PCP skrev:
Så til min oppfatning om lading av lithium-ion batterier, for eksempel da i min laptop: Den kutter spenningstilførlselen til batteriet helt når cellene når 4,2 Volt, så overvåker den den spenningen, og kobler seg inn igjen når cellen feks faller ned til 4,15 Volt, og slik holder den på, av-på-av-på. I tillegg har min laptop en funksjon som lar meg bestemme at ladingen skal kuttes allerede ved 4,0 Volt eller omkring 70% fulladet da dette ca dobler levetiden på batteriet.
Det kan for all del fortsatt hende jeg tar feil både her og der, men denne forståelsen av systemenes ulikheter var grunnlag for mitt (muligens dumme) spørsmål. I en laptop er det helt uproblematisk å aktivt senke batterispenningen, eller fjerne tilførselen, fordi det likevel skal reguleres videre ned til 5, og 12 Volt, men på en bil/MC er forbrukere direkte koblet til batteriet og generatoren, så lavere eller avslått spenningstilførsel går ikke.
Jeg liker å lære nye ting, så forklar gjerne hvor jeg misforstår eller tar feil her.

Det er LiFePo4 i batteriene fra Shorai. De skal ikke være så lette å selvantenne som Li-Po for ikke å snakke om Li-Ion...
Selvsagt gjelder samme reglene for disse MC-batteriene, det går lukt til helvete med sakene når spenningen blir for høy. Som du kjenner fra laptopen din; 4,20V/celle er fullt. Ved 4,30V/celle ødelegges sakene og i verste fall tar det fyr. Det er som det er. Og stemmer også at det ideelle for det meste av Li-XX-batterier er å ligge på 40-70% lading (kapasitet) for levetiden sin del. LiFePo4 er likevel noe bedre enn Li-Po.
Disse MC-batteriene skal du kunne dytte rett inn som erstatning for det originale bly/syrebatteriet. Og da må det nødvendigvis leve med den lade
spenningen som sykkelen leverer. Ingen sær spesiell Li-Po ladesak fra eksternt altså. Det betyr at der nødvendigvis er elektronikk inne i batteriet som sørger for at ingen av cellene får overspenning. Dette er ikke noe jeg våger å si ut fra at jeg har plukka et sånt sund... Men sånn fungerer det på alle Li-Po-batterier jeg har vært borti som ikke krever dedikert ladesystem med balanseringskontakter. Og sånn er det i laptopen din også, det vet jeg garantert. Der dytter du inn ei kjip billig strømforsyning fra Kina, og inni batteriene sitter sakene som skal hindre full fyr i sakene. Litt som med Zener-diodene AT nevner, bare i anelsen mer sofistikert utførelse.
Det betyr igjen at du kan lade disse sakene med en helt vanlig blybatterilader. Men de "spesial-laderne" som leverandøren tilbyr har en opsjon som er en balanseringskontakt. Det er det jeg er vant med fra min egen utstrakte bruk av LiPo-teknologien (i en helt annen hobby). Der accesseres enkelt-cellene utenfra i ladeprosessen for å optimalisere ladestrømmene og sørge for at batteriet holdes best mulig "balansert" i ladingen. Det man IKKE kan bruke på LiPo-batterier til MC er en lader der man kjører en såkalt "desulferingsprosess" for bly/syre!
Vi har i dag tilgjengelig noen svært få gjengs brukte batteriteknologier:
- NiCd, godt og gammelt, dessverre slutt på nå siden Cadmium er svært giftig. Knallgod teknologi. Når man kjente teknologien kunne disse batteriene leve i 20 år og mer hvis man behandlet dem som ei god kjerring; jevnlig kos, massasje og mye kjærlighet og du fikk tilbake det som var forventet.
- NiMH, ikke så giftig, men du verden så sært pga memoryeffekten. Omtrent som ei vanskelig kjærring; selv om du gjorde ditt beste kunne sakene være moden for søpla etter 2-3 år.
- Bly/syre, helt kurant sak som vi alle kjenner og som duger fint og er safe. Mye bly, syre og dritt da... Trives godt fulladet, omtrent som ei kjærring som liker ekstremsportene man selv driver på med.
- LiPo i minst 3 versjoner pr. i dag. Fordelen er at det har høy energitetthet. Ulempen er stor brannfare og behov for nøye kontroll over balanse (Volt/celle). Tar fyr ved overspenning, dør fullstendig av å tappes for lavt og skal ideelt bare være halvveis ladet for lang levetid. Liker ikke høye temperaturer. Omtrent som ei sminketante... (Kjærringer som er opptatt av å aldri vise seg uten å være fullsparkla, ta seg godt ut og er mye "fasade") Stort potensiale når utviklinga går videre, sannsynligvis framtida men med andre polymerer enn dagens. Silikon og andre kosmetiske inngrep vil i følge trendene gi potensiale altså... Omtrent som SV`s bløffer i politikken.
Nå er vel Carpas blogg ødelagt av sære diskusjoner. Jeg vil i alle fall konkludere med følgende: Kjøp et nytt normalt Yuasa-batteri eller noe annet merke av vanlig type.
Det viktigste er at bajken starter og man kommer seg på tur
Ellers vet jeg at som bruker av LiPo-teknologi i mange år har jeg sett de store mulighetene og de store farene med den...