BC45 skrev: 24 jun 2017, 20:31
Det er en sånn på sykkelen min også, så skal se om jeg kan få den løs
Se om det kan hjelpe å løfte kjedet og spye vann med vanlig hageslangetrykk mellom kjede og glider i retning mot frontdrevet.
På den måten burde vannet få vekk evt. fremmedlegemer som kan ha satt seg fast.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Har lest til på forskjellige mc forum i usa og flere som skriver at når de hentet ny mt-09 så var slakken bare 5 mm. Forhandlerne sier at det er sånn det skal være. Jeg er visst ikke den eneste som har fått sånn hvine-lyd etter å ha strammet kjedet heller. Da har eneste løsning vært å slakke kjedet mer enn anbefalt. Har små barn i nabohuset som sikkert har lagt seg nå, så får vente til i morgen med å slakke enda mer og teste om det hjelper :)
Dette er helt normalt ved nye drev, har ofte ikke noe med med strammingen å gjøre. Oftest går det seg til litt når kjede og drev slites til. Fordrevet ditt er kanskje ikke gummibelagt som originalen og derav mer støy. Mål kjedet mht slakk når sykkel står på sidestøtte. Er du tung kan du fint være radikal med slakken, altså ha god slakk.
Barbarozza skrev: 24 jun 2017, 22:30
Dette er helt normalt ved nye drev, har ofte ikke noe med med strammingen å gjøre. Oftest går det seg til litt når kjede og drev slites til. Fordrevet ditt er kanskje ikke gummibelagt som originalen og derav mer støy. Mål kjedet mht slakk når sykkel står på sidestøtte. Er du tung kan du fint være radikal med slakken, altså ha god slakk.
Fordrevet er ikke gummibelagt, men vil jo tro at drevet er originalt siden jeg kjøpte sykkelen ny :) Har vanskelig for å tro at det skal hvine sånn. Det høres jo ut som det er for mye friksjon mellom drev og kjede.
BC45 skrev: 24 jun 2017, 19:01
Jeg setter opp en tommestokk 90 grader på kjedet midt mellom drevene. Løfter kjedet opp så langt jeg klarer- leser av på tommestokken- dytter det ned så langt jeg klarer og leser av. Bruker samme sted på kjedet som referansepunkt når jeg måler oppe og nede. Slakken blir da avstanden mellom toppunkt og bunnpunkt for å si det sånn. Jeg synes å huske at jeg fikk en tilsvarende lyd på en sykkel jeg hadde for en del år siden pga for stramt kjede, men med 10 mm er jeg er jeg jo heller på den slakke siden av anbefalingen. Hmm, skjønner ikke
Er det sånn man måler slakk? Trodde det var fra svingarmen og lengste avstand fra den jeg
Har du Sjekket manualen for prosedyren rundt å stramme/sjekke kjedeslakk? På KTM 690en jeg hadde skulle kjedeslakk måles fra avstanden mellom svingarm og kjedetopp, skulle være 5mm elns hvis ikke jeg husker feil, Dvs at hvis kjedet var for stramt var det større avstand fra svingarmen.
5-15mm høres veldig lite ut hvis det er opp/ned slakk det er snakk om. Men hvis det er det produsent anbefaler ville jeg nok heller strammet den nærmere 15 enn over dette, bare sørg for å stramme det på riktig måte og likt på begge sider.
HeHy skrev: 25 jun 2017, 11:07
Har du Sjekket manualen for prosedyren rundt å stramme/sjekke kjedeslakk? På KTM 690en jeg hadde skulle kjedeslakk måles fra avstanden mellom svingarm og kjedetopp, skulle være 5mm elns hvis ikke jeg husker feil, Dvs at hvis kjedet var for stramt var det større avstand fra svingarmen.
5-15mm høres veldig lite ut hvis det er opp/ned slakk det er snakk om. Men hvis det er det produsent anbefaler ville jeg nok heller strammet den nærmere 15 enn over dette, bare sørg for å stramme det på riktig måte og likt på begge sider.
BC45 skrev: 24 jun 2017, 18:22
Etter å ha strammet kjedet har jeg fått en rar "hvine"-lyd fra kjedet når jeg kommer litt opp i fart. Det virker som lyden kommer fra drevet på motoren. Jeg skrudde av dekselet foran drevet og kjørte motoren i gir og lyden var der fortsatt. Lyden kommer først når kjedet får litt fart på seg.
Fabrikanten anbefaler 5-15 mm slakk og den er nå ca. 10 mm. Før jeg strammet kjedet hadde jeg en lang tur på ca. 30 mil. Mye av turen var på motorvei i ganske høy hastighet og etter turen hadde kjedet en slakk på ca. 25. mm.
Noen som har peiling på hva den lyden kan komme av? Kjedet er nysmurt med Motul også så det er ikke tørt.
Sjekk slakken mens du sitter på sykkelen. Så en på YouTube som slakket kjedet når han fikk levert sin MT 09 for det ble helsikkens stramt når han satt seg på
Rent teknisk avhenger slakken av vinkel på svingarm og lengden på denne. Er vinkelen liten og du har relativ kort fjæringsvei så behøver du ikke så mye slakk. Slakken skal ta opp strammingen av fjæringen på svingarm. Avstand mellom drevene øker jo rettere svingarmen blir.
Leste litt fort og så ikke at sykkelen var ny :-) Å kunne slakke kjedet er basic kunnskap og noe alle bør kunne.
Slakken måles under svingarm, midt på kjedet og gjerne med en tommestokk. Slakken er hele bevegelsen. En god tommelfingerregel er at det er bedre med å kjøre med for mye slakk en for lite.
Hos deg ville jeg rett og slett løsna det til lyden forsvant. Hvis du fortsatt har lyd med stor slakk kan du vet bekymre deg mer, da kommer lyden fra evt lager på giraksel ut fra motor eller lignende.
Som en digresjon. Jeg gikk fra Honda til Kawa...en sjokkerende opplevelse mht til lyd, uling osv. Tok en stund å bli vant til alle "ulydene" fra girkasse, drev, clutch og kamkjede osv.
HeHy skrev: 25 jun 2017, 11:07
Har du Sjekket manualen for prosedyren rundt å stramme/sjekke kjedeslakk? På KTM 690en jeg hadde skulle kjedeslakk måles fra avstanden mellom svingarm og kjedetopp, skulle være 5mm elns hvis ikke jeg husker feil, Dvs at hvis kjedet var for stramt var det større avstand fra svingarmen.
5-15mm høres veldig lite ut hvis det er opp/ned slakk det er snakk om. Men hvis det er det produsent anbefaler ville jeg nok heller strammet den nærmere 15 enn over dette, bare sørg for å stramme det på riktig måte og likt på begge sider.
HeHy skrev: 25 jun 2017, 11:07
Har du Sjekket manualen for prosedyren rundt å stramme/sjekke kjedeslakk? På KTM 690en jeg hadde skulle kjedeslakk måles fra avstanden mellom svingarm og kjedetopp, skulle være 5mm elns hvis ikke jeg husker feil, Dvs at hvis kjedet var for stramt var det større avstand fra svingarmen.
5-15mm høres veldig lite ut hvis det er opp/ned slakk det er snakk om. Men hvis det er det produsent anbefaler ville jeg nok heller strammet den nærmere 15 enn over dette, bare sørg for å stramme det på riktig måte og likt på begge sider.
Barbarozza skrev: 25 jun 2017, 14:55
Hos deg ville jeg rett og slett løsna det til lyden forsvant. Hvis du fortsatt har lyd med stor slakk kan du vet bekymre deg mer, da kommer lyden fra evt lager på giraksel ut fra motor eller lignende.
Som en digresjon. Jeg gikk fra Honda til Kawa...en sjokkerende opplevelse mht til lyd, uling osv. Tok en stund å bli vant til alle "ulydene" fra girkasse, drev, clutch og kamkjede osv.
Nå har jeg slakket til 20 mm og lyden er der fortsatt. Står at slakk på 25 mm eller mer kan skade sykkelen, så nå tør jeg ikke slakke mer. Ulingen er ny og altfor høy til at den kan regnes som normal. Kommer nok ikke til å venne meg til den nei Forhandleren skal montere varmeholker i morgen, så jeg håper de har tid til å fikse dette samtidig
Iflg. illustrasjonen i manualen ser det ut til slakken skal måles som på stort set alle andre sykler: dytte kjedet ned slik at kjedegangen på oversiden av svingarmen er stam, for deretter å dytte nedre kjedegang opp, gjerne langs en tommestokk og lese av avstanden fra nedre stilling til den øvre, målt på samme sted på øvre og nede kjedegang. F.eks. nederst på kjedeleddet begge steder.
Enkelt og greit.
Videre mener jeg sto at sjekk og justering skal gjøres med sykkelen på sidestøtten og uten vekt på sykkelen. Dvs. uten fører og evt. passasjer.
Ut fra det du skriver i denne tråden synes det som at du har gjort hva som er mulig for å finne feilkilder til ulyden.
Dermed skal man ikke se bort fra at dette kan skyldes en produkjsonsfeil. Eller at det rett og slett skal være sånn...
Verkstedet kan helt sikkert gi deg et godt svar på dette.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.