Jeg drister meg til å mene noe om Biltemas batterier...og også andre merker...
har benyttet batterier fra nevnte kjede i mer enn 20 år og dannet meg noe erfaring.
Biltemas bilbatterier er/har vært minst like gode som de fleste leverandører men også "Banner Batterier" leverte gode batterier sist jeg kjøpte disse(Dette var for å kaldstarte 7.3L IDI V8 Diesel som ikke hadde gearet starter og trengte MINST 1700CCA batteri i 30minus).
Biltemas AGM bilbatteri fungerer også bra på kaldstarter med stor diesel.
Men over til MC batterier:
Yuasa sine batterier synes ikke å være i en særstilling i dagens marked.Forøvrig et slikt som plutselig fant ut at det skulle koke seg tørt på cbr`n.
Biltemas "standard" mc batterier kjenner jeg ikke så mye til-tror de har gått ut av sortiment.
Biltemas GEL batteri leverer bra med strøm men har hatt prob med levetid,3-4 år men ok for de var tette og sølte ikke syre når de fikk mye vinkel.
Biltemas SMF(AGM)batteri derimot må jeg si meg mer enn fornøyd med.
kjøpte et nytt slik til CBR 1000f`n i 2010 da det gamle GEL plutslig knelet i innsjekken på landstreffet i Fredikstad.
dette batteriet holder meget bra ennå-smeller i gang tvært.
kjøpte forøvrig et nytt slik batteri til GS450èn da jeg fikset opp denne til sønnen i 2013 og dette funker også utmerket.
Suzukien har clutch som er basert på ruller som trenger litt press for å holde seg låst, med andre ord et batteri som leverer litt futt og volt...
Naboens "Big-Dog" med 1700+ccm S&S motor funker bra med Biltemas HD batteri,"Bedre enn det dyre USA batteriet" som han sa.
Andre sykler jeg har hatt opp gjennom årene fra 70tallet til i dag har jo hatt masse "syrebatterier" eller mer korrekt batterier med fri elektrolytt.
felles for disse har vært at de er mer ømfintlige enn de "moderne" batteriene synes jeg-og mer styr med vedlikehold/etterfylling.
En faktor med leverandører av batterier er jo hvem som faktisk produserer disse og til hvilken spesifikasjon.
Når en kjøper fra en kjede som "re-brander" til sitt merke så vet en jo ikke hvilken produsent som har levert batteriet.
Og dette kan og vil endres over tid avhengig av pris og kjedens ønsker.
Et "hjertesukk" om et gjentagende problem er at hvis batteriet blir dårlig, og man kjører med dette vil de fleste ladesystemene på mc bli overbelastet av det dårlige batteriet når det ikke greier å stabilisere spenningen.
Da ryker ofte regulator og stator.
Så da når mange får dårlig med strøm og har svidd ladesystemet så kjøper de nytt batteri, men etter kort tid er det da atter tomt for strøm og batteriet er da bare ræva og har da sikkert drept stator og regulator...Mens i realiteten var det allerede helt/delvis svidd...
Og svidd kommer jo på moten når det monteres "lithiumbatterier" i MC som ikke har et tilpasset ladesystem.
Men når en har et korrekt system er det helt overlegent-starter som på steroider.
Dette er hva jeg har erfart -men sikkert mange som har motsatt eller annen erfaring også.
så dette er nok ikke helt svart/hvitt .