mc klær som ikke gjør at du koker bort

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Re: mc klær som ikke gjør at du koker bort

Legg inn av FredrikE24 »

BigFudge87 skrev: 10 jul 2023, 00:26 ser det er mange forslag her. men ser også at jeg og noen av dere har forskjellig konsept over hva som ikke koster alt for mye. jeg har ikke råd til å kjøpe bare jakke til 10-15 tusen kr eller mer. sikkert veldig bra tøy, men ikke innenfor mitt budsjett. er på jakt etter noe som er bedre enn thansen sitt, å det er i første omgang veldig billige klær. så skjønner selv at jeg må strekke prisen litt. men ikke så mye. men takker uansett for alle forslag :)
Det er jo en grei sak, det jeg har i bakhodet, er at kjøp av "feil" produkt ofte ender med bøttevis av supplement og utstyr for å få noe som funker under de fleste forhold. Hvor mye billigere dette er på lang sikt vet jeg ikke. Jeg ser for meg at det ikke er så mye billigere.
Så først og fremst, så vil jeg si at man skal kjøpe den høyeste kvaliteten lommeboka tåler, og litt til.

En annen faktor er hvor mye du kjører, og under hvilke forhold. Kjører du korte turer i godt vær, kan veldig mye være godt nok.
Selv kjører jeg sportstourer med begrenset plass på turer, og kjører generelt mye. En kjøredress med klær under, og kun et sett tøy å ha på når man ikke har på dressen + undertøyskift er det jeg prioriterer å ha med av klær.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Erik_1976
Motorsykkelen din: FatBob og Africa Twin Adventure

Legg inn av Erik_1976 »

Forstår behovet godt. Jeg pendler daglig inn til Oslo og syns 30 grader er heftig varmt.
Har drømt om Klim, da jeg har forstått at det er virkelig er bra saker, men har ikke tatt meg råd til det enda.
Har gått for alpinestars, og kjøpte meg ny bukse nå når det var på det varmeste, og må si jeg er veldig fornøyd.
God lufting og godt stoff er tingen! Jeg er ihvertfall veldig fornøyd.
https://www.xlmoto.no/product/mc-bukser ... PM-4949320

Dalix
Motorsykkelen din: Suzuki Dl 650 V Strom

Legg inn av Dalix »

Dette var en absolutt interessant tråd, har noe gammelt utstyr, som forsåvidt gjør jobben, men null lufting. Er det over 20 grader og sol kokes man. Ser mange av disse adv "kjendisene" på youtube kjører Klim, og mange her nevner det. Føler at skal jeg bytte så blir det noe skikkelig denne gang. Men hva bruker folk?
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Dalix skrev: 06 aug 2024, 13:03 Dette var en absolutt interessant tråd, har noe gammelt utstyr, som forsåvidt gjør jobben, men null lufting. Er det over 20 grader og sol kokes man. Ser mange av disse adv "kjendisene" på youtube kjører Klim, og mange her nevner det. Føler at skal jeg bytte så blir det noe skikkelig denne gang. Men hva bruker folk?
Jeg kjører MC jeans og MC skinnjakke, som oftest med kortermet under. Det funker vertfall hele sommersesongen hvis gradene ikke synker under 10 grader over tid. Har ikke kjørt med noe annet i sommer. Jeg har også sommerhansker som lufter. Dem er ikke vanntette, men dem tørker veldig fort hvis dem blir våte, i motsetning til disse dyre GoreTex hanskene som jeg har fått nok av.

Jeg har derimot alltid med meg en regndress når jeg er på lengre turer hvor været er usikkert.

Dalix

Legg inn av Dalix »

Har også såkalte mc jeans, bruker de på korte turer. Kom på nå at jeg har jo en mc skinnjakke liggende som ble innkjøpt til fruen. Blir ikke skinn varmt da i sola 🤔?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Dalix skrev: 06 aug 2024, 13:16 Har også såkalte mc jeans, bruker de på korte turer. Kom på nå at jeg har jo en mc skinnjakke liggende som ble innkjøpt til fruen. Blir ikke skinn varmt da i sola 🤔?
Ikke når man kjører. Når man stopper kan man jo bare ta av seg skinnjakken....?

Dalix

Legg inn av Dalix »

Får ta en test med skinn da 😎 koster jo ingenting.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Men vi er jo ganske forskjellige da når det kommer til hva man tåler av kulde/varme.

Personlig tåler jeg ganske mye kulde. Jeg kjørte sikkert en time i rundt 6 varmegrader i kun jeans og skinnjakke med kortermet under. Man klarer jo ikke dette hele dagen, men for korte perioder går det vertfall helt fint for min del.

Jeg har også en kjøredress, men den er alt for varm. Greit når man kjører, men når man stopper opp så blir det helt krise for min del. Dette gjelder Klim dress også selvsagt. Hadde en Klim Lattitude dress og den var alt for varm. Luftingen hjelper jo lite når man ikke kjører. På de heteste sommerdagene kan jeg ikke fordra slike dresser.

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Dalix skrev: 06 aug 2024, 13:03 Dette var en absolutt interessant tråd, har noe gammelt utstyr, som forsåvidt gjør jobben, men null lufting. Er det over 20 grader og sol kokes man. Ser mange av disse adv "kjendisene" på youtube kjører Klim, og mange her nevner det. Føler at skal jeg bytte så blir det noe skikkelig denne gang. Men hva bruker folk?
Klim Carlsbad her, før det hadde en Oxford Quebec jakke og et par Yoko bukser som begge var på billigsalg da jeg begynte å kjøre. Oxford-jakka var god, men med minimal lufting og ble skikkelig blaut på innsiden når det bikket 25 grader. Til sammenligning var det helt kurant å kjøre i godt over 30 i sommer med Carlsbad jakka. Samtidig er den også helt kurant når det nærmer seg frysepunktet, forutsatt at man har litt under så klart.

Men Klim er langt i fra det eneste som er bra. Jeg har hørt mye positivt fra bekjente med bl.a. Rev'it og Lindstrands.

Du må nesten også ta stilling til hva slags vær du ser for deg å kjøre i og hvordan du ønsker ifbm. med f.eks. vanntetthet. Jeg ville ha klær jeg kan kjøre i uansett og uten å stoppe, derav laminert Goretex (alternativer til Goretex fungerer som oftest minst like godt). Andre sverger til regnovertrekk, som gir den fordelen at man kan kjøre skikkelig luftige klær. Og noen vil ha regntette "liners" som festes inni klærne, uten at jeg helt kan skjønne hvorfor for det må jo være den minst praktiske varianten av alle.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Neste gang så blir det Rukka Rapto-R for min del for turer i Norge. Klim er meget bra i temperaturer over 15grader om man ikke klær seg godt opp under dressen. Jeg la imidlertid merke til at det blåser en del kald vind gjennom glidelåsene for luftingen selv om de er lukket på tur i år som gjorde at jeg begynte å bli frossen etter 3-4 timer i regn. Jeg kunne nok hatt med meg mer til å ha under, men jeg skulle tross alt til "syden" og hadde ikke pakket med meg ull.

Bare synd jeg synes Rukka-logoen på ryggen på de nye modellene er så teit.

Nå har jeg snart slitt ut to Klim-dresser i min motorsykkel-karriere. Har i grunn vært godt fornøyd med begge, bortsett fra at man kan fryse.

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

kaLARSnikov skrev: 06 aug 2024, 13:31Men Klim er langt i fra det eneste som er bra. Jeg har hørt mye positivt fra bekjente med bl.a. Rev'it og Lindstrands.
MSR™ XPLORER ADV JACKET og PANT har fått mye bra omtale som fullverdig alternativ til Klim men til halve prisen (men tipper fort 10.000NOK med alt så ikke grisebillig, kvalitet koster tross alt)

Ulempen er at kun selges fra Rocky Mountain men også derfor billigere, ingen mellomledd. Så får ikke prøvd den. Flere videor ute som denne:

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det spørs også hvor opptatt av sikkerhetssertifiseringen på utstyret man er, ny dress av året på meg og da kjøpte jeg laminert 2-lags uten noe for, kun en åpen mesh netting på innsiden. Den er av merket Lindstrands (Halvarssons søsterbedrift) og er AA-sertifisert, skal man ha trippel A som er den høyeste må man over på skinn.
Det er lange vanntette glidelåser på lårene og glidelåser på brystet.
Jeg brukte på min forrige dress aldri vinterforet, jeg kler meg med flere tynne lag i stedet, lett å regulere etter vær og temp på den måten.
Og ikke minst så tåler den å kjøre i plaskregn uten at man trenger regntøy, den er tett.
Buksa heter "Berga" og jakken "Transtrand". Ser man på totalen med en laminert dress og AA sertifisert, så er det mye for pengene.
Skal du ha noe kjøligere enn det, så må du nok over på klær med Mesh-konstruksjon, men da må du nok ofre både sikkerhetsklassen og ned på A (Nivå 1) og bruke regntøy.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Til og opplysning, så er også min kjøredress vanntett. Testet ved å kjøre 5-6 timer i moderat til plaskregn. Min kjøredress kostet 2.500 kroner hos Sharkspeed og kalles Ata Fury. Den har jeg hatt i snart 5 år og den holder enda. Dog er den alt for varm til sommerbruk.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Synes vel ikke 5-6 timer i moderat regn er god nok test for å kunne si vanntett, men greit nok.

Svar