Sattphalat skrev: 28 aug 2021, 23:13
Og en tdm 900 som det er ihvertfall er tre år siden har vært på veien.
Har foreslått at jeg kan hjelpe litt med TDM'en. Har litt kontakt med han. Men ingen interesse.
Tragisk. Rett og slett tragisk...
Kjennes nesten hjerteskjærende ut og som nødvendig å utføre en redningsaksjon å kjøpe for å redde en strålende flott sykkel i utgangspunktet, for ettertiden...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
FredrikE24 skrev: 28 aug 2021, 20:39
Du tar ikke tunglappen for å kjøre kunstig dyre lettsykler. Kjøp den sykkelen du har lyst på. Har du lyst på en Pan, så kjøper du en Pan.
Nei, men den sykkelen du skal bruke til lærekjøring trenger ikke å være den samme du skal kjøre etterpå.
Det viktigste når man lærekjører er at sykkelen er enkel å kjøre, trygg og driftsikker. Og med et begrenset budsjett på 25000 kr er det ikke mye rom for luksus med tanke på sykkelvalg.
Det er klart at en liten snerten sak er enklere å håndtere, men det er ikke noe problem å håndtere en mye større. Disse sportstourerne er ikke akkurat vanskelig å håndtere.
Det sier jeg heller ikke at de er, men en 1000cc sykkel til 25k er ikke akkurat noe å skryte av med tanke på driftsikkerhet, det handler om å ha en sykkel som er problemfri. En girkasse som fungerer perfekt, en god og progressiv clutch, ingen mekaniske feil.
Samtidig er 125cc utvilsomt de beste syklene når det kommer til å få automatisert giring og liknende, du må jobbe litt med dem. Og de veier lite hvis du skulle velte når du trener på svinger i lav hastighet eller stødig stans.
Det finnes mange gode grunner til å velge en 125 eller 300cc sykkel som din første, uavhengig av budsjett, men med budsjett på 25000 så er det spesielt aktuelt i min mening
Libsenth skrev: 28 aug 2021, 17:35
Ellers har jeg også sett på Honda ST1100 Pan European. Det dukker av og til opp noen eksemplarer som er billige nok til at jeg skulle få det til, og jeg ser for meg at det er en sykkel det er litt enklere å leve med over lengre tid. "Buy nice or buy twice" som de sier.
Du har fått mange gode forslag men du må selv bestemme hva du har lyst til å kjøre med. I den prisklasse ville jeg valgt mest sykkel for pengene og ikke under 750, det er nevnt noen fine som 850 og 900 her men du selv nevner Pan European og den har jeg sansen for selv om jeg aldri har kjørt en. Det er ikke vekta som avgjør om en sykkel er lettkjørt, gå for en godt hold Pan European
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg" Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Sattphalat skrev: 28 aug 2021, 23:13
Ja, jeg gråter litt hver gang jeg er i garasjen. Ved siden av eg står det en gammel Yamaha cruiseer som kanskje har vært ute en gang i år. Lekker bremsevæske . Og en tdm 900 som det er ihvertfall er tre år siden har vært på veien.
Har foreslått at jeg kan hjelpe litt med TDM'en. Har litt kontakt med han. Men ingen interesse.
Libsenth skrev: 28 aug 2021, 17:35
Ellers har jeg også sett på Honda ST1100 Pan European. Det dukker av og til opp noen eksemplarer som er billige nok til at jeg skulle få det til, og jeg ser for meg at det er en sykkel det er litt enklere å leve med over lengre tid. "Buy nice or buy twice" som de sier.
Du har fått mange gode forslag men du må selv bestemme hva du har lyst til å kjøre med. I den prisklasse ville jeg valgt mest sykkel for pengene og ikke under 750, det er nevnt noen fine som 850 og 900 her men du selv nevner Pan European og den har jeg sansen for selv om jeg aldri har kjørt en. Det er ikke vekta som avgjør om en sykkel er lettkjørt, gå for en godt hold Pan European
Og det ligger flust av de på nett nå. Kan sikkert gjøre veldig gode kjøp. Jeg liker de selv. Det er noe veldig solid over de.
Denne er identisk med min, til og med fargen! Den kan nok pruttes ned til budsjettet ettersom det var den første og siste av denne modellen uten ABS. Og den beste sykker'n i væla er den som je har nå, for å omskrive Prøysen litt. Som alle andre også mener om SIN sykkel, men dette er altså en sporttourer omtrent innafor budsjett. Både vindskjerm, styre og setehøyde kan justeres.
Og min har gått som ei klokke de nær 30.000 jeg har hatt den, bare skifta olje og filter. https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=229388452
Må innrømme at jeg til tross for stor BMW-entusiasme, så klarer jeg ikke like R1100RS. Fronten på ST1100 er finfin, snittet fra siden også. Har litt problemer med koffertløsningen og bakenden. På R1100RS sliter jeg med hele silhuetten.
Hei har en ST 1100 95 modell, karosseriet har fått en del juling av meg og av en brann- ifjor.. på 3 år har jeg kjørt straks 60000.
Og hadde forrige eier lest litt mer da han skulle være ansvarlig og skiftet registerreim, så hadde jeg ikke hatt et feil klikk på motor.
Ting du skal se etter på Pan er om reim og vannpumpe er skiftet samtidig.
Noen har nevnt det å stå seg i hjel, der sjekker du bremser, de setter seg når sykkelen vaskes ofte og ikke brukes mye. Det er bare sånn aluminium er..
Knappe 200 kr i deler og 3-5 timers arbeide..arbeidet er demontering vask/rens og sett sammen igjen. Er man kip og forsiktig trenger man ingen deler.
Vann pumpa er det verre med, men når jeg kommer hjem blir 2 overhalt og liggende på hylla til noen trenger...
At sykkelen er god ja det skal jeg kravene for..10- 15 timers dager i salen er det ikke mange sykler som gir deg... jeg har kjørt flere dager med 18-19 timer i strekk..
Nå sitter jeg i Chioggia, ved Venezia og har tilbakelagt 7000 km, på 13 dager...skal videre til Sicilia 1500km til og så hjem nok 5600 km.. ikke noe å gjøre med sykkelen enn å fylle bensin...
Har kjørt opp og ned krevende pass i Alpene og joda sportsyklene som veier 1/4 av pan suser forbi, og noen GS og Afrika Twin ...men de andre holder såvidt følge...det er mer føreren det står på..
Sykkelen er god for det du er god for og er lettkjørt...MEN er veldig tung å flytte på når motoren ikke er igang...med et forbehold da at jeg har leddgikt og har svak hjertekapasitet litt øving og teknikk så går det bra.
Sammenligne med andre sykler kan jeg ikke, da dette er min hittil eneste sykkel og har vært det i 3 år i disse dager.
Selges aldri.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Uansett nybegynner eller erfaren, men kanskje spesielt om man er fersk - velg en sykkel med ABS. Ikke noe du trenger i det daglige, men den dagen det brenner på dass vil du være svært fornøyd med å ha den "krykken" med deg på tur. :)
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."
E_S skrev: 05 sep 2021, 20:55
Uansett nybegynner eller erfaren, men kanskje spesielt om man er fersk - velg en sykkel med ABS. Ikke noe du trenger i det daglige, men den dagen det brenner på dass vil du være svært fornøyd med å ha den "krykken" med deg på tur. :)
Synes ikke dette skal være avgjørende for sykkelvalg. Har kjørt både en med og en uten parallelt og kan ikke si jeg endrer det jeg kaller nødbremsmetodikk av den grunn. Det er nok oftere jeg helst skulle vært ABS foruten når det kjøres veldig aktivt. Hadde én hendelse i sommer hvor jeg fikk hjulløft(en kul og et hull) inn i en skarp sving under nedbremsing. Ikke kult.. Følte meg ganske hjelpesløs en stund der inn mot svingen uten bremser et kort øyeblikk. Endte med at jeg måtte gå enda hardere på, og bremse i begynnelsen av selve kurven. Ikke akkurat det jeg foretrekker.
Enig med Fredrik24 med at ABS ikke bør være avgjørende ved valg av sykkel, selv om det er foretrukket selvsagt. Skal man være litt kverulant og er opptatt av dødsstatistikker burde man la vær å kjøpe motorsykkel i utgangspunktet.
Hva man selv synes er smart vedrørende sikkerhet får være opp til hver enkelt. Vi tar alle risikoer i løpet av livet og noen tar større risikoer enn andre. Sånn er det bare. Vi er forskjellige.
Bjerknez skrev: 06 sep 2021, 10:25
Enig med Fredrik24 med at ABS ikke bør være avgjørende ved valg av sykkel, selv om det er foretrukket selvsagt. Skal man være litt kverulant og er opptatt av dødsstatistikker burde man la vær å kjøpe motorsykkel i utgangspunktet.
Hva man selv synes er smart vedrørende sikkerhet får være opp til hver enkelt. Vi tar alle risikoer i løpet av livet og noen tar større risikoer enn andre. Sånn er det bare. Vi er forskjellige.
Hadde vært veldig fint om du kunne redegjøre på en forståelig måte for trådstarter,hvorfor ABS ikke skal være avgjørende. Tror det ville hjulpet trådstarter en del på vei inn som mc fører
Du bremser mest effektivt uten å låse hjul eller utløse ABS. Sykkelen forholder seg også mest stabil.
Dette er det man lærer når man tar lappen, og skal/bør jevnlig trene på. ABSen kan redde deg om du er utrent.
Så mitt poeng er at i en nødbrems situasjon så er det ingen forskjell på sykler med og uten ABS, med mindre man kliner inn bremsene ukritisk.
Kjøring på vinterstid på piggdekk på asfalt er god trening. Da er man ofte på det kritiske punktet for når det begynner å skli
FredrikE24 skrev: 06 sep 2021, 17:01
Du bremser mest effektivt uten å låse hjul eller utløse ABS. Sykkelen forholder seg også mest stabil. Dette er det man lærer når man tar lappen, og skal/bør jevnlig trene på. ABSen kan redde deg om du er utrent.
Ikke det jeg lærte…mere høgg til alt du makter og bli vant med at abs slår inn. Har også troa på at dette er det beste alternativet for nye førere…noe kanskje også statistikken underbygger
En som skal bruke sykkelen til øvingskjøring har vel ikke all opplæring på plass? For meg virker det rart å anbefale en sykkel uten ABS til en som ikke en gang har tatt lappen ennå.
Det er ingen som anbefaler noe som helst. Jeg sier bare at ABS bør ikke være en hindring for et sykkelkjøp. Særlig med tanke på hva man tenker å legge i motorsykkel i første omgang.
FredrikE24 skrev: 06 sep 2021, 19:05
Det er ingen som anbefaler noe som helst. Jeg sier bare at ABS bør ikke være en hindring for et sykkelkjøp.
Enig med FredrikE24.
Det er helt kurant å kjøpe sykkel uten ABS.
Min første store sykkel hadde gode bremser med doble skiver. Stoppet som bare det.
Bremseteknikk i sving (trail braking) er like greit å lære seg med en gang, da bør det mye til før du trenger abs.
Er ikke noe krise uten ABS, jeg har det heller ikke.
Men at man bør få nødbrems inn som automatikk uten å klemme til hjula låser seg er viktig.
Bakhjulet er det ikke noe krise med da man stort sett har tid å slippe opp litt før det blir et problem, men foran er det værre med.
Har nå kjørt sykkel siden 1991 uten ABS (riktig nok med litt pause) og det har da gått bra det til nå.
Men selvsagt er ABS et godt hjelpemiddel som også ble enda bedre med ABS Pro (lean-aware).
Bjerknez skrev: 06 sep 2021, 10:25
Enig med Fredrik24 med at ABS ikke bør være avgjørende ved valg av sykkel, selv om det er foretrukket selvsagt. Skal man være litt kverulant og er opptatt av dødsstatistikker burde man la vær å kjøpe motorsykkel i utgangspunktet.
Hva man selv synes er smart vedrørende sikkerhet får være opp til hver enkelt. Vi tar alle risikoer i løpet av livet og noen tar større risikoer enn andre. Sånn er det bare. Vi er forskjellige.
Hadde vært veldig fint om du kunne redegjøre på en forståelig måte for trådstarter,hvorfor ABS ikke skal være avgjørende. Tror det ville hjulpet trådstarter en del på vei inn som mc fører
Trodde jeg forklarte det ganske greit?
Jeg mener at Abs spøramålet ikke bør være avgjørende for valg av MC. Hvis TS setter sikkerhet før følelser, så for all del velg ABS. Det er ditt valg og man må ta den avgjørelsen selv.
Du mener tydeligvis at sykkelen man velger bør ha ABS okke som? Helt greit. Da mener du det.