Side 2 av 4

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 19 jun 2020, 16:27
av FreewheelBurning
Når jeg kikker på hjelmer på youtube så hører jeg det er snakk om "sertifisering" for å kjøre med åpen og lukket hjelm. Uklart for meg hvaslags sertifisering det er snakk om, men det er åpenbart at hjelmer med åpen baugport ikke er designet for å bruker i fart, mens andre hjelmer er designet for det, da uten å ha åpen baugport på toppen.

Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 19 jun 2020, 16:30
av oivindg
FreewheelBurning skrev:Hvorfor eksisterer det hjelm med baugport egentlig? Hva er poenget?
Kan lages mye tettere rundt nakken og derfor stillere og med mindre trekk.

Og så gir det kjapt god lufting når du stopper.

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 19 jun 2020, 16:33
av FreewheelBurning
Skulle vært mer spesifikk, "Hvorfor eksisterer det hjelm der baugporten stopper halveis?" var vel egentlig spørsmålet. Er det tettere, stillere, mindre trekk og kjappere lufting enn med en hjelm som er både 3/4 og full? Ser for meg ut som en designfeil når man sammenligner med hjelmer som ikke stopper på toppen.

Det er jo mange ting som spiller inn på en hjelm, som vekt, støy, sikkerhet, lufting, komfort, pris, funksjonalitet. Hjelmer som Schubert C3 Pro og Shoei Neotec II er nevnt tidligere i denne diskusjonen. På begge disse kan man åpne hjelmen, men den stopper på toppen av hodet! Hva er poenget med det, når man kan ha en hjelm som ikke stopper halvveis? Hvis "baugporten" ikke stopper så hadde det ikke vært et tema, ref trådtittel.

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 19 jun 2020, 17:15
av pekle
Tja, har aldri sett en slik på nært hold, så kan bare teoretisere litt:
- mekanismen er kanskje litt mer komplisert?
- når den skal passe bak, må man kanskje kompromisse litt på tetning uter haka? (at porten er tjukkere på en som stopper på toppen)
- kan hende at sertifiseringen spiller inn - at f.eks Schubert ikke ønsker å late som det er trygt med åpen hjelm?

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 19 jun 2020, 21:45
av FreewheelBurning
Ja, det kan være noe i det med haka. Ser at noen nye modeller av 3/4 åpningshjelm (uten baugport) har en flip som kan brettes ned for å dekke under haka.

Nå har jo schubert c3 pro dårligere sikkerhet (3/5) enn shark evo one 2 (4/5) ifølge sharp testen, så det blir jo litt søkt å si at schubert på en måte er sikrere fordi den demotiverer å kjøre åpen. Hvis man vil ha best sikkerhet så velger man uansett ikke c3 pro og kjører heller ikke med åpen hjelm, men om man aksepterer dårligere sikkerhet så kan man eventuelt kjøre med åpen hjelm og/eller velge schubert.

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 19 jun 2020, 23:31
av pekle
Antar at både 3/5 og 4/5 uansett er med porten lukket. Om det gjelder i begge stillinger er det noe feil med testen :)

Jeg mente ikke at den var sikrere i absolutte termer, men at det teoretisk kan være sånn at noen produsenter lar være å sertifisere en hjelm som 3/4 med vilje, nettopp fordi en lukket f.eks C3 trolig er sikrere enn en hvilken som helst åpen hjelm. Hvis man vil ha absolutt best sikkerhet velger man uansett ikke en åpningshjelm.

Også interessant at Schuberth har dårligere rating enn BMW-hjelmene, da det er Schuberth som lager dem.

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 20 jun 2020, 10:11
av oivindg
Schubert C3 er vel ikke godkjent for å kjøre med åpen?

Uansett, tipper at de som lager hjelmer som er lov å kjøre med åpne, men som stopper "på toppen" ikke ønsker at folk skal kjøre med dem åpne i stor fart. Jeg tipper at de har gjort dette for at folk skal kunne få litt ekstra lufting i kjøring i lav fart, for eksempel inne i byer eller hvis det er kø, men at det skal være naturlig å lukke igjen hjelmen når farta øker. Den ekstra luftmotstanden bidrar jo akkurat til dette.

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 20 jun 2020, 11:03
av rolf-arne
oivindg skrev: 20 jun 2020, 10:11 Schubert C3 er vel ikke godkjent for å kjøre med åpen?
Har akkurat lest bruksanvisninga fra schuberth - C4 - der står det "dessverre" skal ikke være åpen når man kjører , desverre fordi jeg ofte gjør det :redface men med god grunn - når man er på tur på ferge, krypkjører og slike ting ikke at man trenger så mye bedre syn ( det er bare litt ekstra sidefelt) men det kan bli varmt - ja ikke her jeg bor - men de fleste andre steder jeg har vært med sykkel.

Største fordelen med åpningsbar hjelm er ikke at du kan sette på deg brillene med hjelmen av eller i halv åpen tillstand , det går ikke med C4 - om det skulle gå vil jeg påstå at en har for stor hjelm. :-k Åpnings hjemen er for meg viktig fordi jeg kan bruke speilrefleksen , fylle bensin, kjøpe billetter-- uten å ta av hele hjelmen og at jeg får litt tid før det begynner å koke under topplokket... C4 ble valgt på grunn av integrert interkom..

Om man kruiser med åpen hjelm som jeg har gjort , så er det noen farepunkt vi ikke tenker på - men som kom til å skremme vettet av meg i august i fjor på hjemtur fra treffet - da hadde jeg noen varme dager i Odda området og kjørte selvfølgelig med åpen hjelm- kosekjøring - det ble så mye at jeg dro på meg en bestennelse i og ved øyene - med et svært så opphovnet ansikt som resultat... det var da svarten at min gamle mor skulle få rett - den trekken er farlig! :lol

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 20 jun 2020, 11:06
av Nomade
Her er en typisk åpningshjelm-fører :lol

https://www.facebook.com/groups/7455202 ... 182552497/

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 20 jun 2020, 11:45
av FreewheelBurning
oivindg skrev: 20 jun 2020, 10:11 Schubert C3 er vel ikke godkjent for å kjøre med åpen?
Jeg kan ikke se for meg at noen hjelmer som stopper halveis på toppen er godkjent for kjøring i fart!
rolf-arne skrev: 20 jun 2020, 11:03 Har akkurat lest bruksanvisninga fra schuberth - C4 - der står det "dessverre" skal ikke være åpen når man kjører , desverre fordi jeg ofte gjør det :redface men med god grunn - når man er på tur på ferge, krypkjører og slike ting ikke at man trenger så mye bedre syn ( det er bare litt ekstra sidefelt) men det kan bli varmt - ja ikke her jeg bor - men de fleste andre steder jeg har vært med sykkel.

Største fordelen med åpningsbar hjelm er ikke at du kan sette på deg brillene med hjelmen av eller i halv åpen tillstand , det går ikke med C4 - om det skulle gå vil jeg påstå at en har for stor hjelm. :-k Åpnings hjemen er for meg viktig fordi jeg kan bruke speilrefleksen , fylle bensin, kjøpe billetter-- uten å ta av hele hjelmen og at jeg får litt tid før det begynner å koke under topplokket... C4 ble valgt på grunn av integrert interkom..

Om man kruiser med åpen hjelm som jeg har gjort , så er det noen farepunkt vi ikke tenker på - men som kom til å skremme vettet av meg i august i fjor på hjemtur fra treffet - da hadde jeg noen varme dager i Odda området og kjørte selvfølgelig med åpen hjelm- kosekjøring - det ble så mye at jeg dro på meg en bestennelse i og ved øyene - med et svært så opphovnet ansikt som resultat... det var da svarten at min gamle mor skulle få rett - den trekken er farlig! :lol
Men hvis du ønsker å kjøre med åpningshjelm åpen, hvorfor valgte du da en åpningshjelm som ikke er godkjent for dette og som stopper halveis på toppen?

Jeg forstår ikke hva som er poenget med disse hjelmene. Ser ut som åpningshjelmer av denne typen har en designfeil! Her i denne diskusjonen har vi nå flere eksempler på folk som bruker en hjelm som ikke støtter den funksjonaliteten de bruker hjelmen til. Hvorfor velger man da en slik hjelm, og hvorfor eksisterer slike hjelmer over hodet (pun intended)?

Valg av hjelm er avhengig av mange ulike ting, som sikkerhet, funksjonalitet, pris, støy, komfort, lufting, vekt og tilgjengelighet. Hvis man velger Schuberth så er det ikke på grunn av sikkerhet eller funksjonalitet, da må det være noe annet?

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 20 jun 2020, 13:53
av kjellv
Poenget med en åpningshjelm er da ikke vanskelig å skjønne?
Den har klare fordeler for oss som er avhengig av briller, den har fordelen av å kunne åpne fronten ved korte stopp, bensinfylling, fotografering eller i tettbebygd strøk og lavere fart spesielt når det er varmt. Vi er selvfølgelig klar over at sikkerheten er noe lavere enn en helhjelm, men for meg er en helhjelm uansett ikke aktuell.
Jeg har hatt Schuberth C3pro siden 2014, valgte nå Nolan N100-5 som jeg er like godt fornøyd med. Men i høyere fart (ca 50km/t+) får jeg en påminnelse om å lukke baugporten ved at luftmotstanden blir stor. Da lukker jeg med en hånd under fart uten noe problem.
Varianter der baugporten slås helt bak i nakken er for meg ikke vurdert, det har jeg ikke bruk for.

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 20 jun 2020, 14:19
av FreewheelBurning
Jeg kan jo se poenget ditt, hvis du uansett ikke har bruk for ekstra funksjonalitet med å skyve den helt bak, så spiller det ingen rolle. Da må man heller se på andre egenskaper når man velger hjelm, som sikkerhet osv. Det vil si at poenget med disse hjelmene er for folk som ikke trenger ekstra funksjonalitet. Da er det jo rart at flere i denne diskusjonen velger en åpningshjelm med "designfeilen" der baugporten stopper på toppen når de allikevel trenger denne ekstra funksjonaliteten? De kjøper en hjelm som ikke støtter måten de bruker den på! Ref tittel på diskusjonen og trådstarters åpningsinnlegg.

Når jeg kjører i høyere fart får jeg ingen påminnelse om å lukke noe som helst, da hjelmen er omtrent like aerodynamisk lukket som åpen.

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 20 jun 2020, 14:34
av oivindg
FreewheelBurning skrev: 20 jun 2020, 14:19 De kjøper en hjelm som ikke støtter måten de bruker den på!
Hva mener du med dette? At en åpningshjelm ikke støtter at man åpner den? Ville åpningen blitt større om bøylen ikke hadde stoppet på toppen?
Når jeg kjører i høyere fart får jeg ingen påminnelse om å lukke noe som helst, da hjelmen er omtrent like aerodynamisk lukket som åpen.
Hm. Har du tenkt på at hjelmen din er mye mindre sikker når den er åpen? Kan ikke være gunstig å kjøre med den åpen i stor fart.

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 20 jun 2020, 14:59
av FreewheelBurning
oivindg skrev: 20 jun 2020, 14:34 Hva mener du med dette? At en åpningshjelm ikke støtter at man åpner den? Ville åpningen blitt større om bøylen ikke hadde stoppet på toppen?
Det jeg mener er at man kan bruke hjelm som stopper halvveis på toppen som et stort seil oppå hodet. Dette er ikke sertifisert for kjøring mens den er åpen. Ref Schubert C3 Pro/C4, Shoei Neotec II, Nolan N100-5. Eller man kan kjøpe hjelm som åpnes og skyves helt bak. Ref Shark Evo ES, diverse Roof hjelmer. I denne diskusjonen ser vi flere eksempler på folk som har førstnevnte, men som i sin bruk har behov for sistnevnte.

Slik jeg har forstått det er "dual-homologated" hjelmer godkjent i alle hastigheter både åpen og lukket, akkurat som en vanlig 3/4 hjelm er godkjent i alle hastigheter.

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Lagt inn: 20 jun 2020, 15:13
av kjellv
FreewheelBurning skrev: 20 jun 2020, 14:19
Når jeg kjører i høyere fart får jeg ingen påminnelse om å lukke noe som helst, da hjelmen er omtrent like aerodynamisk lukket som åpen.
For meg er det helt uaktuelt å kjøre med hjelmen åpen i hastigheter over de man finner i tettbebygd strøk pga. sikkerhet. Normalt ikke innenfor tettbygd strøk heller, men jeg gjør unntak dersom det er for eksempel er veldig varmt. Jeg har opplevd å få ei humle inn mellom ansiktet og hjelmen en gang, den laget et lite helvete rundt ene øret før den døde. Dette vil jeg helst ikke oppleve en gang til.
Men du kjører scooter, mulig din vindskjerm setter en effektiv stopper for slike ting.