"farlig" med for mye bremsevæske

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: "farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av Lauri »

mekkern skrev: 02 aug 2017, 13:06 ....en godt kjent sak som "mange" har opplevd og det er udiskutabelt.
Hehe... med et sånt statistisk materiale er det bare å bøye seg bak eksosanlegget.

De fleste av oss har hverdagskunnskap om væskeutvidelse ved oppvarming (og de av oss som flusher automatkasser måler sågar væskenivået ved en gitt temperatur for å konstatere når er full full ettersom giroljen øker i volum ved temperaturøkning). At så mange kjører i Alpene med konstant bremsetrykk eller kjører på bane var jeg ikke klar over. Uansett - mitt poeng var å berolige trådstarter, som sikkert forlengst har tappet ut eller sågar byttet bremsevæske, at det medførte ingen fare å kjøre med full beholder ettersom jeg, uten å kjenne trådstarter, ikke trodde han brukte hverken hånd- eller fotbrems som knagger for bagasje.

Og - at langvarig bremsebruk gir bremselåsing - da gjetter jeg på at vi snakker om vann i bremsevæsken gjennom mange år. (Se da bort fra ræva vedlikehold av bremsekaliprene og bremsestempler som derfor ikke returnerer).
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: "farlig" med for mye bremsevæske

Legg inn av mekkern »

Hvis beholder er smekk full skal det ikke mye til før en får et selvforsterkende problem.
Dette gjelder også ny veske.

Men når alt dette er sagt og gjort så skal det ikke så store luftvolumet til for korrekt funksjon.
Men sjekke nivå / slippe ut trykk når en skifter klosser er lurt - spesielt hvis en /andre har byttet veske utenom kloss-skifte. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar