Denne beskrivelsen synes jeg oppsummerer det greit- merk at man kan gasse på i kortere perioder:
" Overbelastning av motoren ved lave turtall og/eller for
tidlig kjøring av motoren ved høye turtall kan føre til skade på
motorkomponenter.
Følg disse forholdsreglene under innkjøringsperioden:
• Etter første gangs oppstart må du ikke la motoren gå på
tomgang i lengre perioder, ellers er det fare for overoppheting.(spesielt luftkjølte utgaver)
• Unngå raske oppstarter med vidåpen gass. Kjør sakte inntil
motoren varmes opp.
• Unngå kjøring av motoren ved ekstremt lave turtall i høye gir
(dra motoren).
KJØREHASTIGHETER OG GIR
KILOMETERTELLER INNKJØRINGSPROSEDYRE km miles
0–145 0–90 Ikke kjør i lengre perioder over 1/3 gassnivå eller i samme gassposisjon. Varier turtallet ofte.
146–483 91–300 Ikke kjør i lengre perioder over 1/2 gassnivå eller i samme gassposisjon. Varier turtallet ofte.
484–800 301–500 Ikke kjør i lengre perioder over 3/4 gassnivå.
Ved 800 Ved 500 Utfør innkjøringsvedlikehold slik det er beskrevet i vedlikeholdsavsnittet i denne håndboken.
Innkjøringsvedlikehold bør utføres av en forhandler. Innkjøringsvedlikehold må omfatte kontroll, justeringer,
tiltrekking av festeelementer og bytte av motorolje og oljefilter. Utførelse av innkjøringsvedlikehold ved påkrevd
avlesning av kilometertellerstand bidrar til å sikre topp motorytelse, minimalt med eksosutslipp og maksimal
levetid for motoren."
En god del av "innkjøring" gjelder ikke bare belastning men også at metallene skal få heatcycles-eksempel er stempler som er støpt eller smidd-disse vil etter maskinering endre fasong litt ved oppvarming-derfor skal disse få bli varme og kalde mange ganger og subbe seg til uten at friksjonen blir så høy at det vil bli skader.til og med blokka og gearkassa vil "gå seg til" etter litt bruk.
Et kort drag på en dyno er ikke samme som belastning over lengre tid-spesielt lange oppoverbakker i høyere gear og lavt turtall.
Selv en ekstrem turbomotor øker ikke "mer" enn 300grader i sekundet under full boost fra normalt driftvarm....
Toven posvE[/youtube skrev:
Om man har litt tid til overs :)
Disse videoene virket faktisk veldig overbevisende. (ja, jeg så alt).
Men nå er ikke jeg noen maskin ingeniør...
Litt offtopic men;
Han har mange videoer, og i mange forklarer hva andre på youtube sier om typ motorsykkel relaterte emner som er feil eller unøyaktig. Til tider veldig artig og lærerikt
Re: Innkjøring
Lagt inn: 30 mai 2019, 15:56
av Kawagutten
Følg owners manualen og sett på oljeplugg med magnet ved første oljeskift. Har kjørt inn en del og sett at kommer en del spon i olja. Fabrikkens innkjørings anbefaling er nok ikke der uten grunn . Hva de gjør på fabrikken har ikke noe med hva bruker bør gjøre under innkjøring men at en kan tøye grensene litt går greit. Den skal helst vare i mange år.
Re: Innkjøring
Lagt inn: 30 mai 2019, 19:15
av simpson
Kawagutten skrev: 30 mai 2019, 15:56
. Hva de gjør på fabrikken har ikke noe med hva bruker bør gjøre under innkjøring men at en kan tøye grensene litt går greit. Den skal helst vare i mange år.
Det er ikke sånn at fabrikken kaster sykkelen etter en test, det kan like gjerne være at akkurat DIN sykkel har gjennomgått akkurat det samme.
Men at det er skadelig for en ny motor å dra på til rødmerking som trådstarter spør om er ikke tilfelle.
Re: Innkjøring
Lagt inn: 30 mai 2019, 20:56
av Sakkle
Toven skrev: 30 mai 2019, 10:07
Om man har litt tid til overs :)
Hehe... liker han fyren. Relativt direkte om hva han mener, ja.
Jeg er ikke mekaniker. Har ikke peiling. Men, jeg velger nå å høre på de som selger meg sykkelen og produsenten. Jeg ser ikke helt motivasjonen de skulle ha for å lyve til meg med tanke på innkjøring.
Andre får gjøre akkurat hva de vil med sin sykkel, men når man hører hvor mange rare meninger folk har, er det vel ytterligere en ting som taler mot å kjøpe brukt etter min mening. Man vet jo aldri om selgeren har logisk sans eller vett i hodet eller ikke...
Kawagutten skrev: 30 mai 2019, 15:56
. Hva de gjør på fabrikken har ikke noe med hva bruker bør gjøre under innkjøring men at en kan tøye grensene litt går greit. Den skal helst vare i mange år.
...
Men at det er skadelig for en ny motor å dra på til rødmerking som trådstarter spør om er ikke tilfelle.
Du nevner ingen forbehold her. Da mener du kanskje at det heller ikke er noe poeng å la en (ny) motor bli varm før den kjøres på full gass og fullt turtall, eller?
Jeg har sett resultatet av hardkjøring av ny motor, fra første stund, en gang. Sylinder ble tatt av etter kanskje 100 mils kjøring, og stempelringene var veldig slitte. De var dessuten "ovale", ved at de var svært ujevnt slitt. Dette var en Sachs-motor, og for lenge siden,
men ignorering av produsentens råd gjorde at den motoren tidlig passerte toppen, for å si det slik.
Motorer vil tåle tidlig hardkjøring i større eller mindre grad, men å avfeie at det kan være problematisk - stikk i strid med produsentenes anbefalinger hva angår innkjøring -, blir bare unyansert og dumt.
Kawagutten skrev: 30 mai 2019, 15:56
. Hva de gjør på fabrikken har ikke noe med hva bruker bør gjøre under innkjøring men at en kan tøye grensene litt går greit. Den skal helst vare i mange år.
...
Men at det er skadelig for en ny motor å dra på til rødmerking som trådstarter spør om er ikke tilfelle.
Du nevner ingen forbehold her. Da mener du kanskje at det heller ikke er noe poeng å la en (ny) motor bli varm før den kjøres på full gass og fullt turtall, eller?
Hva du må mene om at jeg KANSKJE mener men aldri har sagt noe om blir synsing fra din side og jeg ser ikke noe poeng i å kommentere hva andre KANSKJE mener om hva jeg mener utenom denne post
Kawagutten skrev: 30 mai 2019, 15:56
. Hva de gjør på fabrikken har ikke noe med hva bruker bør gjøre under innkjøring men at en kan tøye grensene litt går greit. Den skal helst vare i mange år.
...
Men at det er skadelig for en ny motor å dra på til rødmerking som trådstarter spør om er ikke tilfelle.
Du nevner ingen forbehold her. Da mener du kanskje at det heller ikke er noe poeng å la en (ny) motor bli varm før den kjøres på full gass og fullt turtall, eller?
Hva du må mene om at jeg KANSKJE mener men aldri har sagt noe om blir synsing fra din side og jeg ser ikke noe poeng i å kommentere hva andre KANSKJE mener om hva jeg mener utenom denne post
Ikke uventet type "svar" fra din side.
Re: Innkjøring
Lagt inn: 30 mai 2019, 22:09
av simpson
Så langt jeg vet må det to til for å danse tango
Men du har vel noen hillbilly kommentarer fra Uniten som sier noe helt annet.
For amerikanere vet jo best
Re: Innkjøring
Lagt inn: 30 mai 2019, 22:30
av MariusH
I følge Motorcyclist Magazine, en av YouTubes beste MC kanaler etter min mening, er det ingen forskjell i motoren om man kjører motoren inn hardt eller etter instruksjonsboken. https://www.youtube.com/watch?v=xpoglovyy_8
Re: Innkjøring
Lagt inn: 30 mai 2019, 22:32
av Toven
MariusH skrev: 30 mai 2019, 22:30
I følge Motorcyclist Magazine, en av YouTubes beste MC kanaler etter min mening, er det ingen forskjell i motoren om man kjører motoren inn hardt eller etter instruksjonsboken. https://www.youtube.com/watch?v=xpoglovyy_8
Hepp
Re: Innkjøring
Lagt inn: 30 mai 2019, 22:44
av gsx750_80
simpson skrev: 30 mai 2019, 22:09
Så langt jeg vet må det to til for å danse tango
Men du har vel noen hillbilly kommentarer fra Uniten som sier noe helt annet.
For amerikanere vet jo best
Ofte innhenter jeg kunnskap om mc-relaterte spørsmål fra utenlandsk motorpresse, som feks Cycleworld.
Journalistene der er oftest i stand til å tilegne seg og formidle informasjon på en intelligent måte.
Kevin Cameron (https://www.cycleworld.com/authors/kevin-cameron) feks leser jeg med interesse, og tror han har
meget god peiling på det han sier ommotorsykler og relaterte tema.
Det meste av det du har prestert å komme med av oppfatninger om innkjøring (og etanol i drivstoff feks), tar jeg ikke for god fisk. Beklager.
MariusH skrev: 30 mai 2019, 22:30
I følge Motorcyclist Magazine, en av YouTubes beste MC kanaler etter min mening, er det ingen forskjell i motoren om man kjører motoren inn hardt eller etter instruksjonsboken. https://www.youtube.com/watch?v=xpoglovyy_8
Hepp
Han har sikkert rett i at man kunne satt opp eksperimentet på en enda bedre måte, men for oss vanlige dødelige som ikke må ha nanometers presisjon på alle målene har jeg tro på at MMs forsøk var gjennomført "godt nok". Som Ari nevner mot slutten av videoen har de bare testet dette på en 300cc Honda, og at han på ingen måte vil si at det samme skulle gjelde for en R6.
Og for å dreie temaet tilbake til hva trådstarter faktisk spurte om tror jeg ikke man trenger å være fryktelig redd for at motoren er umiddelbart slitt ut og ødelagt siden man hadde det litt gøy før man nådde 1000km på telleren.
simpson skrev: 30 mai 2019, 22:09
Så langt jeg vet må det to til for å danse tango
Men du har vel noen hillbilly kommentarer fra Uniten som sier noe helt annet.
For amerikanere vet jo best
Ofte innhenter jeg kunnskap om mc-relaterte spørsmål fra utenlandsk motorpresse, som feks Cycleworld.
Journalistene der er oftest i stand til å tilegne seg og formidle informasjon på en intelligent måte.
Kevin Cameron (https://www.cycleworld.com/authors/kevin-cameron) feks leser jeg med interesse, og tror han har
meget god peiling på det han sier ommotorsykler og relaterte tema.
Det meste av det du har prestert å komme med av oppfatninger om innkjøring (og etanol i drivstoff feks), tar jeg ikke for god fisk. Beklager.
Måten du vil få fram ditt budskap på går under det som heter hersketeknikk.
Det funker på mange. Men ikke alle. Det å linke til alle mulige rare uttalelser på nett, pålegge andre meninger eller ytringer som aldri er nevnt blir feil får å få frem som mening
MariusH skrev: 30 mai 2019, 22:30
I følge Motorcyclist Magazine, en av YouTubes beste MC kanaler etter min mening, er det ingen forskjell i motoren om man kjører motoren inn hardt eller etter instruksjonsboken. https://www.youtube.com/watch?v=xpoglovyy_8
Hepp
Han har sikkert rett i at man kunne satt opp eksperimentet på en enda bedre måte, men for oss vanlige dødelige som ikke må ha nanometers presisjon på alle målene har jeg tro på at MMs forsøk var gjennomført "godt nok". Som Ari nevner mot slutten av videoen har de bare testet dette på en 300cc Honda, og at han på ingen måte vil si at det samme skulle gjelde for en R6.
Og for å dreie temaet tilbake til hva trådstarter faktisk spurte om tror jeg ikke man trenger å være fryktelig redd for at motoren er umiddelbart slitt ut og ødelagt siden man hadde det litt gøy før man nådde 1000km på telleren.
Har du sett hele videoen?
MC garage videon er ikke gjort nøyaktig nok, til å kunne si at det ikke er forskjell mellom innkjøringene.
Ari sier også i videon at den eneste forskjellen var i ring gap. Så det var ingen forskjell altså??
Jeg klarer ikke å forklare det godt nok. Se hele videon og så skjønner en at MC garage videon ikke bekrefter at det ikke er forskjell mellom innkjøringene. Som sagt, Ari sier at den eneste forskjellen er i ring-gap...
Beynner å bli litt off-topic mot trådstarter. Han har vel forhåptenligvis fått svar på sitt spørsmål, så kan man eventuelt flytte alt dette over i en annen tråd?
Re: Innkjøring
Lagt inn: 30 mai 2019, 23:07
av AJ
MariusH skrev: 30 mai 2019, 23:00
Og for å dreie temaet tilbake til hva trådstarter faktisk spurte om tror jeg ikke man trenger å være fryktelig redd for at motoren er umiddelbart slitt ut og ødelagt siden man hadde det litt gøy før man nådde 1000km på telleren.
Godt poeng !
Ønsker deg samtidig velkommen hit til oss på MCsiden.no .
simpson skrev: 30 mai 2019, 22:09
Så langt jeg vet må det to til for å danse tango
Men du har vel noen hillbilly kommentarer fra Uniten som sier noe helt annet.
For amerikanere vet jo best
Ofte innhenter jeg kunnskap om mc-relaterte spørsmål fra utenlandsk motorpresse, som feks Cycleworld.
Journalistene der er oftest i stand til å tilegne seg og formidle informasjon på en intelligent måte.
Kevin Cameron (https://www.cycleworld.com/authors/kevin-cameron) feks leser jeg med interesse, og tror han har
meget god peiling på det han sier ommotorsykler og relaterte tema.
Det meste av det du har prestert å komme med av oppfatninger om innkjøring (og etanol i drivstoff feks), tar jeg ikke for god fisk. Beklager.
Måten du vil få fram ditt budskap på går under det som heter hersketeknikk.
Det funker på mange. Men ikke alle. Det å linke til alle mulige rare uttalelser på nett, pålegge andre meninger eller ytringer som aldri er nevnt blir feil får å få frem som mening
Jeg er egentlig lite opptatt av hva akkurat du mener. Folk får velge selv hvem de tror på.
Re: Innkjøring
Lagt inn: 30 mai 2019, 23:13
av simpson
Jeg har sagt ganske tydelig i 2 post i denne tråden om hva jeg mener.
Men siden du nevner etanol og er americafan, hva kjører NASCR på?
MariusH skrev: 30 mai 2019, 22:30
I følge Motorcyclist Magazine, en av YouTubes beste MC kanaler etter min mening, er det ingen forskjell i motoren om man kjører motoren inn hardt eller etter instruksjonsboken. https://www.youtube.com/watch?v=xpoglovyy_8
Hepp
Han har sikkert rett i at man kunne satt opp eksperimentet på en enda bedre måte, men for oss vanlige dødelige som ikke må ha nanometers presisjon på alle målene har jeg tro på at MMs forsøk var gjennomført "godt nok". Som Ari nevner mot slutten av videoen har de bare testet dette på en 300cc Honda, og at han på ingen måte vil si at det samme skulle gjelde for en R6.
Og for å dreie temaet tilbake til hva trådstarter faktisk spurte om tror jeg ikke man trenger å være fryktelig redd for at motoren er umiddelbart slitt ut og ødelagt siden man hadde det litt gøy før man nådde 1000km på telleren.
Har du sett hele videoen?
MC garage videon er ikke gjort nøyaktig nok, til å kunne si at det ikke er forskjell mellom innkjøringene.
Ari sier også i videon at den eneste forskjellen var i ring gap. Så det var ingen forskjell altså??
Jeg klarer ikke å forklare det godt nok. Se hele videon og så skjønner en at MC garage videon ikke bekrefter at det ikke er forskjell mellom innkjøringene. Som sagt, Ari sier at den eneste forskjellen er i ring-gap...
Jeg så hele videoen. Han kommer med en del kritikk som godt kan være på sin plass, men da jeg ikke har noen erfaring med motortesting så har jeg vanskelig for å svare på om kritikken han retter er korrekt eller ikke. Det er jo ikke sånn på internett at alle som kommer med kritikk alltid har rett (Jeg sier ikke at han nødvendigvis tar feil, jeg vil bare ikke sluke alt han sier for god fisk uten at han selv har noen tester å vise til). En del av kritikken han kommer med hviler på et par ting som ikke er fullstendig beskrevet i MC Garage, og han gjør dermed sine egne antagelser, som vi igjen ikke kan vite om er korrekt eller ikke.
Sånn jeg ser det kommer ikke noen av videoene med et fasitsvar.
MC Garage kan kanskje oppfattes som et forsøk på en fasit, men slik jeg skjønner avslutningen er Ari ganske forsiktig i måten han legger frem resultatene på, og han forklarer også at selv om de ikke fant noen spesielt store mekaniske forskjeller mellom de to forskjellige innkjøringsmetodene så er det flere andre gode grunner for å ta det litt med ro de første kilometerne på en ny MC.
Videoen du linket kommer med interessant kritikk, som nok har gitt meg en litt sunnere skepsis til metodikken hos MC Garage, men ettersom han ikke har noen egne tester å vise til som beviser en vesentlig forskjell mellom innkjøringsmetodene vil jeg ikke forkaste alt arbeidet til MC Garage bare på hans ord.
Tror jeg takker for meg med dette. Takk for opplysende diskusjon og link til en interessant type som påpekte svakheter ved testen, og så får vi se om ikke noen andre får gjennomført en enda mer detaljert test som han ønsket seg og så får vi da se om det vil gjøre noen vesentlig forskjell eller ikke
MariusH skrev: 30 mai 2019, 22:30
I følge Motorcyclist Magazine, en av YouTubes beste MC kanaler etter min mening, er det ingen forskjell i motoren om man kjører motoren inn hardt eller etter instruksjonsboken. https://www.youtube.com/watch?v=xpoglovyy_8
Hepp
Ååååhh... herregud så bra :)
Det han sier der høres veldig overbevisende ut. Dem han driver og siterer som mener at hard innkjøring er anbefalt og ikke sliter mer på motoren har jo åpenbart oversett egne målinger her? 33% forskjell er jo en massiv forskjell, og MCgarage avfeier dette helt....
Samt at dem anbefaler andre uvitende folk om å kjøre inn sykkelen hardt.
Kan noen her inne som kan mer om dette enn meg kommentere det som blir sagt i denne videoen?
Re: Innkjøring
Lagt inn: 30 mai 2019, 23:37
av simpson
mekkern skrev: 30 mai 2019, 14:09
Denne beskrivelsen synes jeg oppsummerer det greit- merk at man kan gasse på i kortere perioder:
En god del av "innkjøring" gjelder ikke bare belastning men også at metallene skal få heatcycles-eksempel er stempler som er støpt eller smidd-disse vil etter maskinering endre fasong litt ved oppvarming-derfor skal disse få bli varme og kalde mange ganger og subbe seg til uten at friksjonen blir så høy at det vil bli skader.til og med blokka og gearkassa vil "gå seg til" etter litt bruk.
Et kort drag på en dyno er ikke samme som belastning over lengre tid-spesielt lange oppoverbakker i høyere gear og lavt turtall.
Selv en ekstrem turbomotor øker ikke "mer" enn 300grader i sekundet under full boost fra normalt driftvarm....
Re: Innkjøring
Lagt inn: 30 mai 2019, 23:43
av AJ
Fra Moto Guzzifabrikken i Mandello del Lario:
Sjekk hva testføreren gjør spesielt i siste halvdel av videoen jeg tok av ham da vi var der nede i 2016.
Ingen silkehansker på gassholka der akkurat, tør jeg på...
Re: Innkjøring
Lagt inn: 30 mai 2019, 23:47
av Bjerknez
AJ skrev: 30 mai 2019, 23:43
Fra Moto Guzzifabrikken i Mandello del Lario:
Sjekk hva testføreren gjør spesielt i siste halvdel av videoen jeg tok av ham da vi var der nede i 2016.
Ingen silkehansker på gassholka der akkurat, tør jeg på...
Du bør også se de tre videoene en gang til, så får du forklaringen
Re: Innkjøring
Lagt inn: 30 mai 2019, 23:54
av Bjerknez
Det jeg egentlig lurer på er:
Hvorfor tar alle som lager disse motorene og har drevet med forskning rundt dette med innkjøring av motorene dem selv lager feil? Det blir liksom litt funny at man da heller skal høre på en random Youtuber eller et tilfeldig forummedlem og trosse alt dette.
Hva er egentlig hennsikten og fordelene hvis en produsent skulle lyve om dette med innkjøring?
Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men på en motorsykkel så er det langt flere deler enn sylinder og stempelringer som skal gå seg til. Det er også veldig mange andre deler i en motor og på sykkelen ellers.
Kan motstandere av slik innkjøring anbefalt av produsent forklare dette til meg med t-skje metoden?