I 1970 var min drøm en sånn Suzuki 125 cc som under her. Da var jeg 13. Noen år senere var det bare 100cc man kunne kjøre som sekstenåring så drømmen ble aldri oppfylt :-) Uansett smått med inntekt på den tiden, så det ble en gammel Tempomoped med håndgir istedenfor.
Vennlig hilsen Trond
BMW R1200R
Tidligere: Yamaha XS500 ´78, Yamaha XS750 ´77, Suzuki GS1000L ´81, Honda VFR800 ´99, BMW F800ST ´07, BMW R80ST ´83
Jompa skrev:
MIN Suzuki A100 ,(tror jeg den het, gikk 115 når jeg var ferdig med å skru)
Blei vel aldri ferdig med å skru A100, husker jeg rett...
"Skruzuki" anyone?
- jeg har to
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Jompa skrev:Ja, det stemmer at regelen før var at lett mc kunne ha maks 100cc, 5hk og toppfart 80.
Denne regelen forsvant da det ble tillatt med 125 cc på lett mc i Norge.
Før 100 cc regelen kom var det 125 cc som gjallt da også.
Når jeg feis rundt på Suzuki 100 i 1974-75, var det mange som kjørte brukte 125 cc.
Tempo Taifun & Sport . Vespa, Honda Yamaha. MZ osv.....
Nye sykler da var for eksempel. MIN Suzuki A100 ,(tror jeg den het, gikk 115 når jeg var ferdig med å skru)
Yamaha LS 100(2 sylindere, skrape fort i svingene)
Honda 100 4t-takter.(bob-bob)
Tempo Fighter 100 (2 potter . den fineste lettvekteren. Noen kjøpte 125cc sats fra Tyskland, da gikk de MYE fortere enn min Suzuki
CB 100 fra 70 tallet var enkle å fjerne plomben på og med hjemmelaget effektanlegg var den fint oppe i 120 kmt.
Min første sykkel var en Honda CB125 Benly, 1962. Den ble levert nedtrimmet til 7hk. ved at kammen ble slipt ned av Fredrikstad Motorfabrikk (som laget båtmotorer). Den var meget dau. Hadde jo nesten ikke løft av ventilene stakkar. Gikk såvidt i 80. Etter 2 dager bar det til Kellox for innkjøp av ny, original kam. Det gjorde susen. Sykkelen fikk da 11hk. og gikk uten problemer 100+. Var på Tysklandstur med den sammen med kompiser. Kjørte rundt 60000km. (!) med den på 2 sesonger. I 63 kom så 125 SS, som hadde 15hk. Den gikk greit i 115, men måtte jo registeres som tung. Den var pen. Så på mange måter var nok 125ccm. bedre da enn noen år seinere, da det ble 100ccm-grense.
Jeg hadde en Yamaha RD-80. Det var egentlig som en moped det var lov å sitte to stk på. Klarte kanskje 80 på slett vei hvis det var en god dag. Savner ikke den tiden og det er nok denne RD80'en som gjør at jeg er så imponert over MT-125'en.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.