Dreiemoment vs kjøreglede.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Re: Dreiemoment vs kjøreglede.

Legg inn av mortenolb »

Haa. Greit å sjekke datoer noen ganger, skjønner jeg.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gammel post, men artig tema så jeg fortsetter :lol

Det med dreimoment og hestekrefter har jo gitt rom for mang en diskusjon rundt om på det vide web, men hvorfor stoppe? :-)å

Min sykkel har jo ikek all verdens av hester (76hk... tror jeg?) men med 106NM så drar den jaggu meg bra allikevel. Toppfarten vet jeg ikke hva er, men jeg kan vel vertfall si at den bikker 200km/t :-# :x :[-X :sorry

Jeg føler aksellerasjonen er mer enn bra nok og selv om jeg ikke har testet med stoppeklokke etc. så har jeg sett på noen videoer jeg har og kommet frem til at den nok klarer dette på rundt 4.5sek. Altså ikke av de raskeste, men heller ikke noen sinke. I følge specsa alene så vil nok feks. en Ducati Monster 696 slite med å holde følge på rett vei og jeg kan heller ikke forestille meg at CB500'en jeg kjørte på kjøreskolen hadde tatt meg i en lyskryssduell heller.

Så mange av "innstegssyklene" i 600cc klassen skal vertfall slite med å holde følge på rett vei. Men i svingene må jeg så klart melde pass.

Jeg tør ikke en gang tenke på hvordan en sykkel som feks. Hayabusa 1400 med minst like mye dreimoment og langt over dobbelt så mange hester går i forhold til min. I tillegg er nok vekten også nermest halvert. Farlig...farlig! :-)å

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev:
Så mange av "innstegssyklene" i 600cc klassen skal vertfall slite med å holde følge på rett vei. Men i svingene må jeg så klart melde pass.

Jeg tør ikke en gang tenke på hvordan en sykkel som feks. Hayabusa 1400 med minst like mye dreimoment og langt over dobbelt så mange hester går i forhold til min. I tillegg er nok vekten også nermest halvert. Farlig...farlig! :-)å
Duell?? :P
Ligger rundt 75 ponnier og 65 newtons (+/-. Aldri benket den etter modifikasjoner)' i Duke'n, men har enda tilgode å bli slått i en "lyskryssduell". Ikke at sånt praktiseres veldig ofte.
Nå veier den også over 130kg mindre enn din, men....
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:
Bjerknez skrev:

Ligger rundt 75 ponnier og 65 newtons (+/-. Aldri benket den etter modifikasjoner)' i Duke'n, men har enda tilgode å bli slått i en "lyskryssduell". Ikke at sånt praktiseres veldig ofte.
Jeg har heller ikke noen intensjoner om å stille opp i lyskryssdueller, men jeg tror du ville blitt overasket over hvor godt jeg holdt følge opp til 100km/t og eller frem til første sving :lol
Men du har jo en 1-dunker og vekten og spille på.

Men uansett.. hvem som har raskest sykkel og hvem som vinner lyskryssdueller er ikke det jeg vil diskutere her altså, for dte er kjedelig. jeg ville bare illustrere hvor overasket jeg ble med mitt første møte med en stor og tung cruiser med tanke på opplevd effekt. :vs

Men det skal sies at Duke 690 virker overraskende frisk i frasparket i forhold til Hester og dreimoment. Er det 1-dunkeren som står for dette tro?
Er som du skjønner ikek spesielt bevandret i det tekniske :lol

EDIT:
Teknikk spiller jo også inn i ytterst vesentlig grad, og teknikk når det gjelder aksellerasjon fra stillestående er nok ikke noe jeg skal skryte på meg at jeg har :lol

Brukeravatar
L-NA
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Legg inn av L-NA »

Tja, da jeg valgte å fortsette på denne tråden fra 2009, var det vel helst fordi det kansje er litt unødvendig med enda en tråd om dette emnet. Men som som oftest så tar tråden kansje en litt annen vendig en det en har tenkt seg, og siden det nå er blitt lyskryss og hvem/hvilken er best osv,osv....så tenkte jeg det kunne være artig å ta en kikk på denne lille videosnutten igjen. Det har vert link til her på sidene før, men absolutt en artig liten illustrasjon. Tror nok både motorkarakteristikk og førerens teknikk spiller en liten rolle her :prop:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=jXsoAdh5P5g[/video]

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Jeg ser meg nødt til å kommentere de gigantiske hanskene til denne Hildo. :D

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

Bjerknez skrev: Jeg tør ikke en gang tenke på hvordan en sykkel som feks. Hayabusa 1400 med minst like mye dreimoment og langt over dobbelt så mange hester går i forhold til min. I tillegg er nok vekten også nermest halvert. Farlig...farlig! :-)å
Men herlig herlig! De er så snill atte :knegg

Brukeravatar
JRO
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013

Legg inn av JRO »

Bjerknez skrev:
Snikendeugle skrev:
Bjerknez skrev:

Jeg har heller ikke noen intensjoner om å stille opp i lyskryssdueller, men jeg tror du ville blitt overasket over hvor godt jeg holdt følge opp til 100km/t og eller frem til første sving :lol
Men du har jo en 1-dunker og vekten og spille på.

Men uansett.. hvem som har raskest sykkel og hvem som vinner lyskryssdueller er ikke det jeg vil diskutere her altså, for dte er kjedelig. jeg ville bare illustrere hvor overasket jeg ble med mitt første møte med en stor og tung cruiser med tanke på opplevd effekt. :vs

Men det skal sies at Duke 690 virker overraskende frisk i frasparket i forhold til Hester og dreimoment. Er det 1-dunkeren som står for dette tro?
Er som du skjønner ikek spesielt bevandret i det tekniske :lol

EDIT:
Teknikk spiller jo også inn i ytterst vesentlig grad, og teknikk når det gjelder aksellerasjon fra stillestående er nok ikke noe jeg skal skryte på meg at jeg har :lol
Har laget en tabell med data fra det store nettet over performance data for en del sykler, kanskje vi kan diskutere den. For meg ser dataene svært like ut for ADV syklene. Sportssyklene er betydelig raskere, jeg fant ikke akselerasjonsdata for V-Staren din. Tok med en Corvette også i og med at jeg har en slik i garasjen.
Tabell Adventure bikes.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av JRO den 07 aug 2014, 22:22, redigert 2 ganger totalt.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Bilde
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Nåja, ikke så nøye dette, men jeg mener jeg har sett en V-Star 1100 på Youtube som klarte "øvelsen på 4.6 sek. Men det var en eldre modell (Hvis det har noe å si. :)

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Stopp en halv ... 153Nm dreiemoment på ZZR1400?.... :twisted :-)å

Brukeravatar
spidair
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Legg inn av spidair »

Bjerknez skrev: Men det skal sies at Duke 690 virker overraskende frisk i frasparket i forhold til Hester og dreimoment. Er det 1-dunkeren som står for dette tro?
Er som du skjønner ikke spesielt bevandret i det tekniske :lol

EDIT:
Teknikk spiller jo også inn i ytterst vesentlig grad, og teknikk når det gjelder aksellerasjon fra stillestående er nok ikke noe jeg skal skryte på meg at jeg har
Syntes også at den KTM motarden min er frisk i frasparket ja... Tenkte på det seneste i går da jeg lå bak en sånn som aldri får med seg at farten ikke lenger er seksti, men åtti. Jeg lå på tredjegiret i seksti bak bilen hans da det ble en luke og jeg dro på og hadde, rett før jeg la meg inn igjen foran Volvo'en, aksellerert til 96 kilometer på de få metrene...

Vet ikke hvor fort 0-100 går på min motard, men det er jævlig fort og forhjulet truer hele tiden med å løfte seg både på første, andre og tredje gir, og da er jeg oppe i 120....

Hadde en lyskryss duel med en flott merce 500 eller noe slikt, en cabriolet, ut av krysset ved Berskog mot drammen og dro fra den bilen lett (begge ga seg når vi passerte 70, som er farta på strekkningen...), selv om jeg slet med forhjulsløft for hvert gir skift, måtet slippe den ned igjen et par ganger). Sykkelen min er helt orginal.

Kom til å tenke på denne tråden i dag tidlig faktisk og det en elelr annen sa om gass opp bakker, så jeg bestemte meg for å prøve. Ga jevn gass over sletta og uten å røre gassen forserte jeg en motbakke (småbratt) og må bare konstantere at kilometrene rant av sykken på vei opp når jeg ikke ga mer gass... Så veldig stort dreimoment er det nok ikke i disse en dunkerne... Men du verden som de flytter seg når gassen aktiveres...

Det er fremdeles pep i sykkelen (i forhold til biler) over 100 km/t, men jeg må nok se meg slått at de fleste andre sykler over 100 tror jeg, motarden er nok ikke laget spesielt for hastigheter over 130 tror jeg..... Ikke har jeg brukt for det heller... :) Men i mellom 0 og hundre går det pokker meg unna på den motarden/duke 690 også da, er dritkjapp til å bare være 700 kubikk og en dunker...

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det er vel 80% teknikk også som spiller inn på aksellerasjonen. Det å foreta en aksellerasjon med en motorsykkel på raskest mulig måte krever nerver av stål og fullt fokus. Med en bil kan man jo nermest bare gi full gass og la det stå til, men med en motorsykkel så kreves det litt mer kunnskap.

Så skal man sammenligne to sykler mot hverandre så bør det vertfall være den samme personen som gjør det på begge og denne personen bør også være svært erfaren.

Personlig så er nok ikke det noe som opptar meg veldig (les: ikke i det hele tatt) men når man snakker om dreimoment og hestekrefter etc. så har jeg jo kun min egen sykkel (stort sett) å sammenligne med. :thumleft

Brukeravatar
freddy123
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga

Legg inn av freddy123 »

En liten nøkkel til at motarder er raske er vell at de har en svæær syllinder og lav vekt. Så er jo motoren og kjede og drev lagd for nettop morro opp mot 100km/t.

Brukeravatar
spidair
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Legg inn av spidair »

Opptar ikke meg veldig heller, bare som en litt gøy fact liksom.. :)

Så langt har jeg også bare hatt min egen sykkel å "sammenligne" med... Hadde for en stund tilbake en kollega bak med på vei til jobb. Han visste ikke at det var meg og jeg ikke at det var han da han tok meg igjen der jeg lå bak en lastebil. Han gikk ut i fra, sa han da vi stoppet utenfor jobben etterpå, at jeg satt på en 125 kubikk (han har en 900 (?) multistrada..) helt til jeg ga gass, da skjønte han at enten var dette den mest trimmede 125 kubikken han hadde sett eller så var kubikken mer... For han var faktisk overrasket over hvor raskt SMC aksellererte både forbi lastebilen og noen biler til, for han hadde faktisk litt problemer med å følge meg i aksellerasjonen sa han, vi kjørte forbi mer eller mindre likt resten av veien...

Men som sagt, jeg har bare SMC'en min å sammenligne med så langt og det blir jo ikke rare sammenligningen :)

Svar