kgjersda skrev: 05 mar 2021, 08:29
simpson skrev: 05 mar 2021, 07:52
Skjønner ikke dette med delingsøkonomi. Er det fordi noen har dårlig råd når de kjøper bil, sykkel osv skal dele det med andre for å få hjelp til å betale dette, eller tror de at det å dele på bilen skulle ha noe som helst med miljø å gjøre?
Bil og sykkel er jo noe som jeg setter pris på og hvertfall ikke vil leie ut til andre.
Jeg har ett personlig forhold til mine eiendeler.
Jeg tror den siste delen sier mye om hvorfor du ikke skjønner delingsøkonomi.
Det er dyrt å holde kjøretøy. Du skal betale forsikring, nye dekk, service, oljeskift, vannpumpe, nytt glass, parkeringsplass (for de som ikke har slikt), verditap bare av at det står stille.
Selv en bil uten lån har store løpende kostnader. Om du bare trenger eller benytter bil et par ganger i mnd så er nok delingsøkonomi helt supert.
Du betaler en ganske stor premium for å eie, for noen er det verdt det.
Noen har kanskje en ugrei partner som ikke vil at du skal legge 40-50lapper for en brukt eller opp mot 200 lapper for en nyere motorsykkel.
Det er mange-mange-mange grunner til at noen vil leie eller dele på.
Vi i Norge er veldig opptatt av å eie tingene våre. Det meste står jo ubrukt over 99% av tiden. Hvorfor ikke leie ut når du ikke bruker det? Eller på andre siden, hvorfor ikke bare leie de tingene du trenger når du behov eller lyst?
Jeg skjønner tingen ved å leie ved behov, men skjønner ikke at siden jeg har bil er målet at den går mest mulig av døgnets 24 t og for å få det til må jeg leie den ut til andre.
En av fordelene med å eie er at MIN bil står utenfor døra mi, til min fri benyttelse av meg når jeg måtte ønske det.
Driver du men bilutleie, har du gjerne mange biler du vil skal være utleid hele tiden, men privatbilen din skal også være i bruk mest mulig av andre? Nei den forstår jeg ikke, og hverfall ikke motorsykkel.
Ja det koster å ha alt og du bruker det ikke hele tiden, men for meg er ikke gleden ved å ha båt, bil, sykkel osv at de skal ha utnyttelsesgrad opp mot 100% men at jeg har dette disponibelt for meg til en hver tid jeg ønsker å bruke dette.
Så lenge jeg har råd til min livsstil så skjønner jeg ikke ideen om delingsøkonomi, penger må sirkulere for å få samfunnet til å gå rundt og det er ikke lommer i den siste frakken du har på, så å leie ut egne ting til andre for å spare penger skjønner ikke jeg poenget med.
Hadde mine naboer forslått noe sånt hadde jeg nok ikke blitt med, har alt for stor tilknytning og glede av å eie det jeg har kjøpt.
Men noen har sikkert glede av å leve så billig som mulig også, hva vet jeg?