Bjerknez skrev: 28 apr 2023, 03:30
Det med passord overlater jeg til enten til egen hjerne, eller så bruker jeg to-factor autensissisering der det er mulig, eller evt. digital id..
Et lite tips til dere som gjerne vil lage et passord som er vanskelig for andre og gjette men samtidig lett for deg å huske er å lage en egen "kryptering" av passordet.
La oss si personnummeret ditt er 44610 og navnet ditt er Ole Jensen
Så lager du deg en "kryptering" i hodet som du velger å bruke over alt. Feks, +1 bokstav/tall etterfulgt av -1 bokstav/tall. På annenhver bokstav tall i passordet.
Så personnummeret og navnet ditt blir da "53701_nmdkdorfm"
Det eneste du må huske i dette tillfellet her er personnummeret ditt og navnet ditt, no de fleste nok klarer, samt "krypteringsmetoden".
Siden poenget er å ikke bruke samme passord på flere sider, har jeg tidligere brukt en annen form for ‘kryptering’. Velg 3 tilfeldige ting du ser på nå. Eks stol, fliser, lampe. Bruk stor bokstav og et tall mellom de tre første bokstavene - blir Sto2Fli2Lam1. Dette blir ditt ‘standardpassord’ legg så inn 2-3 karakterer fra nettsiden du besøker f.eks etter hver tall. Passord for mcsiden blir da Sto2mFli2cLam1s. Da har du et forskjellig passord for hver nettside. Ja, det er ikke bombesikkert, men vanskelig å bruteforce knekke. Lekker to av dine passord, og noen analyserer og finner ‘systemet’ har de alle passordene dine…
Til bankid, mail og jobb bruker jeg helt egne passord, som ikke er notert noe sted.