Da har jeg kjørt et par turer med den nye Agrius-hjelmen, først med KTM'en, så med Guzzi'en.
To ganske forskjellige sykler hvor den største forskjellen er med og uten vindskjerm.
Men først, hvordan kjentes det ut å ha hjelmen på hodet?
Da kan jeg med en gang slå fast at den satt som et skudd! Innerfôret har en generøs tykkelse og former seg jevnt og passe stramt til hodekonturene. Ingen tegn til press mot tinning, panne, ører eller kinnbein. Rett og slett en komfortabel opplevelse.
Eneste jeg har å utsette på dette med putene i hjelm er at det fort bli litt ørebretting når man trer på seg hjelmen pga. av den spesielle hals- og nakkekragen. Men straks hjelmen er skikkelig på plass er også ørene på plass

. Her passer det også å nevne at før jeg tok hjelmen i bruk kjente jeg etter om det var laget egne lommer for interkomhøyttalere. Og de er på plass og kjennes også ut til å være ganske romslige.
Så her virker det som at Agrius har tatt høyde for å gi plass også til de største hjelmhøyttalerne man kan få.
Hjelmen låses med mikrospenne og her skulle jeg nok gjerne sett at spenna med utløsersnoren hadde vært litt lenger siden utløseren kan "gjemme" seg og være vanskelig å få tak i. Ingen justeringsmulighet her på denne låsedel, kun på selve mikrospenna.
Allerede da jeg satte på meg hjelmen for første gang la straks merke til det brede synsfeltet. Høy og bred visiråpning og et solid visir med en løsning jeg tidligere aldri har vært borti, nemlig at det kun har tre åpningsstillinger, helt oppe, midtstilt og lukket. I alle stillinger holder visiret seg stødig og bortimot vibrasjonsfritt selv i sterk vind, som jeg opplevde i dag.
Midtstillingen må jeg si var ideell for meg med god lufting i nedre del av hjelmåpningen mens visiret i halvstillingen skjermet godt mot vinden i synsfeltet dekket av nedre del av visiret.
Midtstillingen ga heller ingen økningen i vindstøyen.
For ja, Agrius-hjelmen er ikke fri for vindstøy. Men den overrasker likevel og er merkbart lyddempende enn mine Premier-hjelmer. Og dette må man anta skyldes denne spesielle hals. og nakkekragen. I tillegg til disse tykke kinnputene og innerfôret for øvrig, som både ser og kjennes fyldige og solide ut.
Agrius-hjelmen har også dette de kaller "Agrius Easyfit", som lover brillebrukere at det nettopp skal være lett å få på plass brillene. Og det kan jeg bekrefte. Ingen problemer med å skyve brillene uhindret på plass.
Trenger noen flere turer med hjelmen med begge syklene før jeg kommer med noen endelig konklusjion. Men dagens turer tyder så langt på at hjelmen ikke er like støysvak på KTM'en bak en vindskjerm, som den er bak styret på Guzzi'en, som ikke har noen form for vindbeskyttelse.
Ikke uventet siden det alltid er slik at en vindskjerm skaper lyd i møte med fartsvinden.
Men selv om det var litt mer lyd med KTM'en var det slett ikke ubehagelig på noen måte,
Og det var ingen ulyder i form av plystring eller hvesing, som gjerne kommer av lite gjennomtenkte detaljer på hjelmen.
Ellers må jeg si at design og byggkvalitet på denne Agrius-hjelmen imponerer og ligger på et kvalitetsnivå et godt stykker over prisklassen den er i, som er under 1000-lappen.
Så får vi se hvor slitesterk og holdbar den er.
Nevner en detalj helt til slutt, som jeg trodde ikke var på plass siden jeg ikke oppdaget den med en gang, nemlig at denne hjelmen selvfølgelig har en ekstra visirsikring i lukket stilling. Et ekstra dytt nedover på visiret så går den i "lås", noe mange vet å sette pris på ved hastighetskjøring slik at visiret ikke blåser opp og løsner.
unbox 041023 8.JPG
unbox 041023 9.JPG
Enkel mekanisme for å bytte visir. Og god plassering av betjeningshendelsen til solskjermen.
unbox 041023 10.JPG
unbox 041023 11.JPG
unbox 041023 12.JPG
unbox 041023 13.JPG
unbox 041023 15.JPG