Ikke 100% sikker men kan ikke skjønne hva annet skulle være. Sykkelen sto i garasjen uten lader, stått der 1 uke siden siste lading og 2 uker etter siste tur. Lader også fra BT og for Lithium. Brannen oppdaget ved tilfeldighet ellers kunne fort både garasje og hus med bikkje gått. Ikke mer Lithium på meg.Jompa skrev:Satt du på sykkelen og kjørte da det tok fyr?
Sikker på ar det var batteriet som begynte å brenne, ikke noe annet?
Fordeler og ulemper med Lithium batterier
Re: Fordeler og ulemper med Lithium batterier
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Fordeler og ulemper med Lithium batterier
Passer visst i båt også - der er det vel et rimelig tøft miljø...http://www.makspower.no/
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fordeler og ulemper med Lithium batterier
Passer ikke ?Juicebox skrev:Man skifter ut ting fordi man vil utvikle seg og ikke stå stille. Hvorfor kommer det nye sykler hvert år når den bmwen fra 2001 fortsatt funker?
Lithium er jo egentlig stabilt, men det er mange forhåndsregler man må passe på. Per dags dato så passer det ikke det norske klimaet.
Jeg har lithiumbatteri i batteridrillen og den har da vært ute mange vinterdager.
Ok, ikke helt sammenlignbart med startbatteri, men uansett, drillen har fungert i både 20 og 30 kuldegrader.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fordeler og ulemper med Lithium batterier
For et par år siden satte jeg på en Biltemalader til batteriet på min 20 år gamle VW Passat og oppdsget til min store skrekk at laderen hadde tatt fyrpingvin skrev:Lader også fra BT og for Lithium. Brannen oppdaget ved tilfeldighet ellers kunne fort både garasje og hus med bikkje gått. Ikke mer Lithium på meg.

Fikk sparket den unna bilen og fikk slukket brannen.
Ingen flere BT ladere på meg

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Fordeler og ulemper med Lithium batterier
Ja, jeg har det samme. Og ja, som du sier, ikke helt sammenlignbart. Her i Norge er det sesongkjøring, og da må lithium lagres om vinteren. Om jeg ikke tar feil så må de lagres på 50% eller noe? Jeg er litt usikker om de bør lades konstant over lengre tid. Om de brenner, så brenner de ganske heftig også.Jompa skrev:Passer ikke ?Juicebox skrev:Man skifter ut ting fordi man vil utvikle seg og ikke stå stille. Hvorfor kommer det nye sykler hvert år når den bmwen fra 2001 fortsatt funker?
Lithium er jo egentlig stabilt, men det er mange forhåndsregler man må passe på. Per dags dato så passer det ikke det norske klimaet.
Jeg har lithiumbatteri i batteridrillen og den har da vært ute mange vinterdager.
Ok, ikke helt sammenlignbart med startbatteri, men uansett, drillen har fungert i både 20 og 30 kuldegrader.
Re: Fordeler og ulemper med Lithium batterier
Nytter ikke hvis setter fyr på huset hvis glemmer seg eller ikke følger prosedyrer 100%. Da får heller ekvipasjen veie et par kg ekstra.
Mest lettet for at ikke gikk verre og har jo forsikring.
Mest lettet for at ikke gikk verre og har jo forsikring.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Fordeler og ulemper med Lithium batterier
Hva med å lese om egenskapene før man uttaler seg ... fra min link tidligere post :Juicebox skrev:Ja, jeg har det samme. Og ja, som du sier, ikke helt sammenlignbart. Her i Norge er det sesongkjøring, og da må lithium lagres om vinteren. Om jeg ikke tar feil så må de lagres på 50% eller noe? Jeg er litt usikker om de bør lades konstant over lengre tid. Om de brenner, så brenner de ganske heftig også.Jompa skrev:Passer ikke ?Juicebox skrev:Man skifter ut ting fordi man vil utvikle seg og ikke stå stille. Hvorfor kommer det nye sykler hvert år når den bmwen fra 2001 fortsatt funker?
Lithium er jo egentlig stabilt, men det er mange forhåndsregler man må passe på. Per dags dato så passer det ikke det norske klimaet.
Jeg har lithiumbatteri i batteridrillen og den har da vært ute mange vinterdager.
Ok, ikke helt sammenlignbart med startbatteri, men uansett, drillen har fungert i både 20 og 30 kuldegrader.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fordeler og ulemper med Lithium batterier
Sorry, men lol? Hvorfor tok du ikke med det lille som sto om disadvantages også? Her er det en lang liste med fordeler, men to punkter med ulemper, men også farlige ulemper. Vi ser klart at disse er helt med dagens lithiumteknologi. Hva med å finne kilder fra flere steder før man uttaler seg...? Det finnes en rekke med sider som har flere ulemper som den derre linken din ikke har tatt medWikingTnT skrev: Hva med å lese om egenskapene før man uttaler seg ... fra min link tidligere post :
Er ikke imot. Bruker det til blant annet til kameraene mine, pcen, mobilen og radiobilen om ikke flere ting. Man føler seg langt tryggere når de kommer som standard fra fabrikken, men det kan også back fire. Se på de nye mobilene som er sprengkåte...
For meg så er det helt idiotisk å hele tiden uroe meg om sykkelen og garasjen og huset kan brenne ned. Ikke verdt det
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Fordeler og ulemper med Lithium batterier
Har kjørt 3 år med Shorai Lithium batteri på R6. Helt problemfritt, og ikke behov for vedlikeholds-lading ila vinteren.
Hvis man er ute etter redusert vekt/bedre ytelse så er 2 kg spart på batteri en svært billig "trimming". Det er ellers ganske dyrt å øke motorytelsen med HK tilsvarende en 2 kg vektbesparelse. I tillegg har man glede av vektbesparelse både ved innbremsing og svingkjøring.
Til R6'n kjøpte jeg et underdimensjonert batteri for maksimal vektbesparelse, nøyaktig 2,5 kg. Det fungerte helt fint, men jeg ville nok fått trøbbel hvis sykkelen var tungstartet og måtte dras mye på starteren.
Batteriene kan for øvrig lades med vanlige, enkle ladere, på samme måte som de lades av ladespenningen på motorsykkelen.
Jeg kjenner mange som har kjørt med slike batterier i flere år. Har ikke hørt om problemer med brann eller andre ting, men har hørt enkelte hevde at noen sykler ikke "tåler" disse batteriene. S1000RR har vært nevnt, men jeg vet ikke om det stemmer.
Hvis man er ute etter redusert vekt/bedre ytelse så er 2 kg spart på batteri en svært billig "trimming". Det er ellers ganske dyrt å øke motorytelsen med HK tilsvarende en 2 kg vektbesparelse. I tillegg har man glede av vektbesparelse både ved innbremsing og svingkjøring.
Til R6'n kjøpte jeg et underdimensjonert batteri for maksimal vektbesparelse, nøyaktig 2,5 kg. Det fungerte helt fint, men jeg ville nok fått trøbbel hvis sykkelen var tungstartet og måtte dras mye på starteren.
Batteriene kan for øvrig lades med vanlige, enkle ladere, på samme måte som de lades av ladespenningen på motorsykkelen.
Jeg kjenner mange som har kjørt med slike batterier i flere år. Har ikke hørt om problemer med brann eller andre ting, men har hørt enkelte hevde at noen sykler ikke "tåler" disse batteriene. S1000RR har vært nevnt, men jeg vet ikke om det stemmer.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Fordeler og ulemper med Lithium batterier
En gammel nabo opplevde dette på tur i dag. Røyk fælt. Eldre V-Max.


Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Fordeler og ulemper med Lithium batterier
Det så ikke bra ut - vet du hvilken lader han brukte ?Kjellrf skrev:En gammel nabo opplevde dette på tur i dag. Røyk fælt. Eldre V-Max.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Fordeler og ulemper med Lithium batterier
Han var ute og kjørte da dette skjedde. Så sykkelens lading.WikingTnT skrev:Det så ikke bra ut - vet du hvilken lader han brukte ?Kjellrf skrev:En gammel nabo opplevde dette på tur i dag. Røyk fælt. Eldre V-Max.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fordeler og ulemper med Lithium batterier
Jeg vet ikke hva batteriet innehar av interne komponenter, men det er skummelt når ting går ut av balanse og blir varmt.. Jeg er meget skeptisk til å bare sette et slikt batteri i drift uten form for batteriovervåkning slik som gjerne El-biler og ladekretser på mobiltelefoner har.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fordeler og ulemper med Lithium batterier
Nå har allerede motorsyklen en laderegulator.
Hvor pålitelige og nøyaktige de er vet jeg ikke.
Men det høre jo utvilsomt skummelt ut når to stykker på et relativt lite forum som dette har opplevd at batteri tar fyr.
Hvor pålitelige og nøyaktige de er vet jeg ikke.
Men det høre jo utvilsomt skummelt ut når to stykker på et relativt lite forum som dette har opplevd at batteri tar fyr.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Fordeler og ulemper med Lithium batterier
Så at han var ute å kjørte - men lurte på hvordan og med hva han lader batteriet , om det kan være en medvirkende årsak .Kjellrf skrev:Han var ute og kjørte da dette skjedde. Så sykkelens lading.WikingTnT skrev:Det så ikke bra ut - vet du hvilken lader han brukte ?Kjellrf skrev:En gammel nabo opplevde dette på tur i dag. Røyk fælt. Eldre V-Max.