Salg av mc og bil
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Salg av mc og bil
Seks år kan nok være et snitt. Min Toyota har ikke passet 10,000 i reparasjonskostnad etter 15 år. (Vel, jeg har hatt den i 13).
Nå er snittalderen på biler i Norge 12-13 år. Vi kommet nok til å ha de "fosile" bilene her lenge. (Selv om enkelt politikere liker å lage kvalme).
8-)
Nå er snittalderen på biler i Norge 12-13 år. Vi kommet nok til å ha de "fosile" bilene her lenge. (Selv om enkelt politikere liker å lage kvalme).
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Salg av mc og bil
Grendel skrev: 12 des 2017, 16:47 Seks år kan nok være et snitt. Min Toyota har ikke passet 10,000 i reparasjonskostnad etter 15 år. (Vel, jeg har hatt den i 13).
8-)
Carina, Avensis ?
Kan til en viss grad bekrefte 6år/100 000km som et slags vendepunkt med tanke på reparasjonskostnader. Bilen vår, en 2011mod/100 000km, var nettopp på service fikk beskjed om at alle 4 skiver pluss bremseklosser er nære slutten. Kunne kjøre over vinteren men må bytte til våren. Et par store foringer i forestillingen måtte også mest sannsynlig byttes til våren. Det er også på tide med en oljebehandling (understell). Frem til nå har den omtrent vært feilfri, noe som etter min oppfatning er relativt vanlig med japanske biler frem til 100 000km. Får håpe det ikke raser på med kostnader fremover.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Salg av mc og bil
Kjøpte en 1995 Corolla i 2011, med km. stand 221000. Den har nå gått 281000. Påkost i løpet av 6 år er vel i underkant av 20000.-, eller drøyt 3000/ år. ( skiftet registerreim, bremseskiver og klosser, sveist rusthull, skiftet støtdemper, olje og filter (jevnlig), 1 frontlykt).
Fortsatt dønn tight i hjuloppheng og styring. Dette er nok den desidert beste og mest solide bilen vi har hatt.( I motsatt ende av skalaen var en Opel Vectra. Møkkabil av astronomiske dimensjoner..)
Fortsatt dønn tight i hjuloppheng og styring. Dette er nok den desidert beste og mest solide bilen vi har hatt.( I motsatt ende av skalaen var en Opel Vectra. Møkkabil av astronomiske dimensjoner..)
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Salg av mc og bil
Takk, jeg vil nok si at jeg er fullstendig avhengig av bil. Det er ingen butikk i gangavstand der jeg bor og fruen bruker den til og fra jobb. Vi har foreløpig kun en bil, mulig det blir en til på sikt men foreløpig går det greit.
Jeg er ikke så interessert i å ha masse reparasjoner så det vil jeg nok forsøke å unngå. Har hatt veldig god erfaring med Audi på det punktet. Hadde for øvrig en reparasjon i våres på turboen, det gikk heldigvis på garantien.
Jeg kjører mellom 20-25000 per år så da blir det nok aktuelt å bytte når det nærmer seg slutt på garantitid, som antakelig sammenfaller ganske greit med 5. år og 100 000 kjørte kilometer.
Jeg er ikke så interessert i å ha masse reparasjoner så det vil jeg nok forsøke å unngå. Har hatt veldig god erfaring med Audi på det punktet. Hadde for øvrig en reparasjon i våres på turboen, det gikk heldigvis på garantien.
Jeg kjører mellom 20-25000 per år så da blir det nok aktuelt å bytte når det nærmer seg slutt på garantitid, som antakelig sammenfaller ganske greit med 5. år og 100 000 kjørte kilometer.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Salg av mc og bil
Det er en 2002 Camry det er jeg har. Eller nå har min datter overtatt den. Den har nå passert 210,000 km. Like tight som ny.Rune75 skrev: 12 des 2017, 17:09Grendel skrev: 12 des 2017, 16:47 Seks år kan nok være et snitt. Min Toyota har ikke passet 10,000 i reparasjonskostnad etter 15 år. (Vel, jeg har hatt den i 13).
8-)
Carina, Avensis ?
Kan til en viss grad bekrefte 6år/100 000km som et slags vendepunkt med tanke på reparasjonskostnader. Bilen vår, en 2011mod/100 000km, var nettopp på service fikk beskjed om at alle 4 skiver pluss bremseklosser er nære slutten. Kunne kjøre over vinteren men må bytte til våren. Et par store foringer i forestillingen måtte også mest sannsynlig byttes til våren. Det er også på tide med en oljebehandling (understell). Frem til nå har den omtrent vært feilfri, noe som etter min oppfatning er relativt vanlig med japanske biler frem til 100 000km. Får håpe det ikke raser på med kostnader fremover.
Min erfaring er at Toyota holder. Jeg har en Mazda også men det et ikke i nærheten når det gjelder kvalitet! Heldigvis har Toyota Lexus, hvis du vil ha Premium.
8-)
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Salg av mc og bil
16 år gammel Toyota med +200.000 km og like tight som ny..... magic...... 

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Salg av mc og bil
Har en 1999 BMW E39 sedan. 240 000km, en liiiten rustflekk ellers helt fin. Gav 20 lapper for den, som ny å kjøre, ekstremt stillegående med bensinsekser, komfortabel milsluker som også er morsom å kjøre litt inspirerende med. Den beste bruktbilen for de som vil ha litt mer
Min mor hadde en 316i 1997 modell. Kjøpt i 2000. Hadde den i 16 år. Den kostet henne rett over 15000kr i slitedeler og service samt EU kontroll.. Det var et meget økonomisk bilhold!

Min mor hadde en 316i 1997 modell. Kjøpt i 2000. Hadde den i 16 år. Den kostet henne rett over 15000kr i slitedeler og service samt EU kontroll.. Det var et meget økonomisk bilhold!
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Salg av mc og bil
Serviser + verditap på nye/nyere biler/mc kan ofte overskride prisen av litt vedlikehold på eldre biler/mc.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Salg av mc og bil
Kwak skrev: 12 des 2017, 15:33 Mener å huske at Dine Penger konkluderte med 6 år som optimal tidspunkt for bytte av bil. Etter det drar det gjerne på seg med dyre reparasjoner som gjør det mindre gunstig å beholde den lenger.
Men det er jo også litt avhengig av av hvor avhengig du er av bilen. Hvis du ikke bruker bilen daglig eller har flere biler så er man jo mindre avhengig av at bilen går til enhver tid.
Begge mine biler er 13 år så jeg kan ikke si jeg følger rådet til Dine Penger selv
https://www.thesimpledollar.com/when-sh ... -yourself/
"What’s the conclusion? The best value in cars is buying a late model used and driving it until the repair bills start seriously racking up. This plan minimizes the per-year cost of your car and gives you the most years of cost-effective reliability. If you insist on buying new (not the best move), the more years you drive your older car, the more cost-effective your purchase becomes.
Upgrading a three year old car to a new model is not cost-effective in any real way – the only advantage it provides you is the prestige of constantly having a new car at the cost of many hundreds of dollars a month versus using a more cost-effective method of getting around."
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Salg av mc og bil
Hvor mye overføringsverdi har dette til Norge da?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Salg av mc og bil
Her blir selvfølgelig sjakktrekket å treffe med salg/kassering av bilen NÅR reparasjonsregningen overstiger bilens verdi, eller nytte. Det er alltid det som blir vanskelig. Det er lett å si, men vanskelig å treffe.
Personlig syntes jeg det lukter litt når jeg ser i en annonse på Finn.no at "... bilen er nylig reparert for 70,000 og selges nå for 50,000...." eller ande tilsvarende beløp.
Men konklusjonen er hetl klart riktig @GSX750_80! Har du bilen lenge og treffer på salgstidspunktet så. Selv innbiler jeg meg at 2002-Camryen (som datteren min har nå) har mange gode år forran seg, selv etter 210,000 km. Den nye IS'en, som er hybrid, tror jeg kan bli mer kostbar i lengden med mye elektronikk. Men ettersom jeg stoler på Toyota/Lexus så regner jeg med at også dette blir et gunstig bilhold...
Når det gjelder MC så har jeg bare hørt at XJ600 skal være "MC-verdens svar på Toyota". Det passer meg egentlig utmerket...
8-D
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Salg av mc og bil
Interessant tråd med mange gode råd, hva som er beste rådet avhenger av hvilke merke du velger eller har og hvordan prisutviklingen på merke / modell er. Det er ikke gitt at alle merker / modeller over tid blir får mindre verdi i en tenkt linje nedover, bruktpriser svinger opp og ned hele tiden over tid fra uke til uke måned til måned.
I noen tilfelle på 3 - 5 år gamle biler har de senere årene vist at pris kan svinge så mye som 50k - 100k i positiv retning på noen premium biler over relativt kort tid. Med litt flaks sammen med innsikt kunne du i teorien kjøpt en nyere velholdt brukt mc / bil og solgt igjen etter ett års tid med gevinst.
Men de fleste tenker vel å eie kjøretøyet over lengre tid og da kan totalt verditap sammen med drift vedlikehold også variere veldig mye. En ting er hva våre myndigheter ønsker men også hva vi faktisk ønsker å kjøpe sammen med tilgang på enkelte modeller i både ny og bruktmarkedet.
I noen tilfelle på 3 - 5 år gamle biler har de senere årene vist at pris kan svinge så mye som 50k - 100k i positiv retning på noen premium biler over relativt kort tid. Med litt flaks sammen med innsikt kunne du i teorien kjøpt en nyere velholdt brukt mc / bil og solgt igjen etter ett års tid med gevinst.
Men de fleste tenker vel å eie kjøretøyet over lengre tid og da kan totalt verditap sammen med drift vedlikehold også variere veldig mye. En ting er hva våre myndigheter ønsker men også hva vi faktisk ønsker å kjøpe sammen med tilgang på enkelte modeller i både ny og bruktmarkedet.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Salg av mc og bil
Er det noen gode eksempler på el-biler som holder seg godt prismessig i bruktmarkedet …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: Salg av mc og bil
Det må vel kanskje være E-Golf da? Synes de har stoppet opp på turen ned. Men nå er de på en pris som gjør at en mengde vil kjøpe som en liten kjekk bil nr.2 og etterspørselen går kanskje opp og prisen holder seg greit? Kunne faktisk tenkt meg en selv når jeg tenker meg om.dypen skrev: 15 nov 2024, 13:55 Er det noen gode eksempler på el-biler som holder seg godt prismessig i bruktmarkedet …
De fleste andre av nyere og dyrere har jo snart kommet på kampanjepris med 150K i avslag fra du signerer til du får den ut porten. Har jo blitt helt kokko.
Skal bli morro å se hvor mange som må bite i det sure eplet og ta et vannvittig tap når alle "kina" merkene ikke kan repareres lengre fordi de var en døgnflue og modellen er utfaset etter 6 mnd. eller de har avsluttet forhandlerne i landet. Skummelt det derre for kjøperne. Se bare på hva som skjedde med Fisker.
Yamaha XJR 1300