Xenon lys på mc

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av pelsen »

mekkern skrev:det beste for å få skikkelig lys er å sørge for at strømmen kommer frem til pæra uten tap og at en bruker en god pære...

legg minimum 6kvadrat ledning frem til lykta og styr et dobbeltrelee med de orginale ledningene og sørg for skikkelig jording av pæra.. bruk så en pære som Osram silverstar eller nightbreaker..
på hondaen min manglet nesten 2 volt under last ved pæra...
nå har jeg det som er å få av lys uten å skifte til ulovelig wattstyrke/exenon...det lyser ikke dårlig akkurat...
enig med det meste, men 6mm2 er vel litt mer enn nødvendig. Med så korte avstander som det er på en MC er 2,5mm2 nok til bra lys, samtidig som at det er enkelt å trekke kabelen.
Og så er det lurt å bruke like stor jordingsledning, den skal til ramma. Det skal ikke jordes i lykta, for da må strømmen gå gjennom styrelagerne.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av FJZZR »

Nå har jeg ikke intrykk av at spenningsfall er det store problemet på sykler, men jeg kan jo ta feil???

Det har ihvertfall ikke vært det på mine.
Er man i tvil og har et multimeter i nærheten, så er det bare å måle. Er forskjellen i spenning over pære og batteri mer enn en 1,5 volt, så er det bryet verdt å trå til med releer og grøvre ledning.
Et spenningstap på 10% vil gi et tap i lyseffekt på 19%, ettersom effekt øker/avtar med kvadratet av spenning.

Gangbang
Innlegg: 19
Registrert: 09 nov 2009, 18:40
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av Gangbang »

Nå drar vel ikke akkurat xenon mer strøm enn halogen.
Akkurat i tenningsøyeblikket, men ellers så er det normale 35W. Finnes også i 55W.
Kjøp de nye digitale xenon kit'ene så slipper man eventuelle check controll feil.
Disse har innebygde canbus pluss raskere oppstart.
Kelvin man kjører på er fra 4300-6000K. 4300K er orginalt og ser minst jalla ut...
På bilkabel.com har du de til 1100,- + frakt.
Som nevnt før her, er det en fordel å ha linselykt om du skal ha det på nærlys.
Langlys er jo det samme, for det har man jo ikke på når man møter...

mekkern
Innlegg: 7667
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av mekkern »

Gangbang skrev:Som nevnt før her, er det en fordel å ha linselykt om du skal ha det på nærlys.
Du skal ha riktig linse/reflektor exenon fordi linselysene for halogen gir heller ikke riktig lysbilde.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av pelsen »

jeg har gått litt i en annen retning og har kjøpt Nokya Hyper Yellow H4 pære på ebay.
Den gir et fint og behagelig gult lys og skiller meg ut fra mengden.
Selvfølgelig med releer og 2,5mm2 ledning til og fra pæra.

På de kjøretøyene jeg har frisket opp lyset på er det ikke tverrsnittet på ledningene til pærene som har vært synderen.
Problemet har vært at man originalt har ledet hovedstrømmen gjennom av/på og hel/halv bryterne.
Vha rele leder man hovedstrømmen til pæra forbi disse bryterne, og siden releene er små, billige og enkle å koble inn er jo dette et fornuftig sted å starte jakten på bedre lys.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av gbruaset »

Hva synes dere folkens om xenonlyset til Touratech. de skal ha ca 6000 sek for xenonlyset, pluss dimmer på den andre siden, altså et xenonlys, og et "vanlig lys". inkludert arbeid, som de anbefaler at de gjør, koset det rundt 8000 sek, dvs med dagens kroneverdi, ca 6000 nok. er det verdt det? i tillegg til å lys opp, blir den veldig barsk! \:D/

Gangbang
Innlegg: 19
Registrert: 09 nov 2009, 18:40
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av Gangbang »

mekkern skrev:
Gangbang skrev:Som nevnt før her, er det en fordel å ha linselykt om du skal ha det på nærlys.
Du skal ha riktig linse/reflektor exenon fordi linselysene for halogen gir heller ikke riktig lysbilde.
Monterte linselykter på en 4'er golf jeg hadde, og satte i xenon kit.
Mulig de ikke gir riktig lysbilde, men det er ikke langt ifra... Ikke antydning til strølys.

oystein1988
Innlegg: 40
Registrert: 01 des 2009, 11:29
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av oystein1988 »

6000 spenn hadde jeg aldri gitt for xenon lys.

Kjøpte mitt kit på Ebay til bilen min for ca 4-500 kroner. Da var det jo TO av alt, på mc trenger man kun en ballast og en pære :) Let heller på Ebay etter et kit til MC som har halogen i tilegg for fjernlyset.

Montering er en smal sak, uansett så ender du opp under 6000 kroner hvis du setter det bort til noen andre hvis du har handlet delene selv på ebay.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av gbruaset »

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13719524" onclick="window.open(this.href);return false;

er det noen som kjenner til disse settene? Er det lovlig?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av ejs »

:-k :-k
Hadde Bi-Xenon på min mc i fjor .varte 4 mnd før pæra tok kvelden .
Virket som den var for tung ,vibrerte hele tiden.(selve pæra og sleiden satt i gummi mot selve pæresokkelen.)
If it ain't broke, I'll break it.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av FJZZR »

gbruaset skrev:http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13719524

er det noen som kjenner til disse settene? Er det lovlig?
Neppe, men sikkert bra likevel :)

Enheter beregnet for bil kan få problemer med vibrasjoner. Mc vibrerer mye mer.
Kawa 750 turbo vibrerer veldig lite, og ble det et problem med den, da ....... bør du ikke velge samme enhet som ham..

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av gbruaset »

Heisann.

Da har jeg klart å skaffe meg ekstralys på sykkelen, og - for slik og ingenting!

http://www.martinfabrication.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg kjøpte Hallogen varianten, som gir 2 x 35 watt, og ca 1500 lumen. De koster i underkanten av 200 dollar, inkludert frakt til Norge. Ikke problematisk å montere de på, og om dere ser, finnes de i Xenon også, for et tillegg i prisen. løp og kjøp!

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av Onsløv »

1200,- for to lyskastere?
Finnes vel noe billigere enn det?
Når det skal sies, så likte jeg svært godt bryteren de hadde.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av gbruaset »

Joda, du gjør sikkert det. Men disse er faktiske betydelig billigere enn kjente lysfabrikanter til sykler, som Piaa, touratech og Hella, f.ek.s. Men hvis du kjøper noen, som ikke er spes designet til mc, finner du sikkert enda billigere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av AJ »

gbruaset skrev:Heisann.

Da har jeg klart å skaffe meg ekstralys på sykkelen, og - for slik og ingenting!

http://www.martinfabrication.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg kjøpte Hallogen varianten, som gir 2 x 35 watt, og ca 1500 lumen. De koster i underkanten av 200 dollar, inkludert frakt til Norge. Ikke problematisk å montere de på, og om dere ser, finnes de i Xenon også, for et tillegg i prisen. løp og kjøp!
Disse ser jo veldig bra ut :thumleft
Kommer nok ganske sikkert til å skaffe meg slike i løpet av vinteren:
Extralys_1.JPG
Extralys_2.JPG
Takker for godt tips, gbruaset :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar