Side 2 av 2
Re: Hjelm som er uptodate.
Lagt inn: 01 mar 2016, 16:35
av cannon
JohnnyTh skrev:cannon skrev:
- Helhjelm, ikke åpningshjelm, grunnet sikkerhet.
Tror du en moderne godkjent åpningshjelm ikke er sikker nok for vanlig bruk?
Hva er "vanlig bruk" i denne sammenheng? Det kan smelle like vondt/vondere i hodet på landeveien/vanlig bruk, som i andre situasjoner. Til daglig kan sikkert hjelmen erstattes med topplue, men når det smeller så vet vel ingen hva som er "vanlig bruk". Sikkerhet er det vi trenger når det smeller, og det er heldigvis ikke ofte. Allikevel er sikkerhet den viktigste egenskapen ved en MC-hjelm.
Jeg jobber tett opp mot et stor forsikringsselskap. De hadde for få år siden samlet opp noen MC-hjelmer som hadde vært utsatt for krasj ved "vanlig bruk". Alle integralhjelmer de hadde tatt vare på hadde beholdt hovedstrukturen. Halvparten av hjelmene hadde ikke det, fordi de var åpningshjelmer som hadde delt seg i hengslingsmekanismen på den ene eller begge sider. Det var bl.a. påvist til dels store ansiktsskader som følge av noen av disse bruddene. Selskapene interesserer seg for dette, fordi de er opptatt av godkjenningsordninger, egen risiko og fastsettelse av forsikringspremier.
Jeg er helt sikker på at en integralhjelm er strukturmessig sterkere enn en åpningshjelm. Så får det være opp til den den enkelte å vurdere om åpningshjelmen er "sikker nok". En halvhjelm er kanskje sikker nok? Ikke for meg. For meg ville det vært en gedigen nedtur å bli alvorlig skadet som følge av at jeg ikke valgte riktig type hjelm. Hode/ansikt er i så henseende det aller viktigste å beskytte.
Ved lisensiert banekjøring/RR, der skaderisiko ved krasj er lavere enn på landevei, er åpningshjelm ikke tillatt. Dette er ene og alene på grunn av krav til fører-sikkerhet.
Re: Hjelm som er uptodate.
Lagt inn: 01 mar 2016, 19:04
av TOH
Mange gode forslag her. Det viktigste (bortsett fra sikkerheten) er hvordan hjelmen passer til ditt hode. Hadde ikke kjøpt hjelm uten å ha prøvd den over litt tid først. En hjelm som jeg fant meget interessant og som passet meg bra var den nye hjelmen fra LS2 (modell Vector).
http://ls2helmets.com/vector
Virker som de har mange moderne løsninger, bl.a. quick release som åpner kragen slik at hjelmen går lettere av ved en ulykke. God ventilasjon og solvisir følger også med
Prisen ble ca kr 2.200,- (inkl avgifter)ved import fra Tyskland, Bullfighter vil selge disse i Norge etterhvert (sikkert andre sjapper også?)
Uansett hva du velger bør du prøve hjelmen før kjøp

Re: Hjelm som er uptodate.
Lagt inn: 02 mar 2016, 04:01
av ZZR-Erling
cannon skrev:JohnnyTh skrev:cannon skrev:
- Helhjelm, ikke åpningshjelm, grunnet sikkerhet.
Tror du en moderne godkjent åpningshjelm ikke er sikker nok for vanlig bruk?
Hva er "vanlig bruk" i denne sammenheng? Det kan smelle like vondt/vondere i hodet på landeveien/vanlig bruk, som i andre situasjoner. Til daglig kan sikkert hjelmen erstattes med topplue, men når det smeller så vet vel ingen hva som er "vanlig bruk". Sikkerhet er det vi trenger når det smeller, og det er heldigvis ikke ofte. Allikevel er sikkerhet den viktigste egenskapen ved en MC-hjelm.
Jeg jobber tett opp mot et stor forsikringsselskap. De hadde for få år siden samlet opp noen MC-hjelmer som hadde vært utsatt for krasj ved "vanlig bruk". Alle integralhjelmer de hadde tatt vare på hadde beholdt hovedstrukturen. Halvparten av hjelmene hadde ikke det, fordi de var åpningshjelmer som hadde delt seg i hengslingsmekanismen på den ene eller begge sider. Det var bl.a. påvist til dels store ansiktsskader som følge av noen av disse bruddene. Selskapene interesserer seg for dette, fordi de er opptatt av godkjenningsordninger, egen risiko og fastsettelse av forsikringspremier.
Jeg er helt sikker på at en integralhjelm er strukturmessig sterkere enn en åpningshjelm. Så får det være opp til den den enkelte å vurdere om åpningshjelmen er "sikker nok". En halvhjelm er kanskje sikker nok? Ikke for meg. For meg ville det vært en gedigen nedtur å bli alvorlig skadet som følge av at jeg ikke valgte riktig type hjelm. Hode/ansikt er i så henseende det aller viktigste å beskytte.
Ved lisensiert banekjøring/RR, der skaderisiko ved krasj er lavere enn på landevei, er åpningshjelm ikke tillatt. Dette er ene og alene på grunn av krav til fører-sikkerhet.

Re: Hjelm som er uptodate.
Lagt inn: 02 mar 2016, 06:39
av JohnnyTh
cannon skrev:JohnnyTh skrev:cannon skrev:
- Helhjelm, ikke åpningshjelm, grunnet sikkerhet.
Tror du en moderne godkjent åpningshjelm ikke er sikker nok for vanlig bruk?
Hva er "vanlig bruk" i denne sammenheng? Det kan smelle like vondt/vondere i hodet på landeveien/vanlig bruk, som i andre situasjoner. Til daglig kan sikkert hjelmen erstattes med topplue, men når det smeller så vet vel ingen hva som er "vanlig bruk". Sikkerhet er det vi trenger når det smeller, og det er heldigvis ikke ofte. Allikevel er sikkerhet den viktigste egenskapen ved en MC-hjelm.
Jeg jobber tett opp mot et stor forsikringsselskap. De hadde for få år siden samlet opp noen MC-hjelmer som hadde vært utsatt for krasj ved "vanlig bruk". Alle integralhjelmer de hadde tatt vare på hadde beholdt hovedstrukturen. Halvparten av hjelmene hadde ikke det, fordi de var åpningshjelmer som hadde delt seg i hengslingsmekanismen på den ene eller begge sider. Det var bl.a. påvist til dels store ansiktsskader som følge av noen av disse bruddene. Selskapene interesserer seg for dette, fordi de er opptatt av godkjenningsordninger, egen risiko og fastsettelse av forsikringspremier.
Jeg er helt sikker på at en integralhjelm er strukturmessig sterkere enn en åpningshjelm. Så får det være opp til den den enkelte å vurdere om åpningshjelmen er "sikker nok". En halvhjelm er kanskje sikker nok? Ikke for meg. For meg ville det vært en gedigen nedtur å bli alvorlig skadet som følge av at jeg ikke valgte riktig type hjelm. Hode/ansikt er i så henseende det aller viktigste å beskytte.
Ved lisensiert banekjøring/RR, der skaderisiko ved krasj er lavere enn på landevei, er åpningshjelm ikke tillatt. Dette er ene og alene på grunn av krav til fører-sikkerhet.
Vanlig bruk er å sitte på en motorsykkel og kjøre.
Det overrasker meg at de største hjelmprodusentene tør å lage åpningshjlelmer hvis de er så dårlige at halvparten svikter.
Re: Hjelm som er uptodate.
Lagt inn: 02 mar 2016, 12:52
av ZZR-Erling
Det er jo innlysende hvilken hjelmsom er den mest robuste, hvilke som ikke er nok robuste, er ikke fullt så innlysende, men jeg kommer nok alltid til å velge bort åpningshjelmen.
Re: Hjelm som er uptodate.
Lagt inn: 02 mar 2016, 15:57
av cannon
JohnnyTh skrev:cannon skrev:JohnnyTh skrev:cannon skrev:
- Helhjelm, ikke åpningshjelm, grunnet sikkerhet.
Tror du en moderne godkjent åpningshjelm ikke er sikker nok for vanlig bruk?
Hva er "vanlig bruk" i denne sammenheng? Det kan smelle like vondt/vondere i hodet på landeveien/vanlig bruk, som i andre situasjoner. Til daglig kan sikkert hjelmen erstattes med topplue, men når det smeller så vet vel ingen hva som er "vanlig bruk". Sikkerhet er det vi trenger når det smeller, og det er heldigvis ikke ofte. Allikevel er sikkerhet den viktigste egenskapen ved en MC-hjelm.
Jeg jobber tett opp mot et stor forsikringsselskap. De hadde for få år siden samlet opp noen MC-hjelmer som hadde vært utsatt for krasj ved "vanlig bruk". Alle integralhjelmer de hadde tatt vare på hadde beholdt hovedstrukturen. Halvparten av hjelmene hadde ikke det, fordi de var åpningshjelmer som hadde delt seg i hengslingsmekanismen på den ene eller begge sider. Det var bl.a. påvist til dels store ansiktsskader som følge av noen av disse bruddene. Selskapene interesserer seg for dette, fordi de er opptatt av godkjenningsordninger, egen risiko og fastsettelse av forsikringspremier.
Jeg er helt sikker på at en integralhjelm er strukturmessig sterkere enn en åpningshjelm. Så får det være opp til den den enkelte å vurdere om åpningshjelmen er "sikker nok". En halvhjelm er kanskje sikker nok? Ikke for meg. For meg ville det vært en gedigen nedtur å bli alvorlig skadet som følge av at jeg ikke valgte riktig type hjelm. Hode/ansikt er i så henseende det aller viktigste å beskytte.
Ved lisensiert banekjøring/RR, der skaderisiko ved krasj er lavere enn på landevei, er åpningshjelm ikke tillatt. Dette er ene og alene på grunn av krav til fører-sikkerhet.
Vanlig bruk er å sitte på en motorsykkel og kjøre.
Det overrasker meg at de største hjelmprodusentene tør å lage åpningshjlelmer hvis de er så dårlige at halvparten svikter.
Som jeg sa lengre opp; hvis "vanlig bruk" er uten ulykker så holder det med topplue. Jeg har ikke hevdet at "halvparten svikter", jeg bare observerte det jeg beskrev.
Utover det så er det vel ingen tvil om at det er forskjell på sikkerhetsnivå knyttet til halvhjelm, åpningshjelm og helhjelm. På samme måte er det forskjell på sikkerheten i en Volvo XC90 og en Fiat 500. Deretter er det bare å velge selv.