om jeg burde smurt mer? Eller har sprayen trekt inn til der den skal virke da.. og utsiden av kjedet skal føles tørt...
Her et bilde for å illustrere hvor jeg mener du bør påføre kjedesprayen - innsiden av kjedet slik at sprayen trenger godt inn i kjedeleddene fra innsiden:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1685
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Høres ut som om kjedesprayen er enten "strong" eller "Dry lube", da glinser den ikke akkurat.Myshild skrev: 29 aug 2023, 09:55 Nybegynnespørsmål...
Jeg renser kjedet med Ipone kjederens, bruker børste og snurrer bakhjulet en runde...snur børsta og tar en runde til.
Tørker godt av med papir (synes fortsatt det er litt grums innimellom, m3n litt usikker på hvor hardt /mye jeg kan børste)
Smører med Motul kjedespray, fra toppen av kjedet. den sprayen blir hvit, så ser hvor jeg har sprayet. Snurret kjedet en runde.
Når det har trekt inn (dagen etterpå) så synes jeg fortsatt kjedet virker ganske "tørt", så vet ikke om jeg burde smurt mer? Eller har sprayen trekt inn til der den skal virke da.. og utsiden av kjedet skal føles tørt...
Mulig det er PTFE i den og da blir det sånn.
De har forskjellige egenskaper hva gjelder vedheft under forskjellige vei og værforhold, enten for tørr asfalt eller regnvær, grusvei, offroad.
Uansett, kjør motorsykkelen til kjede blir helt tørt og varmt etter at du har renset det (eller før du skal smøre), da trenger smøringen bedre inn ved O/X-ringene (der det skal).
-
- Innlegg: 37
- Registrert: 24 jul 2023, 10:07
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson Sportster XL1200X Forty Eight 2011
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ja, hehe, innsiden av kjedet mener jeg da ja.AJ skrev: 29 aug 2023, 10:25"Toppen av kjedet"... Mener du da yttersiden av kjedet eller innsiden?Myshild skrev: 29 aug 2023, 09:55 Smører med Motul kjedespray, fra toppen av kjedet. den sprayen blir hvit, så ser hvor jeg har sprayet. Snurret kjedet en runde.
Når det har trekt inn (dagen etterpå) så synes jeg fortsatt kjedet virker ganske "tørt", så vet ikke om jeg burde smurt mer? Eller har sprayen trekt inn til der den skal virke da.. og utsiden av kjedet skal føles tørt...
Her et bilde for å illustrere hvor jeg mener du bør påføre kjedesprayen - innsiden av kjedet slik at sprayen trenger godt inn i kjedeleddene fra innsiden:
kjedspraypåføring.JPG
Toppen....hehehe..
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Tetting på kjede ex o-ring kjede er for å holde smøringen inne i kjede på plass, smøring tilføres for å holde kjede smørt utvendig mot drevene for mindre slitasje / varme men også smøre vedlikeholde tetteringer (o-ring) så de beholder sin fungsjon over tid. Vaskemidler eller stålbørste som kan skade tetteringer / o-ringer må ikke brukes. Kjedespray trenger ikke inn i kjede gjennom o-ringene det bare styrker tettefungsjonen.
Sist redigert av dypen den 29 aug 2023, 13:41, redigert 1 gang totalt.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 227
- Registrert: 01 sep 2022, 14:00
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
- Bosted: Bjørkelangen
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg liker å ta en dyprens iblant. Kjedet på Banditen min var helt sort av skitt og gammel smøring, og den vanlige kjedebørsten var IKKE nok.Myshild skrev: 29 aug 2023, 09:55 Nybegynnespørsmål...
Jeg renser kjedet med Ipone kjederens, bruker børste og snurrer bakhjulet en runde...snur børsta og tar en runde til.
Tørker godt av med papir (synes fortsatt det er litt grums innimellom, m3n litt usikker på hvor hardt /mye jeg kan børste)
Smører med Motul kjedespray, fra toppen av kjedet. den sprayen blir hvit, så ser hvor jeg har sprayet. Snurret kjedet en runde.
Når det har trekt inn (dagen etterpå) så synes jeg fortsatt kjedet virker ganske "tørt", så vet ikke om jeg burde smurt mer? Eller har sprayen trekt inn til der den skal virke da.. og utsiden av kjedet skal føles tørt...
Jeg brukte da SurfexHD (en avfetting fra Bilt Hamber i konsentrat) som jeg blandet ut til 5% med vann, en tannbørste, mikrofiberklut og vann til slutt for å vaske bort avfettingen. Mye billigere enn bremserens (som ikke tar det fettet så bra, iallefall ikke på luben jeg bruker), mye billigere enn kjederens, og antagelig litt sunnere for kroppen å utsettes for enn mye aerosol.
(Fant bare ett bilde før jeg begynte)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Du må også ha smøring mellom leddet og bøssingene som ruller mot kjedet-disse har ikke smøring fra innersiden av o/x ringene.dypen skrev: 29 aug 2023, 12:35 Tetting på kjede ex o-ring kjede er for å holde smøringen inne i kjede på plass, smøring tilføres for å holde kjede smørt utvendig mot drevene for mindre slitasje / varme men også smøre vedlikeholde tetteringer (o-ring) så de beholder sin fungsjon over tid. Vaskemidler eller stålbørste som kan skade tetteringer / o-ringer må ikke brukes. Kjedespray trenger ikke inn i kjede gjennom o-ringene det bare styrker tettefungsjonen.
Vasker forøvrig ikke kjedet men tørker av det en gang i mellom med en microfiberklut med gearolje på.PDoileren har gjort jobben så langt godt.
Skiftet dekk nå og har ikke justert kjedet fra forrige dekkskift og justerte heller ikke noe nå når jeg monterte nytt dekk.
Kjedet er forøvrig et 530"fb" kjede som biltema solgte i sin tid.det og drevene har nå rullet over 50000km.
Nå skal det ha nok en uke i Alpene/autobahn på bånn gass.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Da har du ganske sikkert et tsjekkiskprodusert CZ kjede, som jeg fant ut at Biltema hadde i sitt sortiment for i hvert et par år siden.mekkern skrev: 31 aug 2023, 18:02 Kjedet er forøvrig et 530"fb" kjede som biltema solgte i sin tid.det og drevene har nå rullet over 50000km.
Jeg kjører også på CZ kjede på min KTM, som den ble levert med som ny. Er på mitt andre CZ kjede nå med 77K på telleren.
Smøres kontinuerlig med Tutoro Automatic Chainoiler.
Må si jeg er veldig fornøyd med CZ kjedene.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Hvis ikke kjedet er veldig møkkete noe det skjelden er så sprayer jeg parafin på en fille og tørker / vasker kjede mens jeg roterer hjulet. Transalp kjede mitt var så møkkete så der brukte jeg balje med parafin og radiator pensel første gang for å vaske / børste det rent. Etter å ha tørket over tilslutt med tørr fille bruker jeg nå Fuchs Silkolene kjedespray over hele kjede. Har noen forskjellige kjedespray stående som jeg ikke husker navnet på men Fuchs har jeg brukt i flere år nå. Håper ikke dette blir veldig galt :) Legger ved bilde av kjede på KTM’n før kveldsturen i dag.mekkern skrev: 31 aug 2023, 18:02Du må også ha smøring mellom leddet og bøssingene som ruller mot kjedet-disse har ikke smøring fra innersiden av o/x ringene.dypen skrev: 29 aug 2023, 12:35 Tetting på kjede ex o-ring kjede er for å holde smøringen inne i kjede på plass, smøring tilføres for å holde kjede smørt utvendig mot drevene for mindre slitasje / varme men også smøre vedlikeholde tetteringer (o-ring) så de beholder sin fungsjon over tid. Vaskemidler eller stålbørste som kan skade tetteringer / o-ringer må ikke brukes. Kjedespray trenger ikke inn i kjede gjennom o-ringene det bare styrker tettefungsjonen.
Vasker forøvrig ikke kjedet men tørker av det en gang i mellom med en microfiberklut med gearolje på.PDoileren har gjort jobben så langt godt.
Skiftet dekk nå og har ikke justert kjedet fra forrige dekkskift og justerte heller ikke noe nå når jeg monterte nytt dekk.
Kjedet er forøvrig et 530"fb" kjede som biltema solgte i sin tid.det og drevene har nå rullet over 50000km.
Nå skal det ha nok en uke i Alpene/autobahn på bånn gass.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Bosted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
-------------------------------------------Viffern94 skrev: 25 aug 2021, 16:46 Jaja, man lærer vel til slutt.. gjorde et kjapt søk her inne på Snell kjede: Hadde jeg bare gjort det før jeg kjøpte nytt drevsett.. 2000km holdt det før det sa pang, kjedet lå igjen i rundkjøringen og jeg gikk fra 106 friske hester til 1sliten tobeint gamp.
1F017760-FCCA-4088-A2B5-EC5C94AC2198.jpeg0C77E0CB-16A0-4B4E-9AFB-0C6F94942EFF.jpeg
Kjedet var strammet rett, og rikelig smurt under turen.
Blir mitt siste Snell, fra nå av blir det skikkelig DID kjede samt smører fra Tutoro![]()
Hei, her legger jeg inn en melding jeg fikk på e-post fra 24mx/xlmoto nylig,
til dere som kjører med et slikt kjede og som ikke har fått beskjed:
---
27. sep. 2023, 16:18 CEST
Hei,
Vi kontakter deg angående ditt kjøp av følgende artikkel Snell Powerlink X-ringkjede.
Vi har nylig blitt oppmerksomme på at et bestemt parti av disse produktene kan ha vært berørt av produksjonsfeil, noe som har ført til at enkelte brukere har opplevd uakseptable kvalitetsmangler, og vi tror at du er blant kjøperne av disse produktene.
Disse kvalitetsmanglene har blant annet ført til sprekkdannelser i leddene og i enkelte tilfeller til at kjedet har sviktet fullstendig (dvs. gått i stykker). Selv om dette bare har forekommet i en liten andel av de berørte produktene, kan det utgjøre en risiko for personskader og materielle skader, både for motorsyklisten og andre trafikanter.
Vi anbefaler derfor på det sterkeste at du slutter å bruke dette produktet umiddelbart, spesielt hvis du oppdager sprekker eller deformasjoner i leddene. Du bør ikke bruke et kjøretøy der det ovennevnte kjedet er montert før kjedet er skiftet ut.
For å behandle refusjonen må du svare på denne e-posten. Som kompensasjon for ulempene vil vi også sende deg en rabattkode på 30 % på ditt neste kjøp som er gyldig frem til 31.10.2023. Denne koden kan kombineres med en annen rabattkode. Hvis du ønsker å bestille et nytt kjede, kan du gå til XLMOTO.no.
Vi dekker også* rimelige kostnader til utskifting av kjedet på et verksted, eller gir deg en fast kompensasjon på 500 kr hvis du ønsker å skifte kjedet selv. For å kreve erstatning for verkstedkostnader eller for å gjøre det selv, må du sende oss en kvittering fra det aktuelle verkstedet som bekrefter at arbeidet er utført, eller bilder som viser at det berørte kjedet er fjernet fra sykkelen. Etter at vi har godkjent kravet ditt, kan du kaste kjedet på et egnet gjenvinningsanlegg.
Hvis du har kjøpt kjedet til en annen, montert det på en annens motorsykkel eller ikke lenger eier motorsykkelen som kjedet er montert på, må du umiddelbart gi denne viktige informasjonen videre til den berørte eieren/føreren. Hvis du ennå ikke har montert kjedet, ber vi deg kontakte oss for å bekrefte at du vil sørge for at kjedet ikke blir brukt av andre.
Det kan hende vi må be om ytterligere betalingsinformasjon hvis vi ikke kan refundere via den opprinnelige betalingsmåten.
* Erstatningen dekker kostnadene ved å fjerne det berørte kjedet fra en motorsykkel der det er montert og erstatte det med et tilsvarende kjede, men omfatter ikke tilleggsarbeid, rengjøring eller lignende.
Hvis du har ytterligere spørsmål eller bekymringer, hjelper vi deg gjerne.
Med vennlig hilsen,
-
- Innlegg: 64
- Registrert: 26 jan 2017, 17:35
- Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000
Masterlink
Hei,
Jeg tror jeg vet svaret men, tenkte å få en second opinion fra dere. Denne her er vel bare å bytte? Jeg blei litt ivrig når jeg monterte nytt kjede og drev
Jeg tror jeg vet svaret men, tenkte å få en second opinion fra dere. Denne her er vel bare å bytte? Jeg blei litt ivrig når jeg monterte nytt kjede og drev

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Masterlink
Tja, vanskelig å bedømme ut fra bildet selv om klinka er deformert/sprukket...Thunderace skrev: 14 mar 2024, 20:18 Hei,
Jeg tror jeg vet svaret men, tenkte å få en second opinion fra dere. Denne her er vel bare å bytte? Jeg blei litt ivrig når jeg monterte nytt kjede og drev![]()

Men for å være på den sikre siden ville jeg nok byttet til et nytt masterledd.
Det du har montert er antakelig også montert/klinket for stramt og/eller skjevt. Hvis så er tilfelle har du et kjede med et svakt ledd.
Og som kjent er et kjede ikke sterkere enn sitt svakeste ledd...
Hvordan er bevegeligheten i det klinka masterleddet sammenlignet med de øvrige leddene, forresten? Hvis tregere bevegelighet er intet godt tegn.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 64
- Registrert: 26 jan 2017, 17:35
- Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000
Re: Masterlink
Hei AJAJ skrev: 15 mar 2024, 15:04Tja, vanskelig å bedømme ut fra bildet selv om klinka er deformert/sprukket...Thunderace skrev: 14 mar 2024, 20:18 Hei,
Jeg tror jeg vet svaret men, tenkte å få en second opinion fra dere. Denne her er vel bare å bytte? Jeg blei litt ivrig når jeg monterte nytt kjede og drev![]()
![]()
Men for å være på den sikre siden ville jeg nok byttet til et nytt masterledd.
Det du har montert er antakelig også montert/klinket for stramt og/eller skjevt. Hvis så er tilfelle har du et kjede med et svakt ledd.
Og som kjent er et kjede ikke sterkere enn sitt svakeste ledd...
Hvordan er bevegeligheten i det klinka masterleddet sammenlignet med de øvrige leddene, forresten? Hvis tregere bevegelighet er intet godt tegn.
Fin bevegelighet i leddet. Jeg har brukt et verktøy som på bildet under
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Den klinken ville ikke jeg brukt, ved klink av kjede bruker jeg en liten kulehammer på kanten av pinnen rundt det hele. Se på de øvrige pinnene på kjede hvor to sider er klinka.
Viktig med tungt mothold på motsatt side og at sidestykkene ligger godt inntil kjede, kan spenne på en liten strips til du har klinka ferdig.
Lykke til :)
Viktig med tungt mothold på motsatt side og at sidestykkene ligger godt inntil kjede, kan spenne på en liten strips til du har klinka ferdig.
Lykke til :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
99 sider 
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
-
- Innlegg: 64
- Registrert: 26 jan 2017, 17:35
- Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Vi klarer 100 i løpet av helga om vi står på litt
