Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 06 apr 2024, 14:57
av pingvin
dypen skrev: 06 apr 2024, 11:54
@KiMedic godt skrevet som alle bør lese
+1 Nesten juks å uttale seg på forum om noe man faktisk har greie på
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 06 apr 2024, 15:30
av BjørnSover
KiMedic skrev: 06 apr 2024, 11:43
Spennende diskusjon å lese! Hvis vi skal fortsette litt på det med å beskytte seg når man kjører sykkel, har jeg noen meninger om temaet
Enig i at dette var et meget godt innlegg.
Blir ofte sort/hvit fremstilling av verden. Din fremstilling er mye mer nyansert enn det vi ofte får servert.
pingvin skrev: 06 apr 2024, 14:57
+1 Nesten juks å uttale seg på forum om noe man faktisk har greie på
+1
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
KiMedic skrev: 06 apr 2024, 11:43
Spennende diskusjon å lese! Hvis vi skal fortsette litt på det med å beskytte seg når man kjører sykkel, har jeg noen meninger om temaet
Enig i at dette var et meget godt innlegg.
Blir ofte sort/hvit fremstilling av verden. Din fremstilling er mye mer nyansert enn det vi ofte får servert.
pingvin skrev: 06 apr 2024, 14:57
+1 Nesten juks å uttale seg på forum om noe man faktisk har greie på
+1
Takker ydmykt
Ja..det sort/hvite skaper bare elendighet. Det er veldig lett å diskutere med dårlige prinsipper, metaforer eller anekdoter. Men hvis man hører med de "på gulvet", så får man ofte realiteten.
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 06 apr 2024, 18:30
av pingvin
F9 videoen diskuteres tydeligvis (kanskje ikke overraskende) andre steder enn her, denne karen mener Ryan bevisst provoserer for å få folk til å tenke. Og i så fall har han jo oppnådd dette som f.eks. i denne tråden, så han har kanskje et poeng.
Snakker også om verdien (eller mangel på dette) av standard krav og annet Ryan tar opp i sin video. Bonus: Hele videoen filmet i smågrått britisk miljø fra Norton.
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 06 apr 2024, 19:13
av KiMedic
pingvin skrev: 06 apr 2024, 18:30
F9 videoen diskuteres tydeligvis (kanskje ikke overraskende) andre steder enn her, denne karen mener Ryan bevisst provoserer for å få folk til å tenke. Og i så fall har han jo oppnådd dette som f.eks. i denne tråden, så han har kanskje et poeng.
Snakker også om verdien (eller mangel på dette) av standard krav og annet Ryan tar opp i sin video. Bonus: Hele videoen filmet i smågrått britisk miljø fra Norton.
Jeg tror jeg vet hvor F9 vil med dette. Som du sier, han vil nok vi skal tenke selv, å ikke ukritisk kaste penger etter ting som gir falsk trygghet. Men jeg er ikke helt enig med han (går u ifra dette er hans personlige meninger), når han sier at disse "padsa/innlegg" inni klæra er ubrukelige. feks i fart fra 0-60 vil kneet ditt. skuldra, eller ryggen få en MYE større smell en uten. Utfordrer alle til å stå på sine egne bein å fall ned på kne med beskyttere, for så å prøve uten...Jeg hadde droppa det lett
Hvis man mener at å kjøre en liten tur uten belte er greit fordi det er 30 sone eller noe lignende, kan man prøve å gå opp på kjøkkenstolen, få noen til å binde henda dine på ryggen, så velter du deg frem å treffer gulvet...Det tilsvarer bråstopp i 15kmt, uten noe airbag eller mulighet til å ta seg for/holde seg fast
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 06 apr 2024, 19:39
av pingvin
KiMedic skrev: 06 apr 2024, 19:13 Men jeg er ikke helt enig med han (går u ifra dette er hans personlige meninger), når han sier at disse "padsa/innlegg" inni klæra er ubrukelige. feks i fart fra 0-60 vil kneet ditt. skuldra, eller ryggen få en MYE større smell en uten. Utfordrer alle til å stå på sine egne bein å fall ned på kne med beskyttere, for så å prøve uten...Jeg hadde droppa det lett
Ja, opplagt bedre med pads enn bare 1mm skinn mellom deg og asfalten om treffer bakken hardt. Kanskje ikke så viktig om bare sklir bortover asfalten type "fin" low sider uten å treffe noe men planlegger jo ikke akkurat for hva slags crash man kommer til å ha...
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 06 apr 2024, 20:08
av Bjerknez
Er det noen her som bruker hjelm eller noe som helstnsikkerhetsutstyr når dem er hjemme? Er nemlig i hjemmet at de fleste ulykkene skjer. Har enda til gode å se en som maler husveggen, eller måker snø på taket bruke hjelm eller annet.
Nå er ikke jeg i mot bruk av sikkerhetsutstyr. Jeg bruker godt med det selv, men jeg trer ikke på meg alt som kan kjøpes av sikkerhetsutstyr. Jeg skal bevege meg samt puste når jeg kjlrer også, noe som er vel så viktig.
Det med bruk av sikkerthetsutstyr er som nevnt opp til hver enkelt. Å kjlre i shorts og kortermet er selvsagt galematias. Med min sykkel så går uansett ikke det grunnet varmen fra motoren (eksosrørene).
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
KiMedic skrev: 06 apr 2024, 19:13 Men jeg er ikke helt enig med han (går u ifra dette er hans personlige meninger), når han sier at disse "padsa/innlegg" inni klæra er ubrukelige. feks i fart fra 0-60 vil kneet ditt. skuldra, eller ryggen få en MYE større smell en uten. Utfordrer alle til å stå på sine egne bein å fall ned på kne med beskyttere, for så å prøve uten...Jeg hadde droppa det lett
Ja, opplagt bedre med pads enn bare 1mm skinn mellom deg og asfalten om treffer bakken hardt. Kanskje ikke så viktig om bare sklir bortover asfalten type "fin" low sider uten å treffe noe men planlegger jo ikke akkurat for hva slags crash man kommer til å ha...
Nei heldigvis vet man ikke før det skjer! Det med å skli bortover er faktisk en viktig greie. Skal man være helt gærn, så er man vel best sikra i skinndresser av god kvalitet med innebygd beskyttelse. Min 2000kr kevlarbukse som ser ut som en vanlig bukse bruker jeg alltid. da kan jeg slippe å føle meg teit å klam i skinnbuksa, men fortsatt kunne skli langt uten å brenne gjennom. Ofte skal man møte noen å da tror jeg man velger bort sikkerhet fremfor stil. Jakkene får man jo i alle fasonger. Sko likeså..Om man ikke har ryggskinne eller DS3 i klæra, så er man fortsatt godt sikra hvis man velger å kjøre med kevlar/skinn. Bare ta hender..Det hjelper veldig med hansker om man må ta seg for på vei ned.
Man kan bruke alt av utstyr man vil, men når man forlater sykkelen i 100kmt++, så er det omgivelsene rundt som bestemmer utfallet.
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 06 apr 2024, 20:19
av KiMedic
Bjerknez skrev: 06 apr 2024, 20:08
Er det noen her som bruker hjelm eller noe som helstnsikkerhetsutstyr når dem er hjemme? Er nemlig i hjemmet at de fleste ulykkene skjer. Har enda til gode å se en som maler husveggen, eller måker snø på taket bruke hjelm eller annet.
Jeg fester stigen fast i veggen og hiver et tau rundt pipe å midja hvis jeg må opp dit. ellers gjøres annet forefallende rundt huset helt uten risikoanalyser ja
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 07 apr 2024, 13:47
av Domino
Jeg tok en kjapp risikoanalyse i fjor og begynte å sette sikkerhetsbelte på jobbsekken som alltid plasseres i baksetet rett bak meg. Hvis det blir bråstopp har jeg ikke lyst til å få PC-sekken i bakhodet.
På MC kjører jeg ikke en meter på vei uten godkjent bukse, jakke, hjelm og hansker. Men det hender jeg bruker forsvarets M77 på beina. Selv om det ikke tar mye tid å hive kjørestøvlene i bilen når jeg skal besøke barndomsheimen der veteransykkelen bor. Det får bli et forsett for 2024.
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 07 apr 2024, 19:25
av KiMedic
Domino skrev: 07 apr 2024, 13:47
Jeg tok en kjapp risikoanalyse i fjor og begynte å sette sikkerhetsbelte på jobbsekken som alltid plasseres i baksetet rett bak meg. Hvis det blir bråstopp har jeg ikke lyst til å få PC-sekken i bakhodet.
Der tror jeg mange synder..en kleenex pakke med servietter (pappeske på noen gram) veier 80kg i en bråstopp på motorveifart over 100. Tenk hva en Ipad i bakhue veier
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Domino skrev: 07 apr 2024, 13:47
Jeg tok en kjapp risikoanalyse i fjor og begynte å sette sikkerhetsbelte på jobbsekken som alltid plasseres i baksetet rett bak meg. Hvis det blir bråstopp har jeg ikke lyst til å få PC-sekken i bakhodet.
Der tror jeg mange synder..en kleenex pakke med servietter (pappeske på noen gram) veier 80kg i en bråstopp på motorveifart over 100. Tenk hva en Ipad i bakhue veier
Hvis du fronter med en bobil så får du hele hytta i bakhodet..er den i tillegg helintegrert så er hele boksen bare glassfiber og isopor..
Det finnes faktisk ingen normer for kollisjonssikkerhet på bobiler-men Sverige pusher på der da.
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 07 apr 2024, 20:40
av KiMedic
mekkern skrev: 07 apr 2024, 20:23
Hvis du fronter med en bobil så får du hele hytta i bakhodet..er den i tillegg helintegrert så er hele boksen bare glassfiber og isopor..
Det finnes faktisk ingen normer for kollisjonssikkerhet på bobiler-men Sverige pusher på der da.
Litt off topic men jeg svarer uansett
Jeg så noen videoer der NCAP (tror jeg) testet de 3 forskjellige typene av bo-biler. Helt forferdelig å være passasjer der i en krasj. De bak kvestes/dør momentant hvis farten er stor. De beste var vel typene som er ombygde varebiler. Der gjør jo karroseri jobben den skal. i et glassfiberbygg gikk det veldig dårlig..Så personlig hadde jeg aldri frakta unger i en sånn. Blir man torpedert fra siden i et kryss i lav fart er de som sitter baki ferdige..det skal ikke noe til. Bra svenskene pusher..skal de bli bedre må vekta opp. da får man ikke solgt til de uten C/C1. Pluss at prisen ville blitt skyhøy..så da er det vel kroken på døra for vanlige folk å eie bobiler.
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 08 apr 2024, 01:21
av Bjerknez
Bobiler er fandens verk slik jeg ser det. Som nevnt, sikkerheten inne i bilen er forferdelig og i tillegg består sjåførene av middelaldrene menn eller pensjonister. Legg til elendige veiegenskaper og et karosseri som stikker utenfor hjulene som flytter tyngdepunktet dit det ikke skal være.
Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.
De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 08 apr 2024, 07:25
av pingvin
Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 01:21
Bobiler er fandens verk slik jeg ser det. Som nevnt, sikkerheten inne i bilen er forferdelig og i tillegg består sjåførene av middelaldrene menn eller pensjonister. Legg til elendige veiegenskaper og et karosseri som stikker utenfor hjulene som flytter tyngdepunktet dit det ikke skal være.
Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.
De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....
Ikke uenig. Men om ikke annet, har blitt bedre. Husker når de første Fiat baserte bobilene kom DE var virkelig undermotoriserte, de sto å kokte i hver minste motbakke. Nå er de vel ofte OK så mer sjåføren enn bilen som har skylden for lav fart og kø?
Og også sjåførene har vel i snitt blitt bedre, tidligere var det litt sære typer som kjøpte bobil, nå er det mer hvermannsen så ofte de tross alt henger med trafikken nogenlunde. Opplever til og med at en del er flinke å svinge til side og slippe forbi trafikk selv om langt fra alltid.
Og himla kjekt når kjører sykkel, bobilene samler opp 5-10 biler og det er lett match å komme forbi med MC og så har man veien for seg selv til tar igjen neste bobil-kolonne
Må innrømme vurdert bobil (I know...), fleksibiliteten tiltaler meg. Men kona sagt nei og mener billigere (og bedre) å ta inn på hotell og med prisen på bobiler har hun jo rett (men ikke samme fleksibilitet). Får varebil-baserte varianter med MC garasje, hadde vært noe og som nevnt over, også sikrere
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 08 apr 2024, 07:37
av Bjerknez
Joa, men praktisk er ikke alltid veldig sikkert.
Veldig behagelig å kjøre i shorts og kortermet også enkelte ganger. Men sikkerheten er jo ikke all verden.
Dessuten så skal bilene lages på absolutt billigste måte, innenfor de lover og regler som finnes. På bobilfronten så har dem litt å gå på når det gjelder det mener jeg.
Nå er det jo fortsatt lov og kjøre i kortermet og shorts (utrolig nok) med MC, men de ter jo ytterst få som gjør det.
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 08 apr 2024, 10:41
av Fjottpeis
Selv har jeg god erfaring med "ubrukelig" beskyttelse i kjøredress. Sist gang jeg gikk overende var i 20 km/t på en parkeringsplass da en kamerat som kjørte foran meg plutselig bråbremset ved postkassen mens jeg akkurat hadde reist meg opp for å justere buksen med venstrehånda. Jeg bremset i refleks og kvelte sykkelen da jeg ikke rakk å clutche, og gikk overende. Delvis skrått over styret og landet på albuen. Det gikk helt fint, ingen skade, smerte eller sår. Men det hadde gjort vondt uten albubeskyttelse.
Albubeskyttelse reddet forøvrig livet mitt den gang jeg kjørte plastrakett altfor(!) fort inn i en sving og lowsidet under bremsing. Jeg seilte vel en 50-60 meter på asfalten og så at jeg kom til å treffe et busskilt med ansiktet/brystet. Jeg rakk å oppfatte at jeg måtte beskytte ansiktet før jeg traff og klarte heldigvis å ta armene opp foran ansiktet før det smalt. Jeg traff jernstangen/busskiltet delvis med hånden (med kevlarbeskyttelse på oversiden) og albuen og rev med meg skiltet videre på ferden utenfor skrenten. Knuste noen bein i hånden og forslo meg kraftig i brystet, men ifølge legen på luftambulansen ville jeg vært ferdig hvis ikke jeg tok mesteparten av smellen med albubeskyttelsene, som forøvrig ble most.
Flaks at jeg sklei stabilt på siden slik at jeg fikk med meg hva som kom til å skje, flaks at jeg var bokser og instinktivt tok opp guarden, flaks at det busskiltet bare var plassert ned mellom steiner og ikke støpt fast. Og flaks at skinndressen hadde store og effektive albubeskyttelser som tålte en alvorlig støyt.
Mye klær og beskyttelse er noe herk å ha på. Men jeg synes det er mye verre å ende opp med varige plager som kunne vært unngått med litt dårligere komfort.
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 08 apr 2024, 11:27
av Bjerknez
Det er vel ingen tvil om at jo mer beskyttelse man bruker jo mer støt tåler man i en ulykke. Jeg er ikke i mot å bruke beskyttelse, bare så det er sagt. Det JEG mener er at jeg ikke kommer til å flerfoldige ti-talls tusen på sikkerhetsutstyr. En jakke og bukse med beskyttelse, MC støvler, en god hjelm og skikkelige hansker. Det får holde.
På sommeren når solen skinner og temperaturen er høy så bruker jeg MC jeans med beskyttelse samt MC skinnjakke med beskyttelse på albuer etc.
Hva andre bruker blåser jeg en lang en i. Om noen vil kjøre i shorts og kortermet så får det være opp til dem, så tenker jeg mitt i mitt stille sinn :)
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 08 apr 2024, 11:35
av Audi Mannen
Jeg fester stigen fast i veggen og hiver et tau rundt pipe å midja hvis jeg må opp dit. ellers gjøres annet forefallende rundt huset helt uten risikoanalyser ja
[/quote]
For min del tok jeg en risiko analyse sammen med en økonomisk vurdering forrige gang vi skulle beise huset med fargeskifte og kjøpte stillas. Tryggere enn stige, billigere enn å leie stillas og/eller lift når det går over lengre tid og man har den i flere år. Det å stå i en stige med slikt arbeid er mildt sagt drepen for føtter, bein og rygg. Ikke minst muligheten for å få hjelp av fruen er da utelukket. Med skikkelig stillas så er jobben både trygg, litt mere behagelig og man får hjelp.
Ellers er det flott med en reflektert tråd om beskyttelse.
Det er jo et valg man kan ta som et voksent menneske og det er jo så vidt meg bekjent at kun hjelm som er påbudt, men har sansen for tilnærmingen og erfaringen du har til potensielle skader som kan oppstå når uhellet inntreffer. Det er vel ikke tvil om at ordtaket "dress for the slide, not for the ride" har noe i seg.
Har satt meg noen kriterier selv som jeg prøver å holde og det er jo slik at med ungdommer i hus med sans for 2 hjulinger så funker det dårlig å holde en preken om sikkerhet for så å slenge seg selv på sykkelen i singlet og shorts for en tur rundt i byen. Den bilen som ikke ser en mc fører i et kryss driter en lang marsj i om du har kjørt i 20 år eller 6mnd, så erfaring er ikke alltid noe verdt. Det er kevlar dongri og skinnjakke med ryggskinne og selvfølgelig hansker, sko og hjelm som et minimum. Skal jeg på en lengre kveldstur så er det tekstil kjøreklær (type Klim Badlands god egnet for "møre" vær) og høye støvler. Klærne har jo en del beskyttelse i form av plater rundt om og jeg er ikke i tvil om at det hjelper. En kraft som blir påført en slik plate vil minske punkt belastningen mot kroppen og i de fleste tilfeller vil det gå i positiv favør tenker jeg.
Har bestemt meg for at er turen for kort til at jeg gidder å kle på meg det så kan jeg heller ta bilen. Den vurderingen er satt opp mot konsekvensen av å bli hardere skadd dersom det skulle skje noe.
Jeg tror videoen til Fortnine er laget slik med hensikt for å få bevisstgjøring rundt dette.
Men for all del, på ferie i Italia ser man horder av scooter kjørere som kun har hjelm og hansker. Bekledningen eller er alt fra penkjoler på damene og dress med hvitskjorte på herrene.
Huff.... langt innlegg igjen, men i dag er det sol, 2 sifret temp og det blir en ettermiddagstur.
Drive safe alle.
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 08 apr 2024, 11:49
av KiMedic
Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 01:21
Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.
De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....
Jeg å la merke til det i fjor(ned trollstigen). Var sikker på et av påbyggfestene var løse! Må være ekkel å kjenne på..
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 01:21
Bobiler er fandens verk slik jeg ser det. Som nevnt, sikkerheten inne i bilen er forferdelig og i tillegg består sjåførene av middelaldrene menn eller pensjonister. Legg til elendige veiegenskaper og et karosseri som stikker utenfor hjulene som flytter tyngdepunktet dit det ikke skal være.
Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.
De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....
Ikke uenig. Men om ikke annet, har blitt bedre. Husker når de første Fiat baserte bobilene kom DE var virkelig undermotoriserte, de sto å kokte i hver minste motbakke. Nå er de vel ofte OK så mer sjåføren enn bilen som har skylden for lav fart og kø?
Og også sjåførene har vel i snitt blitt bedre, tidligere var det litt sære typer som kjøpte bobil, nå er det mer hvermannsen så ofte de tross alt henger med trafikken nogenlunde. Opplever til og med at en del er flinke å svinge til side og slippe forbi trafikk selv om langt fra alltid.
Og himla kjekt når kjører sykkel, bobilene samler opp 5-10 biler og det er lett match å komme forbi med MC og så har man veien for seg selv til tar igjen neste bobil-kolonne
Må innrømme vurdert bobil (I know...), fleksibiliteten tiltaler meg. Men kona sagt nei og mener billigere (og bedre) å ta inn på hotell og med prisen på bobiler har hun jo rett (men ikke samme fleksibilitet). Får varebil-baserte varianter med MC garasje, hadde vært noe og som nevnt over, også sikrere
Denne er en av de som kom best ut i test! En slik kunne jeg hatt når jeg å kjerringa skal på tur alene
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 08 apr 2024, 11:55
av KiMedic
Fjottpeis skrev: 08 apr 2024, 10:41
Selv har jeg god erfaring med "ubrukelig" beskyttelse i kjøredress. Sist gang jeg gikk overende var i 20 km/t på en parkeringsplass da en kamerat som kjørte foran meg plutselig bråbremset ved postkassen mens jeg akkurat hadde reist meg opp for å justere buksen med venstrehånda. Jeg bremset i refleks og kvelte sykkelen da jeg ikke rakk å clutche, og gikk overende. Delvis skrått over styret og landet på albuen. Det gikk helt fint, ingen skade, smerte eller sår. Men det hadde gjort vondt uten albubeskyttelse.
Albubeskyttelse reddet forøvrig livet mitt den gang jeg kjørte plastrakett altfor(!) fort inn i en sving og lowsidet under bremsing. Jeg seilte vel en 50-60 meter på asfalten og så at jeg kom til å treffe et busskilt med ansiktet/brystet. Jeg rakk å oppfatte at jeg måtte beskytte ansiktet før jeg traff og klarte heldigvis å ta armene opp foran ansiktet før det smalt. Jeg traff jernstangen/busskiltet delvis med hånden (med kevlarbeskyttelse på oversiden) og albuen og rev med meg skiltet videre på ferden utenfor skrenten. Knuste noen bein i hånden og forslo meg kraftig i brystet, men ifølge legen på luftambulansen ville jeg vært ferdig hvis ikke jeg tok mesteparten av smellen med albubeskyttelsene, som forøvrig ble most.
Flaks at jeg sklei stabilt på siden slik at jeg fikk med meg hva som kom til å skje, flaks at jeg var bokser og instinktivt tok opp guarden, flaks at det busskiltet bare var plassert ned mellom steiner og ikke støpt fast. Og flaks at skinndressen hadde store og effektive albubeskyttelser som tålte en alvorlig støyt.
Mye klær og beskyttelse er noe herk å ha på. Men jeg synes det er mye verre å ende opp med varige plager som kunne vært unngått med litt dårligere komfort.
Dette er en veldig godt beskrevet (veldig vanlig) MC ulykke. Det som reddet deg var "snartenkthet" og du holdt hue kaldt! Sammen med riktig kjøreutstyr gikk det bra etter forholda med deg. Godt å høre
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour
Lagt inn: 08 apr 2024, 11:58
av KiMedic
Bjerknez skrev: 08 apr 2024, 07:37
Nå er det jo fortsatt lov og kjøre i kortermet og shorts (utrolig nok) med MC, men de ter jo ytterst få som gjør det.
Dette undres jeg også på. For kostanden ved alle operasjoner som må til etter 50 meter "naken" på asfalt er ikke billig! Dessuten får man et meget dårlig liv etterpå. Infeksjoner, stram hud, genrelt plage. De fleste blir uføre pga. smerter resten av livet..Huden er tross alt kroppens største organ!
Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour