I dag har Poden spylt gjennom kjølesystemet og fylt på frostveskeblanding. I tillegg er alle kåpene montert slik at sykkelen er klar til vanlig bruk. Så da anser jeg meg ferdig med dette prosjektet.
Poden er nå i gang med innkjøring, noe som er nødvendig etter bytte av stempel. Ventiler, kam og vippetøyet i toppen har sikkert også godt av litt roligere kjøring i starten. I følge Poden skal motoren kjøres rolig i 500 km og deretter litt tøffere men fremdeles ikke for fullt de neste 500 km. Har en mistanke om at sykkelen vil være ferdig innkjørt tidlig i neste uke :-)
Tilbakemeldingen fra Poden er at alt virker og at motoren virker kvikkere enn den var før.
2008 Yamaha YZF 125 får ny topp
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp
Sykkelen er i daglig bruk og alt ser ut til å virke som det skal.
En liten oppsummering og noen vedlikeholdstips til andre med samme sykkel og andre sykler som bruker samme motor. Fokus på forebyggende vedlikehold, det er det så mye hyggeligere å holde på med enn nødreperasjoner midt i kjøresesongen.
Den utløsende årsaken til at vi måtte bytte topp var at strammeren for registerkjedet var utslitt, og at kjedet hoppet over en tann slik at stempelet slo opp i innsugingsventilene. Dette i kombinasjon med slitasje pga høy km-stand og dårlig smøring oppe i toppen gjorde at omfanget av reperasjonene ble som det ble.
Noen konkrete tips:
En liten oppsummering og noen vedlikeholdstips til andre med samme sykkel og andre sykler som bruker samme motor. Fokus på forebyggende vedlikehold, det er det så mye hyggeligere å holde på med enn nødreperasjoner midt i kjøresesongen.
Den utløsende årsaken til at vi måtte bytte topp var at strammeren for registerkjedet var utslitt, og at kjedet hoppet over en tann slik at stempelet slo opp i innsugingsventilene. Dette i kombinasjon med slitasje pga høy km-stand og dårlig smøring oppe i toppen gjorde at omfanget av reperasjonene ble som det ble.
Noen konkrete tips:
- Følg vedlikeholdsintervallene i instruksjonsboken
- Demonter og kontroller strammeren for registerkjedet med jevne mellomrom, feks hver vinter. Verkstedhåndboken forklarer hvordan, denne kan lastes ned fra nettet
- Bytt simmeringen på enden av veiva inne i clutchdekselet hver gang dekselet åpnes feks for kontroll eller bytte av clutclameller. Simmeringen koster bare noen få tiere, men er viktig for at det skal være tilstrekkelig smøring oppe i toppen. Manglende smøring vil medføre at kamaksel og vippetøy slites unødig
- Etter et antall kilometer bør registerkjede og kjedeføringene byttes. Dette krever at toppen demonteres for å kunne bytte fremre kjedeføring og svinghjulet må demonteres for å bytte kjedet og bakre kjedeføring. Igjen, verkstedhåndboken viser hvordan. På Podens sykkel som har nærmere 45.000 km på telleren var kjedet strekt sammenlignet med nytt, og kjedeføringene som er av plast var helt utslitt. Nå kjenner jeg ikke til tidligere vedlikeholdshistorikk på sykkelen, men etter 30.000 km kan det være passelig å bytte dette som forbyggende vedlikehold.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp
Hei! veldig bra at du har dokumentert det hele, Det setter jeg stor pris på. Hvor laster man ned verksted manualen?
Mvh Oddbjørn
Mvh Oddbjørn
Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp
Selv søker jeg på spesifikke manualer på engelsk med «pdf» etter beskrivelsen, får du ikke opp noe bra svar / linker forsøk bildesøk som av og til gir bedre treff.oschau skrev: 05 aug 2024, 15:26 Hei! veldig bra at du har dokumentert det hele, Det setter jeg stor pris på. Hvor laster man ned verksted manualen?
Mvh Oddbjørn
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 245
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp
Jeg husker ikke hvor jeg fant manualen, den dukket opp i et søk på nett. Manualen @dypen linker til er riktig dersom du har en av de tidlige årsmodellene av YZF 125R. Det finnes manualer for ulike årsmodeller der ute, er bare å søke.oschau skrev: 05 aug 2024, 15:26 Hei! veldig bra at du har dokumentert det hele, Det setter jeg stor pris på. Hvor laster man ned verksted manualen?
Mvh Oddbjørn
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp
Velkommen til mcsiden.no @oschau 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1