Intruder skrev:På Finn er det cruiser,chopper og custom,hvem vet hva som er hva..?

Slik jeg forstår dette så er det mer kjørestilen, vanen og bruken som avgjør dette enn sellve sykkelen..
Man kan jo absolutt "cruise" på nesten alle sykler, og jammen kan man " toure" på dem også. Og,man kan "choppe" dvs, ta av alt mulig unødvendig på sykkeln, eller "customize" sykkelen, dvs sette på/ skreddersy sykkelen til ditt bruk...
Så jeg ser ikke disse skillene så klart som mage andre, men mer en markedsførinsak under salget av syklene.
Opprinnelig så kom chopperne fra etter andre verdenskrig. Sykler med militært utstyr m.m. var brukt under krigen, og mange fikk seg slike etter krigen. De tok av alt unødvendig "stuff" ( og vel så det! Noen tok av forbremsen også!!).. men i hovedsak tok de av militært utstyr, noen ganger skjermer og hadde ikke mer på sykkelen en høyst nødvendig. "Chopping" betyr ved omtrent "hugging",så de "hugget" av alt unødvendig.
Custom er vel mer sykler , ofte V twin, men også andre, som man tilpasser seg selv, dvs setter på pegs, krom, ekstrautstyr, spesialle seter osv sosv...dvs skreddersyr den til deg selv.
En Suzuki Intruder er et godt eksempel. Noen lager den så naken som mulig, "hugger av ting" og det blir vel en chopper...mens andre skreddersyr den med bedre seter, senker, løfter ,,putter på krom, ekstrautstyr osv..og det blir en custom sykkel..
Putter man på hardbags , vindskjerm osv på den, kan man snart kalle den er Tourer også?? ..men hvert fall den kan være både chopper og custum...
De store Harleyene ( Electra glide osv.)vil vel noen påstå fremdeles er cruisere, men andre ser dem som Tourer........øynene som ser
/
Just my humble opinion .......