eBay bryr seg ikke om VOEC-ordningen.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brigg
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: eBay bryr seg ikke om VOEC-ordningen.

Legg inn av Brigg »

dypen skrev: 26 feb 2025, 08:21 Takker for info :thumleft En tur over grensa for min del er overkommelig da raskeste vei er ca 9 mil til nærmeste tettsted, hva er «Dummies Guide» for å kunne benytte seg av denne muligheten som høres ut som en god løsning i mange tilfeller …
På Storlien har butikken Super Candy en ordning slik at de tar i mot pakker og så får man de utlevert mot et gebyr på 95 SEK. Av og til havner pakken hos Post i butikk på Coop, og da slipper man gebyret. Men ta med pass, det er eneste godkjente legitimasjon sånn offisielt på Posten.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

BjørnSover
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018

Legg inn av BjørnSover »

MGR1 skrev: 26 feb 2025, 10:59 Man må gå på chat'en, skrive 'i want to talk to a human!!!' et par ganger. Når man kommer i kontakt med noen i India eller tilsvarende kan man be om at de registrerer en sak på det. Man får da en e-post med en lenke hvor man kan legge inn kvitteringen på at man har betalt lokal moms. De sjekker sporingen, og man får en refusjon i løpet av kort tid. Gebyret får man ikke tilbake, men bedre enn ingenting.

Jeg handler mye på eBay, og har opplevd dette noen få ganger. Når jeg handler større ting legger jeg alltid inn info under 'note to seller' om at selgeren plikter å registrere VOEC-nummeret elektronisk, og jeg legger ved linken jeg viste til i min forrige post.
Greit å vite det er noen gode erfaringer på dette. Jeg har stort sett sluttet å kjøpe fra utlandet, sa gebyrene ofte spiser opp besparelsen. Kanskje jeg skal prøve igjen.

Passer du på at leverandør er registrert i VOEC registeret hos tolletaten?

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Tok en titt på hvilke muligheter som finnes for «Poste Restante» i Töcksfors eller Charlottenberg, det jeg har funnet til nå.

https://sverigelevererar.no/

https://www.postnord.se/privat/ta-emot/poste-restante/

https://posterestantestromstad.no/

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=8833
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

BjørnSover skrev: 26 feb 2025, 14:45 ....
Passer du på at leverandør er registrert i VOEC registeret hos tolletaten?
eBay er VOEC-registrert, men hjelper ikke når selger ikke registrerer det elektronisk. Alt må jo registreres nå.

Ellers sjekker jeg andre nettbutikker nøye før jeg kjøper. Det må stå på websiden deres at moms er inkludert.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Det må være dårlig system eBay har når ingen selgere er oppdaterte og utfører det som skal til når de krever inn avgift til staten. Er det lov å ha så dårlig systemer som ikke en gang de som selger mye på eBay gjør det riktig. Nå ba jeg selger registrere VOEC nummer elektronisk i forkant av kjøp, men nei da :[-X Sendte ny melding da Posten skulle ha avgift / mva som jeg fikk svar på raskt.
Hi,
I am sorry to hear that. VOEC number was not added to label, but added to a special field for costumes. It is not visible on label. It is common procedure whenever customer provides VOEC number. It is not only for Norway. For other countries it is the same already for multiple years.
Also, I need to say that in the past, there were no issues with VOEC numbers when parcels were sent to Norway.
I know that it will not help in this situation, but on Monday we will contact the postal services and ask about this situation - what they can explain why this happened.
Thank you for letting us know.
Best regards,
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Hvis ikke eBay endrer hvordan man håndterer VOEC for sine selgere, må nok alle kjøpere beregne at prisene blir en del dyrere enn de burde være. Så blir det opp til hver og enkelt om man skal velge og kjøpe der eller annet sted, så fremt man får kjøpt det andre steder.

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

dypen skrev: 15 mar 2025, 09:05 Det må være dårlig system eBay har når ingen selgere er oppdaterte og utfører det som skal til når de krever inn avgift til staten. Er det lov å ha så dårlig systemer som ikke en gang de som selger mye på eBay gjør det riktig. Nå ba jeg selger registrere VOEC nummer elektronisk i forkant av kjøp, men nei da :[-X Sendte ny melding da Posten skulle ha avgift / mva som jeg fikk svar på raskt.
Hi,
I am sorry to hear that. VOEC number was not added to label, but added to a special field for costumes. It is not visible on label. It is common procedure whenever customer provides VOEC number. It is not only for Norway. For other countries it is the same already for multiple years.
Also, I need to say that in the past, there were no issues with VOEC numbers when parcels were sent to Norway.
I know that it will not help in this situation, but on Monday we will contact the postal services and ask about this situation - what they can explain why this happened.
Thank you for letting us know.
Best regards,

Som jeg skrev i en post lenger oppe, man må sette inn VOEC-nummeret (VOEC 2024926) i adressefeltet. Jeg har det permanent i adressefelt 2 i mottakeradressen min på eBay. I tillegg gjør jeg selger oppmerksom på (via melding i selve kjøpet) at han må sørge for å registrere dette elektronisk.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

MGR1 skrev: 15 mar 2025, 12:13Som jeg skrev i en post lenger oppe, man må sette inn VOEC-nummeret (VOEC 2024926) i adressefeltet. Jeg har det permanent i adressefelt 2 i mottakeradressen min på eBay. I tillegg gjør jeg selger oppmerksom på (via melding i selve kjøpet) at han må sørge for å registrere dette elektronisk.
Jeg har ALDRI gjort det og det er bare en gang det har skåret seg og da var det FedEx (eller FuckUp som jeg omdøpte de) som gikk helt bananas men de ga seg til slutt...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

MGR1 skrev: 15 mar 2025, 12:13 Som jeg skrev i en post lenger oppe, man må sette inn VOEC-nummeret (VOEC 2024926) i adressefeltet. Jeg har det permanent i adressefelt 2 i mottakeradressen min på eBay. I tillegg gjør jeg selger oppmerksom på (via melding i selve kjøpet) at han må sørge for å registrere dette elektronisk.
Som jeg skrev lengre opp her presiserte jeg at han måtte registrere VOEC-nummer elektronisk før kjøp, men det hjelper jo ikke. Har også tatt det opp i etterkant … VOEC nummer du viser til (VOEC 2024926), er det likt for alle i Norge?

Brigg

Legg inn av Brigg »

Jeg har fått fem forsendelser fra Ebay gjennom vinteren hvor jeg betalte norsk mva ved checkout, fire fra Kina og en fra Latvia. Alle har kommet frem uten noen problemer knyttet til mva. Så jeg har inntrykk av at Ebay begynner å få orden på dette. Jeg har for øvrig ikke angitt noe VOEC-nummer i adressefeltet mitt.

For øvrig tror jeg det er Ebay sentralt som rapporterer VOEC- nummeret elektronisk i og med at det er et felles nummer for alle selgere som bruker Ebay-portalen.
Trondheim

'83 Tempo Panter 50

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Sist jeg handlet fra Ebay (et par dager siden) stod der i klartekst under utsjekk at Ebay ordner med betaling av moms til den Norske stat.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

SveinHa skrev: 15 mar 2025, 20:54 Sist jeg handlet fra Ebay (et par dager siden) stod der i klartekst under utsjekk at Ebay ordner med betaling av moms til den Norske stat.
Jeg har også gjort et par eBay kjøp i det siste hvor selgerne opplyser følgende:
We remit this VAT payment to the Norwegian government for you.
På norsk:
Vi overfører denne merverdiavgiftsbetalingen til den norske stat for deg.
Så da er vel alt i sin skjønneste orden, vil jeg tro... :-k

Brigg

Legg inn av Brigg »

AJ skrev: 15 mar 2025, 21:03
Alt er i orden helt til man må betale mva enda en gang + gebyr for å få utlevert pakken på posten.

Jeg har av og til lurt litt på om Ebay stikker mva-beløpet i egen lomme de gangene dette skjer. Eller om Ebay innrapporterer og betaler mva til Skatteetaten selv om mottaker også må betale mva på posten, slik at det er Skattetaten som sitter igjen med gevinsten.
Trondheim

'83 Tempo Panter 50

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Brigg skrev: 16 mar 2025, 06:58
Alt er i orden helt til man må betale mva enda en gang + gebyr for å få utlevert pakken på posten.
Det har jeg aldri opplevd med kjøp fra eBay. Heller ikke ved andre utenlandskjøp. Betalt MVA på Posten, ja. Men ikke dobbelt. Dvs. nettopris (uten VAT) ved utsjekk i den utenlandske nettbutikken. Deretter norsk MVA ved utlevering.
Reelt fratrekk i nettbutikken, så langt jeg har erfart og ikke "oppblåst" pris, sammenlignet med konkurrenter som ikke sender til Norge for å "sikre seg" VATbeløpet i egne lommer.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Brigg skrev: 16 mar 2025, 06:58

Jeg har av og til lurt litt på om Ebay stikker mva-beløpet i egen lomme de gangene dette skjer. Eller om Ebay innrapporterer og betaler mva til Skatteetaten selv om mottaker også må betale mva på posten, slik at det er Skattetaten som sitter igjen med gevinsten.
Det er helt klart en av disse som beriker seg fra tusentalls småkjøp på eBay. De færrest gidder å bruke tid på kontakt med eBay som nesten er umulig, uten kontakt med eBay kan du glemme å få noe tilbake fra staten.

Svar