Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

jongsanim skrev:Vet ikke når de startet med det men Triumph har en database hvor alle Triumph forhandlere kan gå inn og sjekke service historikk. Er selvfølgelig avhengig av at forhandlerne registrerer det der når de gjør service og så klart ;)

Det burde forøvrig ha vært standard for alle kjøretøy, hvorfor skal så viktig info kun finnes i et lite fysisk hefte?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Selger sier service er tatt på AMD Oslo så da regner jeg med det finnes i systemet der.
Enig i at det burde service burde registreres digitalt som standar, vi er tross alt i 2016.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23238
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Bjerknez »

Sprocket skrev:
Bjerknez skrev:Kan man ikke bare spørre selger hvor service er tatt for så og ringe verkstedet og spøre dem? Husker han ikke hvor han tok service så har du jo fått svaret ditt. Enten så er fyren dement, eller så bør du dra frem pruteegenskapene. Da er det lov til å være frekk. Prut ned prisen med det beløpet første service, vanlig service og hovedservice koster. Sleng på 10-lapper til for uforutsette utgifter. Er dekkene slitt ned så prut enda mer.

Evt. Hold deg langt unna. Sistnevnte er nok lurest...

Det er intet problem og få tak i nytt servicehefte. Det er tross alt bare en bok, og nye stempler får man i ettertid fra verkstedet der man tok servicen. Jeg glemte og få stempel på 10k service på min. Bate dro bort der jeg hadde tatt service og fikk dette stempelet i etterkant. Ingen problem det,..
Service skal være tatt på AMD Oslo ifølge selger, dekkene skal være fra i fjor så regner med de er grei.
Så man kan kjøpe nytt hefte altså, får man stempel i den så lenge servicen er registrert i systemet til verkstedet?
Ring AMD og oppgi skiltnummeret på sykkelen og få en bekreftelse på at service er tatt der. Er servicene i orden så skaffer du deg et servicehefte og får det stemplet. Jeg regner med dem loggfører slikt...

Men bit deg merke i det jeg skrev lenger opp mangående merkene på sykkelen. Denne har med stør sannsynlighet vert i bakken. En liten velt bør ikke ha noen betydning, men hvis den har vert vesentlig skadet og bare provisorisk fikset så bør det ringe noen bjeller. Blr sjekkes :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

Geiroe skrev:Jeg hadde vært veldig skeptisk til en åtte år gammel sykkel, som kun har gått 22' uten noen form for dokumentasjon. De fleste kjøper jo sykkel for å bruke den, og ikke for å lagre den i garasjen. Det er når de blir gamle og rimelige at kjørelengde pr. år reduseres til et minimum. Du skulle bare visst hvor lett det er å stille km teller, med det rette instrumentet.
Ja jeg er litt skeptisk til det, 3 eiere og 22k km høres for godt ut til å være sant.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

Toven skrev:"Selges som den står" virker for meg at okey, noe rart er det... Man ser jo det hele tiden på eks bil-annonser hvor bilen selges til en rimelig sum.
Hvorfor i det hele tatt ha det med i annonsen hvis sykkelen er strøken/ingenting slitt o.l?
Det er dette jeg også stusser litt på

Toven

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Toven »

Den tanken trenger en seriøs poleringsjobb også :O :)

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

KevinmsR6 skrev::thumleft Få med deg en som har litt peiling på mc, man ser fort om dette er noe som er holdt godt eller ikke...
Alternativt om det har hvert flere eiere så kan en ringe biltilsynet og få oppgitt alle eiere om en har skilt nr.
Da kan en begynne og ringe de forgje eierne og høre:) om du ikke har noen som har peiling som kan være med deg og du ikke ringer biltilsynet så styr UNNA :)
Det er et godt tips, skal ringe og høre hva de sier.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

mortenolb skrev:Dog hvis personen "selger som den er" uten å spesifisere at noe er galt, så betyr det ingenting. Han kunne i praksis sagt at det var rep.objekt eller delesykkel, og du kunne fortsatt stilt krav til at han må betale alt av reperasjoner for å få den i stand, så lenge han ikke spesifiserer hva som er galt.
Jeg har hørt at det kan væære vanskeligere å få gjennomslag for dette hvis man kjøper noe som den står/er, men det er klart at man har jo noen rettigheter som at selger ikke kan selge noe han vet eller burde ha vist er ødelagt så vidt jeg skjønner.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av JK95 »

Har en kompis med samme sykkel, og de er greie på kvalitet slik jeg oppfatter det. 22k er ikke noe lavt tall det, mange som ikke kjører mer enn tre helgeturer i godvær pr sesong, så km-stand syns jeg ikke er avskrekkende. Jeg har prøvesittet kompisen sin, og den er langt hardere i sittestilling enn min GSXR, så jeg hadde nok ikke dratt på langtur med en Daytona selv. Lakken ser også helt ok ut i mine øyne, men nå er jeg verken Toven eller Bjerknez da :P En god polering så er den sikkert som ny :)
Sier det så enkelt som at du kan dra og se/prøvesitte/kjøre, og gjøre deg opp en mening selv.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

Bjerknez skrev:Jeg anntar det er den Daytonaen som ligger på finn.no?

I så tillfelle bør du ta en nøye titt på bildene. Zoom inn litt. Jeg kan se tydelige tegn på at den kan ha vert i bakken. Frontkåpen er ganske flekkete og stygg selv om den ser nyvasket ut. Bildene ser også ut til å være hardt redigerte for å forsterke førsteinntrykket også.

Det er en skrape i på høyre side på fremre kåpe og det er noen bittesmå merker i motordeskselet på høyre side. Bakre svingarm høyre side har også noen små skraper. I tillegg ser sidekåpene nye ut i forhold til kåpen rundt lyktene, så disse kan ha vert byttet. Det bør ikke ha noe stor betydning dette, men jeg ville vertfall hatt en forklaring. Kanskje har den vert hardt skadet og reparert på et bakgårdsverksted. I så fall, styr unna.

Til å ha gått kun 22.000km. Så synes jeg ikke den ser spesielt "strøken" ut. Vertfall så skiller den seg ikke ut positivt.

Den mangler som du sier også service hefte og i mine øyne burde det blinke en del varsellamper her...
Jeg tenkte jeg skulle dra og se den så jeg fikk et ordentlig inntrtykk av den, kjøper ingenting av å bare se på bilder.
Men jeg skal se nøye etter hva du sier her. Den er kanskje ikke helt strøken men i forhold til andre sykkler jeg har sett på finn så er det minimalt med skader på denne enn andre jeg har sett på. Varsellampene er i beredskap så får jeg se om de uler ut når jeg er å ser på den.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

ATWindsor skrev:Selv mistet jeg service-heftet i en flytteprosess på min forrige sykkel, sløvt, joa, men det var jo fulgt service på den. Slengte med det jeg hadde av kvitteringen fra servicer på verksted når jeg solgte den. I mine øyne er det vanskelig å si hva man skal trekke ut av slikt, men mangel på informasjon er selvfølgelig mer usikkert enn informasjon.
Har man kvittering på utført service så er vel det like godt som stempel i boka eller tar jeg feil her?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23238
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Bjerknez »

Hvis sidekåpene er nye/nylakkerte og ikke kåpen rundt lyktene så kan du være ganske sikker på at den har vert i bakken. Er han eneste eier og sier den ikke har vert i bakken før så tror jeg han lyver. Og da lyver han sikkert om annet også. Er han derimot ærlig og sier den har vert i bakken og forklarer litt så blir det jo mer troverdig. Er servicene også i orden i følge AMD så bør det vel gå greit å kjøpe dennne. Men strøken er den ikke. Er litt prutningsmonn her.

Lykke til :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

Bjerknez skrev:
Sprocket skrev:
Bjerknez skrev:Kan man ikke bare spørre selger hvor service er tatt for så og ringe verkstedet og spøre dem? Husker han ikke hvor han tok service så har du jo fått svaret ditt. Enten så er fyren dement, eller så bør du dra frem pruteegenskapene. Da er det lov til å være frekk. Prut ned prisen med det beløpet første service, vanlig service og hovedservice koster. Sleng på 10-lapper til for uforutsette utgifter. Er dekkene slitt ned så prut enda mer.

Evt. Hold deg langt unna. Sistnevnte er nok lurest...

Det er intet problem og få tak i nytt servicehefte. Det er tross alt bare en bok, og nye stempler får man i ettertid fra verkstedet der man tok servicen. Jeg glemte og få stempel på 10k service på min. Bate dro bort der jeg hadde tatt service og fikk dette stempelet i etterkant. Ingen problem det,..
Service skal være tatt på AMD Oslo ifølge selger, dekkene skal være fra i fjor så regner med de er grei.
Så man kan kjøpe nytt hefte altså, får man stempel i den så lenge servicen er registrert i systemet til verkstedet?
Ring AMD og oppgi skiltnummeret på sykkelen og få en bekreftelse på at service er tatt der. Er servicene i orden så skaffer du deg et servicehefte og får det stemplet. Jeg regner med dem loggfører slikt...

Men bit deg merke i det jeg skrev lenger opp mangående merkene på sykkelen. Denne har med stør sannsynlighet vert i bakken. En liten velt bør ikke ha noen betydning, men hvis den har vert vesentlig skadet og bare provisorisk fikset så bør det ringe noen bjeller. Blr sjekkes :)


Sent from my iPad using Tapatalk
Sendte dem en mail om det i helga, men får vel ringe om jeg ikke får svar.
Dette skal sjekkes nærmere, takk for rådene.

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

Toven skrev:Den tanken trenger en seriøs poleringsjobb også :O :)
Det var planen det ja hvis det blir handel.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38114
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av AJ »

Sprocket skrev: Har man kvittering på utført service så er vel det like godt som stempel i boka eller tar jeg feil her?
Det er det forsåvidt. Men best med begge deler.
Som allerede nevnt av andre så er det - eller bør være - helt uproblematisk å få verkstedet som har gjort servicen(e) til å finne de aktuelle opplysninger som dato og km.stand i sine arkiver - elektronisk eller på papir...

Fikk ordnet dette selv nå nylig hos AMD Motorsykler, som i fjor glemte å stemple inn 1.gangsservicen i serviceheftet. Dato for gjennomført service og km.stand på sykkelen hentet de ut fra datasystemene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sprocket
Innlegg: 56
Registrert: 16 jun 2016, 15:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R

Re: Kjøp av sykkel uten servicehefte..yay or nay..?

Legg inn av Sprocket »

JK95 skrev:Har en kompis med samme sykkel, og de er greie på kvalitet slik jeg oppfatter det. 22k er ikke noe lavt tall det, mange som ikke kjører mer enn tre helgeturer i godvær pr sesong, så km-stand syns jeg ikke er avskrekkende. Jeg har prøvesittet kompisen sin, og den er langt hardere i sittestilling enn min GSXR, så jeg hadde nok ikke dratt på langtur med en Daytona selv. Lakken ser også helt ok ut i mine øyne, men nå er jeg verken Toven eller Bjerknez da :P En god polering så er den sikkert som ny :)
Sier det så enkelt som at du kan dra og se/prøvesitte/kjøre, og gjøre deg opp en mening selv.
Planen er å dra å se og sitte på den, så får jeg se hva magefølelsen sier. For meg så også lakken nogenlunde grei ut men som Bjerknez sier så kan det være byttet ut, ikke vet jeg.

Svar