Moto Guzzi - nye eventyr…

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 03 apr 2023, 19:23 Den ser faktisk ikke så ille må jeg inrømme. Men hva er det egentlig denne har (om noe) som ikke de nærmeste konkurrentene har? Altså sett bort fra utseende og merket?
Det Guzzi har som alle italienske merker har, som ingen andre har, er sjel. Ingen produsenter er mer lidenskapelige enn italienere. Det gjenspeiler seg i hele konseptet til italienere.
Du kan være uenig i det, men blir som å sammenligne Toyota og Ferrari.
Eneste land som er i nærheten av å få til denne lidenskapen er USA.
Uansett hvor i verden du er på en italiensk sykkel, så kommer du i prat med likesinnede uansett om de kjører Ducati, Aprilia eller Guzzi for den saks skyld.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 04 apr 2023, 07:15
Bjerknez skrev: 03 apr 2023, 19:23 Den ser faktisk ikke så ille må jeg inrømme. Men hva er det egentlig denne har (om noe) som ikke de nærmeste konkurrentene har? Altså sett bort fra utseende og merket?
Det Guzzi har som alle italienske merker har, som ingen andre har, er sjel. Ingen produsenter er mer lidenskapelige enn italienere. Det gjenspeiler seg i hele konseptet til italienere.
Du kan være uenig i det, men blir som å sammenligne Toyota og Ferrari.
Eneste land som er i nærheten av å få til denne lidenskapen er USA.
Uansett hvor i verden du er på en italiensk sykkel, så kommer du i prat med likesinnede uansett om de kjører Ducati, Aprilia eller Guzzi for den saks skyld.
For all del... jeg tror deg jeg. Eller jeg har vertfall lyst til det.

Så det du mener her er at V100 Mandello er "Ferarri" i forhold til feks. Tiger 1095 i form av ytelser og tekniske detaljer ellers i form av bremser, dempere etc.?

BjørnSover
Innlegg: 452
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Bosted: Stavanger

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av BjørnSover »

simpson skrev: 04 apr 2023, 07:15 Det Guzzi har som alle italienske merker har, som ingen andre har, er sjel. Ingen produsenter er mer lidenskapelige enn italienere. Det gjenspeiler seg i hele konseptet til italienere.
Du kan være uenig i det, men blir som å sammenligne Toyota og Ferrari.
Eneste land som er i nærheten av å få til denne lidenskapen er USA.
Uansett hvor i verden du er på en italiensk sykkel, så kommer du i prat med likesinnede uansett om de kjører Ducati, Aprilia eller Guzzi for den saks skyld.
Det er jeg 100% enig i. Får mer følelser når jeg ser italienske sykler en de fleste andre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er enig når det kommer til de dyrere Ducatiene og spesielt Panigale modellene. Der SER man at det er lagt en del flid i designet. Men usikker på om jeg mener det samme om nye Monster eller denne Guzzien...

men alle produsenter har kanskje noen sorte får på skogen for å dekke et bredere marked kanskje?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

Men design er vel ikke bare utseende, men også hvordan ting fungerer sammen på sykkelen (og ellers)?

Da mener jeg at den beste måten og måle et kvalitetssikret design på er og se hvilket sykkelmerke som har vunnet flest titler i diverse mesterskap.

Å nei, jeg vet ikke svaret på dette men her snakker vi produsenter med nærmest alle midler prøver og perfeksjonere en sykkel over tid hvor den blir satt på harde prøver.

Nå sier jo ikke det så mye om alle syklene i sortimentet selvsagt men det det sier noe om kapasiteten og kunnskapen til de som produserer dem.

Men her har sikkert du Simpson litt erfaring da jeg har skjønt at du har kjørt en del på bane samt har en slags forkjærlighet til italienere og kanskje spesielt Ducati?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 04 apr 2023, 07:20
simpson skrev: 04 apr 2023, 07:15
Bjerknez skrev: 03 apr 2023, 19:23 Den ser faktisk ikke så ille må jeg inrømme. Men hva er det egentlig denne har (om noe) som ikke de nærmeste konkurrentene har? Altså sett bort fra utseende og merket?
Det Guzzi har som alle italienske merker har, som ingen andre har, er sjel. Ingen produsenter er mer lidenskapelige enn italienere. Det gjenspeiler seg i hele konseptet til italienere.
Du kan være uenig i det, men blir som å sammenligne Toyota og Ferrari.
Eneste land som er i nærheten av å få til denne lidenskapen er USA.
Uansett hvor i verden du er på en italiensk sykkel, så kommer du i prat med likesinnede uansett om de kjører Ducati, Aprilia eller Guzzi for den saks skyld.
For all del... jeg tror deg jeg. Eller jeg har vertfall lyst til det.

Så det du mener her er at V100 Mandello er "Ferarri" i forhold til feks. Tiger 1095 i form av ytelser og tekniske detaljer ellers i form av bremser, dempere etc.?
Overhode ikke, men lidenskapen og sjelen er like stor for en Ferrari eier som for en italiensk sykkel og neppe hos en Toyotaeier

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 04 apr 2023, 07:37 Men design er vel ikke bare utseende, men også hvordan ting fungerer sammen på sykkelen (og ellers)?

Da mener jeg at den beste måten og måle et kvalitetssikret design på er og se hvilket sykkelmerke som har vunnet flest titler i diverse mesterskap.

Å nei, jeg vet ikke svaret på dette men her snakker vi produsenter med nærmest alle midler prøver og perfeksjonere en sykkel over tid hvor den blir satt på harde prøver.

Nå sier jo ikke det så mye om alle syklene i sortimentet selvsagt men det det sier noe om kapasiteten og kunnskapen til de som produserer dem.

Men her har sikkert du Simpson litt erfaring da jeg har skjønt at du har kjørt en del på bane samt har en slags forkjærlighet til italienere og kanskje spesielt Ducati?
Har kjørt Ducati i 20 år. Har flørtet litt med Honda og BMW, men ender alltid opp med Ducatl.
Motorsport er drivkraften til mange italienske merker, og i enkelte klasser har Ducati vunnet fler titler enn alla andre merker tilsammen.
I fjor vant de alt i vm, merkemesterskapet, førermesterskapet, teammesterskapet, årets rookie osv. Rent bord i Motogp og Superbike..
De er ett hav foran japser i teknologi og utvikling. Og forsetter triumfen i år og feier banen med konkurrenter

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 04 apr 2023, 07:54
Bjerknez skrev: 04 apr 2023, 07:37 Men design er vel ikke bare utseende, men også hvordan ting fungerer sammen på sykkelen (og ellers)?

Da mener jeg at den beste måten og måle et kvalitetssikret design på er og se hvilket sykkelmerke som har vunnet flest titler i diverse mesterskap.

Å nei, jeg vet ikke svaret på dette men her snakker vi produsenter med nærmest alle midler prøver og perfeksjonere en sykkel over tid hvor den blir satt på harde prøver.

Nå sier jo ikke det så mye om alle syklene i sortimentet selvsagt men det det sier noe om kapasiteten og kunnskapen til de som produserer dem.

Men her har sikkert du Simpson litt erfaring da jeg har skjønt at du har kjørt en del på bane samt har en slags forkjærlighet til italienere og kanskje spesielt Ducati?
Har kjørt Ducati i 20 år. Har flørtet litt med Honda og BMW, men ender alltid opp med Ducatl.
Motorsport er drivkraften til mange italienske merker, og i enkelte klasser har Ducati vunnet fler titler enn alla andre merker tilsammen.
I fjor vant de alt i vm, merkemesterskapet, førermesterskapet, teammesterskapet, årets rookie osv. Rent bord i Motogp og Superbike..
De er ett hav foran japser i teknologi og utvikling. Og forsetter triumfen i år og feier banen med konkurrenter
Kult. Det viste jeg faktisk ikke. Følger ikke så mye med når det gjelder Roadracing. Er egentlig ikke så interresant, men jeg skjønner jo at det krever det ypperste av det ypperste for å bygge en sykkel som takler slike situasjoner.

men selvsagt har det også med penger å gjøre og ikek minst føreren, så mange marginer som spiller inn her, men hvis Ducati som du sier gjør "rent bord" så gjør dem helt klart noe riktig med tanke på design.

men samtidig så ødelegger dem litt for seg seg kanskje når det gjelder nye Monster? Den føler jeg nesten dem har laget kun for å dekke et bredere marked (de yngre og gjerne førstegangskjøpere). En slags budsjettutgave av sine storebrødre?

Eller skjuler det seg et "monster" bak denne sykkelen?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av simpson »

I helga ble det 1,2 og 3 på Ducati i motogp. Så de er overlegne konkurrentene. Penger er jo ett poeng, men Ducati er ett av de minste merkene. Ducati lager 60-70.000 sykler i året, Honda lager over 1 000.000
Er ikke Monster fan selv. Men de selger bra og er Ducaties melk og brød.
Men den er ett monster teknisk og har rå kjøreegenskaper

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 04 apr 2023, 08:21 I helga ble det 1,2 og 3 på Ducati i motogp. Så de er overlegne konkurrentene. Penger er jo ett poeng, men Ducati er ett av de minste merkene. Ducati lager 60-70.000 sykler i året, Honda lager over 1 000.000
Er ikke Monster fan selv. Men de selger bra og er Ducaties melk og brød.
Men den er ett monster teknisk og har rå kjøreegenskaper
Er det noe spesielt Ducati gjør riktig? Er det noe dem utpeker seg på som gjør at dem høster seire? eller er dem bare jevnt over LITT bedre på alt?

jeg regner med det er ytterst små marginer på det nivået, men mange seire over tid gjør jo at man kan tegne et lite bilde av grunnen til suksessen kanskje?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

I følge denne listen er det Honda som har vært totalt overlegne?
https://autoportal.com/articles/top-10- ... -9126.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

Nå har denne tråden sklidd litt vel mye ut i over noe helt annet som heller hører hjemme i MotoGP forumet her inne. Så fortsett gjerne der:
viewforum.php?f=51

Kopier gjerne innleggene deres som handler om MotoGP til evt.bruk i ny tråd på MotoGP-forumet i tilfelle jeg kommer til at jeg vil rydde i denne tråden.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av simpson »

I GP racing er Honda mestvinnende gjennom tidene og har holdt på med dette siden tidenes morgen. Ducati har ikke lang historie i GP. Men det er lenge siden Honda har vunnet i GP og er håpløst lang bak teknologisk. I GP er europeiske merker som Ducati, Aprilia og KTM i en klasse for seg. Japsene er milevis bak.
Ducati har over mange år bygget erfaring og er nå i en klasse for seg. De tenker aerodynamikk på en ny måte og andre merker kopierer alt de kommer med, inklusive Honda, men de lykkes ikke like godt. Så er det effekten. Der har Ducati over mange år vært overlegne. Nå de siste årene har de også laget en mer lettkjørt komplett sykkel som gjør at komboen blir at i dag er det den beste sykkelen.

I superbike vm har Ducati fler titler enn alle andre merker til sammen.
Men trenden er at gjennom langsiktig hard jobbing i begge klasser har de helt klart ett forsprang.
På gatesykkelmarkedet kommer eks Panigale R med 245hk. Ingen konkurrenter er i nærheten av det. Ikke prismessig heller da den over 570.000kr

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

Ikke det, nei... :-|

Prøver igjen, da...
Moto GP vil vi gjerne at dere diskuterer her I MC sport & off-road forumet: viewforum.php?f=51
Mye ryddigere om brukerne bruker rette forumkategorier.

Også sporer vi tilbake til Moto Guzzi :thumleft :

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av simpson »

Når du poster mens jeg skriver er det ikke lett å se hva du mener om dette

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

simpson skrev: 04 apr 2023, 09:00 Når du poster mens jeg skriver er det ikke lett å se hva du mener om dette
Den er grei.
Men har fått med deg hva jeg skrev ;) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

Har sett en del youtubere som har testkjørt Moto Guzzi og som gjerne vil "briljere" med sin "kunnskap" om Moto Guzzi V-twinmotoren, også han i videoen i mitt forrige innlegg.

Alle omtaler denne motoren som en transverse v-twin. Det er etter min klare mening feil. Uten at jeg egentlig bryr meg så veldig om denne feilinformasjonen, som også mange MC-journalister gjør, antakelig mot bedre vitende. Eller kanskje de bare er "smittet" av flokkmentaliteten:
Alle sier jo transverse, eller tverrstilt på ekte norsk, så da er nok dette riktig.

Men det er det altså ikke. Den "tverrstilte" V-twin motoren i samtlige Moto Guzzi sykler, også nye V100 Mandello, naturligvis er det man korrekt benevner som langsgående (nord - syd motor), eller "longitudinal" på internasjonalt norsk :P .

Mange andre motorsykler, blant annet min egen KTM 1290 har derimot tverrstilt V-twin. Men Moto Guzzi har det altså ikke.
Men fortsatt lappes youtubere og MC-journalister om å være kjapt ute med å benevne den langsgående V-twinmotoren til Motoguzzi som tverrstilt... :roll

Så vidt jeg vet er det ingen i veteranbilmiljøet, spesielt am-cars, hvor det er mange bilmodeller med V-motor, benevner disse langsgående V-motorene som tverrstilte.

En aldri så liten digresjon dette, selvfølgelig.
Men fikk lyst til å nevne det da nok en youtuber ivrer etter å fortelle om denne "transverse" motoren til Guzzi... ;)

Mulig Pluss sak fortsatt på Nettavisen, denne Moto Guzzi V85 testen jeg gjorde i 2019, hvor jeg selvfølgelig bruker benevnelsen langsgående siden jeg er overbevist om at dette er det riktig:

https://www.nettavisen.no/moto-guzzi-v8 ... -21-589460
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

BjørnSover
Innlegg: 452
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Bosted: Stavanger

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av BjørnSover »

Var innom forhandler for å kikke på v100, men de var utsolgt. Det var solgt mange i Norge, så det bli henter v100 fra Sverige og Finland. Lokalt hadde de solgt 4 i år, den siste hentet forrige uke. De får mest sannsynlig en demo Ila våren. Det var bare solgt s-modellen med oppdaterte dempere, quick-shift, varmehåndtak og en ting til tror jeg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

BjørnSover skrev: 04 apr 2023, 19:07 Var innom forhandler for å kikke på v100, men de var utsolgt. Det var solgt mange i Norge, så det bli henter v100 fra Sverige og Finland. Lokalt hadde de solgt 4 i år, den siste hentet forrige uke. De får mest sannsynlig en demo Ila våren. Det var bare solgt s-modellen med oppdaterte dempere, quick-shift, varmehåndtak og en ting til tror jeg.
Selv om jeg ikke er helt overbevist om hvor vellykket designet på denne er, så er jeg ganske sikker på at V100 Mandello vil gjøre det ganske så bra her i landet.
Uansett en veldig spennende sykkel fra Guzzi, dette.

Selv har jeg gått i motsatt retning i forhold til denne modellen, nemlig valgt noe av det mest retromoderne som finnes her i landet :crazy: .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er generelt veldig skeptisk til små forhandlere med små marginer. Var en Moto Guzzi forhandler i Trondheim som solgte traktorer og skogsutstyr. Å selvsagt Moto Guzzi.... Etter hvert fant jeg ut at det dem drev med var helt på grensen (om ikke over) til svindel. Ufine og lite kunnskapsrike selgere.

Her hadde Moto Guzzi helt tydelig tatt en enorm snarvei. Åpenbart elendig opplæring.

I følge AGM (Alf Graarud Motor) så bestemmer nærmest Yamaha og Triumph etc. hvordan butikken skal se ut. Yamaha har faktisk helt konkrete krav som feks. belysning, farge på vegger og tak der dems sykler står, krav om MINST en selger på plass til å ta i mot kunder som ser på en av deres modeller, og til og med krav til hvor langt unna kundetoalettet skal være.

Yamaha tok til og med den største delen av regningen for oppussing og omgjøring av lokale. Det samme har skjedd på SPeed MC. Sikkert ikke tilfeldig at Yamaha har en hel etasje for seg selv.

Nå sier jeg ikke at alle har disse mulighetene og i følge AGM så er jo dem ganske store, men når jeg snakker om Guzzi forhandleren som lå i Trondheim så virket det ikke engang som om Guzzi engang viste om at syklene dems ble solgt der...

Så det er et apparat rundt som må settes i gang og jeg vil i det minste ha følelsen av at selgeren vertfall om ikke annet klarer å LATE som han har en forkjærlighet for merket dem selger. Vis litt entusiasme! :)

kaLARSnikov
Innlegg: 373
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av kaLARSnikov »

AJ skrev: 04 apr 2023, 18:23 Alle omtaler denne motoren som en transverse v-twin. Det er etter min klare mening feil.
Må innrømme at jeg nok hadde hatt lett for å benytte samme beskrivelse. Når man er vant til at det store flertallet v-motorer står montert som i f.eks. KTM så er det lett å tenke at motoren i Guzzi'er står, ja, på tvers.

Måtte grave bittelitt i dette til morgenkaffen og dette var et aldri så lite kaninhull.

Mange tilsynelatende objektive kilder henviser til at om en motor er tverrstilt eller ikke defineres av veivakselens retning, den er altså tverrstilt dersom veivakselen går på tvers av kjøreretningen. Altså som i en "tradisjonell" v-motor på en motorsykkel. Andre henviser til "retningen" på selve motoren definert ut i fra den lengste retningen, i hvilket tilfelle en typisk Guzzi motor vil være nettopp tverrstilt. Andre igjen skiller på de, slik at man kan omtale en sykkel som å ha en langsgående motor med en tverrstilt veivaksel.

Jeg klarer dermed ikke å finne en "offisiell" avklaring på dette da det tilsynelatende kommer an på om man omtaler motoren i seg selv, veivakselen, eller begge. Og språket blir jo gjerne til underveis ettersom hvordan folk flest bruker det (noe jeg dog ikke alltid er enig i, men det er en helt annen diskusjon).

Når det gjelder nettopp Moto Guzzi så mener jeg i alle tilfeller at folk generelt alikevel bør være noe unnskyldt da begrepet "tverrstilt" tross alt kommer fra produsenten selv:
Add to that its 90° transverse V twin-cylinder, compact design and outstanding versatility, and you have a bike that is ideal both on long trips and for those sportier riding moments.
Her ser man for øvrig at de henviser i grunn spesifikt til retningen på sylinderene og ikke veivakselen...


Og for å desperat dra det litt "on topic" igjen. Syns V100 ser ganske pen ut og har generelt litt sansen for langsgående v-motorer både fordi de er litt annerledes og av praktiske årsaker (f.eks. ventiljustering blir vel knapt enklere). Denne ligger ikke i mitt budsjett-segment, men om Norsk Tipping ringer en dag med mangfoldige millioner så hadde dette fort blir en (av mange) i den gigantiske garasjen jeg skulle hatt :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

Interresant @kaLARSnikov :)

SÅ det vil si at så lenge det ikke finnes noen formell definisjon på hva som er hva, så har på en måte alle rett her uavhengig av hva man kaller motoren. Men mest rett har vel dem som er nærmest produsent til tolkning i dette tillfellet?

Uansett en uttalelse jeg slett ikke hadde "kverket" en Youtuber for.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

Langsgående eller tverrstilt får bli gjenstand for diskusjon i egen tråd.
Så får jeg beklage at jeg sporet av.

Denne tråden Moto Guzzis nye eventyr, som jo nettopp startet på et noe uheldig tidspunkt, nemlig i 2021, midt under koronapandemien. For det var nok meningen at den nyutviklede modellen skulle markere Moto Guzzis eventyrlige første 100 år, som eneste MC-produsent i Europa med kontinuerlig produksjon, også under den andre verdenskrig. Mange opp og nedturer, men holdt det gående i altså sammenhengende 100 år.

Så ble det ingen storslått V100 Mandello lansering og 100 års jubileumsfeiring i 2021.

Men nå er modellen her og Moto Guzzi er klar for nye eventyr.
Også her landet. Jeg tror denne vil bli godt mottatt. V100 har ingen direkte konkurrenter, etter mitt mening.
For et par år siden overtok Piaggio i porten etter at Kellox/Loxkel hadde hatt Moto Guzzi sin portefølje en del år.
Flere forhandlere er sakte, men sikkert i ferd med å komme på plass. Kanskje lurt å ikke vokse for fort, noe importøren antakelig har lært en del av etter forhandleren som gikk over ende i Trøndelag.

V100 Mandello har ting ved seg som jeg er ganske sikker på vil falle smak hos norske motorsykler, som kardangdrift, utstikkende sylindre for enklere og dermed trolig billige servicekosrnader, væskekjølt motor mer motoreffekt enn hva vi er vant med fra Moto Guzzi og selvfølgelig langt mer oppdatert konstruksjon og utstyrsdetaljer som våtclutch, quickshifter, ride-by-wire osv. osv.

Så ja, Moto Guzzi er definitivt klar for nye eventyr :thumleft!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 748
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av haakeik »

Tverrstilt, langstilt? Who cares! Den riktige betegnelsen er "rettstilt" :twothumbs: Den er montert akkurat slik en v-motor skal være montert. Sylinderne skal peke til høyre og venstre. Ikke att/fram :[-X :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

haakeik skrev: 05 apr 2023, 14:40 Sylinderne skal peke til høyre og venstre. Ikke att/fram :[-X :knegg
Akkurat... :-k Nettopp :twothumbs: !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar