Side 2 av 2

Re: Ny eksos- ok for motor?

Lagt inn: 30 jun 2017, 16:53
av AJ
@Lauri:
http://www.therideadvice.com/understand ... usts-work/

Omdiskutert tema, dette.

I artikkelen jeg linker til nevnes dette med AF ratio spesielt i forb. med bytte fra org. anlegg til fullt ettermarkedsanlegg.
Du finner garantert flere saker på nett om disse tingene.

Re: Ny eksos- ok for motor?

Lagt inn: 30 jun 2017, 17:46
av BC45
Det ser ut som jeg ikke uten videre bør sette på et anlegg som ikke er godkjent av Yamaha i hvert fall. Men hva er det alle dere andre med nyere sykler gjør, kjøper dere anlegg godkjent av sykkel-importøren?

Re: Ny eksos- ok for motor?

Lagt inn: 30 jun 2017, 17:53
av Lauri
AJ skrev: 30 jun 2017, 16:53 @Lauri:
http://www.therideadvice.com/understand ... usts-work/

Omdiskutert tema, dette.

I artikkelen jeg linker til nevnes dette med AF ratio spesielt i forb. med bytte fra org. anlegg til fullt ettermarkedsanlegg.
Du finner garantert flere saker på nett om disse tingene.
Det forandrer bildet noe når man snakker om totalbytte fra grenrør via kollektor, hopper bukk over katalysator og kjører potte med minimalt med demping. Jeg er likevel i tvil om påvirkningen av luft/bensinblandingen påvirkes nevneverdig. Eksosventilen er stengt i innsugstakten. På den annen side så er dette vel for de spesielt interesserte :-k

Re: Ny eksos- ok for motor?

Lagt inn: 30 jun 2017, 19:58
av AJ
BC45 skrev: 30 jun 2017, 17:46 Det ser ut som jeg ikke uten videre bør sette på et anlegg som ikke er godkjent av Yamaha i hvert fall. Men hva er det alle dere andre med nyere sykler gjør, kjøper dere anlegg godkjent av sykkel-importøren?
På Triumph Tiger'n jeg hadde fikk jeg GMS på Gjøvik, daværende Triumphforhandler, til å montere Arrow slipon. Samtidig endret de ECU mappingen. Ikke bare for å få ut mer påstått effekt etter byttet - oppimot 10 HK ekstra, faktisk - men også for å justere A/F ratio'en slik at denne ble tilpasset "effektanlegget"... ;) .
Om sykkelen ble sprekere? Njaaei... trukke det, egentlig. Men artigere lyd ble det jo... :roll .

På Moto Guzzi'en satte jeg på Zard slipon, men byttet etter hvert tilbake siden jeg opplevde at sykkelen faktisk gikk bedre og jevnere med originalanlegget.

Re: Ny eksos- ok for motor?

Lagt inn: 30 jun 2017, 23:07
av BC45
AJ skrev: 30 jun 2017, 19:58 På Triumph Tiger'n jeg hadde fikk jeg GMS på Gjøvik, daværende Triumphforhandler, til å montere Arrow slipon. Samtidig endret de ECU mappingen. Ikke bare for å få ut mer påstått effekt etter byttet - oppimot 10 HK ekstra, faktisk - men også for å justere A/F ratio'en slik at denne ble tilpasset "effektanlegget"... ;) .
Beholdt du garantien siden du gjorde det hos triumphforhandler?

Re: Ny eksos- ok for motor?

Lagt inn: 30 jun 2017, 23:10
av AJ
BC45 skrev: 30 jun 2017, 23:07
AJ skrev: 30 jun 2017, 19:58 På Triumph Tiger'n jeg hadde fikk jeg GMS på Gjøvik, daværende Triumphforhandler, til å montere Arrow slipon. Samtidig endret de ECU mappingen. Ikke bare for å få ut mer påstått effekt etter byttet - oppimot 10 HK ekstra, faktisk - men også for å justere A/F ratio'en slik at denne ble tilpasset "effektanlegget"... ;) .
Beholdt du garantien siden du gjorde det hos triumphforhandler?
Ja, det regner jeg med.
Men siden jeg aldri fikk noen problemer med sykkelen så fikk jeg aldri sjekket dette.
Triumph'en var en problemfri sykkel de to årene jeg eide den.

Re: Ny eksos- ok for motor?

Lagt inn: 04 jul 2017, 14:24
av DirtDiver
jeg har Acra sitt titan anlegg på min sykkel, jeg fikk garantier fra Yamaha at dette ikke går utover garanti, du får til og med typegodkjenningspapirer med anlegget så det skal være i orden i forhold til garanti.
når det gjelder det race carbon anlegget så er ikke det godkjenningspapirer med , men de påsto på Yamaha at det ikke skulle gå utover garanti...

Re: Ny eksos- ok for motor?

Lagt inn: 04 jul 2017, 15:38
av cannon
BC45 skrev: 30 jun 2017, 17:46 Det ser ut som jeg ikke uten videre bør sette på et anlegg som ikke er godkjent av Yamaha i hvert fall. Men hva er det alle dere andre med nyere sykler gjør, kjøper dere anlegg godkjent av sykkel-importøren?
Mitt inntrykk er at aller fleste
1) setter på slipon, som ikke har særlig hensikt utover det estetiske. Billigste løsning.
2) setter på 3/4 anlegg som også fjerner kat (på de fleste sykler), reduserer vekt og reduserer lyddempingen siden kat-boksen også tar det meste av lyddempingen
3) Monterer åpent helanlegg som sparer enda mer vekt.

Når Yamaha leverer et Akra anlegg som er godkjent m/kat og sikkert også i forhold til støykrav for gatebruk så løser vel ikke det så mange behov, kanskje utover det estetiske. Tipper at anlegget også er relativt dyrt.

Det viktigste du har å hente utover utseende er vektbesparelsen ved fjerning av den store/tunge kat-boksen, og da er det et poeng å vite vektforskjellen på Akra vs originalanlegg.
På 2010 R6 er vektbesparelsen ved å erstatte "kat-boks" med y-rør ca 5,5 kilo. Lettere potte bidrar til litt mer. Jeg skriver "kat-boks" i gåsøyne fordi R6 har katalysatorene i kollektor-rørene (2 stk) foran "kat-boksen". Det som mange tror er katalysatoren er bare en stor tung lyddemper som bidrar til at selve eksospotta kan være ganske lita og se tøff ut. Dette er hovedårsaken til at en slipon-potte gir minimalt eller ingen ekstra effekt. Hvis kat'ene sitter i kollektor på din også så trengs ikke den store boksen for annet enn lyddemping.
På nye R1 er vektbesparelsen ved fjerning av boksen ca 7-8 kilo.

Effektøkningen som mange refererer til ved skifte av eksos er som regel svært beskjeden, og noen ganger kan den oppnås med flash/mapping av ECU, uten å skifte anlegg. Vektbesparelsen er i så måte mye viktigere, da du har glede av den både ved gassing og for svingbarhet og nedbremsing. Du skal ta ut en god del ekstra hester for å oppnå samme relative effekt-økning som en 6 kilo vektreduksjon gir.

Men igjen; hvis du er opptatt av å opprettholde garantien din ved skifte til raceanlegg så er det jo bare å spørre Yamaha. Du vil uansett ikke kunne stole på tilfeldig synsing og uttalelser på ulike MC-forum. Og hvis Yamaha sier at garantien ikke vil gjelde, så kan du jo spørre om garantien på bak-felgen din bortfaller hvis du lakkerer fram-skjermen din rosa....... :crazy:

Re: Ny eksos- ok for motor?

Lagt inn: 04 jul 2017, 16:15
av BC45
Jeg spurte mekanikeren på mitt lokale yamaha - verksted og han mente at motoren ville gå for magert med ny eksos med original mappen og derfor ville jeg miste garantien. Han sa også at det ikke var mulig å re-mappe mt-09, men det høres rart ut synes jeg. Tidligere sa en annen hos samme forhandler at jeg ville miste garantien hvis jeg re-mappet :eh De har sagt en del rare ting siden jeg ble kunde der, så tror jeg skal høre med noen andre i stedet ;) Har faktisk vurdert å lakke felgene mine, så lurt å høre om det også påvirker garantien :crazy:

Re: Ny eksos- ok for motor?

Lagt inn: 06 jul 2017, 08:47
av DirtDiver
det høres rart ut at man får så mange forskjellige svar fra Yamaha forhandlere, skulle tro at det ikke var forskjell fra landsdel på hva som bryter garanti! :)

dett er er den samme leken jeg har vært igjennom før jeg kjøpte eksos og svarene jeg fikk er ikke de samme! :)

jeg fikk svar at å mappe motoren ikke var nødvendig, at eksosen ikke går på bekostning av garanti(acra anlegg levert av Yamaha), MEN for. eks. en powercomander vil gå utover garanti.

for morro skyld kan du jo ta en telefon til andre yamaha forhandlere å spørre, for. eks. Bergen....

Re: Ny eksos- ok for motor?

Lagt inn: 06 jul 2017, 10:09
av FredrikE24
Kjøp en motorsykkel uten garanti, sett på helanlegg og gjør et remap/powercommander, kjør og kos deg ;)

Selv har jeg TwoBrothers Racing anlegg fra eksosportene og helt ut, uten kat. I tillegg til en massiv vektbesparelse, så er det noen ekstra hjulhester tilstede visstnok.

Bilde
Legg merke til at dreiemomentet ikke er i newtom-meter, men "pound-feet" altså lbs.ft