Dette er ikke helt korrekt. Årsaken til kondemnering er litt viktig her. Har en sykkel vært i en ulykke og har større skader kan det fort bli slik du beskriver det. Men i et enkelt stillestående velt slik som i dette tilfelle er det ikke fare for at sykkelen har fått skader, svekkelser eller skjevheter i rammedeler, men kondemnasjon vedtas ut fra reparasjonskostnader.NickNei skrev: 06 okt 2018, 15:27 Kondemneres sykkelen får du den ikke på veien igjen selv, det er kun autoriserte mc-verksteder som har lov til å reparere og få skilter på den igjen.
I slike tilfeller som dette kan eier forhandle med takstmann/forsikringsselskap når taksten ligger på bordet og la vraket bli en del av oppgjøret. Eier vil da få utbetalt en kontantsum og i tillegg få beholde sykkelen og evt. kjøre videre med den med skadene slik de er, eller selv bruke kontantsummen til å utbedre skader. Men det er litt viktig å følge saken nøye selv, gjerne finne ut hvem som er takstmann og opprette dialog med denne selv. Da mener jeg dialog, takstmann må få anledning å gjøre sin jobb. Men vær tydelig fra første stund at du ikke ønsker sykkelen kondemnert.
Med de erfaringer jeg har fra vårt verksted og de sykler jeg selv har taksert tror jeg at det svært sannsynlig her snakkes om kondemnering pga høy repkost i forhold til sykkelen verdi.