Hjul omlegg
Re: Hjul omlegg
Ja, samme prinsipp - finnes beskrivelser av å lage sånne hjemmelagde verktøy - men tok den enkle varianten og kjøpte det ferdig så det ikke skulle utvikle seg til et flere dagers prosjekt...
Men ett eller annet sånt verktøy trengs for det er nesten vanskeligst å få gamledekket av felgen. Fikk en lur ide om å klippe av dekket, men det gikk ikke så bra siden dekket er utrolig solid og gjennomsyret av kraftig stålvaier. Så dekket må presses av og presses på med verktøyet. Gamledekket sitter klistret til kanten så man må "break the bead" som det heter først, dvs løsne kanten fra felgen og det gjøres også med verktøyet før man går løs på å presse det av felgen.
Når ny-dekket skal på så går som regel første siden og 3/4 av andre siden lett på med håndkraft. Deretter trenger man et par spakler som holder ting på plass og presse ned litt og litt med dekkverktøyet og flytte spakler etter. Til slutt smetter det på, men det var på grensen til at jeg lurte på om dekket tok skade, så fant ut at å holde en hånd på selve delen som presser ned mot dekket ga en føling med om man presset rett og ikke for mye kraft.
Når nydekket skal på plass er det 3 ting å passe på:
Rotasjonsreting markert på dekket må være riktig (kanskje lurt å markere rotasjonsretning på felgen før man tar det av sykkelen)
På nydekket er det et par malings-punkt fra fabrikk som markerer letteste punkt på dekket - disse bør posisjoneres over ventilen som naturlig er tyngste del av felgen.
Man bør fukte dekksiden med litt såpevann (men ikke så det drypper) så det smetter enklere over kanten
Ved pumping av nytt dekk må man som regel opp i en god del overtrykk (til man hører et par smell fra at dekksidene spretter ut mot felgens ytterkant).
Avbalansering gjøres til slutt, men jeg satset på at tidligere avbalansering var OK, og har ikke merket noe vibrasjoner. Statisk avbalansering er å la hjulet spinne fritt og da vil det stoppe med tyngste punkt ned. Vekter settes da på motsatt side. Hjul spinnes igjen og man ser om man har truffet rett mhp vekter om det ikke er noe repeterbart sted hjulet stopper på hver gang.
Liste over ting jeg kjøpte:
Hjulbalanserer (299.00)
Balanseringsvekter (16.90)
2 stk Dekkmonteringsverktøy (89.90 x2)
Dekkverktøy (599.00)
Pluss depotstøtte foran/bak og div verktøy for å skru på sykkel (torx, utvendig torx, fastnøkler) Men det er kanskje slikt mange har i sin velassorterte garasje fra før
Men ett eller annet sånt verktøy trengs for det er nesten vanskeligst å få gamledekket av felgen. Fikk en lur ide om å klippe av dekket, men det gikk ikke så bra siden dekket er utrolig solid og gjennomsyret av kraftig stålvaier. Så dekket må presses av og presses på med verktøyet. Gamledekket sitter klistret til kanten så man må "break the bead" som det heter først, dvs løsne kanten fra felgen og det gjøres også med verktøyet før man går løs på å presse det av felgen.
Når ny-dekket skal på så går som regel første siden og 3/4 av andre siden lett på med håndkraft. Deretter trenger man et par spakler som holder ting på plass og presse ned litt og litt med dekkverktøyet og flytte spakler etter. Til slutt smetter det på, men det var på grensen til at jeg lurte på om dekket tok skade, så fant ut at å holde en hånd på selve delen som presser ned mot dekket ga en føling med om man presset rett og ikke for mye kraft.
Når nydekket skal på plass er det 3 ting å passe på:
Rotasjonsreting markert på dekket må være riktig (kanskje lurt å markere rotasjonsretning på felgen før man tar det av sykkelen)
På nydekket er det et par malings-punkt fra fabrikk som markerer letteste punkt på dekket - disse bør posisjoneres over ventilen som naturlig er tyngste del av felgen.
Man bør fukte dekksiden med litt såpevann (men ikke så det drypper) så det smetter enklere over kanten
Ved pumping av nytt dekk må man som regel opp i en god del overtrykk (til man hører et par smell fra at dekksidene spretter ut mot felgens ytterkant).
Avbalansering gjøres til slutt, men jeg satset på at tidligere avbalansering var OK, og har ikke merket noe vibrasjoner. Statisk avbalansering er å la hjulet spinne fritt og da vil det stoppe med tyngste punkt ned. Vekter settes da på motsatt side. Hjul spinnes igjen og man ser om man har truffet rett mhp vekter om det ikke er noe repeterbart sted hjulet stopper på hver gang.
Liste over ting jeg kjøpte:
Hjulbalanserer (299.00)
Balanseringsvekter (16.90)
2 stk Dekkmonteringsverktøy (89.90 x2)
Dekkverktøy (599.00)
Pluss depotstøtte foran/bak og div verktøy for å skru på sykkel (torx, utvendig torx, fastnøkler) Men det er kanskje slikt mange har i sin velassorterte garasje fra før
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Hjul omlegg

Har alltid klart meg med 3 dekkspaker + ei storkjefta skrustikke.
Skrustikka er til å klemme det gamle dekket fra felgkantene.
Etter å ha sett bildet av biltemas dekkverktøy for den samme jobben,så kjøper jeg dette.
(bakfelgen jeg har nå er for brei for skrustikka hjemme )


If it ain't broke, I'll break it.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hjul omlegg
Enig med ejs Mye bra info og gode tips fra RuneMC der, ja
Har funnet en del annen god informasjon på nettet også. Legger ut litt av dette etter hvert i denne tråden.
Kom for øvrig plutselig på en idé...
Hva med å kartlegge hvem som har utstyr og kunnskap slik at folk her på Forumet kan møtes forskjellige steder her i landet og utveksle erfaringer og ikke minst hjelpe hverandre med å bytte dekk, drev og kjeder osv.?
Mye penger å spare på å hjelpe hverandre på denne måten, vil jeg tro?

Har funnet en del annen god informasjon på nettet også. Legger ut litt av dette etter hvert i denne tråden.
Kom for øvrig plutselig på en idé...

Hva med å kartlegge hvem som har utstyr og kunnskap slik at folk her på Forumet kan møtes forskjellige steder her i landet og utveksle erfaringer og ikke minst hjelpe hverandre med å bytte dekk, drev og kjeder osv.?
Mye penger å spare på å hjelpe hverandre på denne måten, vil jeg tro?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hjul omlegg
jeg laget en "bead breaker" selv som funker bra, hadde ikke giddet å lage den selv nå som Biltema selger slike.
Har balanseringsverktøyet til Biltema, det må dessverre modifiseres litt for å funke:
Dustemiklene har brukt tette lager, dvs fulle av fett og med tetninger.
De snurrer ikke lett nok til oppgaven, tetningene må av, fettet vaskes ut og erstattes med tynn olje, type CRC 556 eller WD40. Etter denne behandlingen er biltemaverktøyet brukbart.
Har balanseringsverktøyet til Biltema, det må dessverre modifiseres litt for å funke:
Dustemiklene har brukt tette lager, dvs fulle av fett og med tetninger.
De snurrer ikke lett nok til oppgaven, tetningene må av, fettet vaskes ut og erstattes med tynn olje, type CRC 556 eller WD40. Etter denne behandlingen er biltemaverktøyet brukbart.
Re: Hjul omlegg
En kommentar til filmen jeg postet, er vel at det strengt tatt ikke er nødvendig å ta av bremseskivene, selv om det kanskje er lurt første gang man gjør dette for å unngå skader på de.
Med høye nok støtteklosser under, som tar i felgen, så bør det gå som en lek.
Skrustikke-tipset var lurt.... Har ikke skrustikke sjøl, Men skal jo gape en del da.
Med høye nok støtteklosser under, som tar i felgen, så bør det gå som en lek.
Skrustikke-tipset var lurt.... Har ikke skrustikke sjøl, Men skal jo gape en del da.

Re: Hjul omlegg
Er litt uenig med deg der AJ, tanken er god, men folk selv må vel få gi beskjed om de ønsker å hjelpe til med noe.AJ skrev:Kom for øvrig plutselig på en idé...![]()
Hva med å kartlegge hvem som har utstyr og kunnskap slik at folk her på Forumet kan møtes forskjellige steder her i landet og utveksle erfaringer og ikke minst hjelpe hverandre med å bytte dekk, drev og kjeder osv.?
Mye penger å spare på å hjelpe hverandre på denne måten, vil jeg tro?
Jeg kan jo "ingenting", men har ikke noe problem med å spørre her i forumet om jeg lurer på noe. Ønsker ikke et renn på døra fordi jeg har et stjerne-skrujern og har skiftet en blinklyspære og 100 andre ønsker hjelp til det samme

Om noen her på forumet trenger hjelp til et eller annet i OK avstand, og jeg føler meg trygg på å være behjelpelig, så gir jeg beskjed her i den evnt aktuelle tråden.
Så misforstå meg rett, jeg hjelper gjerne når jeg kan bidra, og setter gjerne pris på hjelp når jeg står fast.
En slik liste kan vel kanskje føre til uønsket besøk av uønskede personer om man har et rett ettertraktet utstyr hjemme, kanskje?
Mulig jeg overdriver og er helt paranoid, men det får nå så være...


- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hjul omlegg
Helt greie synspunkter det der, Onsløv. Enig i det meste er jeg også.
Veldig greit å dele kunnskap her på Forumet, men det kan også være greit for noen, om interessen er til stede, å møtes til mekkekvelder og hjelpe hverandre praktisk på den måten.
Men bevares! det er må ikke bli slik at det blir et renn av 'hjelpetrengende' på døra i tide og utide
Veldig greit å dele kunnskap her på Forumet, men det kan også være greit for noen, om interessen er til stede, å møtes til mekkekvelder og hjelpe hverandre praktisk på den måten.
Men bevares! det er må ikke bli slik at det blir et renn av 'hjelpetrengende' på døra i tide og utide

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hjul omlegg
Ser for meg klubbkve/klubbhus o.l er fint til sånne ting.
Som f.eks Ungdommenes Motorcenter i stavanger, der ungdommene kan komme en kveld i uka (?) og skru på bilene sine med voksne mekanikere i nærheten.
Men dette er jo et forum med mange brukere, så mine meninger er kanskje ikke alle som ønsker å være med på.
Kjør debatt
Som f.eks Ungdommenes Motorcenter i stavanger, der ungdommene kan komme en kveld i uka (?) og skru på bilene sine med voksne mekanikere i nærheten.
Men dette er jo et forum med mange brukere, så mine meninger er kanskje ikke alle som ønsker å være med på.
Kjør debatt

Re: Hjul omlegg
For de som har en traktor med hydrauliske støtteben kan redneck metoden brukes for å bryte løs dekket fra felgen
Og hvis man ikke gidder å pumpe så mye for å få ny-dekket klistra til felgen kan man bruke flg eksplosive metode med butan/lightergass
(legg merke til at han har åpen flamme i andre hånda mens han holder på med sprayboksen med butangass - ikke særlig lurt...)

Og hvis man ikke gidder å pumpe så mye for å få ny-dekket klistra til felgen kan man bruke flg eksplosive metode med butan/lightergass

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Hjul omlegg
har traktor, men ikke med støttebein.
Kan vel bare kjøre over dekket. hehe, tipper det blir skjeve felger og bremseskiver da.
Men jeg har derimot vedkløyver, kanskje den kan brukes
Kan vel bare kjøre over dekket. hehe, tipper det blir skjeve felger og bremseskiver da.
Men jeg har derimot vedkløyver, kanskje den kan brukes

Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- Baron von Waffel
- Innlegg: 1883
- Registrert: 05 nov 2008, 11:11
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
- Bosted: Oslo, Dal/Brenna
Re: Hjul omlegg
Vedklyver var dagens beste tips.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125
Smågnageren -Honda Varadero 125
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Hjul omlegg

Annen løsning, bruke sidestøtta på kompisens sykkel.
Har ikke prøvd, bare lest om det.
If it ain't broke, I'll break it.
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Hjul omlegg
Var innom Biltema i dag og kjøpte olje å garasjestøtte (bak m/adapter) og vaiersmører, "gasshjelp" ++. Dem hadde denne dekk-greia stående i hylla... må ha meg nytt framdekk så da er det vel bare å vurdere kjøp... noen som vet om dem har sånner luringer som ble viste på ene filmen her som forhindrer riper langs felgkanten?
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Hjul omlegg

For a beskytte felgkanten,kan man ta å splitte biter av plast/gummislange å tre innpå.
If it ain't broke, I'll break it.