Har sett en del youtubere som har testkjørt Moto Guzzi og som gjerne vil "briljere" med sin "kunnskap" om Moto Guzzi V-twinmotoren, også han i videoen i mitt forrige innlegg.
Alle omtaler denne motoren som en
transverse v-twin. Det er etter min klare mening feil. Uten at jeg egentlig bryr meg så veldig om denne feilinformasjonen, som også mange MC-journalister gjør, antakelig mot bedre vitende. Eller kanskje de bare er "smittet" av flokkmentaliteten:
Alle sier jo transverse, eller tverrstilt på ekte norsk, så da er nok dette riktig.
Men det er det altså ikke. Den "tverrstilte" V-twin motoren i samtlige Moto Guzzi sykler, også nye V100 Mandello, naturligvis er det man korrekt benevner som langsgående (nord - syd motor), eller "longitudinal" på internasjonalt norsk

.
Mange andre motorsykler, blant annet min egen KTM 1290 har derimot tverrstilt V-twin. Men Moto Guzzi har det altså ikke.
Men fortsatt lappes youtubere og MC-journalister om å være kjapt ute med å benevne den langsgående V-twinmotoren til Motoguzzi som tverrstilt...
Så vidt jeg vet er det ingen i veteranbilmiljøet, spesielt am-cars, hvor det er mange bilmodeller med V-motor, benevner disse langsgående V-motorene som tverrstilte.
En aldri så liten digresjon dette, selvfølgelig.
Men fikk lyst til å nevne det da nok en youtuber ivrer etter å fortelle om denne "transverse" motoren til Guzzi...
Mulig Pluss sak fortsatt på Nettavisen, denne Moto Guzzi V85 testen jeg gjorde i 2019, hvor jeg selvfølgelig bruker benevnelsen langsgående siden jeg er overbevist om at dette er det riktig:
https://www.nettavisen.no/moto-guzzi-v8 ... -21-589460