Salting igjen

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Salting igjen

Legg inn av AJ »

Stian87 skrev: 09 mar 2017, 13:27
Takk for tips, hvordan er tanken at man skal varme opp kjedet? Hårføner?
Kjøre en lengre tur slik at kjedet er driftsvarmt som følge av friksjonen og deretter smøre kjedet umiddelbart etter endt tur...
Det er den beste måten å gjøre det hvor kjedesmøringen får godt feste og trenger seg inn i alle "kriker og kroker" nettopp pga. av den tilstrekkelige varmen kjøreturen har tilført drev og kjede.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Salting igjen

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 09 mar 2017, 13:33 Kjøre en lengre tur slik at kjedet er driftsvarmt som følge av friksjonen og deretter smøre kjedet umiddelbart etter endt tur...
Det er den beste måten å gjøre det hvor kjedesmøringen får godt feste og trenger seg inn i alle "kriker og kroker" nettopp pga. av den tilstrekkelige varmen kjøreturen har tilført drev og kjede.
Hørtes relativt ukomplisert ut, bortsett fra at kjedet mitt er ganske tørt. Så bør vel ikke kjøre da?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Salting igjen

Legg inn av AJ »

Stian87 skrev: 09 mar 2017, 13:54
AJ skrev: 09 mar 2017, 13:33 Kjøre en lengre tur slik at kjedet er driftsvarmt som følge av friksjonen og deretter smøre kjedet umiddelbart etter endt tur...
Det er den beste måten å gjøre det hvor kjedesmøringen får godt feste og trenger seg inn i alle "kriker og kroker" nettopp pga. av den tilstrekkelige varmen kjøreturen har tilført drev og kjede.
Hørtes relativt ukomplisert ut, bortsett fra at kjedet mitt er ganske tørt. Så bør vel ikke kjøre da?
Selvfølgelig ingen feil å spraye/smøre kjedet før kjøringen heller ;) . Så gir du det bare en ekstra omgang etter kjøringen... :P .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Salting igjen

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 09 mar 2017, 14:42 Selvfølgelig ingen feil å spraye/smøre kjedet før kjøringen heller ;) . Så gir du det bare en ekstra omgang etter kjøringen... :P .
Bra løsning, takk for tips :)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Salting igjen

Legg inn av TGR »

Hvis du er opptatt av at kjede og drev skal vare lenge, og fungere som det skal, så kjøp deg en Scottoiler. Da går kjedet aldri tørt, O-ringene tørker ikke ut og sprekker, og tennene i drevet beholder fasongen lengre, fordi flatene aldri går tørre.
https://www.scottoiler.com

Og om ikke du gjør det, så bruk i det minste kjedeoljer, ikke disse voks-på-boks-boks-løsningene. ;)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Salting igjen

Legg inn av Stian87 »

Det ser jo kurant ut, får se etter dette på messa i morgen. Kjøpte meg en boks med noe som heter Castrol Chain Spray O-R, kjenner ikke helt til det, men han på Yamaha anbefalte det.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Salting igjen

Legg inn av AJ »

TGR skrev: 09 mar 2017, 18:05 Hvis du er opptatt av at kjede og drev skal vare lenge, og fungere som det skal, så kjøp deg en Scottoiler. Da går kjedet aldri tørt, O-ringene tørker ikke ut og sprekker, og tennene i drevet beholder fasongen lengre, fordi flatene aldri går tørre.
https://www.scottoiler.com
Eller Tutoro chain oiler... ;)

Ellers er det en god del mer å lese om kjede og drev her:
viewtopic.php?p=6735#p6735
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Salting igjen

Legg inn av TGR »

AJ skrev: 10 mar 2017, 09:59 Eller Tutoro chain oiler... ;)

Ellers er det en god del mer å lese om kjede og drev her:
viewtopic.php?p=6735#p6735
Sikkert like bra. Enhver løsning som sikrer kontinuerlig smøring, forlenger levetiden betraktelig :)

Toven

Re: Salting igjen

Legg inn av Toven »

Eller bare å være påpasselig med smøringa.. :thumleft

Kjøpte min sykkel med km-stand 18k. Fikk ikke noe info om kjede/drev bytte - trooor det er originalt.
Får det bytta nå i vintern med km-stand 43k siden fordrevet begynner å dra på kilometerne (så er alt klart til sesongstart).

Men kjedet har alle o-ringer intakt, og ingen merkbare stive ledd. Har vært veldig nøye med smøring i mitt eie så det å passe på er viktig :)
Så skal det sies at forrige eier kun kjørte sykkelen i solskinn i solfylte Italia.. :)

Men som sagt, ikke helt sikker på om det er fra sykkelens morgen. Ser ikke noe grunn til at det skulle vært bytta før 18k.

Selv smurt en sesong med wd-40! Går fint det, bare å smøre oftere :)
Begynner en wd-40 debatt nå, om det er sunt for o-ringer? :knegg

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Salting igjen

Legg inn av TGR »

Toven skrev: 10 mar 2017, 13:23 Begynner en wd-40 debatt nå, om det er sunt for o-ringer? :knegg
Sikkert noen meninger om det også :thumleft Sjøl har jeg ligget unna meierismør, for det inneholder jo salt :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Salting igjen

Legg inn av Jompa »

TGR skrev: 10 mar 2017, 16:23
Toven skrev: 10 mar 2017, 13:23 Begynner en wd-40 debatt nå, om det er sunt for o-ringer? :knegg
Sikkert noen meninger om det også :thumleft Sjøl har jeg ligget unna meierismør, for det inneholder jo salt :lol
WD40 er et smøremiddel, så at du har alle o-ringene intakt forbauser ikke meg.
Men så har jeg lest at det er flere som bruker WD40 til å sause inn lakken på sykkelen sin, det kommer aldri til å skje med min sykkel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Toven

Re: Salting igjen

Legg inn av Toven »

Er de som mener wd-40 løser opp gummi ala o-ringer på kjedet :)

Sauset inn lettsykkelen og min fars Virago med wd-40 før! Rett før de ble stuet vekk i et kaldt skjul for vinteren.. :knegg

Det skjer ikke med min sv men :)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Salting igjen

Legg inn av jongsanim »

Wd-40 løser ikke opp oringer. Debunked tidligere, søk det eventuelt opp på YouTube om du ønsker

Sent fra min ZTE A2017U via Tapatalk


Toven

Re: Salting igjen

Legg inn av Toven »

jongsanim skrev: 10 mar 2017, 21:36 Wd-40 løser ikke opp oringer. Debunked tidligere, søk det eventuelt opp på YouTube om du ønsker

Sent fra min ZTE A2017U via Tapatalk
Er de som mener wd-40 løser opp gummi ala o-ringer på kjedet :)
-Det er vel fortsatt noen som mener wd-40 løser opp o-ringer-

Kanskje en bedre formulert setning :P Vet det er debunked.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Salting igjen

Legg inn av Jompa »

http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... on-o-rings

Du finner "bevis" for alt du vil på nett.
Bare å bestemme deg for hva slags svar du ønsker deg. :lol
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar