biker7 skrev: 06 aug 2023, 12:14
Du kan jo selvfølgelig forhøre han i hue og rævva om hans kjørevaner, erfaringer,+++.. Men hva slags forutsetninger har du for å ta det en kar du mest trolig ikke kjenner svarer på "forhøret" ditt for god fisk lissom..?

:)
Hvis personen lyver om tidligere erfaring så vil det normalt sett frita deg for ansvar, fordi det du er ansvarlig for er i all hovedsak å gjøre er ærlig forsøk på å unngå ulykker.
Så feks med sidevognssykkel så vil det være naturlig å spørre om personen har kjørt sykkel med sidevogn tidligere. Hvis personen lyver og svarer at han har kjørt langtur gjennom Europa på sidevognssykkel så har du lov til å gå ut i fra at det personen sier stemmer, med mindre du har klar og tydelig grunn til å tro personen lyver.
Og hvis personen svarer nei.
Så har personen fremdeles førerrett på kjøretøyet men du som eier har en plikt til å forvisse deg om at han er skikket.
Det kan gjøres på en ganske enkel måte, feks ved å forklare hvordan en sidevognssykkel oppfører seg samt at du gir personen 15 minutter i lav fart til å gjøre seg vant med sykkelen før du slipper personen løs på motorvei.
Men hvis du ikke spør, eller personen sier nei og du allikevel sender personen rett på motorvei uten noen forklaring eller opplæring, det er da du kan straffes.
Dette er forøvrig ting man sjelden hører noe med angående MC, men det er veldig vanlig praksis i feks tungindustrien hvor man som utstyrsansvarlig kan bli straffet for å låne bort utstyr til personer som ikke er skikket til å kjøre utstyret til tross for at personen har førerrett. Hvis noen feks skal låne en truck, så holder det ikke at personen har kjørt truck tidligere personen må ha kjørt den spesifikke trucken tidligere. Og hvis personen ikke har gjort det, så må du ta en rask gjennomgang på hvordan den spesifikke trucken fungerer, feks hvor knappene er og om det er noe spesielt utover det.
Men etter at du har tatt en rask gjennomgang, da er det tut å kjør. Så det er ikke så veldig vanskelig å opprettholde kravet. Men det krevet i all hovedsak at du bruker 2-3 minutter på å forklare hvordan et kjøretøy fungerer før du slipper en person løs med kjøretøyet.