Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av Fsva »

Snikendeugle skrev:Som flere sikkert vet så prøver jeg å selge sykkelen min. Jeg har skrevet i annonsen at jeg kun tillater prøvekjøring om jeg kan holde på bankkort + verifisere info ID mot førerkort.

Hadde en fyr som var innom og tittet på den den ene dagen. Han kom på en Duke 390, så vi lånte like så greit syklene til hverandre og tok en halvtimes tur så han fikk litt sjangse til å prøve den skikkelig.
Da ga jeg også beskjed om at det er bare å dra sykkelen ut til grensene sine. Da burde den selge seg selv :) Det er ikke vits i å prøvekjøre sykkel om man ikke kan leke litt med sykkelen og føle den igjennom hele registeret (syns jeg).


Jeg kjøpte forøvrig sykkelen ny uten å ha prøvekjørt den selv, men visste sånn ca. hva jeg gikk til.
Hvis du låner bort sykkelen til potensiell kjøper, har du planer om å gjemme en smartelefon med locatoweb-appen (eller tilsvarende) et sted på sykkelen? Det ville jeg gjort, så kunne man avslørt grisekjøring i tilfelle uhell, eller spore sykkelen hvis noen stikker av med den. :-k

Toven

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av Toven »

Kan man ikke skrive en prøvekjøring-kontrakt lignende man skriver under ved demokjøring o.l.?

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av Tommas »

Solgte min nå uten at kjøper prøvekjørte. Tror jeg måtte tatt det litt på feelingen, og dialogen underveis om jeg ville latt noen kjøre avgårde for en prøvetur.

Hvordan stiller forsikringsselskapet seg til skade og/eller tyveri ved prøvekjøring?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23194
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av Bjerknez »

Man får vel aldri helgardert seg her, men å gjøre klart utrykk for at sykkelen kan prøvekjøres, men at det vil koste dyrt og velte vedrørende høy egenandel vil luke vekk guttevalper og de mest useriøse tror jeg. Ved siden av dette må man så klart ta kopi av førerkortet til fyren samt sjekke at han faktisk har lov til å kjøre sykkelen.

Problemet er at man vel er like langt hvis en slik kontrakt rundt denne egenandelen ikke holder juridisk.

Det letteste er jo og kreve 10.000,- (eller noe) i kash som sikkerhet. Men det blir jo litt voldsomt kanskje. Man må nok se ann litt tror jeg...

Toven

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av Toven »

Elolz skrev:
Toven skrev:Kan man ikke skrive en prøvekjøring-kontrakt lignende man skriver under ved demokjøring o.l.?
Problemet er jo at det hjelper lite med kontrakt om de har falsk ID/Førerkort. :-)å
Da har dem i tankene å stjele sykkelen uansett tenker nå jeg :P :p Så da er det lite å gjøre, evt be om å få ta et bilde av personen som prøvekjører (spørs om det blir tatt godt i mot men).

Men en slik prøvekjøring-kontrakt bør da holde juridisk i en evt forsikringssak? Like mye som en sjappe låner ut en sykkel og at man krasjer, så får man egenandele eller annet snacks å betale.

Lage en kontrakt hvor det står at prøvekjører ved navn blabla står ansvarlig eventuelle skader ila prøvekjøringen. Samt forsikre seg om at personen har førerkort siden man er pliktig til å undersøke dette ved utlån av kjøretøy og ta kopi av dette. Viser det seg at førerkort er falsk så ja... da gikk dem igjennom det bryderiet for å stjele sykkelen. :P :p

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38085
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av AJ »

Toven skrev:Samt forsikre seg om at personen har førerkort siden man er pliktig til å undersøke dette ved utlån av kjøretøy og ta kopi av dette. Viser det seg at førerkort er falsk så ja... da gikk dem igjennom det bryderiet for å stjele sykkelen. :P :p
Det beste tipset så langt?

§ 17.Bruk av motorvogn mv.

For så vidt ikke annet følger av § 16, må motorvogn eller andre registreringspliktige kjøretøyer ikke brukes uten at de er meldt til registrering og påsatt lovlige kjennemerker og det er utferdiget vognkort. Vognkortet skal alltid følge med under bruken. Registreringspliktig kjøretøy uten lovlige kjennemerker skal ikke være parkert utover 14 dager på offentlig veg eller privat veg skiltet med offentlig trafikkskilt.

Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den.


https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965 ... 3#%C2%A715" onclick="window.open(this.href);return false;

Om potensiell kjøper synes det er utidig av selger å be om å se, evt. også kopiere førerkortet, er det bare å vinke fram nestemann i køen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av Epylypzon »

Hadde aldri kjøpt en sykkel uten å prøvekjørt den.
HAdde heller ikke hatt noe problem å latt noen prøvekjøre..

Det virker jo som enkelte på finn tror dem skal selge gull, eller har noe så rått maskineri som hvermansen ikke kan håndtere..
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Scortech
Innlegg: 8
Registrert: 27 sep 2015, 10:42
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1300a Midnight Star
Sted: Bergen

Re: Kjøpe/selge uten prøvekjøring?

Legg inn av Scortech »

Hallo fellow riders :-)

Kjøpte min første sykkel 7 august i år. Holder på med lappen.
Diverse ting har gjort at øvelsekjøring hos kjøreskole ble litt utsatt.
Jeg hadde med meg kompiser fra MC klubben og de hjalp meg med testing av sykkel og vurdering av sykkel.
Jeg selv ble overrasket over hvor god stand sykkelen var i (det samme synes kompisene mine også)
Begge kompisene mine testet sykkelen,Vi alle hadde en svært god dialog med selgeren og det var ingen tvil om kjøpet så jeg kjøpte den der og da. Jeg hadde tenkt å øvekjøre med han ene fra mc klubben så jeg endte da opp med å øvekjøre hjem på den. Min første kjøretur på en cruiser.

Er nå igang med sluttfasen av øvelsekjøringen..I løpet av to-uker så tar jeg avslutningen av trinn 4
Teknisk kjøring på vei med landeveiskjøring,ferdighetsprøven og oppkjøringen.

Må innrømme at jeg er nervøs for selve oppkjøringen med tanke på at jeg kanskje får en streng sensor.
Suzuki Marauder VZ 800

Svar