Kjørt en s1000r og en yamaha xj6n uten å slite med nakken...Dette var grunnlaget til jakten på nakensykkel
Hvilken sykkel anbefales?
Re: Hvillen sykkel anbefales?
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Men nå er vel S1000R/XJ6n nakensykler det også?ePed skrev: 20 okt 2018, 10:59Kjørt en s1000r og en yamaha xj6n uten å slite med nakken...Dette var grunnlaget til jakten på nakensykkel![]()
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Nakensykkel er jo alt uten kåpe/vindskjerm.
Men en rå streetfighter har mer aggressiv stilling enn en mer sportvariant uten kåpe.
Og med mer aggressiv stilling så kan nakken bli ett problem for enkelte.
Men en rå streetfighter har mer aggressiv stilling enn en mer sportvariant uten kåpe.
Og med mer aggressiv stilling så kan nakken bli ett problem for enkelte.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Den eneste nakensykkelen jeg har kjørt som skiller seg vesentlig ut med tanke på sittestilling er Yamaha MT07/MT09. De andre jeg har kjørt har tilnærmet lik sittestilling med tanke på hvor fremoverlent man sitter. Men små variasjoner er det så klart.
KTM Superduke 1290 og muligens 790 er også heldig oppreist og kanskje enda mer oppreist enn Yamaha også.
KTM Superduke 1290 og muligens 790 er også heldig oppreist og kanskje enda mer oppreist enn Yamaha også.
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Jeg synes det er fint å ligge litt frempå mot vinden kontra sitte rett opp og ned, og kåpe, ja det må jeg bare ha! Ikke et digert flak som skaper turbuens, men ei som skjærer vinden. Da tar jeg heller litt vind, enn mindre trykk og turbulens. Nå spørs det jo "litt" hvor lang og fort man skal kjøre da..
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Helt enigZZR-Erling skrev: 21 okt 2018, 19:34 Jeg synes det er fint å ligge litt frempå mot vinden kontra sitte rett opp og ned, og kåpe, ja det må jeg bare ha! Ikke et digert flak som skaper turbuens, men ei som skjærer vinden. Da tar jeg heller litt vind, enn mindre trykk og turbulens. Nå spørs det jo "litt" hvor lang og fort man skal kjøre da..



Re: Hvillen sykkel anbefales?
Nakensykler, i alle fall av den mer oppreiste varianten, er vel ikke de som egner seg best til å ligge i 120+ på motorveien, selv om det helt sikkert finnes unntak. Men til syvende og sist dreier sittestilling seg om personlig smak og ergonomi. En sittestilling som funker for meg trenger ikke funke for deg, og motsatt.ZZR-Erling skrev: 21 okt 2018, 19:34 Jeg synes det er fint å ligge litt frempå mot vinden kontra sitte rett opp og ned, og kåpe, ja det må jeg bare ha! Ikke et digert flak som skaper turbuens, men ei som skjærer vinden. Da tar jeg heller litt vind, enn mindre trykk og turbulens. Nå spørs det jo "litt" hvor lang og fort man skal kjøre da..
Som et eksempel, nevnt over, fikser ikke jeg Honda Hornet. Sikkert mange som sitter kjempegodt på den, men jeg får kink i hofta etter 30 minutter uten unntak. Det er noe med akkurat den vinkelen jeg ikke klarer. Mulig det er meg det er noe i veien med men det hjelper jo lite for min del...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Tiltredes. Jeg hadde før en del problemer med hastigheter over 100 km/t spesielt på åpne veier slik som motorvei eller store europaveier (ikke motorvei klasse). Men etter å ha brukt en del penger på en bedre hjelm og formtilpassede propper har jeg ingen problemer med dette lenger. Det skal sies at problemet mitt i all hovedsak var vindstøy. Resten plager meg ikke nevneverdig. Nå kan jeg helt fint kjøre mange kilometer på motorvei. Kjedelig ja, men ubehagelig er det ikke lenger.Sakkle skrev: 22 okt 2018, 08:33Nakensykler, i alle fall av den mer oppreiste varianten, er vel ikke de som egner seg best til å ligge i 120+ på motorveien, selv om det helt sikkert finnes unntak. Men til syvende og sist dreier sittestilling seg om personlig smak og ergonomi. En sittestilling som funker for meg trenger ikke funke for deg, og motsatt.ZZR-Erling skrev: 21 okt 2018, 19:34 Jeg synes det er fint å ligge litt frempå mot vinden kontra sitte rett opp og ned, og kåpe, ja det må jeg bare ha! Ikke et digert flak som skaper turbuens, men ei som skjærer vinden. Da tar jeg heller litt vind, enn mindre trykk og turbulens. Nå spørs det jo "litt" hvor lang og fort man skal kjøre da..
Som et eksempel, nevnt over, fikser ikke jeg Honda Hornet. Sikkert mange som sitter kjempegodt på den, men jeg får kink i hofta etter 30 minutter uten unntak. Det er noe med akkurat den vinkelen jeg ikke klarer. Mulig det er meg det er noe i veien med men det hjelper jo lite for min del...
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Hadde en z1000 med noenlunde foroverlent stilling før, og den ble mest komfortabel i 110-120 og oppover. Da fløyt jeg på fartsvinden, og det avlasta både nakke og rygg for min del. Problemet er at man kan visst ikke holde den farten overalt...Sakkle skrev: 22 okt 2018, 08:33
Nakensykler, i alle fall av den mer oppreiste varianten, er vel ikke de som egner seg best til å ligge i 120+ på motorveien, selv om det helt sikkert finnes unntak. Men til syvende og sist dreier sittestilling seg om personlig smak og ergonomi. En sittestilling som funker for meg trenger ikke funke for deg, og motsatt.
Som et eksempel, nevnt over, fikser ikke jeg Honda Hornet. Sikkert mange som sitter kjempegodt på den, men jeg får kink i hofta etter 30 minutter uten unntak. Det er noe med akkurat den vinkelen jeg ikke klarer. Mulig det er meg det er noe i veien med men det hjelper jo lite for min del...
På sykkelen min nå sitter jeg rett opp og ned, uten vindskjerm, og det er da veldig greit i de fleste hastigheter. I pallesnekringsfart er det ubehagelig, ja, fordi vinden tar skikkelig tak i deg, men egentlig ikke et problem med norske fartsgrenser. Har egentlig veldig lite negativt å si om KTMen asså

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Jeg har jo en nakensykkel og å ligge på motorveien med denne i 120km/t + er null problem. 10-20 mil på motorvei er absolutt null stress. Jeg er nok en av de få her inne som slett ikke har noe imot å kjøre på motorvei til tider.
Det kan ha med sykkelvalget å gjøre. Street Triple R var litt mer anstrengt da turtallet ble slitsomt høyt og jeg har også kjørt sykler med svakere motor som slett ikke er noe gøy på motorvei. I hovedsak fordi det ikke er mer krefter igjen til å ha det «gøy» når man ligger i 120-130km/t. Mener det var en 700 ish kubikk twin fra ducati jeg kjørte i adventure klassen.
Det kan ha med sykkelvalget å gjøre. Street Triple R var litt mer anstrengt da turtallet ble slitsomt høyt og jeg har også kjørt sykler med svakere motor som slett ikke er noe gøy på motorvei. I hovedsak fordi det ikke er mer krefter igjen til å ha det «gøy» når man ligger i 120-130km/t. Mener det var en 700 ish kubikk twin fra ducati jeg kjørte i adventure klassen.
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Motoren på min 690 Duke (2008) er ikke noe problem i høyere hastighet, men jeg føler meg virkelig som et vindseil på sykkelen. Vinden treffer meg rett i brystkassa og jeg er overbevist om at jeg hadde sluppet styret ville jeg blåst rett av og landa på rævva i 110 km/t.Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 05:30 Det kan ha med sykkelvalget å gjøre. Street Triple R var litt mer anstrengt da turtallet ble slitsomt høyt og jeg har også kjørt sykler med svakere motor som slett ikke er noe gøy på motorvei. I hovedsak fordi det ikke er mer krefter igjen til å ha det «gøy» når man ligger i 120-130km/t. Mener det var en 700 ish kubikk twin fra ducati jeg kjørte i adventure klassen.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Anbefaler deg en Harley Roadking med 18" apeheng!! :-)
Nå er jeg 10 cm høyere enn deg og relativt kort i beina, men oppsettet fungerer fint opp til 110 km/t, (120+ er bare slitsomt....).
For en som meg med manglende impulskontroll fungerer det supert og lappen er relativt trygg!
:-) :-)
Spøk til side.
Du må nesten prøve deg fram. Finn en sykkel du liker kjørestillingen på.
Det kan også være lurt å tenke aktivt over hvordan du selv sitter på sykkelen, kanskje er ikke den stillingen du sitter i optimal.
Tenk litt forankring, og at du ikke verken lener deg på styret eller kliper for hardt i holkene.
Av og til kan kjørestillingen føles krampaktig, nettopp fordi du selv er litt krampaktig/nervøs/uvant. Om det føles som om du sitter og holder deg fast i sykkelen så gjør du noe feil.
Om du får vondt i nakken kan det også skyldes at du er litt anspent.
Nå høres jeg kanskje litt negativ ut, men det er verdt å tenke over. Selv har jeg kjørt sykkel siden begynnelsen av nittitallet, og 60k på den sykkelen jeg har i dag, men kan enda kjenne antydninger til det jeg nevner over de første turene på våren.
Nå er jeg 10 cm høyere enn deg og relativt kort i beina, men oppsettet fungerer fint opp til 110 km/t, (120+ er bare slitsomt....).
For en som meg med manglende impulskontroll fungerer det supert og lappen er relativt trygg!
:-) :-)
Spøk til side.
Du må nesten prøve deg fram. Finn en sykkel du liker kjørestillingen på.
Det kan også være lurt å tenke aktivt over hvordan du selv sitter på sykkelen, kanskje er ikke den stillingen du sitter i optimal.
Tenk litt forankring, og at du ikke verken lener deg på styret eller kliper for hardt i holkene.
Av og til kan kjørestillingen føles krampaktig, nettopp fordi du selv er litt krampaktig/nervøs/uvant. Om det føles som om du sitter og holder deg fast i sykkelen så gjør du noe feil.
Om du får vondt i nakken kan det også skyldes at du er litt anspent.
Nå høres jeg kanskje litt negativ ut, men det er verdt å tenke over. Selv har jeg kjørt sykkel siden begynnelsen av nittitallet, og 60k på den sykkelen jeg har i dag, men kan enda kjenne antydninger til det jeg nevner over de første turene på våren.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Kåre: " Selv har jeg kjørt sykkel siden begynnelsen av nittitallet, og 60k på den sykkelen jeg har i dag, men kan enda kjenne antydninger til det jeg nevner over de første turene på våren."
Sånn har vi det vel, de fleste av oss. Rustløserkurs på våren er gull:)
Sånn har vi det vel, de fleste av oss. Rustløserkurs på våren er gull:)
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvillen sykkel anbefales?
Ikke noe problem i ordets rette forstand, men i slike hastigheter har man ikke mye krefter til overs for å ha det gøy. Med min sykkel så ligger jeg vel der morroa faktisk begynner i slike hastigheter og det er nok grunnen til at jeg kanskje trives mer på motorveien.Sakkle skrev: 24 okt 2018, 09:05Motoren på min 690 Duke (2008) er ikke noe problem i høyere hastighet, men jeg føler meg virkelig som et vindseil på sykkelen. Vinden treffer meg rett i brystkassa og jeg er overbevist om at jeg hadde sluppet styret ville jeg blåst rett av og landa på rævva i 110 km/t.Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 05:30 Det kan ha med sykkelvalget å gjøre. Street Triple R var litt mer anstrengt da turtallet ble slitsomt høyt og jeg har også kjørt sykler med svakere motor som slett ikke er noe gøy på motorvei. I hovedsak fordi det ikke er mer krefter igjen til å ha det «gøy» når man ligger i 120-130km/t. Mener det var en 700 ish kubikk twin fra ducati jeg kjørte i adventure klassen.
Jeg har jo cruisecontrol på min og jeg kan lett slippe styret og sette meg oppreist i 130km/t på E6. Man må knipe seg fast rundt tanken og forankre seg, men jeg hadde nok aldri "blåst" av sykkelen. Det er nok kanskje bare en følelse man har?