Eneste "problemet" jeg har med 1200 Explorer er som forrige taler nevner den lineære motoren. I en slik type sykkel hadde jeg likt en annen type motor. En med mer bunndrag. SOm feks. 1250GSA, 1290 Adventure etc.
Ikke noe galt med motoren i det hele tatt, men jeg har lært meg å like moment på lavere turtall og hvor behagelig det er. Spesielt på langtur. Jeg blir litt "sliten" av å måtte piske turtall for å få maks effekt. Spesielt i en slik type sykkel.
Men sykkelen i seg selv er det ikke noe galt med. Har ikke kjørt den nok til å mene så voldsomt mye om den. Den var god og kjøre husker jeg. Men litt topptung mener jeg å huske den var ja.
Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
-
- Innlegg: 344
- Registrert: 11 nov 2016, 19:53
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
- Bosted: Sarpsborg
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Nye tiger 1200 er ikke I nærheten av dagens 1200 motormessig synes jeg. Modellene som kom etter Explorer, altså i 2018, var også forbedret med tanke på Explorer.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Det kan du sikkert ha rett i. Den jeg kjørte var vel en 2014/2015 modell tror jeg.Jajo82 skrev: 23 feb 2024, 14:48 Nye tiger 1200 er ikke I nærheten av dagens 1200 motormessig synes jeg. Modellene som kom etter Explorer, altså i 2018, var også forbedret med tanke på Explorer.

EDIT:
Det må ha vært en 2015/2016 modell jeg kjørte siden den var helt ny og det var i 2015 eller 2016 jeg prøvekjørte den.
Sist redigert av Bjerknez den 23 feb 2024, 14:52, redigert 1 gang totalt.
- Tore L
- Innlegg: 1041
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Har ingen erfaring med Triumph, men jeg har jo handlet meg en 900 GT Pro, som blir levert utover våren. Skal beholde BMW'en en stund til. Har som sakt ikke kjørt den enda, men følte meg veldig hjemme når jeg prøve satt den. For min del var det vekt som hadde betydning når jeg trår inn i adv segmentet igjen, og at verksted og service er to sten kast unna :)
Men den kan du jo få teste dypen når vi treffes utover :)
Men den kan du jo få teste dypen når vi treffes utover :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Er vel en tøff og fornuftig sykkel dette vil jeg tro som er litt bedre å ha med å gjøre i ulent terreng kontra en tung GSA :)
Etter jeg sa serien "Long way Round" av to som kjørte GSA verden rundt så fikk jeg nesten litt vondt av å se dem slepe med seg det beistet gjennom terrenget. :)
Etter jeg sa serien "Long way Round" av to som kjørte GSA verden rundt så fikk jeg nesten litt vondt av å se dem slepe med seg det beistet gjennom terrenget. :)
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 12 jan 2025, 00:06
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200 gt pro
- Bosted: Gamle Fredrikstad
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Hadde en ny tiger 1200 gt pro 22 mod, kjørte ca 18000 km da jeg byttet den inn i en 1200 gt Explorer 23 mod som igjen ble byttet inn til 1200 gt pro 24 mod.har ikke hatt noen feil eller problemer med noen av dem, gt Explorer’n har 30 liters tank og blir med det litt topptung var mer fornøyd med 20 liters tank har da erfaring med begge, veldig fornøyd med mc’n superfin motor sterk i bunn og fin lyd helt til toppen av rpm. 24 mod har fått en veiv som er 1 kg tyngere, er da enda bedre på lavt turtal, super komfort og sittestilling salen er veldig bra for lange reiser, snittforbruket ligger på 0,5 er veldig fornøyd med mc’n synest ikke den er topptung med 20 liters tank. Ser nå fram til uke 7-2025 da blir den sendt til Malaga for en ukes kjøring i Siera Nevada med hele 42 sykler arrangert av AMG Sarpsborg
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Velkommen hit til oss her på MCsiden.no, @MortenR
!
Nysgjerrig på om du har hatt begge 1200 versjonene, den på drøye 1200 kubikk og den nye og "slankere" motoren på 1166 kubikk, om jeg ikke husker feil?
I så fall, hva vil du si er forskjellen på disse?

Nysgjerrig på om du har hatt begge 1200 versjonene, den på drøye 1200 kubikk og den nye og "slankere" motoren på 1166 kubikk, om jeg ikke husker feil?
I så fall, hva vil du si er forskjellen på disse?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 12 jan 2025, 00:06
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200 gt pro
- Bosted: Gamle Fredrikstad
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Av Tiger så hadde jeg først en 21 mod 900 rally pro med den nye T plan crank var fornøyd med den mc’n, byttet den inn til 1200 22 mod som også hadde fått den nye motoren, den gamle motoren har jeg ikke prøvd, 24 mod av 1200 har fått 1 kg tyngere veiv så jeg synes den blitt litt sterkere ved lavt turtall når du gir gass det er en veldig fleksibel og sterk motor jeg ligger mellom 3000 - 3500 rpm i 6 gir. Gikk over til 1200 da jeg syntes den var bedre på langturer og den har også elektroniske dempere med auto preload og salen er den beste jeg har hatt kan kjøre i flere timer uten tre smak, for meg en perfekt og komfortabel mc, holder du hjem knappen inne i 2 sek så senker den seg 2 cm bak og løfter seg automatisk til normal når du passerer ca 80 km, mulig jeg bytter den inn til den nye gs 1300 bare for å prøve å se om jeg liker den noe bedre 

Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Velkommen @MortenR! Har selv tittet på 1200 Explorer som er en flott sykkel men har ikke prøvekjørt noe jeg må få til ved første anledning.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1