+1


+1
Enig i at dette var et meget godt innlegg.KiMedic skrev: 06 apr 2024, 11:43 Spennende diskusjon å lese! Hvis vi skal fortsette litt på det med å beskytte seg når man kjører sykkel, har jeg noen meninger om temaet![]()
+1pingvin skrev: 06 apr 2024, 14:57 +1Nesten juks å uttale seg på forum om noe man faktisk har greie på
![]()
Takker ydmyktBjørnSover skrev: 06 apr 2024, 15:30Enig i at dette var et meget godt innlegg.KiMedic skrev: 06 apr 2024, 11:43 Spennende diskusjon å lese! Hvis vi skal fortsette litt på det med å beskytte seg når man kjører sykkel, har jeg noen meninger om temaet![]()
![]()
Blir ofte sort/hvit fremstilling av verden. Din fremstilling er mye mer nyansert enn det vi ofte får servert.
+1pingvin skrev: 06 apr 2024, 14:57 +1Nesten juks å uttale seg på forum om noe man faktisk har greie på
![]()
Jeg tror jeg vet hvor F9 vil med dette. Som du sier, han vil nok vi skal tenke selv, å ikke ukritisk kaste penger etter ting som gir falsk trygghet. Men jeg er ikke helt enig med han (går u ifra dette er hans personlige meninger), når han sier at disse "padsa/innlegg" inni klæra er ubrukelige. feks i fart fra 0-60 vil kneet ditt. skuldra, eller ryggen få en MYE større smell en uten. Utfordrer alle til å stå på sine egne bein å fall ned på kne med beskyttere, for så å prøve uten...Jeg hadde droppa det lettpingvin skrev: 06 apr 2024, 18:30 F9 videoen diskuteres tydeligvis (kanskje ikke overraskende) andre steder enn her, denne karen mener Ryan bevisst provoserer for å få folk til å tenke. Og i så fall har han jo oppnådd dette som f.eks. i denne tråden, så han har kanskje et poeng.
Snakker også om verdien (eller mangel på dette) av standard krav og annet Ryan tar opp i sin video. Bonus: Hele videoen filmet i smågrått britisk miljø fra Norton.
Ja, opplagt bedre med pads enn bare 1mm skinn mellom deg og asfalten om treffer bakken hardt. Kanskje ikke så viktig om bare sklir bortover asfalten type "fin" low sider uten å treffe noe men planlegger jo ikke akkurat for hva slags crash man kommer til å ha...KiMedic skrev: 06 apr 2024, 19:13 Men jeg er ikke helt enig med han (går u ifra dette er hans personlige meninger), når han sier at disse "padsa/innlegg" inni klæra er ubrukelige. feks i fart fra 0-60 vil kneet ditt. skuldra, eller ryggen få en MYE større smell en uten. Utfordrer alle til å stå på sine egne bein å fall ned på kne med beskyttere, for så å prøve uten...Jeg hadde droppa det lett![]()
Nei heldigvis vet man ikke før det skjer! Det med å skli bortover er faktisk en viktig greie. Skal man være helt gærn, så er man vel best sikra i skinndresser av god kvalitet med innebygd beskyttelse. Min 2000kr kevlarbukse som ser ut som en vanlig bukse bruker jeg alltid. da kan jeg slippe å føle meg teit å klam i skinnbuksa, men fortsatt kunne skli langt uten å brenne gjennom. Ofte skal man møte noen å da tror jeg man velger bort sikkerhet fremfor stil. Jakkene får man jo i alle fasonger. Sko likeså..Om man ikke har ryggskinne eller DS3 i klæra, så er man fortsatt godt sikra hvis man velger å kjøre med kevlar/skinn. Bare ta hender..Det hjelper veldig med hansker om man må ta seg for på vei ned.pingvin skrev: 06 apr 2024, 19:39Ja, opplagt bedre med pads enn bare 1mm skinn mellom deg og asfalten om treffer bakken hardt. Kanskje ikke så viktig om bare sklir bortover asfalten type "fin" low sider uten å treffe noe men planlegger jo ikke akkurat for hva slags crash man kommer til å ha...KiMedic skrev: 06 apr 2024, 19:13 Men jeg er ikke helt enig med han (går u ifra dette er hans personlige meninger), når han sier at disse "padsa/innlegg" inni klæra er ubrukelige. feks i fart fra 0-60 vil kneet ditt. skuldra, eller ryggen få en MYE større smell en uten. Utfordrer alle til å stå på sine egne bein å fall ned på kne med beskyttere, for så å prøve uten...Jeg hadde droppa det lett![]()
Jeg fester stigen fast i veggen og hiver et tau rundt pipe å midja hvis jeg må opp dit. ellers gjøres annet forefallende rundt huset helt uten risikoanalyser jaBjerknez skrev: 06 apr 2024, 20:08 Er det noen her som bruker hjelm eller noe som helstnsikkerhetsutstyr når dem er hjemme? Er nemlig i hjemmet at de fleste ulykkene skjer. Har enda til gode å se en som maler husveggen, eller måker snø på taket bruke hjelm eller annet.
Der tror jeg mange synder..en kleenex pakke med servietter (pappeske på noen gram) veier 80kg i en bråstopp på motorveifart over 100. Tenk hva en Ipad i bakhue veierDomino skrev: 07 apr 2024, 13:47 Jeg tok en kjapp risikoanalyse i fjor og begynte å sette sikkerhetsbelte på jobbsekken som alltid plasseres i baksetet rett bak meg. Hvis det blir bråstopp har jeg ikke lyst til å få PC-sekken i bakhodet.
Hvis du fronter med en bobil så får du hele hytta i bakhodet..er den i tillegg helintegrert så er hele boksen bare glassfiber og isopor..KiMedic skrev: 07 apr 2024, 19:25Der tror jeg mange synder..en kleenex pakke med servietter (pappeske på noen gram) veier 80kg i en bråstopp på motorveifart over 100. Tenk hva en Ipad i bakhue veierDomino skrev: 07 apr 2024, 13:47 Jeg tok en kjapp risikoanalyse i fjor og begynte å sette sikkerhetsbelte på jobbsekken som alltid plasseres i baksetet rett bak meg. Hvis det blir bråstopp har jeg ikke lyst til å få PC-sekken i bakhodet.![]()
mekkern skrev: 07 apr 2024, 20:23 Hvis du fronter med en bobil så får du hele hytta i bakhodet..er den i tillegg helintegrert så er hele boksen bare glassfiber og isopor..
Det finnes faktisk ingen normer for kollisjonssikkerhet på bobiler-men Sverige pusher på der da.
Ikke uenig. Men om ikke annet, har blitt bedre. Husker når de første Fiat baserte bobilene kom DE var virkelig undermotoriserte, de sto å kokte i hver minste motbakke. Nå er de vel ofte OK så mer sjåføren enn bilen som har skylden for lav fart og kø?Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 01:21 Bobiler er fandens verk slik jeg ser det. Som nevnt, sikkerheten inne i bilen er forferdelig og i tillegg består sjåførene av middelaldrene menn eller pensjonister. Legg til elendige veiegenskaper og et karosseri som stikker utenfor hjulene som flytter tyngdepunktet dit det ikke skal være.
Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.
De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....
Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 01:21 Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.
De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....
Denne er en av de som kom best ut i test! En slik kunne jeg hatt når jeg å kjerringa skal på tur alenepingvin skrev: 08 apr 2024, 07:25Ikke uenig. Men om ikke annet, har blitt bedre. Husker når de første Fiat baserte bobilene kom DE var virkelig undermotoriserte, de sto å kokte i hver minste motbakke. Nå er de vel ofte OK så mer sjåføren enn bilen som har skylden for lav fart og kø?Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 01:21 Bobiler er fandens verk slik jeg ser det. Som nevnt, sikkerheten inne i bilen er forferdelig og i tillegg består sjåførene av middelaldrene menn eller pensjonister. Legg til elendige veiegenskaper og et karosseri som stikker utenfor hjulene som flytter tyngdepunktet dit det ikke skal være.
Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.
De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....
Og også sjåførene har vel i snitt blitt bedre, tidligere var det litt sære typer som kjøpte bobil, nå er det mer hvermannsen så ofte de tross alt henger med trafikken nogenlunde. Opplever til og med at en del er flinke å svinge til side og slippe forbi trafikk selv om langt fra alltid.
Og himla kjekt når kjører sykkel, bobilene samler opp 5-10 biler og det er lett match å komme forbi med MC og så har man veien for seg selv til tar igjen neste bobil-kolonne![]()
Må innrømme vurdert bobil (I know...), fleksibiliteten tiltaler meg. Men kona sagt nei og mener billigere (og bedre) å ta inn på hotell og med prisen på bobiler har hun jo rett (men ikke samme fleksibilitet). Får varebil-baserte varianter med MC garasje, hadde vært noe og som nevnt over, også sikrere![]()
![]()
Dette er en veldig godt beskrevet (veldig vanlig) MC ulykke. Det som reddet deg var "snartenkthet" og du holdt hue kaldt! Sammen med riktig kjøreutstyr gikk det bra etter forholda med deg. Godt å høreFjottpeis skrev: 08 apr 2024, 10:41 Selv har jeg god erfaring med "ubrukelig" beskyttelse i kjøredress. Sist gang jeg gikk overende var i 20 km/t på en parkeringsplass da en kamerat som kjørte foran meg plutselig bråbremset ved postkassen mens jeg akkurat hadde reist meg opp for å justere buksen med venstrehånda. Jeg bremset i refleks og kvelte sykkelen da jeg ikke rakk å clutche, og gikk overende. Delvis skrått over styret og landet på albuen. Det gikk helt fint, ingen skade, smerte eller sår. Men det hadde gjort vondt uten albubeskyttelse.
Albubeskyttelse reddet forøvrig livet mitt den gang jeg kjørte plastrakett altfor(!) fort inn i en sving og lowsidet under bremsing. Jeg seilte vel en 50-60 meter på asfalten og så at jeg kom til å treffe et busskilt med ansiktet/brystet. Jeg rakk å oppfatte at jeg måtte beskytte ansiktet før jeg traff og klarte heldigvis å ta armene opp foran ansiktet før det smalt. Jeg traff jernstangen/busskiltet delvis med hånden (med kevlarbeskyttelse på oversiden) og albuen og rev med meg skiltet videre på ferden utenfor skrenten. Knuste noen bein i hånden og forslo meg kraftig i brystet, men ifølge legen på luftambulansen ville jeg vært ferdig hvis ikke jeg tok mesteparten av smellen med albubeskyttelsene, som forøvrig ble most.
Flaks at jeg sklei stabilt på siden slik at jeg fikk med meg hva som kom til å skje, flaks at jeg var bokser og instinktivt tok opp guarden, flaks at det busskiltet bare var plassert ned mellom steiner og ikke støpt fast. Og flaks at skinndressen hadde store og effektive albubeskyttelser som tålte en alvorlig støyt.
Mye klær og beskyttelse er noe herk å ha på. Men jeg synes det er mye verre å ende opp med varige plager som kunne vært unngått med litt dårligere komfort.
Dette undres jeg også på. For kostanden ved alle operasjoner som må til etter 50 meter "naken" på asfalt er ikke billig! Dessuten får man et meget dårlig liv etterpå. Infeksjoner, stram hud, genrelt plage. De fleste blir uføre pga. smerter resten av livet..Huden er tross alt kroppens største organ!Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 07:37 Nå er det jo fortsatt lov og kjøre i kortermet og shorts (utrolig nok) med MC, men de ter jo ytterst få som gjør det.
Her er feks. en bobil som har "kjørt av veien"KiMedic skrev: 08 apr 2024, 11:49Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 01:21 Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.
De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....Jeg å la merke til det i fjor(ned trollstigen). Var sikker på et av påbyggfestene var løse! Må være ekkel å kjenne på..