Motor låst seg etter velt.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
JoeHugin
Innlegg: 227
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
Bosted: Bjørkelangen

Re: Motor låst seg etter velt.

Legg inn av JoeHugin »

RGF skrev: 04 sep 2024, 23:43 Kan jeg ta mc ut av verksted og ordne det privat? Etter at det er blitt forsikringssak ?
Ofte får du et valg om du vil kondemnere sykkelen for "maks uttak", eller om du vil ha sykkelen og et kontantoppgjør. Da kan du fikse den selv.

RGF
Innlegg: 13
Registrert: 04 sep 2024, 15:56
Motorsykkelen din: Yamaha yzf-r1 1000
Bosted: Bergen

Re: Motor låst seg etter velt.

Legg inn av RGF »

Fikk tak i takstmann fra tryg. De la inn 45000,- til rep. Håper det holder.

RGF
Innlegg: 13
Registrert: 04 sep 2024, 15:56
Motorsykkelen din: Yamaha yzf-r1 1000
Bosted: Bergen

Re: Motor låst seg etter velt.

Legg inn av RGF »

Ok, ja, lurte på og gjøre det hvis verkstedet skal ga blodpris.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motor låst seg etter velt.

Legg inn av dypen »

JoeHugin skrev: 05 sep 2024, 15:09
RGF skrev: 04 sep 2024, 23:43 Kan jeg ta mc ut av verksted og ordne det privat? Etter at det er blitt forsikringssak ?
Ofte får du et valg om du vil kondemnere sykkelen for "maks uttak", eller om du vil ha sykkelen og et kontantoppgjør. Da kan du fikse den selv.
Kondemnert sykkel overlates ikke til privatpersoner da det er policy hos alle forsikringselskaper for å forebygge svindel, tyveri og lignende i kjølevannet av skadeoppbygging.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Motor låst seg etter velt.

Legg inn av lazyboy »

Tull og tøys, dersom du selv ikke er ansvarlig for skaden kan du beholde kjøretøy og få utbetalt penger. Men du for fex ikke mva på stipulert timepris . Du må muligens « krangle « litt med selskapet men det lar seg gjøre.
I dette tilfellet er det ingen motparts selvskap så her utgår det nok.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motor låst seg etter velt.

Legg inn av dypen »

lazyboy skrev: 05 sep 2024, 21:40 Tull og tøys, dersom du selv ikke er ansvarlig for skaden kan du beholde kjøretøy og få utbetalt penger. Men du for fex ikke mva på stipulert timepris . Du må muligens « krangle « litt med selskapet men det lar seg gjøre.
I dette tilfellet er det ingen motparts selvskap så her utgår det nok.
Forsikringsselskapene har praktisert dette veldig lenge ved kondemnerte kjøretøy. Du kan sikkert be om å få kontantutbetaling etter en skade hvor sykkel ikke er kondemnert men hvem tror du tjener på det, ikke eier av sykkel’n. Jeg har hatt utallige kunder med kontantutbetaling som har angret i etterkant. Nei, har du forsikring som dekker skaden sørg for å få den reparert selv om du må ut med egenandel.

https://www.bilgjenvinningas.no/aktuelt ... v-kjoretoy
Tidligere kunne man som privatperson ved kondemnering velge å få en lavere forsikringssum og beholde bilen selv, med den hensikt å rette opp feilene for egen tid og regning. I dag er det forsikringsselskapet som får ansvar for å kvitte seg med bilen i kondemneringssaker, og de har sine egne prosedyrer for dette.

Du som forsikringstaker mottar en erstatningssum fra forsikringsselskapet, og samtidig overtar de eiendomsretten til bilen din. Derfor er det forsikringsselskapet som tar seg av eventuell vraking av bilen. Når dette skjer er opp til forsikringsselskapet, men de fleste kondemnerte biler blir altså vraket til slutt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

JoeHugin
Innlegg: 227
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
Bosted: Bjørkelangen

Re: Motor låst seg etter velt.

Legg inn av JoeHugin »

dypen skrev: 05 sep 2024, 20:04
JoeHugin skrev: 05 sep 2024, 15:09
RGF skrev: 04 sep 2024, 23:43 Kan jeg ta mc ut av verksted og ordne det privat? Etter at det er blitt forsikringssak ?
Ofte får du et valg om du vil kondemnere sykkelen for "maks uttak", eller om du vil ha sykkelen og et kontantoppgjør. Da kan du fikse den selv.
Kondemnert sykkel overlates ikke til privatpersoner da det er policy hos alle forsikringselskaper for å forebygge svindel, tyveri og lignende i kjølevannet av skadeoppbygging.
Nå skal ikke jeg være påståelig, men jeg mener at de ikke kondemnerer før man sier man velger det, om det blir for dyrt. Da kan man, såvidt jeg vet, velge kontantoppgjør.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7025
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Motor låst seg etter velt.

Legg inn av dypen »

Har opplevd kjøretøy hvor kunde nekter å godta kondemnering men samtykker i å la verkstedet bruke brukte deler og lengre ståtid for å beholde bilen på veien som også gir en lavere regning til forsikringselskapet. I forkant fremskaffes gjerne kvitteringer for nylig påkost som helt klart beviser at kjøretøyet er bedre vs sammenlignbare.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Motor låst seg etter velt.

Legg inn av lazyboy »

Gidder ingen lang diskusjon rundt dette, men dette er levebrødet mitt .
Jeg gjentar bare at det du sier er tull og tøys😎

JoeHugin
Innlegg: 227
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
Bosted: Bjørkelangen

Re: Motor låst seg etter velt.

Legg inn av JoeHugin »

Når jeg kjørte på et rådyr med min 5 år gamle Hyundai Ioniq var ikke brukte vs nye deler et tema engang. Tryg *nektet* noe annet enn at verkstedet (som en kompis drifter) sourcet brukte deler. Tok jo år og dag å få det fikset. 💀

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Motor låst seg etter velt.

Legg inn av mekkern »

Litt differanse mellom kondemnert grunnet strukturelle/sikkerhetsmessige skader eller at kostnaden for plast/lakk og enkelte deler overskrider grensen for lønnsomhet for forseikringen.
Kondemnert på sikkerhetsmessig grunnlag så får man ikke mulighet til å bygge opp kjøretøy som privatperson.
Kostnadsmessig så kan man få et valg om et kontantoppgjør -Dog uten moms på arbeid.
Eller man velger at forsikringen overtar kjøretøyet og får kontantoppgjør for hele markedsverdien av aktuelt kjøretøy.

Dette er slik jeg har opplevd saker som jeg kjenner til-dog ikke personlig (bank i bordet)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

JoeHugin
Innlegg: 227
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
Bosted: Bjørkelangen

Re: Motor låst seg etter velt.

Legg inn av JoeHugin »

Det er klart. Men såvidt jeg husker kan du fremdeles velge å ta den ut, du får bare ikke registrert skilt på den om du bygger den opp igjen privat.

Men om ramma er skakk er det jo antagelig ikke så mye andre deler å hente fra sykkelen heller.

Svar