Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av PCP »

Carpa skrev:Jeg har vel bestemt meg for å bestille Yuasa batteri fra Monsterbike. Kanskje jeg klarer meg med det jeg har i år og får de til å sette i nytt batteri før neste sesong starter.
.
Pokker også, der røk visst alt håp om en lettjent kake! (Bytte batteri og måle ladespenning...) :P :p
Hehe, men bortsett fra det så høres det ut som et trygt og enkelt valg.


For meg er det forøvrig noe som skurrer litt med Lithiums-debatten. Nå vet jeg ikke hvilken lithiums-teknologi det er snakk om i disse MC-batteriene, men mange synes å være veldig opptatt av hva slags vedlikeholds-lader man bruker da lithium generelt ikke liker topplading, og ei heller varme. Men hva med den kontinuerlige toppladingen det blir utsatt for når det står i sykkelen som har et simpelt "uintelligent" ladeanlegg laget for konvensjonelle blybatterier. Hvorfor er ikke dette et problem?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av ArcticTiger »

@PCP: En moderne sykkelks ladesystem er nok smartere enn deg, for det lader ikke batterie mer enn det trenger. (Huff dette var ikke pent sagt av meg, Unnskyld :redface )

Ladesystemet på moderne sykkler lader ikke mer enn det er behov for. Det var annerledes i "Gammledager", husker den gammle Bonnevillen min med Lucas elektrisk annlegg (oppkallt etter Joseph Lucas, Mannen som oppfant Mørket :thumleft ), der ladet det for fullt hele tiden. Den strømmen som det ikke vcar behov for til lys, tenning og lading av batterie, gikk til en Zener-diode og ble omgjort til varme. Var zenerdioden øgebelagt, så kokte du batterie :roll

@Carpis: Er batterie gåent, så er det gåent. Kjøp nytt :thumleft

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av PCP »

Haha, jada det var jo ganske slemt sagt Arctic-T (men også litt morsomt, så jeg tilgir :P :p ).
Det var bare et spørsmål, og det ville ikke vært første gang jeg ble outsmartet av elektronikk, men takk for svar.

Men det blir verre, for jeg forstår det faktisk fortsatt ikke helt. :redface
Min oppfatning er at et blybatteri slutter å trekke strøm, eller "ta til seg lading" om du vil, når cellene har nådd fulladet spenning, og at lading i praksis reguleres ved å opprettholde ladespenning på 13,8 Volt, hverken mer eller mindre, og uavhengig av forbruk. Videre ser jeg ikke at spenningsregulatoren i praksis har noen mulighet for å vite/skille mellom forbruk som batteriet "suger til seg", vs strøm-forbruk fra forbrukere som lys, varmeholker, etc. Den er smartere enn meg, men kan likevel ikke tilby annet enn en stabil glatt jevn 13,8 Volt spenning, og den strøm-mengde forbrukerne måtte begjære @13,8V.
Er ikke dette relativt riktig?

Så til min oppfatning om lading av lithium-ion batterier, for eksempel da i min laptop: Den kutter spenningstilførlselen til batteriet helt når cellene når 4,2 Volt, så overvåker den den spenningen, og kobler seg inn igjen når cellen feks faller ned til 4,15 Volt, og slik holder den på, av-på-av-på. I tillegg har min laptop en funksjon som lar meg bestemme at ladingen skal kuttes allerede ved 4,0 Volt eller omkring 70% fulladet da dette ca dobler levetiden på batteriet.
Det kan for all del fortsatt hende jeg tar feil både her og der, men denne forståelsen av systemenes ulikheter var grunnlag for mitt (muligens dumme) spørsmål. I en laptop er det helt uproblematisk å aktivt senke batterispenningen, eller fjerne tilførselen, fordi det likevel skal reguleres videre ned til 5, og 12 Volt, men på en bil/MC er forbrukere direkte koblet til batteriet og generatoren, så lavere eller avslått spenningstilførsel går ikke.

Jeg liker å lære nye ting, så forklar gjerne hvor jeg misforstår eller tar feil her. :D

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av ArcticTiger »

Du må ikke bare tenke på styrken på strømmen (Volt), men og mengden (Ampere). Tilsammen gir disse effekt, som angis i Watt.
Du kan godt ha spenning, men er mengden liten (ned mot 0 ampere), så skjer det lite. Det er her laderegulatorn på sykkern er smart: Holder spenningen (Volt) oppe, men når batteriet er fulladet så kommer det ikke flere Ampere, enn de som trengs til forbruk når du kjører (tenning, lys ol).
Størrelsen på batteriet angis i Ah (AmpereHours, ampere-timer), som er et uttrykk for hvor mye strøm -mengde du kan ta ut av batteriet på en time.
En annen egenskap som er viktig for batterier som skal brukes til å starte mottorer, er hvor mye strøm-mengde du kan få ut av batteriet under toppbelastning en kort stund. Betegnelsen er CCA, som betyr Cold Cranking Ampere.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av PCP »

Men hvis du leser innlegget mitt litt nøye, så tror jeg det fremgår at jeg vet forskjell på strøm og spenning.

Min sykkel fra 1996 har ingen slike muligheter som du beskriver, det finnes ikke noe input på spenningsregulator som gjør den i stand til å bedømme HVA det er som stikker av med strømmen. Hvordan mener du dette fungerer i praksis, hvordan vet regulatoren på en moderne sykkel at det er varmehanskene mine, og ikke batteriet som trenger de 4A ekstra belastning som plutselig dukker opp over batteripolene?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av Carpa »

PCP skrev:
Carpa skrev:Jeg har vel bestemt meg for å bestille Yuasa batteri fra Monsterbike. Kanskje jeg klarer meg med det jeg har i år og får de til å sette i nytt batteri før neste sesong starter.
.
Pokker også, der røk visst alt håp om en lettjent kake! (Bytte batteri og måle ladespenning...) :P :p
Hehe, men bortsett fra det så høres det ut som et trygt og enkelt valg.
Men, jeg kan jo kjøpe batteriet, ta det med hjem og la dere skifte det

I live to please nemlig :yeyeye
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av pelsen »

PCP skrev:Men hvis du leser innlegget mitt litt nøye, så tror jeg det fremgår at jeg vet forskjell på strøm og spenning.

Min sykkel fra 1996 har ingen slike muligheter som du beskriver, det finnes ikke noe input på spenningsregulator som gjør den i stand til å bedømme HVA det er som stikker av med strømmen. Hvordan mener du dette fungerer i praksis, hvordan vet regulatoren på en moderne sykkel at det er varmehanskene mine, og ikke batteriet som trenger de 4A ekstra belastning som plutselig dukker opp over batteripolene?
Du har helt klart et godt poeng, jeg har lurt på det samme selv. Jeg har forstått det slik at Lithium-Ion batterier skal ha en begrenset ladestrøm og at de ikke liker overlading. Det er viktig å bruke spesielle ladere til denne batteritypen, har selv fått et lite Li-Ion batteri til å eksplodere med feil lader. Antakelig er det bygget inn beskyttelse i batteripakkene som leveres som Mc-batterier, ladesystemet på bil og mc mater jo bare på alt det kan gi når batteriet tar imot.

rådet mitt til Carpa er å bytte batteri nå, det er ingenting å spare på å vente til det ikke virker. Batterier som har begynt å skrante blir sjelden bedre igjen, men de blir plutselig mye værre.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av joo »

PCP skrev: Så til min oppfatning om lading av lithium-ion batterier, for eksempel da i min laptop: Den kutter spenningstilførlselen til batteriet helt når cellene når 4,2 Volt, så overvåker den den spenningen, og kobler seg inn igjen når cellen feks faller ned til 4,15 Volt, og slik holder den på, av-på-av-på. I tillegg har min laptop en funksjon som lar meg bestemme at ladingen skal kuttes allerede ved 4,0 Volt eller omkring 70% fulladet da dette ca dobler levetiden på batteriet.
Det kan for all del fortsatt hende jeg tar feil både her og der, men denne forståelsen av systemenes ulikheter var grunnlag for mitt (muligens dumme) spørsmål. I en laptop er det helt uproblematisk å aktivt senke batterispenningen, eller fjerne tilførselen, fordi det likevel skal reguleres videre ned til 5, og 12 Volt, men på en bil/MC er forbrukere direkte koblet til batteriet og generatoren, så lavere eller avslått spenningstilførsel går ikke.

Jeg liker å lære nye ting, så forklar gjerne hvor jeg misforstår eller tar feil her. :D

Det er LiFePo4 i batteriene fra Shorai. De skal ikke være så lette å selvantenne som Li-Po for ikke å snakke om Li-Ion...

Selvsagt gjelder samme reglene for disse MC-batteriene, det går lukt til helvete med sakene når spenningen blir for høy. Som du kjenner fra laptopen din; 4,20V/celle er fullt. Ved 4,30V/celle ødelegges sakene og i verste fall tar det fyr. Det er som det er. Og stemmer også at det ideelle for det meste av Li-XX-batterier er å ligge på 40-70% lading (kapasitet) for levetiden sin del. LiFePo4 er likevel noe bedre enn Li-Po.

Disse MC-batteriene skal du kunne dytte rett inn som erstatning for det originale bly/syrebatteriet. Og da må det nødvendigvis leve med den ladespenningen som sykkelen leverer. Ingen sær spesiell Li-Po ladesak fra eksternt altså. Det betyr at der nødvendigvis er elektronikk inne i batteriet som sørger for at ingen av cellene får overspenning. Dette er ikke noe jeg våger å si ut fra at jeg har plukka et sånt sund... Men sånn fungerer det på alle Li-Po-batterier jeg har vært borti som ikke krever dedikert ladesystem med balanseringskontakter. Og sånn er det i laptopen din også, det vet jeg garantert. Der dytter du inn ei kjip billig strømforsyning fra Kina, og inni batteriene sitter sakene som skal hindre full fyr i sakene. Litt som med Zener-diodene AT nevner, bare i anelsen mer sofistikert utførelse.

Det betyr igjen at du kan lade disse sakene med en helt vanlig blybatterilader. Men de "spesial-laderne" som leverandøren tilbyr har en opsjon som er en balanseringskontakt. Det er det jeg er vant med fra min egen utstrakte bruk av LiPo-teknologien (i en helt annen hobby). Der accesseres enkelt-cellene utenfra i ladeprosessen for å optimalisere ladestrømmene og sørge for at batteriet holdes best mulig "balansert" i ladingen. Det man IKKE kan bruke på LiPo-batterier til MC er en lader der man kjører en såkalt "desulferingsprosess" for bly/syre!

Vi har i dag tilgjengelig noen svært få gjengs brukte batteriteknologier:

- NiCd, godt og gammelt, dessverre slutt på nå siden Cadmium er svært giftig. Knallgod teknologi. Når man kjente teknologien kunne disse batteriene leve i 20 år og mer hvis man behandlet dem som ei god kjerring; jevnlig kos, massasje og mye kjærlighet og du fikk tilbake det som var forventet.
- NiMH, ikke så giftig, men du verden så sært pga memoryeffekten. Omtrent som ei vanskelig kjærring; selv om du gjorde ditt beste kunne sakene være moden for søpla etter 2-3 år.
- Bly/syre, helt kurant sak som vi alle kjenner og som duger fint og er safe. Mye bly, syre og dritt da... Trives godt fulladet, omtrent som ei kjærring som liker ekstremsportene man selv driver på med.
- LiPo i minst 3 versjoner pr. i dag. Fordelen er at det har høy energitetthet. Ulempen er stor brannfare og behov for nøye kontroll over balanse (Volt/celle). Tar fyr ved overspenning, dør fullstendig av å tappes for lavt og skal ideelt bare være halvveis ladet for lang levetid. Liker ikke høye temperaturer. Omtrent som ei sminketante... (Kjærringer som er opptatt av å aldri vise seg uten å være fullsparkla, ta seg godt ut og er mye "fasade") Stort potensiale når utviklinga går videre, sannsynligvis framtida men med andre polymerer enn dagens. Silikon og andre kosmetiske inngrep vil i følge trendene gi potensiale altså... Omtrent som SV`s bløffer i politikken.

Nå er vel Carpas blogg ødelagt av sære diskusjoner. Jeg vil i alle fall konkludere med følgende: Kjøp et nytt normalt Yuasa-batteri eller noe annet merke av vanlig type.
Det viktigste er at bajken starter og man kommer seg på tur :thumleft

Ellers vet jeg at som bruker av LiPo-teknologi i mange år har jeg sett de store mulighetene og de store farene med den...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av ega16 »

joo skrev:
PCP skrev: Så til min oppfatning om lading av lithium-ion batterier, for eksempel da i min laptop: Den kutter spenningstilførlselen til batteriet helt når cellene når 4,2 Volt, så overvåker den den spenningen, og kobler seg inn igjen når cellen feks faller ned til 4,15 Volt, og slik holder den på, av-på-av-på. I tillegg har min laptop en funksjon som lar meg bestemme at ladingen skal kuttes allerede ved 4,0 Volt eller omkring 70% fulladet da dette ca dobler levetiden på batteriet.
Det kan for all del fortsatt hende jeg tar feil både her og der, men denne forståelsen av systemenes ulikheter var grunnlag for mitt (muligens dumme) spørsmål. I en laptop er det helt uproblematisk å aktivt senke batterispenningen, eller fjerne tilførselen, fordi det likevel skal reguleres videre ned til 5, og 12 Volt, men på en bil/MC er forbrukere direkte koblet til batteriet og generatoren, så lavere eller avslått spenningstilførsel går ikke.

Jeg liker å lære nye ting, så forklar gjerne hvor jeg misforstår eller tar feil her. :D

Det er LiFePo4 i batteriene fra Shorai. De skal ikke være så lette å selvantenne som Li-Po for ikke å snakke om Li-Ion...

Selvsagt gjelder samme reglene for disse MC-batteriene, det går lukt til helvete med sakene når spenningen blir for høy. Som du kjenner fra laptopen din; 4,20V/celle er fullt. Ved 4,30V/celle ødelegges sakene og i verste fall tar det fyr. Det er som det er. Og stemmer også at det ideelle for det meste av Li-XX-batterier er å ligge på 40-70% lading (kapasitet) for levetiden sin del. LiFePo4 er likevel noe bedre enn Li-Po.

Disse MC-batteriene skal du kunne dytte rett inn som erstatning for det originale bly/syrebatteriet. Og da må det nødvendigvis leve med den ladespenningen som sykkelen leverer. Ingen sær spesiell Li-Po ladesak fra eksternt altså. Det betyr at der nødvendigvis er elektronikk inne i batteriet som sørger for at ingen av cellene får overspenning. Dette er ikke noe jeg våger å si ut fra at jeg har plukka et sånt sund... Men sånn fungerer det på alle Li-Po-batterier jeg har vært borti som ikke krever dedikert ladesystem med balanseringskontakter. Og sånn er det i laptopen din også, det vet jeg garantert. Der dytter du inn ei kjip billig strømforsyning fra Kina, og inni batteriene sitter sakene som skal hindre full fyr i sakene. Litt som med Zener-diodene AT nevner, bare i anelsen mer sofistikert utførelse.

Det betyr igjen at du kan lade disse sakene med en helt vanlig blybatterilader. Men de "spesial-laderne" som leverandøren tilbyr har en opsjon som er en balanseringskontakt. Det er det jeg er vant med fra min egen utstrakte bruk av LiPo-teknologien (i en helt annen hobby). Der accesseres enkelt-cellene utenfra i ladeprosessen for å optimalisere ladestrømmene og sørge for at batteriet holdes best mulig "balansert" i ladingen. Det man IKKE kan bruke på LiPo-batterier til MC er en lader der man kjører en såkalt "desulferingsprosess" for bly/syre!

Vi har i dag tilgjengelig noen svært få gjengs brukte batteriteknologier:

- NiCd, godt og gammelt, dessverre slutt på nå siden Cadmium er svært giftig. Knallgod teknologi. Når man kjente teknologien kunne disse batteriene leve i 20 år og mer hvis man behandlet dem som ei god kjerring; jevnlig kos, massasje og mye kjærlighet og du fikk tilbake det som var forventet.
- NiMH, ikke så giftig, men du verden så sært pga memoryeffekten. Omtrent som ei vanskelig kjærring; selv om du gjorde ditt beste kunne sakene være moden for søpla etter 2-3 år.
- Bly/syre, helt kurant sak som vi alle kjenner og som duger fint og er safe. Mye bly, syre og dritt da... Trives godt fulladet, omtrent som ei kjærring som liker ekstremsportene man selv driver på med.
- LiPo i minst 3 versjoner pr. i dag. Fordelen er at det har høy energitetthet. Ulempen er stor brannfare og behov for nøye kontroll over balanse (Volt/celle). Tar fyr ved overspenning, dør fullstendig av å tappes for lavt og skal ideelt bare være halvveis ladet for lang levetid. Liker ikke høye temperaturer. Omtrent som ei sminketante... (Kjærringer som er opptatt av å aldri vise seg uten å være fullsparkla, ta seg godt ut og er mye "fasade") Stort potensiale når utviklinga går videre, sannsynligvis framtida men med andre polymerer enn dagens. Silikon og andre kosmetiske inngrep vil i følge trendene gi potensiale altså... Omtrent som SV`s bløffer i politikken.

Nå er vel Carpas blogg ødelagt av sære diskusjoner. Jeg vil i alle fall konkludere med følgende: Kjøp et nytt normalt Yuasa-batteri eller noe annet merke av vanlig type.
Det viktigste er at bajken starter og man kommer seg på tur :thumleft

Ellers vet jeg at som bruker av LiPo-teknologi i mange år har jeg sett de store mulighetene og de store farene med den...
God post! Tipper hobbyen din har noe med "modeller" å gjøre? :)

Kunne også tenkt meg et Lithium batteri til sykkelen for å spare litt vekt. Fant dette i en youtube kommentar etter å søkt på Shorai.

"Shorai batteries have no built-in battery management and will fail. Period. The bigger the bike the bigger the fail. Over-sold and under-engineered, they are a pox on the future of Lithium powersport batteries. No battery cell protection whatever. Buyer beware."

Aner ikke om dette stemmer, men gjør meg litt skeptisk dersom de ikke har noen form for beskyttelses krets.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av PCP »

Aha, da ble jeg straks klokere, tusen takk for godt svar Joo. At elektronikk inni selve batteriet kan kompensere for manglene jeg hevder regulatoren har, det kan jeg absolutt tro på. Var litt interessert i å høre hva slags lithium det var også, da det jo som du sier er store forskjeller i egenskapene, brannfare, etc.
Nå er vel Carpas blogg ødelagt av sære diskusjoner. Jeg vil i alle fall konkludere med følgende: Kjøp et nytt normalt Yuasa-batteri eller noe annet merke av vanlig type.
Hehe, ja jeg tenkte nettopp at det snart var på sin plass med en liten beklagelse til Carpa, for å gjøre om bloggen til en nørde-greie, om problemstillinger/bekymringer som neppe har gitt henne søvnløse netter (før nå?). Du får ta det som et kompliment, at bloggens innhold engasjerer. Bare si fra om du trenger hjelp til å bytte det, er støtt og stadig i /Røyken/Hurum-området uten mål og mening likevel. :thumleft

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av Carpa »

PCP skrev:Aha, da ble jeg straks klokere, tusen takk for godt svar Joo. At elektronikk inni selve batteriet kan kompensere for manglene jeg hevder regulatoren har, det kan jeg absolutt tro på. Var litt interessert i å høre hva slags lithium det var også, da det jo som du sier er store forskjeller i egenskapene, brannfare, etc.
Nå er vel Carpas blogg ødelagt av sære diskusjoner. Jeg vil i alle fall konkludere med følgende: Kjøp et nytt normalt Yuasa-batteri eller noe annet merke av vanlig type.
Hehe, ja jeg tenkte nettopp at det snart var på sin plass med en liten beklagelse til Carpa, for å gjøre om bloggen til en nørde-greie, om problemstillinger/bekymringer som neppe har gitt henne søvnløse netter (før nå?). Du får ta det som et kompliment, at bloggens innhold engasjerer. Bare si fra om du trenger hjelp til å bytte det, er støtt og stadig i /Røyken/Hurum-området uten mål og mening likevel. :thumleft
Jeg bestemte meg for flere sider siden at jeg skulle ha et Yuasa blybatteri men det er for all del interessant å høre om alterntiver, selv om jeg skummer mest igjennom lange og veldig tekniske forklaringer.

Ser egentlig ut til at det burde være en egen tråd som omhandler batterier.

Skal se hvordan det ordner seg med Monsterbike og bytting av batteri, eller så klarer jeg det nok selv også... Burde vel egentlig også satt på en sikring mellom det nye releet og batteriet...
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av joo »

ega16 skrev:
God post! Tipper hobbyen din har noe med "modeller" å gjøre? :)
Takk :redface
Stemmer nok det. En hobby jeg har hatt lenger enn MC-kjøringa. Og MC har jeg rulla siden 1981 ... :scratch
Modellflyginga er fascinerende, med et kilo batterier sleiver vi ut like mye effekt på en karbonpropell med 60 cm diameter (til et par tusenlapper) som en totaktsmotor på 100ccm gjør. Bare mer elegant, effektivt og med mer bunndrag :prf

LiPo-teknologien er flott på mange måter, spesielt der vekt er en viktig faktor. På MC`ene våre lever vi imidlertid minst like godt med standard-batterier foreløpig. Der er nok beskyttelseskretser i batteriene, men ubalanse og konstant fullading etc når man bruker dem i MC med det ladesystemet som er beregnet for syrebatterier gir dem kort levetid. Vekt skal være en svært viktig faktor før man i dag velger LiPo.

PS: jeg har et kjøleskap fullt av LiPo-batterier, og de lagres i storage-mode med ca. 40% kapasitet og balanserte når de ikke brukes.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av simpson »

joo skrev:
PS: jeg har et kjøleskap fullt av LiPo-batterier, og de lagres i storage-mode med ca. 40% kapasitet og balanserte når de ikke brukes.
Så på laderen jeg kjøpte fra Shorai at den har to ladekonfigurasjoner. Lading og lagring.
Regner med at lagring da ligger mellom 40 og 70% spenning?

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av PCP »

Carpa skrev: Ser egentlig ut til at det burde være en egen tråd som omhandler batterier.

Skal se hvordan det ordner seg med Monsterbike og bytting av batteri, eller så klarer jeg det nok selv også... Burde vel egentlig også satt på en sikring mellom det nye releet og batteriet...
Ja, nå har du jo endret overskrift, så dette er herved batteri-tråden. Men hold deg fast, snart er vi over på modellfly!! :lol

En sikring, nærmest mulig batteriet, er alltid en god vane om man skal koble til ekstra strømforbrukere. :thumleft

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av joo »

Carpa skrev:
Skal se hvordan det ordner seg med Monsterbike og bytting av batteri, eller så klarer jeg det nok selv også... Burde vel egentlig også satt på en sikring mellom det nye releet og batteriet...
Trenger strengt tatt ikke det. Men i så fall må du sørge for "feite" kabler som ikke gir spenningsfall.

For å bytte batteri trenger du ikkeno superkunnskaper, men jeg kan gjerne hjelpe deg. (Mistenker at jeg bare bor 5 minutter unna deg) Bør kunne kompensere for at jeg ødelegger bloggen din, men har strengt tatt ikke vanvittig dårlig samvittighet når det kommer til stykket likevel. Hvis PCP hadde litt nytte av "tekniske vidløftigheter" så har jeg selv en tendens til å skli langt ut på jordene.

Kun èn eneste ting som gjerne skal myses litt på, og det er at der er bra ladespenning på sykkelen din. Det sjekkes kjapt når japsen skramler og går, med nytt batteri med et voltmeter. Passe fullt batteri så skal man måle 14V eller gjerne anelsen mer på batteriet. Nå er det fare for at jeg helst bistår på kvelder i uka, så lenge der meldes lite nedbør i landet sør for Trondhjem er det sesong for å rulle landeveg i helgene.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av ega16 »

joo skrev:
ega16 skrev:
God post! Tipper hobbyen din har noe med "modeller" å gjøre? :)
Takk :redface
Stemmer nok det. En hobby jeg har hatt lenger enn MC-kjøringa. Og MC har jeg rulla siden 1981 ... :scratch
Modellflyginga er fascinerende, med et kilo batterier sleiver vi ut like mye effekt på en karbonpropell med 60 cm diameter (til et par tusenlapper) som en totaktsmotor på 100ccm gjør. Bare mer elegant, effektivt og med mer bunndrag :prf

LiPo-teknologien er flott på mange måter, spesielt der vekt er en viktig faktor. På MC`ene våre lever vi imidlertid minst like godt med standard-batterier foreløpig. Der er nok beskyttelseskretser i batteriene, men ubalanse og konstant fullading etc når man bruker dem i MC med det ladesystemet som er beregnet for syrebatterier gir dem kort levetid. Vekt skal være en svært viktig faktor før man i dag velger LiPo.

PS: jeg har et kjøleskap fullt av LiPo-batterier, og de lagres i storage-mode med ca. 40% kapasitet og balanserte når de ikke brukes.
Ja! har utvilket seg enormt de siste årene, også med elektronikk som akselerometer og gyroskop :)Holder på med FPV/multirotorer så har noen noen lipoer liggende jeg også, ikke noen fulle kjøleskap riktignok :)

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Bosted: Holmestrand

Re: Carpas Blogg - På tide med en liten tur igjen nå :-)

Legg inn av tor2502 »

Bakdelen et att skal du på død og liv lade det trenger du egen lader.
Handlet på eBay og kom på under 200 USD inkl. alt.
[/quote]



Q. Can I use Lead-Acid battery chargers or charger/tenders?
A.Yes. HOWEVER, you may NOT use a charger/tender if it has an automatic "desulfation mode", which cannot be turned off.

hentet fra Shorai sin egen nettside.
Jeg bruker HD sin lader, fungerer som bare det.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....

Legg inn av joo »

simpson skrev: Så på laderen jeg kjøpte fra Shorai at den har to ladekonfigurasjoner. Lading og lagring.
Regner med at lagring da ligger mellom 40 og 70% spenning?
Stemmer Simpson. For LiPo med nominell spenning på 3,7 V/celle og 4.2V/celle ved max lading er storage-mode gitt ved 3,85V/celle. Omtrent halvfullt, men med det avviket du nevner. Og det er ideelt for vinteropplaget. Da kan du glemme batteriet fram til våren så fremt det er frakoblet :prf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av PCP »

Ja, i motsetning til blybatterier trives de jo best ved rundt 40% når det skal lagres. Og jo kladere jo bedre. Men siden du har satt deg inn i det Joo, hvor langt ned på gradestokken er dette en sannhet? Altså stopper det/snur om ved 0 grader, eller er feks 25 minus enda bedre?

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av joo »

@tor2502: Da stemmer min teori bra da.

@ega16: tør ikke hoppe på multikopterne nå, da blir det vacuum på alle kontiene... Men gjør nok det plutselig likevel, er for fascinerende! Du frekventerer vel alt av FPV-fora tenker jeg...?
Selv nøyer jeg meg med kjøleskap for LiPo-lagring selv om såkalte"guruer" sier man kan gå ned på minussiden i lagringstemperatur. Jeg personlig tror at hard lading (mer enn 1-2 C) er langt verre enn å søke den helt ideelle lagringstemperaturen. Og så er jeg så gammeldags at jeg gjerne kjører inn LiPo, ikke mye men prøver å holde max oppnåbar last som har en del margin til max "C"-rating for utlading lavere enn spec de første turene.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av pelsen »

Carpa skrev:Ser egentlig ut til at det burde være en egen tråd som omhandler batterier.

Skal se hvordan det ordner seg med Monsterbike og bytting av batteri, eller så klarer jeg det nok selv også... Burde vel egentlig også satt på en sikring mellom det nye releet og batteriet...
en batteritråd hadde sikkert vært lurt, lettere å finne innlegg i fremtiden. I en blogg blir de "borte" siden de færreste gidder å lete i gamle poster i en blogg.

Sikring mellom batteri og rele er viktig, antar at den går til en stikkontakt, som kan kortsluttes om man plugger inn feil. Da er det greit om en sikring ryker istedenfor at man svir av ledninger og lager brann. Det er mye energi som er lagret i et batteri :-)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av Carpa »

Da var det gjort åpning for ettermiddagssola også. Utrolig hva en hjulgraver kan brukes til :grin:

Carpas Crap a talk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av KydeX »

Nå orket jeg ikke å lese hele batterilader diskusjonen, selv om det var mye interressant. Men jeg var inne på Shorai sin FAQ, og der står det at du kan bruke hvilken som helst lader, så lenge den ikke har "desulfation mode". Det vil si at den utelukker bl.a. den nokså vanlige fra Ctek.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av joo »

Carpa skrev:Da var det gjort åpning for ettermiddagssola også. Utrolig hva en hjulgraver kan brukes til :grin:

Carpas Crap a talk
Ja, man merker ikke at det gror ned rundt en, så det er godt å få renska bort skau rundt huset. Fikk tatt noen digre furuer i vår, ble en ny verden!

Nå blir det vel steinlegging av dedikert MC-parkering...?
KydeX skrev:Nå orket jeg ikke å lese hele batterilader diskusjonen, selv om det var mye interressant. Men jeg var inne på Shorai sin FAQ, og der står det at du kan bruke hvilken som helst lader, så lenge den ikke har "desulfation mode". Det vil si at den utelukker bl.a. den nokså vanlige fra Ctek.
Stemmer, Ctekene har gjerne 8 ladetrinn med oppfreshing, desulfering, sminking og spa for batteriene :knegg
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......

Legg inn av Carpa »

joo skrev:
Carpa skrev:Da var det gjort åpning for ettermiddagssola også. Utrolig hva en hjulgraver kan brukes til :grin:

Carpas Crap a talk
Ja, man merker ikke at det gror ned rundt en, så det er godt å få renska bort skau rundt huset. Fikk tatt noen digre furuer i vår, ble en ny verden!

Nå blir det vel steinlegging av dedikert MC-parkering...?
Jeg har bare bodd her i 2 år, det er andre som har latt det gro igjen :-)

Det blir en stooor terrasse og det er litt fristende å lage til en liten åpning i hekken som skal plantes, fra sykkelstien som går forbi, slik at jeg kommer inn på terrassen med sykkelen.......
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar