Det viser iallfall at forumbrukerne «bruker» søk eller søke funksjon

Det viser iallfall at forumbrukerne «bruker» søk eller søke funksjon
Den klinken bør du bytte, der burde du ha stoppet før, kjedebrudd er nok ikke noe du har lyst og oppleve.Thunderace skrev: 14 mar 2024, 20:18 Hei,
Jeg tror jeg vet svaret men, tenkte å få en second opinion fra dere. Denne her er vel bare å bytte? Jeg blei litt ivrig når jeg monterte nytt kjede og drev![]()
Jeg smører vanligvis ikke kjedet til daglig, det er det Tutoro Automatic Chainolier som gjørBjerknez skrev: 25 jun 2024, 13:58 Jeg har nesten glemt hvordan man smører kjede![]()
Noe som er meget behagelig skal jeg innrømme...
Men ved neste sykkelbytte må jeg vel kanskje starte med det igjen...
samme tenker jeg (lite)om -all vasking og polering.....Bjerknez skrev: 26 jun 2024, 09:05 Uansett så merker jeg hvor deilig det er å slippe å tenke å det kjedet. Ikke voldsomt mye jobb, men allikevel deilig å slippe å tenke på det :)
Men kjedesmøringen tar jo enda kortere tid. 10 sekunder på en rasteplass så er kjedet smurt. Kjedevasken må man ta okke som, chainoiler/tutoro eler ei.Domino skrev: 26 jun 2024, 10:57 Kjedevask med tennvæske og kjedebørste tar vel i underkant av 10 min. Og jeg har Scottoiler, så det er bare å sjekke beholderen under setet jevnlig. Null stress.
Neida, er ikke noe absolutt must for meg heller og bestemmer ikke sykkelvalget, men du verden så deilig det er når sykkelen du har ikke har noe kjede som skal smøres :)Domino skrev: 26 jun 2024, 11:04 Joda, men det er ikke en deal breaker for meg. Viktigere at jeg har en sykkel jeg trives med. Det er som om bilen har automat eller manuell kasse. For meg har det ingenting å si, jeg lever godt med begge deler. Det er viktigere at det er en bil som dekker mine behov til en vettig pris.
Bjerknez skrev: 25 jun 2024, 13:58 Jeg har nesten glemt hvordan man smører kjede![]()
Noe som er meget behagelig skal jeg innrømme...
Men ved neste sykkelbytte må jeg vel kanskje starte med det igjen...
Bjerknez skrev: 26 jun 2024, 09:05 Uansett så merker jeg hvor deilig det er å slippe å tenke å det kjedet. Ikke voldsomt mye jobb, men allikevel deilig å slippe å tenke på det :)
Bjerknez skrev: 26 jun 2024, 10:59 Men kjedesmøringen tar jo enda kortere tid. 10 sekunder på en rasteplass så er kjedet smurt. Kjedevasken må man ta okke som, chainoiler/tutoro eler ei.
Med kardang/belte derimot er man fritatt fra dette klineriet![]()
Bjerknez skrev: 26 jun 2024, 11:11 Neida, er ikke noe absolutt must for meg heller og bestemmer ikke sykkelvalget, men du verden så deilig det er når sykkelen du har ikke har noe kjede som skal smøres :)
Nå jeg hadde sykkel med kjede så vippet jeg den opp på depotstøtte satt den i 1. gir og sprayet med parafin mens kjedebørsten fikk jobbe. Kjedet ble reint på null komme niks.dypen skrev: 26 jun 2024, 14:05 Jeg har enkelt vedlikehold av kjede, vasker med fille / kost og parafin. Smører med kjedespray (oljekanne hvis tom for spray), bruker klar spray. Dette gjøres etter hver tur og hver vask.
Høres logisk ut.mekkern skrev: 26 jun 2024, 18:01 likt løser likt-olje løser olje.
gearolje er viskositetsmessig ganske lik motorolje da den har annen skala.
men gearolje inneholder EP(ekstrem pressure)tilsetninger som er fine greier for kjede/drev.
Men kan godt bruke motorolje også-den lukter litt mindre , men smører da litt dårligere.
Jeg advarer på det sterkeste om Bjerknezmetoden! IKKE prøv dette på nyere sykler!Bjerknez skrev: 26 jun 2024, 14:08
Nå jeg hadde sykkel med kjede så vippet jeg den opp på depotstøtte satt den i 1. gir og sprayet med parafin mens kjedebørsten fikk jobbe. Kjedet ble reint på null komme niks.
Ja, jeg vet det finnes motstandere av den fremgangsmåten, men jeg synes det fungerer helt utmerket med rett teknikk og er ikke spesielt farlig. Ufarlig er det ikke, men man lever kun en gang![]()
Jeg skriver ikke at alle sykler er slik. Produsentene er flinke til å lage finurlige systemer for å unngå regelverket. På en T7 kan du ellers slå av hele ABS systemet om du vil. Men vi har slettet mange feilkoder de siste årene som skriver seg fra denne type kjedevedlikehold eller bakhjulskjøring.mekkern skrev: 26 jun 2024, 22:45 2019 indianFTR er ikke dette noe problem.
Ei heller KTM fra samme årstall.
Siste BMW som Bjerknez hadde var vel 2020 et eller annet?
så eksempelvis en T7 kan ikke kjøres på bakhjulet uten å måtte på verksted for å nulle feil??
eller stå fast å slurre i gjørma...